Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:15

13 juli heb ik via de Bokt Markt 2 pony's gekocht. Ik heb toen na wat pb contact besloten bij de pony's te komen kijken en zou ze gelijk meenemen als ze mij bevielen. Via pb heb ik oa gevraagd of de dieren (hengsten) allebei 2 ballen, vaste knieën en rechte tanden hadden. Dit omdat dit afwijkingen zijn die bij minipaarden veel voorkomen. Er werd mij verteld dat dit het geval was. Vooraf werd er aangegeven dat de paspoorten niet op stal aanwezig waren maar deze mij nagestuurd werden. Ik heb de pony's via een (bekende) bokker gekocht, NIET via de eigenaar. Op zaterdag ben ik erheen gereden om de pony's te bekijken. De pony's stonden beide al langere tijd samen op stal en hadden wat wondjes. Geen probleem bij mij konden ze lekker 24/7 buiten lopen. De pony's zagen er verder prima uit, ik geloofde de woorden van de bokker en heb niet gekeken naar de ballen. Stom stom stom. Ik had besloten de pony's mee te nemen en liep met ze naar de trailer. Eenmaal buiten zag ik de het voetje van een van de pony's compleet dubbel geklapt was. Hij rolde naar buiten af (alsof je bij iedere pas door je enkel gaat) ipv van achteren naar voren. Het voetje was extreem smal en zeer scheef. Dit was vooraf helaas niet vermeld en de betreffende bokker had dit niet gezien. Even overlegd en besloten de gok te nemen en het paardje er weer bovenop te helpen. Er werd mij nog gevraagd of ik even mijn adres via een pb wilde sturen zodat de paspoorten aangetekend naar mij verzonden konden worden. Ik heb de bokker toen betaald voor de pony's en heb ze ingeladen en meegenomen. Thuis aangekomen bleek helaas een van de pony's maar 1 bal te hebben. Wat baalde ik ontzettend, dit zou het zoveel moeilijker maken om hem weer te verkopen.

Van de paspoorten was de weken erna nog geen spoor te bekennen. Na 2 weken ben ik eens gaan pb-en waar ze bleven maar hier is nooit op gereageerd. Daarna heb ik meer pb's gestuurd. Allen werden gelezen, geen enkele werd beantwoord. Ook sms-en werkte niet en als ik belde werd er vaak niet opgenomen. Ik ben toen gaan kijken of de pony's überhaupt gechipt waren. Dit waren ze en kreeg via internet ook de instantie die de paspoorten uit heeft gegeven. Ik heb de bokker meerdere malen telefonisch gesproken, meerdere keren werd er gezegd dat ik het nummer van de vorige eigenaar kreeg en ze zou terugbellen en dat even doorgeven. Ik ben nooit teruggebeld. Na ongeveer 12 weken kreeg ik een dikke envelop thuisgestuurd. Wat was ik blij, zou het gezeik dan eindelijk over zijn? Er zaten 2 paspoorten in, 1 van een merrie en 1 van een hengst. Chipnummer van de hengst kwam overeen met de (inmiddels gecastreerde) hengst. Paspoort van de merrie is een zwarte merrie terwijl het om een vos few spot hengst gaat. Chipnummer klopt ook niet dus heb een willekeurig paspoort opgestuurd gekregen. Via het stamboek waar de pony geregistreerd is heb ik zijn echte naam gekregen + geboortedatum en fokker. Zijn paspoort heb ik tot op heden, 4 maanden na de koop, nog niet. 2 weken geleden haar wederom telefonisch te pakken gekregen, ik zou in haar pauze teruggebeld worden en dat was het laatste contact. Deze week nog meerdere malen haar gebeld maar er werd nooit opgenomen. Meerdere keren achtereen bellen wordt ook niet opgenomen. Wat moet ik nu, ik zit met een klophengst zonder paspoort die door het ontbreken van zijn bal alleen al onverkoopbaar is maar zonder paspoort kan ik hem niet eens gratis weggeven. Dat ik niet heb gecontroleerd op 2 ballen was mijn eigen onderzoeksplicht maar omdat het om een bekende bokker ging heb ik haar op haar woord vertrouwd. Ik baal, ik ben kapot en super kwaad. Duplicaat aanvragen kost 175 euro en dit vind ik eigenlijk geen optie. Ik wil gewoon mijn paspoort hebben!

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:23

Tjeetje...... Balen zeg.

