Trailer: wel of geen stro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 03:04

Zoals de titel al wel verraadt: wat is nou beter? Ik heb sterk het idee dat een trailer zonder stro handiger is. Voor mijn paard dan toch. Ten eerste omdat de effectiefste manier van laden is door brokjes steeds verder voorin de trailer te strooien. Ten tweede omdat hij dan geen "troep" om zijn benen heeft die hij anders ook niet heeft (hij staat dag en nacht op de paddock) en ten derde omdat hij eigenlijk altijd strooiselloos vervoerd wordt en een trailer vol stro naar mijn idee alleen maar afleiding geeft.

Nou vraag ik me af: klopt mijn redenering? Afgelopen weekend ging het prima op een trailer zonder strooisel. Boven verwachting goed zelfs, op de terugweg hebben we 4 minuten over het laden gedaan (ter vergelijking: 2 uur of langer vechten was eerder regel dan uitzondering geworden) Volgende maand moet hij weer vervoerd worden, op een zaterdag heen en op een zondag terug. De vervoerder die ik in gedachten heb (want ik heb zelf geen trailer) heeft voor dit soort ritten de trailer vol stro. Ik zou het een beetje onbeleefd vinden om te vragen om er voor mijn paard geen stro in te leggen. Maar zou het niet toch handiger zijn?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 03:09

volgend mij is het minder stabiel voor het paard. als ze vast op de bodem staan (rubber matten) glijdt dat niet. met stro er tussen wel lijkt mij?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 03:14

Ook dat nog inderdaad... het is natuurlijk een dikke laag schoon stro, die nog niet vast ligt, zoals bij een stal met al wat ouder stro erin.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 03:20

Het hangt er vanaf wat je vervoert in je trailer. Wanneer wij veulens zonder moeder, of kleine pony's moeten vervoeren gaat het hele interieur eruit en gaat er een klep of zeil boven de laadklep. Op stro wordt dan niet bezuinigd.

Het hangt er vanaf, wat je vervoert. Iets oudere en grotere paarden, kunnen best zonder een bakske vol met stro op rubbermatten.
Maar als jij met een paard twee uren lang zit te K l O t e n doe je zelf denk ik, iets heel fout. En dat heeft niet met de bedekking in de trailer te doen.

Kort samengevat, jouw beredenering is niet correct maar ook niet foutief. Het is afhankelijk van het te vervoeren paard.
Stro op rubber glijdt niet.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 03:31

Het is een elfjarige, niet heel hoog in rangorde staande, extreem sociale maar wel achterdochtige ruin die per jaar zo'n 4 keer vervoerd wordt. Sinds hij van mij is (1,5) jaar. Daarvoor schat ik 4 keer totaal in zijn leven (ruim 9 jaar). Laadprobleem lijkt nu verholpen, maar het heeft wel een tijdje geduurd voordat ik de oplossing had gevonden. Naar mijn idee ligt stro daarbij in de weg, in het stro kan hij toch minder makkelijk de brokjes vinden?
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 03:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 03:32

Brokjes?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 03:33

Brokjes in de trailer gooien lijkt mij nou niet een geweldige manier van laden...

Ik heb wel stro in de trailer, mijn paard mest en plast er ook in, dan is stro fijn.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 03:35

MarcoBorsato schreef:
Brokjes in de trailer gooien lijkt mij nou niet een geweldige manier van laden...

Voor hem werkt het. Voerschep met wat brokjes goed in beeld (en rammelen) door het voorluik steken, dan loopt hij zo de klep op en de trailer in. Zonder brokjes duurt het een paar uur en is paard flink over de emmer. Als het werkt voor mijn paard ga ik het niet veranderen. Al die keren dat ik met hem heb staan tobben kwam er uiteindelijk wel een stalgenoot of stagiaire die het niet langer kon aanzien aanlopen met een schep brok. En nu ben ik zo slim om die brokken meteen maar te pakken. Scheelt echt een boel stress en tijd.

