Paard verkopen tips?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:50

Dreamboy schreef:
Century schreef:
Ik heb je berichten gelezen TS, niet alle andere reacties.
Zoals ik zei ben ik zelf langzamerhand op zoek naar een paard. Ik ben zelf met name op zoek naar een paard voor dressuur, maar zou ook wel af en toe willen buitenrijden of een sprongetje maken.
Mij schrikt met name het 20 jaar af, en ook dat hij weinig ervaring heeft (bijv. geen buitenrijden). Het zou mijn eerste paard zijn, en ik vind een ouder paard juist een pre, maar ik vind het spannend hoe lang ik zou kunnen rijden met dit paard voor hij echt gebreken begint te vertonen. Voor een eerste paard zou ik het ook lastig vinden sneller weer afscheid te moeten nemen.
Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en hebben we geen idee hoe lang hij gezond blijft.

Garanties heb je nooit. Ook niet met een jonger paard.

Natuurlijk niet. Maar je koopt wel meer risico met een ouder paard. En ik denk dat ik dat toch liever niet doe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:00

Cayenne schreef:
Het aanbod van Daihyo is wel echt een buitenkans!

Oh ho wacht. Het was geen aanbod, maar mezelf als voorbeeld nemend. Als ik fysiek in orde zou zijn, dan zou ik zeker geïnteresseerd zijn en had ik wel contact opgenomen met TS.
Maar mijn gezondheid laat niet nog een kruiwagen poep en meer hooi geven toe :D
Ik houd het voorlopig bij mijn 2,5 pony. Dat is qua werk eigenlijk al te intensief. Ik zou best meer willen rijden, maar met de hoeveelheid werk die erbij komt met een groot paard, is rijden fysiek niet meer mogelijk.

Maar om aan te geven dat bruikleen voor veel mensen met bijvoorbeeld een geblesseerd paard of te jong paard, maar die wel willen blijven trainen, dit een hele mooie optie kan zijn, zonder meteen een paard erbij te kopen. Ik ben vast niet de enige in Nederland die dat heeft.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 13:00

Dat is een overweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

Er druppelen nu toch wat reacties binnen, eens kijken hoe of wat.

Bruikleen/lease wil ik gewoon liever niet, daar vind ik te veel risico's aan kleven.

Als het niet zou lukken dan blijft hij hier, het is geen "moeten" he? Dan zal het veulen worden verkocht.

Ik vroeg gewoon om tips mbt mijn advertentie, mogelijke andere pagina's enz.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
viewtopic.php?f=238&t=2079435

Babootje

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:10

je hebt natuurlijk recht op je eigen afwegingen in deze. Gelukkig maar.
Elk besluit dat je neemt met zo'n oudje heeft risico's. Je wil m niet naar een manege; dat kun je alleen min of meer uitsluiten als hij van jou blijft en alle variaties daar tussenin.
Het lijkt me gewoon een heel moeilijke keuze waarbij ik begrijp dat bokkers hier je met de tips daarover ook willen helpen. Ben blij dat ik de keuze niet hoef te maken. Sterkte ermee in ieder geval.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:13

En op pensioen ergens zetten, bijv bij de bokkers die dit aanbieden in Frankrijk? Dat hij wel van jou blijft?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:28

Even simpel gedacht, maar de 30 jarige is niet zo fit meer en zal waarschijnlijk de winter niet halen (als ik het zo lees).
Is die tijd tot het overlijden van de spikkel niet te overbruggen? Het is een merrie veulen dus wellicht iets langer bij de moeder houden tot de box leeg komt, bij wijze van?
"Moet" Flo dan nog weg? Of red je 't dan op

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:50

Jongens stop nu eens... Ze wil verkopen en dat is haar goed recht en snap ik 100%

Denk dat er nu voldoende tips zijn binnen gekomen.
Zou paard overigens niet wegbrengen is financieel Helemaal niet interessant.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:56

StalNollie schreef:
Jongens stop nu eens... Ze wil verkopen en dat is haar goed recht en snap ik 100%

Denk dat er nu voldoende tips zijn binnen gekomen.
Zou paard overigens niet wegbrengen is financieel Helemaal niet interessant.

