paard in trailer, veilig ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 17:30

Hallo,

ik weet niet of het hier goed staat,

maar binnen kort neem ik m'n verzorg fries mee naar les, en dan vervoeren we haar in de trailer
die we op stal mogen gebruiken.

kan er iets mis gaan in de trailer ? en het is s'avonds, dus dan is het buiten al donker.
ik ben vaak zenuwachtig als we een paard vervoeren in de trailer, wie heeft dit meer ? :o

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:33

Je wilt het natuurlijk niet horen, maar er kan altijd wel iets misgaan. Maar dat is echt met alles dus als je gewoon rustig rijd en op let in de bochten zal alles vast wel goed gaan. (en de trailer moet goedgekeurd zijn natuurlijk) :)

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 17:34

naomi_g1998 schreef:
Je wilt het natuurlijk niet horen, maar er kan altijd wel iets misgaan. Maar dat is echt met alles dus als je gewoon rustig rijd en op let in de bochten zal alles vast wel goed gaan. (en de trailer moet goedgekeurd zijn natuurlijk) :)


ik ben 14, mn vader rijd met trailer, had ik er even bij moeten zetten. :o

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:36

Die zal vast niet over de weg gaan racen met een trailer toch? :P Gewoon lekker rustig rijden, dus op tijd vertrekken. Zal ook je paard in de trailer uit een hooinet laten eten of iets dergelijks, helpt misschien tegen de spanning als je paard dat heeft. Heb niet zoveel verstand van paarden in de trailer en zo maar heb ook ooit op bokt gelezen dat je ze wel voldoende kort moet vastzetten.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:38

is het paard aan een trailer gewend??

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:58

Autorijden is veilig. Toch komen er jaarlijks mensen om bij auto-ongelukken.
Trailers zijn veilig, anders mocht je uberhaupt geen paard vervoeren - die dingen moeten aan bepaalde eisen voldoen. Toch gaat het wel eens fout. Chauffeur kan een fout maken, een medeweggebruiker kan een fout maken, paard kan in paniek raken zonder enige voorgeschiedenis, trailer kan een mankement krijgen ondanks goed onderhoud.

Moraal van het verhaal: aan alles zit een risico. Onder de man naar de manege kan ook verkeerd aflopen. Gewoon met daglicht op je paard stappen kan fout aflopen.

Als de trailer OK is (en bij een leentrailer zou ik daar toch even heel goed naar kijken!), de chauffeur (je vader dus) heeft ervaring met het rijden met levende have, en het paard is het gewend, dan heb je die risico's zo goed mogelijk afgedekt. Meer dan dat kan je niet doen.

En als de eigenaar van het paard het goed vindt, dat zegt ook wel wat over het vertrouwen dat hij/zij heeft in zowel het paard, als je vader, als de trailer.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:00

Tja, ik heb het 2x goed mis zien gaan met een trailer en vind het daardoor nu ook best wel spannend om op stap te moeten.

Bij beide keren werd er gewoon rustig gereden, waren de paarden gewend op de trailer te staan en was niks anders dan normaal.

Alweer een jaar of 2 geleden is het paard van degene met wie ik mee reed tijdens het rijden met zijn voorbenen over de voorstang gekomen. Omdat we veel kabaal hoorde maar niet wisten wat er was deed diegene als eerst het voordeurtje open en kwam het paard helemaal over de stang heen zetten. Snel deurtje dichtgedaan met als gevolg dat hij zich van de stang af liet vallen en uiteindelijk met veel kabaal al vallend achteruit de trailer uit kwam.

Een paar weken geleden waren we opweg met 2 paarden toen we net 5 min weg waren en een hoop getrap hoorde in de trailer. Bij het rode licht meteen gaan kijken en toen zagen we dat het paard van 1,75m gevallen was en dus in de trailer lag. We hebben snel de auto aan de kant gezet en alle stangen losgemaakt aangezien hij met zijn hoofd onder de voorstang lag en met zijn benen tussen het andere paard. Echter kwam het paard vrijwel direct met een voorbeen door het voordeurtje en is hij wonderbaarlijk door het voordeurtje eruit gekomen (vraag ons nog steeds niet hoe, maar binnen 10 min stond hij door het voordeurtje heen naast de trailer). Gelukkig is al die tijd het paard ernaast super stil blijven staan (het schot lag helemaal tegen dit paard aan en tussen zijn benen) en konden we die daarna eruit halen.

Beide paarden zijn er met een hoop krassen en schrammen, maar ook kreupel vanaf gekomen.

Dit is echter wel 2 van de misschien wel 300x dat ik al met de trailer op stap ben geweest. Dus de kans dat iets gebeurt is gewoon heel erg klein, maar er kan natuurlijk altijd wat fout gaan. En dit meegemaakt maakt wel dat ik de zenuwen krijg wanneer ik een paard hoor stampen.

Dus laat je nu ook echt niet gek maken, maar je vroeg wat er fout kan gaan. Dus bij deze.