Maar, eigenlijk had je ze niet eens mee mogen nemen, zonder paspoort.....
En misschien hebben ze zelf ook niet het paspoort van dat ene paardje, en hebben ze je er in geluisd.
Bijzonder ook, dat je een paspoort toegestuurd krijgt van een ander paard..... willen ze die dan niet terug zou je denken?

Ik ga dit volgen, want ben benieuwd wat voor tips er komen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:24

Grote fout gemaakt, dat ga ik niet ontkennen. Ik had er zo'n vertrouwen in. Paspoorten zou ik wel binnen een paar dagen hebben, dan konden ze gelijk ingeënt worden. Ik hoop dat ik goede tips krijg of dat dit topic een beetje vaart in het proces zet. Na 4 maanden zou ik er niet meer achteraan hoeven bellen zou je denken.

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:28

Wat ik me afvraag als het zon bekende bokker is, als je haar naam neer zet zou het dan niet heel snel opgelost worden? Ik weet niet of ze verder handelt, maar een slechte naam is funest. Ik weet ook niet precies hoe het zit met de boktregels, maar volgens mij is dit gewoon een ervaring uit de eerste hand en mag het dus

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:29

VeraPopeye schreef:
Wat ik me afvraag als het zon bekende bokker is, als je haar naam neer zet zou het dan niet heel snel opgelost worden? Ik weet niet of ze verder handelt, maar een slechte naam is funest. Ik weet ook niet precies hoe het zit met de boktregels, maar volgens mij is dit gewoon een ervaring uit de eerste hand en mag het dus



Volgens mij ook ja....

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:30

Nou ik wil haar ook niet zwart maken, dat is niet mijn doel. Ik heb 1 doel en dat is zsm dat paspoort van die pony in handen krijgen. Daarom heb ik ook zo lang gewacht met een topic openen omdat ik haar de kans en tijd gunde dit op te lossen maar het is nu wel duidelijk dat wachten niet helpt.

Dit heb ik trouwens ook bij haar aangegeven. JIJ zit nu met de problemen, JIJ zit straks met een slechte naam. Dan hoef je niet de oude eigenaar te zijn maar het is voor mij wel degene geweest die de pony's verkocht heeft. Die het geld ontvangen heeft en waarmee ik communiceerde.
Laatst bijgewerkt door Sappos op 16-11-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:30

ach het kan altijd nog ;)

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:31

Maar zoals ik het begrijp is die bokker ook niet de eigenaar maar slechts de tussenpersoon. Dus wat heeft die bokker er aan dat haar naam wordt bezoedeld als zij niet de paspoorten zelf op kan sturen? Dat hoort de eigenaar te doen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:32

Zij is voor mij de enige contactpersoon en degene die zaken met mij heeft gedaan. Ik heb namelijk ook nog geen telefoonnummer van de oude eigenaar gekregen, iets wat mij wel beloofd is.

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:32

O dat is allemaal wel heel vervelend!

Heb je al contact gehad met een mod hier over?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:33

Ja maar omdat het om een grote aankoop gaat en om levende wezens kunnen zij mij hier niet bij helpen.

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:33

Netjes van je hoor, maar vind je niet dat ze onder hand genoeg kansen heeft gekregen? Ik vind dit meer richting oplichten gaan. Ook dat beloven terug bellen maar niet terug bellen is nogal onbeschoft. Misschien dat het probleem wel bij de echte oude eigenaar ligt, maar dat kan ze op zn minst toch door communiceren naar jou toe.
Maar het kan inderdaad altijd nog, ik hoop iniedergeval dat het snel opgelost is!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:38

Maar zelfs dan als je weet dat deze mini's zo'n problemen hebben had je wel even moeten voelen en kijken dan had je misschien al een idee gehad van oei, hier lukt iets niet. Dat heb ik dan ten minste wel maar goed, het kwaad is verder geschied. Kan me voorstellen dat je op goed vertrouwen van een net persoon wel denkt goed te zitten, kan ik wel begrijpen. Maar tegenwoordig kun je niemand nog echt vertrouwen als het op koop en verkoop aankomt... Iedereen wil alleen verdienen. Geloof me, wij hebben ook al eens van een fokker gekocht en dat paard had ruim 400 euro DA kosten vanwege slechte verzorging. En van een fokker ga ik normaal gesproken uit dat het dier daar goed verzorgd wordt. Niet dus. Maar oke, kan gebeuren. Al heb ik trouwens wel het idee dat dit niet via iemand anders gegaan is en het gewoon de paarden van de bokker zullen zijn geweest?

