Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurabob
Berichten: 45
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Breda

Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:02

Hallo bokkers,

Als ze bij ons op de manege iemand anders op het paard willen laten vrijrijden dan moet daar 5 euro voor betaald worden aan de manege.

Hoe zit dit bij jullie?

Eigenlijk belachelijk toch als je 325,- aan stalling betaald en dan nog moet betalen als er iemand anders op gaat.

Er mag er 1 vast op het contract deze hoeft dan niet te betalen, maar als je meer mensen wilt laten rijden dan kost dit 5 euro per keer. }:0

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:03

En dat is waarom? Om tegen te gaan dat er per paard 5 bijrijders komen ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:03

Als jij mensen op jouw paard laat rijden? Vind ik wel een vreemde regeling.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:04

Het is toch je eigen paard? Dan mag je imo toch zelf bepalen.....Vind het beetje raar verhaal....

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:04

Dat is bij de manege waar ik werk ook a 340 stalling per paard.
Er mag alleen een familielid/gezinslid op en zelf als die al uitwonend zijn word er moeilijk over gedaan.
Een bijrijder mag maar die betaald 50 of 60 verplicht aan de mánégé.
Aan de ene kant denk ik, prima want je wilt niet jan en alleman op de dam hebben en aan de andere kant,,,, voor dat geld wat je al betaald en dan niet mogen.
Maar het werkt wel.
De manege bestaat al vele jaren en altijd (bijna) vol!

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:05

Euh.. nog nooit van gehoord.. belachelijk.. Zo komen er steeds meer regeltjes over hoe je met je paard om dient te gaan.. Vreemde bedoening.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:05

Je hoort het wel eens vaker. Wat de reden is, is mij niet bekend.
Vind het wel belachelijk, je betaald voor gebruik van de bak. Of je er nu zelf op zit of je moeder/vriendin/man/kennis.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:08

Ik vind dit inderdaad zeer vreemd!

Wij hebben de regel dat 2 bijrijders per paard de max is, maar daar vragen we geen geld voor.
Ook niet als klanten of bijrijders vriendinnen of familie meenemen die erop gaat.

Is toch wel raar als je al over de rug van annermans paard (letterlijk) je geld moet verdienen!

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:09

Ik kan het me ergens wel voorstellen in extreme gevallen.

Stel je voor dat iemand zijn/haar paard verhuurt aan verschillende mensen.
Daar heb je als pensioneigenaar helemaal geen zicht op. Je kent de mensen niet, de mensen kennen de regels niet.
Ze zullen zich minder betrokken voelen bij de stal en dus, naar ik meen, wat makkelijker zijn.
Zo'n situatie heb ik zelf wel eens meegemaakt: die mensen kosten heeeeeeel veel negatieve energie.

En ik kan het me ook voorstellen als de pensioneigenaar zelf geld verdient met het verleasen van paarden.
Elke klant die op jouw paard rijdt, is een klant minder voor de pensioneigenaar......

Maar voor Pietje die zijn paard af en toe laat bijrijden door Jantje: dat zou naar mijn mening toch geen probleem moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:10

Op zich hoeft dat helemaal niet zo'n gekke regel te zijn.
Het is op basis van zo'n verhaal lastig te zeggen hoe de eigenaar van de manege de prijzen heeft samengesteld ;)

Misschien is het wel zo dat hij de prijzen bewust vrij laag heeft gehouden, met een gemiddeld gebruik van de bak.
En is er inderdaad een extra toeslag als iemand vaker dan gemiddeld (of andere personen) de bak gebruikt. Want dat is toch een extra belasting voor de manege, als de bak drukker is of vaker bezet (als er bijv. door die bijrijders 7x per week gereden wordt ipv 2 of 3x per week door alleen jou zelf).

Je zou even je contract moeten bekijken, hoe dat geregeld is met bakgebruik.
Als daar gewoon regels voor zijn dat je beperkt gebruik mag maken van de bak, of maar met 2 personen. Dan staat het hem inderdaad vrij om voor andere personen een vergoeding te vragen voor het gebruik van de bak.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:11

Dat vind ik wel vreemd zeg! De brijrijder maakt natuurlijk wel gebruik van de faciliteiten, maar daar betaal je bij de stalling ook al voor. Is een beetje dubbel op dan :+
Hier is dat niet zo. Enige regel die we hebben is dat je als bijrijder lid moet worden van de vereniging, dat kost dan €100,- per jaar.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:12

Ik heb weleens begrepen, dat dit wordt gedaan, omdat de manege dan inkomsten (lessen of vrijrijden op een manegepaard) mis loopt.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:13

Rumpleteaser schreef:
Ik kan het me ergens wel voorstellen in extreme gevallen.