Ps. Ik wil liever geen commentaar over hoe wij gehandeld hebben. Hierover is namelijk niet te oordelen want je bent dan echt wel een beetje in paniek en daarnaast kunnen we het nu ook niet meer veranderen.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:09

Heb je misschien de mogelijkheid om van tevoren een keer te oefenen met de trailer?
Gewoon een keer je paard in de trailer zetten, even rustig wat hooi laten eten en hem er dan weer uit halen.
En nog een keer erin en een rondje rijden en weer thuis uitladen.
Dan weer een keer erin en naar de leslocatie rijden. Daar uitladen, rondje met je paard lopen en weer inladen en naar huis. Dan is je paard ook al een keer op de locatie geweest.
Is het niet voor de gemoedsrust van je paard dan wel voor je zelf. En voor je vader. Dan weet hij hoe lang hij over de route doet en kan hij ook rustig rijden.
Je bent namelijk waarschijnlijk al gespannen omdat je voor het eerst met hem naar de les gaat En je wil niet te laat komen.
Als jij en je vader dan weten hoe het allemaal gaat met de trailer, krijg je meer rust.

En oefenen zonder tijdsdruk zorgt er voor dat iedereen ontspannen is, en geeft meer zelfvertrouwen voor de volgende keer.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:14

Het gaat om een verzorgpaard hè. Dat betekent dat je niet zomaar ervan kunt uitgaan dat je ongelimiteerd met dat paard kunt oefenen of reizen...

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:15

Er kan altijd wat misgaan in de trailer.
Mijn paard heeft haar been gebroken tijdens het inladen van de trailer, maar dat had net zo goed kunnen gebeuren in de paddock.
Ik zou mij niet laten tegen houden door een wat als ?
Niks in het leven is zeker en zelfs in hun stal kan er van alles misgaan.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:22

Ibbel schreef:
Het gaat om een verzorgpaard hè. Dat betekent dat je niet zomaar ervan kunt uitgaan dat je ongelimiteerd met dat paard kunt oefenen of reizen...


Ibbel je hebt gelijk. Natuurlijk kan dit alleen in overleg met de eigenaar. Waarschijnlijk gaat het gewoon allemaal de eerste keer goed. Anders liet de eigenaar je natuurlijk niet met zijn paard in de trailer op pad gaan.
Het oefenen was een suggestie. Als het helpt om je zorgen weg te nemen...
En misschien wil de eigenaar wel meegaan de eerste keer. Lijkt mij voor de eigenaar ook leuk om te zien hoe de verzorger met zijn paard het in de les doet.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:23

Als ik de eigenaar was, reed ik zelf. Om iemand met mijn paard in een geleende trailer met een chauffeur die ik niet ken op pad te sturen... Over risico's gesproken :+

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 19:16

Bedankt voor al deze reacties.

we gaan eerst een keer, ik en eigenaar en paard, naar de manege om in de binnen bak te rijden, zodat de fries aan de spiegel enzo kan wennen.

het is een 6 jarige fries, die wel vaker op de trailer heeft gestaan, om naar keuringen te gaan.

de manege is zon 6/7 km. van de stalling vandaan en we rijden wel over rustige wegen.

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:00

Let ook zeker op de conditie van de trailer. Heeft deze regelmatig onderhoud gehad? Loop er even om heen en controleer minimaal de conditie en spanning van de banden, vloer, verlichting en koppeling/breekkabel (daar zit een slijtage indicator op)

gap

Berichten: 571
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Goudriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:43

hielkebro schreef:
Hallo,

ik weet niet of het hier goed staat,

maar binnen kort neem ik m'n verzorg fries mee naar les, en dan vervoeren we haar in de trailer
die we op stal mogen gebruiken.

kan er iets mis gaan in de trailer ? en het is s'avonds, dus dan is het buiten al donker.
ik ben vaak zenuwachtig als we een paard vervoeren in de trailer, wie heeft dit meer ? :o


Ik kan het me helemaal voorstellen dat dit spannend is voor je, ook al is het niet zo ver ;)
Je zegt dat de trailer van stal is, dan is het wel wijs dat je vader even bij de eigenaar checkt of de trailer onderhouden is ( de meeste problemen ontstaan namelijk door niet goed onderhouden trailers) daarnaast altijd samen met je pa even de verlichting controleren, remlichten en knipper ;) zeker als je door het donker gaat!!

Vraag even bij de eigenaar van het paard na hoe het paard gewend is op de trailer te staan, ook dit kan namelijk per paard verschillen, sommigen staan vast, of alleen vast aan één kant en weer anderen zijn gewend aan twee kanten vast te staan.

En daarnaast moet je voor jezelf bedenken, er gaat meer goed dan mis :D .............overleg goed met de eigenaar van je verzorgpaard zij kent het dier het beste, en ga zelf maar lekker genieten van je les, want het is wel heel leuk dat je dit zo mag doen op jouw leeftijd ;)
Véél succes hoor +:)+

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:20

Goede tips van gap..... ( en een hele lieve post)!

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:15

Hartelijk dank voor deze gouden tips !

gap

Berichten: 571
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Goudriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:43

;)

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: paard in trailer, veilig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:49

Oh zo herkenbaar, wat had ik een stress toen mijn paard voor het eerst de trailer op moest. Maar alles is goed gegaan, ze was overigens ook naar mij gekomen met een trailer. Zelf gewoon rustig blijven, komt vast goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:49

Het scheelt veel als het paard het laden kent al is het in een vreemde trailer en in het donker toch weer anders. Ik wil je als tip geven om een hooinetje in de trailer te hangen en er aan te denken dat je het paard niet vastzet voordat de stang gesloten is. Uitladen in omgekeerde volgorde, eerst paard los maken dan pas de stang eruit.