Ik hoop echt dat je je paspoort zsm krijgt. Ook echt bizar dat je het verkeerde paspoort hebt gekregen. Dat gaan ze toch wel missen of niet? Of worden die daar nooit geënt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:42

Weet je heel zeker dat die bokker de eigenaar niet is? Het zou voor haar toch veel makkelijker zijn om de gegevens van de eigenaar te geven zodat jij contact op kan nemen, en de eigenaar zelf heeft dus ook nooit geïnformeerd hoe het met de pony's is? Waar ze staan, en wie jij bent..
Vreemd allemaal, zeker omdat er dus wel een gebrek aan de pony was met 1 bal en een beentje dat niet goed is.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:43

Kun je niet iets doen met het verkeerde paspoort?

Dat jij dat in je bezit hebt houdt toch in dat er daar een paardje rondloopt zonder paspoort zou je denken....en daardoor kun je toch wel sterk staan in het "dwingen" van de eigenaar om het goede paspoort op te sturen / de paspoorten om te ruilen?

Kun je zelf de eigenaar niet achterhalen dankzij paspoorten en chip-gegevens en wat je nog meer weet?

Als er inderdaad wel een andere eigenaar in het spel is...

Sowieso een beetje raar gegaan allemaal, dat je zomaar ponies op gaat laden zonder paspoort of eigenaar erbij, voor hetzelfde geld zijn ze gestolen...

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:43

Aangifte doen ? Wel onwijs balen zeg !!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:46

Nee ik weet zeker dat deze dieren niet van haar waren. Leeftijd en namen waren onbekend, ze zijn 3-4 jaar jonger dan mij verteld werd maar dat vind ik alleen maar positief. Van het voetje is het ontzettend jammer, hij wordt hier om de 4 weken bekapt maar het wordt mij nu financieel en qua tijd gewoon teveel naast mijn studie en 4 andere pony's. Het klophengstje is een schatje, geweldig in de omgang maar heb hier nog een hele dikke dierenartsrekening liggen omdat hij ruzie had met mijn andere hengsten. Iets was niet gebeurd was als hij direct gecastreerd was. Het zijn kosten waar ik niet voor gekozen heb, die ik niet verwacht had :(

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:47

kun je de paspoort niet op komen halen dat je daar onverwachts aan de deur staat. of heb je geen adres

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:49

Pmarena maar ik heb veel vertrouwen in mensen. Pony's zijn niet gestolen verder en van 1 van de dieren heb ik het paspoort ontvangen. Snap alleen niet waarom ik een tweede paspoort krijg van een merrie. Ik heb geen idee wie de eigenaar was, heb geen naam of iets anders. Van de hengst weet ik waar hij gefokt is en wie zijn ouders zijn omdat ik er in het jaar waarin hij geboren is ben geweest. Toen was hij alleen nog niet geboren, dat was 20 dagen later.

Heb alleen het adres van de stal, verder niet.

_Chendo_
Berichten: 1698
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:49

Wat een ellende allemaal...
Echt balen sap :(:) .
Ik hoop voor je dat het snel opgelost is.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:51

En bij de stal gaat toch ook vast wel iemand zijn, niet? Of is het te ver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:52

Vreemde gang van zaken, de eigenaar laat de bokker de pony's verkopen maar bokker weet de juiste leeftijd niet, heeft de paspoorten niet terwijl ze wist dat jij zou komen, en waren gebreken die niet gemeld zijn. Eigenaar laat niks van zich horen en informeert dus niet waar haar dieren terecht komen/gekomen zijn..
Heeft de bokker jou wel de naam van de eigenaar gegeven of weet je die ook niet?

Edit: vraag net beantwoord

PatriciaV
Berichten: 323
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:58

Kan je niet achterhalen wie de eigenaar van de stal is? Of was dat je contact persoon?

Misschien weet de staleigenaar wie de eigenaar was en van welk paardje de merrie paspoort is.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 17:00

Eigenaar van de stal = vorige eigenaar pony's. Lastig dus.

Anoniem

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:04

Dan weet je toch wie de vorige eigenaar is?
Kan je via het adres van de stal geen telefoonnummer vinden?
Wat was de reden dat de bokker de pony's verkocht en de eigenaar er niet bij was/geen contact met jou opnam voor de koop?