Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AliciaM
Berichten: 21
Geregistreerd: 31-05-12

Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 12:46

Voor een vage kennis even deze vraag, wat te doen als je een paard bij je in pension hebt staan en de eigenaar heeft al bijna een jaar niet betaald, maar is ook geheel spoorloos. Is ook uit huis gezet omdat er geen huur betaald werd en is daarna van de aardbodem verdwenen, maar heeft wel het paspoort van het paard.
Kennis kan nu eigenlijk helemaal niets, wil van het paard af. Welke stappen moet hij nemen?

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:49

Je zou even rond moeten kijken op bokt, maar er staat me vaag iets bij dat wanneer iemand langer dan een bepaalde periode (een half jaar?) alle kosten voor een paard draagt (DA, stalling, voer etc), hij of zij dan word gezien als de eigenaar. Papier, paspoort etc zijn geen eigendomsbewijzen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:50

Beslag laten leggen op het paard vanwege het niet betalen van de huur.
Dat moet voor bepaalde tijd, reageert de eigenaar niet dan is daarna het paard van hem en kan hij het verkopen.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:51

Een paspoort is geen eigendoms bewijs!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:52

Jurist inschakelen om het geld te innen en als het dat niet is eventueel beslag laten leggen op het paard en deze kan dan verkocht worden.
Maar dan zul je wel via de officiƫle wegen moeten gaan.
Zal het vast niet mogen zeggen maar als de eigenaar al een jaar niet is geweest en nergens op reageert zou je natuurlijk kunnen overwegen het paard zo te verkopen en hopen dat de eigenaar zich gewoon niet meer laat zien.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:54

Dat dier is allang van jou, aangezien je al een jaar alles voor hem betaald.

Eigenaar heeft niet laten horen, dus kan je aannemen dat je ermee mag/kan doen wat je wilt.

Ik zou hem verkopen in dit geval of houden, aan jou de keuze. Maar zorg wel voor bewijs dat je al een jaar zelf voor de kosten op draait, mocht de eigenaar ineens zich weer laten zien/horen.

Mooi dikke pech voor de nu ex-eigenaar.

Bij verkoop kan de nieuwe eigenaar een nieuwe paspoort aanvragen, als hij gechipt is dan zijn de gegevens bekend, makkelijk zat.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-08-12 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:55

Ik dacht altijd dat als iemand zijn eigendom niet binnen een jaar op kwam halen het sowieso van jou is.. Maar dat weet ik niet zeker. Misschien kan je dat ergens opzoeken?
Sowieso een jurist lijkt me geen kwaad kunnen..

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:59

Stybba schreef:
Je zou even rond moeten kijken op bokt, maar er staat me vaag iets bij dat wanneer iemand langer dan een bepaalde periode (een half jaar?) alle kosten voor een paard draagt (DA, stalling, voer etc), hij of zij dan word gezien als de eigenaar. Papier, paspoort etc zijn geen eigendomsbewijzen.

Nee. In elk geval niet zomaar. Zorg dat je alles volgens de wet doet, want als je pech hebt zit jij dubbel met de kosten en strafblad/slechte reputatie.

Stalhouder had wel al veel eerder aan de bel moeten trekken, onder deze omstandigheden is de kans dat hij zijn geld krijgt vrijwel 0. Kosten zijn al behoorlijk opgelopen, markt ligt op zijn gat en als je geen officiƫle brieven bij de eigenaar kan krijgen ivm spoorloos is het overnemen/verkopen van het paard ook niet mogelijk. Stalhouder heeft nu dus een paard staan waarvoor hij verplicht is netjes te zorgen, maar niet mag verkopen, etc.

Er zit hier op bokt een jurist voor paardenzaken, pb die eens (sorry naam kwijt) met wat je kan doen, want dit gaat de stalhouder zeker geld kosten.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:04

@Tamary: ja ben ik met je eens, de stal houder had veel eerder aan de bel moeten trekken. Maar ja.........

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:41

FloortjeM is jurist, bedoelde je die, Tamary?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:43

Waratje schreef:
FloortjeM is jurist, bedoelde je die, Tamary?

Die bedoel ik inderdaad

maybe2
Berichten: 627
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Tjuchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:47

jeetje hoe kun je nou al een jaar lang geen stallingsgeld ontvangen daar kan ik niet bij.
ik heb zelf een stalling,en elke 1e van de maand wordt er gewoon betaald,dat kan een keer de 2e of de 3e worden,maar na een week vraag ik diegene toch even waar de stalling blijft,en ik heb nog nooit problemen gehad.
ik vind het wel stom dat zo'n staleigenaar het zolang goed heeft gevonden,beetje vreemd dit.
Laatst bijgewerkt door maybe2 op 20-08-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekje31

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: Almelo

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:49

ik zou even een jurist of iets dergelijks opbellen/ contact opnemen.
Die weten er vast meer van.
Succes in ieder geval!