Ja, het is haar goed recht.

En TS, ja Ragdolls zijn leuk he, leuk dat je er 3 hebt gehad. Inmiddels heb ik geen Ragdoll meer, moest ingeslapen worden, werd 17 jaar oud.

Verder…. Hopelijk heb je snel hiervoor een oplossing met de paarden.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:50

Probleem blijft voornamelijk dat het n behoorlijk risico blijft om zon paard te verkopem. Als hij echt mooi is en goed kan lopen, is de kans groot dat ie alsnog in de handel terecht komt. Simpelweg omdat er dan makkelijk geld op te verdienen is. En het is al eerder genorrmd: de koper zal er niet zon band mee hebben en er dus makkelijker afscheid van nemen. In mijn ogen is de kans groot dat
1. Iemand m voor zichzelf koopt. Maand of 2 goed aan t werk en dan verkopen, bv als 16 jarige zonder papier.
2. Iemand m koopt en hij bij intensief gebruik toch kreupel wordt of andere ouderdomsgebreken vertoont en dan de handel in verdwijnt.
3.Iemand m koopt en hij daar te ril voor is. Zeker ruiters die niet heel veel ervaring hebben, overschatten zivhzelf nogal s en kunnen zo in onverantwoorde en gevaarlijke situaties terechtkomen. Ook dan zal ie waarschijnlijk in de handel terecht komen

Ik persoonlijk zou als hobby ruiter alleen interesse hebben als ik zon paard voor niks krijg. Elk paard is n risico, maar deze kan zowel qua leeftijd, karakter als ervaring voor verrassingen gaan zorgen. En voor niks weg doen moet je alleen doen als je echt weet dat ie ergens komt waar ie kan blijven. En die garantie heb je nooit. Sterker nog: gaat veel vaker fout dssn goed.

Toch veel succes met verkoop en hopelijk vind je wel die ene, goede koper voor hem!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:17

Voor niks gaat de zon op. Dit paard is voor de handel helemaal niet interessant

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:15

Prachtig paardje. Ik heb een tip uit een hele andere hoek. Ik vond de foto’s professioneel en de tekst helder. Ik mis wat liefde in beeld en woord. Ik zou graag foto’s zien hoe hij in contact staat met anderen. Een foto waarin hij lief/leuk/grappig staat met jou of andere paarden. Ik krijg een zakelijk gevoel bij jouw advertentie (kijk eens wat een knap paard) voor mij zijn paarden emotie (kijk eens wat een leuk paard). Ik ben zelf een recreatie-ruiter dus je mag zelf inschatten of mijn tip passend is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:59

Vind ik eigenlijk best een goede. Normaal ben ik altijd wel van de nette foto's, maar met het soort Koper wat je wilt trekken is het misschien idd beter om een beetje de emotie aan te spreken.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:02

Ik heb mijn 20 jarige (toen 19 jaar) van een adoptiepagina gehaald. Nee je krijgt er geen geld meer voor maar ze komen vaak goed terecht en je hebt het allemaal in eigen hand. Ik weet zeker dat je hem daar aan een goed gezin kwijt kan.

Dit is alleen wel zonder verkoopbedrag.

Ik heb nog heel veel plezier van mijn 20 jarige. Meegenomen de sport in en ze we zijn binnen een jaar van de B naar de M startgerechtigd gereden.

Nog altijd goed contact met de eigenaar en alle beslissingen maken we samen. Ik woon ver onder Rotterdam en zij in Friesland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had haar waarschijnlijk nooit gekocht en dat zeg ik heel eerlijk. 19 jaar is een leeftijd dat ik denk mmmmmmm moet ik wel kopen en dan is het snel nee.