Stel je voor dat iemand zijn/haar paard verhuurt aan verschillende mensen.
Daar heb je als pensioneigenaar helemaal geen zicht op. Je kent de mensen niet, de mensen kennen de regels niet.
Ze zullen zich minder betrokken voelen bij de stal en dus, naar ik meen, wat makkelijker zijn.
Zo'n situatie heb ik zelf wel eens meegemaakt: die mensen kosten heeeeeeel veel negatieve energie.

En ik kan het me ook voorstellen als de pensioneigenaar zelf geld verdient met het verleasen van paarden.
Elke klant die op jouw paard rijdt, is een klant minder voor de pensioneigenaar......

Maar voor Pietje die zijn paard af en toe laat bijrijden door Jantje: dat zou naar mijn mening toch geen probleem moeten zijn.



Bij het geld verdienen met het pensionpaard waardoor de MANEGEhouder inkomsten verliest, dan kan ik erin komen.
Maar als er eens een vriendin meekomt om je paardje te kijken en een rondje te hobbelen :n

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:13

Zijn vermoedelijk bang dat je klanten van ze afpikt.

Mijn pony liep in manege lessen en ik reed erop.
Ze kreeg betaald voor het in de lessen lopen.
En iedereen (mits lid van de vereniging!) mocht erop rijden, zonder verdere kosten.

En ahum.. dit was in Papendrecht.

Het kostte de manege daar geen inkomsten, want al die verzorgsters en andere rijdenden volgden daar toch hun lessen
wel en sommigen gingen er zelfs lessen, omdat hun verzorg paard daar stond.

Maar als ik 325 zou betalen en mijn nichtje uit Groningen zou een dagje komen en die zou willen rijden,
zou ik het wel ronduit schandalig vinden als ze niet een uurtje gratis op mijn paard zou mogen rijden.
Of als ik mijn buurmeisje een keer een plezier zou doen?
En 2 verzorgsters is ook niet belachelijk veel, heb er tijdje 2 gehad, ging prima.
(en vroeger had ik zelf met 3 meiden een verzorgpaard, ging ook prima)

Ik zou denken grens bij 3 personen of zo.
Dan kan je 2 a 3 verzorsters er op na houden.
Mag toch hopen dat als je zus of broer een keer wil rijden dit niet geldt? (of je vader of moeder?).
1 vind ik wel heel weinig.
En 5 euro wel heel veel, zeker als iemand vaker rijdt, zou zeggen 2.50? Klinkt al stuk schappelijker.

(niet dat er ooit iemand anders op mijn paarden zit tegenwoordig dan ik of mijn instructeur, maar het gaat
om het principe)

Als er trouwens iemand op de vereniging op mijn paard wil rijden moet die overigens ook lid zijn van de vereniging,
anders mag dat ook niet. (dus dat is ook zeker niet gratis, er wordt dus betaald voor bakgebruik)

Snap het idee wel, maar 1 persoon vind ik weinig en 5 euro veel en ligt er ook aan hoe strikt het wordt gehandhaafd.
Stel je breekt je been en 2 mensen nemen je paard tijdelijk van je over, valt dat wel gratis te regelen?
Of moet je dan ook betalen?
En is er de mogelijkheid om iemand bv "lid" te laten worden, zodat die niet per keer, maar gewoon bv 100 euro per jaar moet
betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:14

_Sofie schreef:
Dat vind ik wel vreemd zeg! De brijrijder maakt natuurlijk wel gebruik van de faciliteiten, maar daar betaal je bij de stalling ook al voor.


Is dat zo?
Hoe weet je waar de pensionprijs precies uit is opgebouwd?

Ik verwacht, uit 't verhaal van TS dat daar namelijk wel degelijk in de prijs rekening mee gehouden is.
Het gebruik van de bak door de eigenaar en 1 bijrijder.

Extra gebruik van de bak valt daarmee dus buiten het contract. Maar het is niet onmogelijk, tegen een kleine vergoeding kan zo'n persoon de bak nog gewoon huren.
Eigenlijk vind ik dat niet zo gek.

Beter dan die prijs gewoon standaard in de pensionprijs proppen, waardoor bijna iedereen (mensen met 1 bijrijder of minder) continu eigenlijk te veel betaalt.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:14

Het moet niet gekker worden zeg, het is jou paard dus je zal toch zeker zelf wel bepalen wie je wanneer en hoe vaak erop laat. Inderdaad, je betaalt stalling, zij hebben geen zeggenschap over wat jij met je paard doet.
Ik vind het belachelijk. Als ze dat op mijn stal zouden doen zou ik direct mijn paard verhuizen.