Plassen doet hij niet onderweg (althans, niet op de ritten waarop ik hem meeneem. Hij is dan zo'n twee uur onderweg steeds) Mesten wel.

Edit: we hebben het over een handjevol he mensen. Net genoeg om hem naar binnen te lokken. Hij is per slot van rekening wel op rantsoen :Y) Normaal gesproken krijgt hij geen brok dus voor hem is zoiets helemaal te wauw.

Amaretto27

Berichten: 2283
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:18

Eeh eerst maar even beginnen met oefenen van het trailerladen misschien? Wel zo handig en eerlijk tegenover het paard. Een paard moet je niet naar binnen hoeven te lokken met biks :n

Wat betreft het stro, kan prima zonder hoor! Je trailer daarna gewoon even goed uitspuiten en laten drogen, zodat je trailer niet gaat rotten.

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:44

Ik zou geen stro doen. Is niet nodig. Zo heb jij alleen maar meer werk met schoonmaken na de tijd.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:39

Als het nu goed werkt zonder stro zou ik niks aan de situatie veranderen, voor hetzelfde geld vindt hij stro in de trailer ineens eng (want vreemd=vaak eng in toch al wat spannende situaties) en zit je weer met problemen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 08:48

Amaretto27 schreef:
Eeh eerst maar even beginnen met oefenen van het trailerladen misschien? Wel zo handig en eerlijk tegenover het paard. Een paard moet je niet naar binnen hoeven te lokken met biks :n

Ik zou zeggen: schaar je bij de mensen die riepen dat mijn paard eigenwijs was en mij uitprobeerde toen hij zich voorjaar vorig jaar schandalig gedroeg. Dan blijf ik ondertussen naar hem luisteren - aangezien hij verging van de pijn - en doen wat goed voelt.

Het topic gaat over stro of niet stro in de trailer en daar zou ik graag de mening van de bokkers op willen. Commentaar op hoe ik mijn paard laad mag, maar weet even dat ik mij er niets van aantrek, en dat ik hem blijf laden zoals ik het beste vind werken.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:36

als het laden voro jou zo werkt moet je dat lekker blijven doen. Er zijn betere manieren en ook Vos kan dat leren (en jij ook), maar zolang dit werkt en jij er tevreden mee bent, prima.

Wat stro betreft, ik vervoer alles zonder bodembedekking maar mijn trailer heeft een antislipvloer. Het hangt van de bodem af of je er bedekking op moet doen. Het hangt ook van je paard af of hij bijvoorbeeld durft te plassen op een kale vloer, zo zijn er allerlei factoren om er wel stro op te leggen. Als het een dikke laag is kunnen veulens lekker gaan liggen maar als het een te dikke laag is blijven hun benen er in steken. Je moet gewoon logisch nadenken of het handig is om er stro in te doen.

Alleen als jij met de brokjes truc wilt werken is stro niet handig, je zou het aan de kant kunnen schuiven en zodra hij er in staat weer terug kunnen schuiven?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 09:58

Zou kunnen inderdaad cis. Waar ik dan nog mee zit is dat het er anders uitziet, een boel stro erin. Denk dat hij dat verdacht zou vinden, als het er anders uitziet.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:03

Wij hebben nooit stro in de trailer. Degene waar wij ooit trailertraining bij gedaan hebben zei altijd dat het menselijk was om stro in de trailer te doen, immers dat vinden wij er 'lekker gezellig' uitzien en dan denken we dat het paard dat ook zo vind. Zij vond echter dat een paard niet gek is en echt wel het verschil ziet tussen zijn knusse stal en een trailer ;). Sindsdien is het stro uit onze trailer en dat gaat prima. Moet wel zeggen dat wanneer ik een paard had dat op de trailer plast ik er wellicht iets absorberends in zou leggen ivm gladheid. Mest is geen probleem, dat veeg ik er zo uit.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 10:22

Vlas in de trailer heb ik wel een paar keer geprobeerd. En nou ik erover nadenk: dat is de trailer waarin het steeds fout ging... maar of dat nou met de bodem te maken heeft?