Terwijl ik momenteel met haar het meeste bereikt heb ondanks haar rugzak en der nu voor geen goud kwijt wil. Ik ben dus eigenlijk een fanatieke ruiter zonder echte ambities en kijk hoe ver ik met een paard kom. Ik train alles naar behoren en ook met stijgende lijnen en haal er altijd het maximale uit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:14

Welke site is dat? Of kun je er enkele aanraden eventueel?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:16

Little_Gift schreef:
Welke site is dat? Of kun je er enkele aanraden eventueel?

Ik zal de link even opzoeken!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:26

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:30

Dank je wel! Lukt inderdaad!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:25

GabberGill schreef:
Ik heb mijn 20 jarige (toen 19 jaar) van een adoptiepagina gehaald. Nee je krijgt er geen geld meer voor maar ze komen vaak goed terecht en je hebt het allemaal in eigen hand. Ik weet zeker dat je hem daar aan een goed gezin kwijt kan.

Dit is alleen wel zonder verkoopbedrag.

Ik heb nog heel veel plezier van mijn 20 jarige. Meegenomen de sport in en ze we zijn binnen een jaar van de B naar de M startgerechtigd gereden.

Nog altijd goed contact met de eigenaar en alle beslissingen maken we samen. Ik woon ver onder Rotterdam en zij in Friesland.

[ [url=m/5ya04c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DBzGON.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IhsxLy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had haar waarschijnlijk nooit gekocht en dat zeg ik heel eerlijk. 19 jaar is een leeftijd dat ik denk mmmmmmm moet ik wel kopen en dan is het snel nee.

Terwijl ik momenteel met haar het meeste bereikt heb ondanks haar rugzak en der nu voor geen goud kwijt wil. Ik ben dus eigenlijk een fanatieke ruiter zonder echte ambities en kijk hoe ver ik met een paard kom. Ik train alles naar behoren en ook met stijgende lijnen en haal er altijd het maximale uit.

Betekent" adoptie"dan dat je geen eigenaar wordt? Wat voor- en nadelen heeft. De echte eigenaar blijft de macht hebben over het paard, maar ook kun jij hem dan teruggeven als jij hem niet meer wilt of als hij arbeidsongeschikt wordt?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:54

Dit is heel ruim en per situatie verschillend. Eigenlijk is alles wel bespreekbaar. Paarden worden daar aangeboden en dan kan je in gesprek met de eigenaar wat je wilt.

Ikzelf heb de deal dat ze bij me staat tot ik klaar ben. Ik mag alles met haar mits het verantwoord is en ik haar niet in gevaar breng. Toevallig pas een situatie meegemaakt waarin ik merkte dst de eigenaresse en ik overal wel uitkomen. Paard was kreupel en kliniek in gegaan. Veel over eb weer gebeld en alles samen besloten voor ze de kliniek in ging, maar ook toen ze er stond en nu het herstel. Ook betaalt ze die grote dingen gewoon mee en betaal ik al het kleine.

We hebben beide alleen de beste bedoelingen naar het paard waardoor het heel vloeiend gaat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:26

Muronia schreef:
Ik kreeg nog de vraag of hij niet geschikt zou zijn als coaching-paard. Dat zou wel eens een hele goede kunnen zijn, daar had ik nog niet aan gedacht. Juist omdat hij heel mooi spiegelt zou dat wel eens iets voor hem kunnen zijn. Hij is mensgericht, goed getraind vanaf de grond, respecteert je ruimte, reageert goed op stem.

Pabi en anderen die het aanraadden, zou misschien wel een idee zijn om iemand te zoeken die er een aantal keren mee naar het bos wil om te kijken hoe hij dat vindt.

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik dubbel, maar aanbieden als coaching-paard zou ik niet doen. Als ik dat zie staan, denk ik meteen 'kapot paard/weidemaatje dat ze met een fancy naam proberen kwijt te raken'. Volgens mij is Flo echt meer waard dan dat. De markt wordt overspoeld met zogenaamde 'coachings-paarden' omdat iedereen vindt dat zijn sociale, maar kapotte paard wel als coaching-paard kan dienen in de hoop dat ze niet de in de handel of bij een slager belanden.