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:54

Bij ons op stal hetzelfde. Paard in de opfok blijven staan. Kosten niet meer betaald. Eigenaar stal moest paard verplicht laten chippen en een paspoort aanvragen voor controles. Weten wie de eigenaar is. Maar komen nooit meer en hebben ze er ook nooit op gewezen dat ze niet betalen. Schijnt wel een stamboek bij te zitten maar dus bij de eigenaar aanwezig en leuke afstamming in Paspoort staat nu onbekend omdat ze dat niet wist op stal.

Ik vind het diertje erg leuk en wilde het kopen. Ze wil eht wel verkopen aan mij. Maar wil wel zekerheid dat ik geen problemen krijg met de eigenaar van het paard nu nog;) KReeg advies dat ze eerst aangetekend aan de mensen moesten aangeven dat ze de kosten eisen omdat het paard nu oud genoeg is en de opfok stopt. En dat als ze alle kosten betaald hebben het dier op kunnen halen> EN als ze dat na 2x waarschuwen niet doen of niet reageren ze het paard verkopen. ZO werdt het hier verteld. Maar in dit geval lastiger want hier is de eigenaar spoorloos. Dat is in ons geval niet zo.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:56

en de eigenaar is niet overleden/verongelukt ? zou wel even zere neus kijken naar de legale stappen die je wel kan ondernemen!

Filoe
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:02

Ik zou even rondvragen.
Persoon op internet zoeken, de gegevens controleren, en aan mensen vragen. Anders de politie

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:04

Ik zou de persoon aller eerst al eens als vermist gaan opgeven. En daar verdere info vragen bij politie.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:07

maybe2 schreef:
jeetje hoe kun je nou al een jaar lang geen stallingsgeld ontvangen daar kan ik niet bij.
ik heb zelf een stalling,en elke 1e van de maand wordt er gewoon betaald,dat kan een keer de 2e of de 3e worden,maar na een week vraag ik diegene toch even waar de stalling blijft,en ik heb nog nooit problemen gehad.
ik vind het wel stom dat zo'n staleigenaar het zolang goed heeft gevonden,beetje vreemd dit.



makkelijk als je mensen op stal hebt staan die willen betalen. Jij houdt vol... maar een wanbetaler kan dat zeker ook. Sterker nog, in deze tijden hoor je het vaker.
Paard eventjes op straat gooien is er niet bij.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:10

Ga eerst eens na of er wat is gebeurd met die persoon.

Misschien was er iets verschikkelijks gebeurd althans volgens de zin;
Is ook uit huis gezet omdat er geen huur betaald werd en is daarna van de aardbodem verdwenen

Wat zegt bijv de politie ervan?
Misschien die meer weten over de persoon.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:53

Pensionhouder heeft zorgplicht, kan en MAG het paard niet op straat gooien............

Het enige wat wel kan:
aangetekende brieven sturen, ook al is het adres gewijzigd, sommeren om te betalen, daarna kan er beslag worden gelegd, indien noodzakelijk, daarna via de rechter procedure om eigenaar te worden en pas na een positieve uitspraak van een rechter (ten guste van pensioneigenaar) kan die zich eigenaar noemen en dan die (pensioneigenaar) met het paardje doen wat hij/zij wil.

AliciaM
Berichten: 21
Geregistreerd: 31-05-12

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 20:58

Dat er een zorgplicht is, weet die kennis ook. Paard komt niets tekort. De eigenaren hebben zelfs waarschijnlijk een valse naam opgegeven bij het brengen, ze zijn echt helemaal niet meer te vinden, waar dan ook. Dus brieven schrijven enzo is allemaal moeilijk.
Er is wel iemand die het paard wil overnemen, maar dan is er nog altijd het probleem met het paspoort...

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:01

Paspoort kan opnieuw aangevraagd worden, je kan het ook kwijtraken. De stalhouder moet even contact opnemen met zijn rechtsbijstandverzekering maar dit zal verder geen problemen meer geven denk ik. Als eigenaar spoorloos is en de stalhouder kan bewijzen alle kosten voor het dier betaald te hebben dan is hij nu eigenaar.

kruimenloek
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:01

Klopt wat Josie zegt, zomaar het paard weg doen of verkopen mag echt niet, pas wanneer er een gerechterlijke uitspraak ligt mag de pensionhouder zich eigenaar noemen, dus pas goed op ook al lijkt het me megafrusterend dit, zomaar je paard in de steek laten, gatver.
Mag ik vragen wat er met het paard gaat gebeuren als eigenaar(dierenverwaarlozer) zich niet meld?

AliciaM
Berichten: 21
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:03

kruimenloek schreef:
Klopt wat Josie zegt, zomaar het paard weg doen of verkopen mag echt niet, pas wanneer er een gerechterlijke uitspraak ligt mag de pensionhouder zich eigenaar noemen, dus pas goed op ook al lijkt het me megafrusterend dit, zomaar je paard in de steek laten, gatver.
Mag ik vragen wat er met het paard gaat gebeuren als eigenaar(dierenverwaarlozer) zich niet meld?


Dat weet ik eigenlijk ook niet om heel eerlijk te zijn.

Vala, als je een nieuw paspoort aanvraagt, kan dat zomaar?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:05