Aanvulling: het paard in kwestie is kampioen afleiding zoeken wanneer hij iets niet wil. Dus iets op de vloer is daar een heel goed excuus voor, vandaar mijn bezorgdheid en daaruit voortvloeiend dit topic.

En vandaar ook de brokjes, die leiden hem dan weer een beetje af van de trailer zelf ;) Het enige knelpuntje is dat wanneer de achterstang al vastgemaakt is zijn hoofd nog omlaag is. Gelukkig zijn trailers op warmbloeden berekend. Dus mijn ijsje heeft net genoeg plek om wanneer de brokjes op zijn zijn hoofd op te tillen :)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:26

schone vlas in de trailer is spekglad! neem dan vuile vlas.... :)
Kan dus heel goed dat het daarom fout is gegaan.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:32

Ik zou geen stro doen. Heb nog nooit een paard vervoerd met stro (ook ritten van 4uur). We hangen altijd een hooinet op en de mest vegen we er gewoon uit.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Trailer: wel of geen stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:34

Mijn paard plast anders niet dus ik gebruik het wel op rubbere bodem dan. Wordt bij mij dus ook niet glad.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 10:37

Zou het nou echt aan het vlas hebben gelegen... nadat hij de eerste keer op die trailer was vervoerd kregen we 'm een maand later met geen mogelijkheid een (andere) trailer in. Ik dacht toen dat dat was omdat die andere trailer een tweepaardsmodel was. Maar de trailer waar hij afgelopen weekend mee heeft gereisd was ook tweepaards, en dat ging juist perfect.

De trailer met vlas was ook de trailer waar hij zich een keer bij het uitladen zelf al uitlaadde en hij echt doodsbang was. Ik heb me al die tijd afgevraagd wat het zou kunnen zijn: geluidjes of lichteffecten, de rijstijl van mijn stalgenootje, iets anders engs in de trailer... zou het zo simpel kunnen zijn dat het gewoon het vlas was!? Arme vos |(
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:39

Mijn volwassen paarden vervoer ik zonder stro op de trailer, een merrie met veulen, of veulens alleen, beide op langere ritten met stro. Dit ivm liggen. Op korte ritten ook zonder stro.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:40

heel goed kans dat hij de hele weg heeft lopen glibberen, zeker als de chauffeur ook niet echt rustig heeft gereden.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:40

Afgezien van de vraag wat nou goed is en wat niet (ik zeg, zonder stro, waar is dat goed voor), lijkt het mij helemaal niet vreemd om je vervoerder te vragen om aan te komen met een stro-loze trailer hoor.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 10:41

Het veulenstadium is hij allang voorbij ;) En veulens zal hij ook nooit krijgen, het is een ruin ;)

Cis: chauffeur rijdt prima. Vandaar dus ook dat ik het niet begreep.

Maar goed, voor hem dus ieg geen vlas meer onderweg!

Kehdra: bedankt. Ik zit er een beetje mee omdat het hele aardige, zorgzame mensen zijn. Met het idee stro = knus. Vandaar dat het mij bezwaart om te vragen om er geen stro in te leggen. Aan de andere kant: mijn paard staat niet op stal, heeft wel een schuilstalletje met stro maar dat vreet hij meestal op :P Nog even wat moed verzamelen en dan zal ik ze bellen, nou nog bedenken hoe ik het ga brengen :o

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:45

Ik doe nooit stro in de trailer, ik zie er eerlijk gezegd echt niet de toegevoegde waarde van in.

Schoon vlas is inderdaad best glad dus dat zou ik er zeker niet in doen. Zou zeker een verklaring kunnen zijn waarom je paard moeite had met de trailer. Overigens vind ik niets mis met je laadmethode dmv brokjes hoor.

Ik zou de mensen opbellen en aangeven dat je bang bent dat hij moeite heeft met laden als er stro in de trailer ligt, even uitleg geven waarom en dan hebben ze daar vast wel begrip voor.