Verder zou ik vooral eens kijken of je toch niet wat situaties zou kunnen uitproberen die hem wat meer als een 'lol met je knol' paard uit de verf laten komen. Hij is toch wel te oud voor een fanatieke dressuurcarrière en voor de recreatieve ruiter is hij nu wel heel erg sportpaard. Ik zou zeggen, zoek eens iemand die er zonder zadel op wil zitten, probeer een sprongetje, maak een buitenritje. Enige ervaring daarmee maakt hem al veel aantrekkelijker voor de recreant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:54

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:58

GabberGill schreef:
Dit is heel ruim en per situatie verschillend. Eigenlijk is alles wel bespreekbaar. Paarden worden daar aangeboden en dan kan je in gesprek met de eigenaar wat je wilt.

Ikzelf heb de deal dat ze bij me staat tot ik klaar ben. Ik mag alles met haar mits het verantwoord is en ik haar niet in gevaar breng. Toevallig pas een situatie meegemaakt waarin ik merkte dst de eigenaresse en ik overal wel uitkomen. Paard was kreupel en kliniek in gegaan. Veel over eb weer gebeld en alles samen besloten voor ze de kliniek in ging, maar ook toen ze er stond en nu het herstel. Ook betaalt ze die grote dingen gewoon mee en betaal ik al het kleine.

We hebben beide alleen de beste bedoelingen naar het paard waardoor het heel vloeiend gaat.

Maar ik denk dat dit dus precies is wat ze niet wilt....ze wil het paard verkopen zodat ze er geen werk/kosten/tijd meer in hoeft te steken. En in zo'n situatie zit je eigenlijk nog steeds iedere keer met lasten (want de kans dat een 20 jarige iets krijgt waar je dan overleg over moet hebben, is vrij aanwezig). En dan zit je dus ook nog met de adoptant waar je rekening mee moet houden.
Ik denk dat zo'n situatie als bovenstaande vooral fijn is als je je paard niet wilt verkopen, maar er eigenlijk geen geld voor hebt of geen tijd hebt, maar wel zeggenschap wilt blijven houden.

wat ik me wel afvraag: mag de eigenaresse haar paard bij jou ook zomaar ophalen? want anders heb je als eigenaar echt alleen maar de lasten en niet de lusten.....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:59

Babootje schreef:
GabberGill schreef:

Geen paard zoekt baas gelukkig. Dat zou ik niet doen namelijk.

Ik heb de site even bekeken. Volgens mij zijn het allemaal prive-aanbieders. Ik schrik er wel van dat er zo veel nog jonge paarden opstaan die al niet goed meer zijn eigenlijk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:45

Er gaan ook genoeg paarden op die site wel van eigenaar veranderen. Alleen je mag er geen geld voor vragen.
Heel veel paarden hebben iets, maar ook wel paarden waar iemand echt een gouden plekje voor wil hebben.

Ik ga wel mee met EvelienKiss.
Ik ben een recreatie ruiter en als ik zie staan goede afkomst en goede papieren dan haak ik al af. Daar heb ik helemaal niets aan. Ik zoek een maatje.
Maar ik rij wel heel veel buiten langs de weg buitenritten en bijna niet in de bak. Dat zou voor mij dus ook nog afvallen.
20 voor een paard vind ik ook een stuk ouder dan voor een pony. Heb een paar maanden geleden een fjord van 19 gekocht. Maar een paard van 20 zou ik niet zo snel doen.
Ze worden vaak minder oud.
Ik kom niet zo vaak een paard van 30 tegen en wel regelmatig een pony.
Dat is mss ook maar goed ook, want als je een paard moet gaan bijvoeren met een slecht gebit ga je failliet.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:36

Met een fjord van die leeftijd zonder zware artrose mag je ook in je handjes knijpen.
Fjorden zijn echte "artrosemagneten" vaak al op jonge leeftijd. In het geval van fjorden gaat wat je zegt helaas niet op.