Ik vind 325,- per maand voor stalling al aan de maat (ik betaal ongeveer hetzelfde), als je dan voor dat geld niet zelf kan weten wat je met je paard doet vind ik het een fortuin.

Sorry voor een ietwat heftige reactie, maar vind het gewoon echt te gek...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:17

Dus de eigenaar mag zelf wel 5 uur per dag gebruik maken van de bak, daar betaal je stalgeld voor. Maar als in die 5 uur het buurmeisje erop gaat zitten, moet er ineens 5 euro extra betaald worden.
Vind ik vreemd.

Als je 5 pensionpaarden hebt en die verhuur je per uur (verdient er zelf geld aan dus) vind ik het een ander verhaal.

Lisse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Mol België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:19

schandalig eigenlijk bij ons is het als er anderen op mogen rijden kost het in totoaal minder dan krijg je kortig om je paard daar te zetten

ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:21

beste prijzen betaal je zeg voor stalling..

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:22

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze zo proberen geen manageklanten kwijt te raken, of hier alsnog een inkomstenbron in zien.

Verder vind ik het (op extreme gevallen na als per verhuren) een vreemde regeling. Je moet toch zelf weten wie je op je paard laat. En voor hun maakt het niet uit of jij nu rondrijdt op het paard of dat het iemand anders is, dus waarom bij een ander extra geld vragen.

Ook kan ik me voorstellen dat ze dit doen om te weten wat er 'binnen komt', maar ook hier zijn gewoon afspraken over te maken. Zou het heel vreemd vinden als ik een vriendin op mijn paard wil laten, dat ik daar een ander voor moet gaan betalen. Bakhuur zou logisch zijn, maar die betaal je al..

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:23

laurabob schreef:
Hallo bokkers,

Als ze bij ons op de manege iemand anders op het paard willen laten vrijrijden dan moet daar 5 euro voor betaald worden aan de manege.

Hoe zit dit bij jullie?

Eigenlijk belachelijk toch als je 325,- aan stalling betaald en dan nog moet betalen als er iemand anders op gaat.

Er mag er 1 vast op het contract deze hoeft dan niet te betalen, maar als je meer mensen wilt laten rijden dan kost dit 5 euro per keer. }:0



Ik begrijp hieruit trouwens niet dat het specifiek voor de bak is, dus geldt het dan ook als je je nichtje in het bos laat rijden bijvoorbeeld?
Daarnaast vind ik het ook raar dat je zelf wel iedere dag 2 uur mag rijden, maar als iemand anders het doet dat er ineens betaald moet worden.

Waar wordt de stalhuur bij jullie uit opgebouwd?
Ik zit zelf op een pensionstal die huurt alle fasciliteiten zelf ook, bij onze stalhuur zit dan ook automatisch een gedeelte van de huur van de bak, longeercirkel, kantine, losgooibak, paddock en weiland.

laurabob
Berichten: 45
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:27

Ja vond het ook al gek, je betaald al voor de accomodatie en lessen zitten daar ook bij in.

Als je dan vervolgens niet in de les gaat of zelf gaat vrijrijden maar je laat iemand anders rijden die niet op je contract staat dan moet er verplicht 5 euro betaald worden....

laurabob
Berichten: 45
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Breda

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:28

Als je naar het bos gaat geld het niet, het is alleen voor de bak.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:29

Ik vind het vreemd om nog eens extra te betalen om iemand anders op MIJN paard te laten rijden.

Ik betaal al voor het gebruik van de faciliteiten. Als iemand anders rijd, maak ik dus geen gebruik van de faciliteiten. Er word dus ook niet meer gebruik van gemaakt. Ik vind het heel vreemd.

Dat de manege houder er niet aan verdiend of verdienste mis loopt is wat vreemd natuurlijk. Aangezien ze daar kwa kosten van tevoren al rekening mee moeten houden. En niet achteraf gaan lopen meuten...

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:29

Zo lang de klanten die er staan en de mensen die er komen het prima vinden dat dit gebeurd. Maak ik me er niet druk om. Denk als je het er niet mee eens zou zijn je er ook niet gaat staan. Teminste als je een beetje keuzes hebt in die omgeving.

Zelf zou ik dat nooit slikken en dan niet op die stal gaan staan;) Maar goed ieder zijn ding en zo lang mensen dit accepteren daar..waar is het probleem dan?