aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:56

Hallo,

Misschien wel een hele domme vraag, maar ik kom er zo 1-2-3 niet achter...
Ik rij een paard voor iemand anders. Ik krijg daar geld voor, maar dat is zwart. Nu is het een vrij jong paard en wij vroegen ons beide af wie er nou aansprakelijk is als ik bijvoorbeeld van haar paard zou vallen en iets zou hebben of dat er terwijl ik haar paard rijd iets met het paard gebeurd.
In eerste instantie dachten we dat het gewoon mijn verantwoordelijkheid is en dat het rijden op eigen risico is, maar wisten ook niet hoe het zit als er iets met het paard gebeurd, dus we waren benieuwd hoe dat officieel zit.

Misschien heeft iemand van jullie hier ervaring mee???

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:58

De eigenaar van het paard is ten alle tijden aansprakelijk.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:59

dat is fijn om te weten :D

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:00

Of zeggen dat het je eigen paard is.

mknuvers

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:01

tenzij je een contract op stelt waarbij dit anders word gesteld

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:03

mknuvers schreef:
tenzij je een contract op stelt waarbij dit anders word gesteld

En dat moet je dan wel geheel bij de notaris doen anders heeft het nog geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:04

Somebitch schreef:
mknuvers schreef:
tenzij je een contract op stelt waarbij dit anders word gesteld

En dat moet je dan wel geheel bij de notaris doen anders heeft het nog geen nut.


Hoeft niet ;)
Zelfgemaakte contracten zijn gewoon rechtsgeldig, mits ze niet tegen we wet in gaan.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:05

heeft iemand van jullie misschien een voorbeeld van zo'n contract?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:05

Asyaa schreef:
Somebitch schreef:

En dat moet je dan wel geheel bij de notaris doen anders heeft het nog geen nut.


Hoeft niet ;)
Zelfgemaakte contracten zijn gewoon rechtsgeldig, mits ze niet tegen we wet in gaan.

Leg dat de verzekering maar eens uit. :+

Edit: Lees hier maar eens:
[TAO] Wie verantwoordelijk bij evt ongeval bijrijder?

Anoniem

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:07

Contract maken, 2 keer uitprinten, allebei de partijen op allebei de contracten handtekeningen zetten, dan allebei de partijen krijgen 1 van de contracten. :)
Notaris versterkt het wel, maar normale zelfgemaakte contracten zijn ook rechtsgeldig.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:08

Lees het andere topic door in dat geval is het contract echt niet rechtsgeldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:09

Maar wat al gezegd was: je kan niet tegen de wet in gaan. De verzekering doet niets met dat contract, je kan niet zomaar afscheid nemen van de plicht van de eigenaar.

De eigenaar kan jou wel opgeven bij zijn of haar verzekering, dan is het rechtsgeldig goed geregeld.

mknuvers

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-01-10

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:11

ik ben afgestudeerd in de rechten een contract hoeft niet notarieel zijn opgemaakt om geldig te zijn. je haalt er toch ook geen notaris bij als je een paard met contract koopt?
een contract in tweevoud door ieder ondertekent is gewoon rechtsgeldig

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:14

Nee maar in dit geval is het niet rechtsgeldig. Heb je toch iets niet goed meegekregen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:15

dan zou ik ook een contract kunnen optellen dat las iemand iets niet doet voor me ik hem inelkaar mag slaan komt in dit principe op hetzelfde neer en dat zou dan zijn dat ik niet moet voorkomen?

Nee klopt niet in de wet is beschreven dat de eigenaar aansprakelijk is en de wet is niet te veranderen met een contract.

mknuvers

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-01-10

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:17

ik ga dit nog is terugzoeken en rondvragen. vind het nl. een leuke discussie. is hier niet al is een rechtzaak over geweest dan? zou wel een mooi arrest kunnen opleveren voor een artikel in de hoefslag

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:20


Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:24

Volgens mij, ik ben er niet zeker van, ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaresse; het is háár eigendom zegmaar. Maar ik weet het niet zeker hoor :P

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:44

Nargini schreef:
Volgens mij, ik ben er niet zeker van, ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaresse; het is háár eigendom zegmaar. Maar ik weet het niet zeker hoor :P


Tip: lees dan mijn link eens ;) .

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:04

Somebitch schreef:
dan zou ik ook een contract kunnen optellen dat las iemand iets niet doet voor me ik hem inelkaar mag slaan komt in dit principe op hetzelfde neer en dat zou dan zijn dat ik niet moet voorkomen?

Nee klopt niet in de wet is beschreven dat de eigenaar aansprakelijk is en de wet is niet te veranderen met een contract.


Nee hoor, iemand in elkaar slaan mag niet van de wet, dus dit is geen goede vergelijking. Maar LDRD heeft al een goede link gegeven

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:11

Uit deze zin maakt ik toch op dat een contract niet geldig is.
Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:15

Ik zeg ook niet dat het wél geldig is. Ik zeg dat jouw voorbeeld geen goede vergelijking is, omdat iemand in elkaar slaan al tegen de wet is.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:17

MyWishMax schreef:
Ik zeg ook niet dat het wél geldig is. Ik zeg dat jouw voorbeeld geen goede vergelijking is, omdat iemand in elkaar slaan al tegen de wet is.

Ohh dan begrijp ik je verkeerd. Maar in de wet staat toch ook dat wij als eigenaren de verantwoording hebben? Dan kan je dat toch ook niet veranderen?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:22

Citaat:
art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.


In héle uitzonderlijke gevallen kan het dus anders zijn, maar over het algemeen ben je idd als eigenaar/bezitter aansprakelijk.

Toch LDRD?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:23

Zo las ik het inderdaad ook. :)