[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:04

Macs schreef:
Dank voor jullie camper advies.
We gaan er waarschijnlijk niet voor. Helaas, maar een 2e auto(ook camper) zit er gewoon even niet in.

Dan mijn volgende vraag: iemand ervaring met hybride auto's voor de trailer? Zit wel eens naar een Mitsubishi Outlander te kijken. Maar ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Welk budget?

Die V60 is niks mis mee maar enig budget is dan wel wenselijk.
Als ik op www.gaspedaal.nl kijk en hybride met 1500kg trekgewicht en max 160k op de teller op geef, heb je 8k hits (de keuze is reuze) maar als je dan sorteert op prijs, begin je boven de 10k en dat zijn niet meteen auto's waar ik voor naar de handelaar zou hollen.
De eerste (diesel) V60 kom je rond 15k tegen en die zitten dicht tegen die 160k aan.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:20

Ik heb nu een V60 voor de trailer en vind dat wel laag liggen hoor, in tegenstelling tot de Amarok en de Pajero vroeger.
Zeker zonder landing dendert/botst dat een pak meer.
Maar trekt het iig met gemak, wel diesel uit 2014

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:22

Een V60 is dan ook totaal niet te vergelijken met een Amarok e/o Pajero.
Je zit nu in een luxe limousine ipv in een brute terreinwagen.
Geniet van de soepele kilometers!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:30

Dees schreef:
Een V60 is dan ook totaal niet te vergelijken met een Amarok e/o Pajero.
Je zit nu in een luxe limousine ipv in een brute terreinwagen.
Geniet van de soepele kilometers!

Waarom denk je dat de oude Range hier favoriet blijft.......

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:44

Dees schreef:
Een V60 is dan ook totaal niet te vergelijken met een Amarok e/o Pajero.
Je zit nu in een luxe limousine ipv in een brute terreinwagen.
Geniet van de soepele kilometers!

Bwoah, op de slechte Belgische buitenwegen vind ik de twee andere comfortabeler, maar voor grote stukken autostrade heb ik er geen spijt van!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:34

ikke schreef:
De eerste (diesel) V60 kom je rond 15k tegen en die zitten dicht tegen die 160k aan.

Nog steeds veel auto voor het geld. Mooi midden tussen veel geld voor nieuw of juist heel weinig maar dan ook een ouwe bak. Trekt uitstekend door de combinatie diesel en elektrisch. Hou er wel rekening mee dat de 180K beurt vrij prijzig is.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:34

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
De eerste (diesel) V60 kom je rond 15k tegen en die zitten dicht tegen die 160k aan.

Nog steeds veel auto voor het geld. Mooi midden tussen veel geld voor nieuw of juist heel weinig maar dan ook een ouwe bak. Trekt uitstekend door de combinatie diesel en elektrisch. Hou er wel rekening mee dat de 180K beurt vrij prijzig is.

Punt is dat die ouwe karren nog steeds heel duur zijn. V70 met 350k op de klok en (bijna) 20 jaar oud moeten ook 10k opbrengen.
Maar gaan ze 5k geven voor een V70 met 350k op de teller en 20 jaar oud?

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:54

ikke schreef:
Macs schreef:
Dank voor jullie camper advies.
We gaan er waarschijnlijk niet voor. Helaas, maar een 2e auto(ook camper) zit er gewoon even niet in.

Dan mijn volgende vraag: iemand ervaring met hybride auto's voor de trailer? Zit wel eens naar een Mitsubishi Outlander te kijken. Maar ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Welk budget?

Die V60 is niks mis mee maar enig budget is dan wel wenselijk.
Als ik op https://www.gaspedaal.nl kijk en hybride met 1500kg trekgewicht en max 160k op de teller op geef, heb je 8k hits (de keuze is reuze) maar als je dan sorteert op prijs, begin je boven de 10k en dat zijn niet meteen auto's waar ik voor naar de handelaar zou hollen.
De eerste (diesel) V60 kom je rond 15k tegen en die zitten dicht tegen die 160k aan.

We kunnen onze huidige voor 12k verkopen en dan kan er nog een beetje bij. Waarom zou je er niet voor naar de handelaar hollen?
Ik rij liever niet in een slee (liever hoger dan langer zegmaar := maar veel keuze is er natuurlijk niet. :+

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:32

Macs schreef:
ikke schreef:
Welk budget?

Die V60 is niks mis mee maar enig budget is dan wel wenselijk.
Als ik op https://www.gaspedaal.nl kijk en hybride met 1500kg trekgewicht en max 160k op de teller op geef, heb je 8k hits (de keuze is reuze) maar als je dan sorteert op prijs, begin je boven de 10k en dat zijn niet meteen auto's waar ik voor naar de handelaar zou hollen.
De eerste (diesel) V60 kom je rond 15k tegen en die zitten dicht tegen die 160k aan.

We kunnen onze huidige voor 12k verkopen en dan kan er nog een beetje bij. Waarom zou je er niet voor naar de handelaar hollen?
Ik rij liever niet in een slee (liever hoger dan langer zegmaar := maar veel keuze is er natuurlijk niet. :+

Nee, wat ik zag staan in de range 10 - 15k werd ik niet warm van. Niet mijn keuze voertuigen, zeg maar.

Maar als die 15k, en wellicht iets meer, voor jou een passend budget is dan kun je wel iets fatsoenlijks vinden.
Er zijn heel veel keuzes, maar niet iedereen heeft hetzelfde keuzepalet.

Je moet om te beginnen een auto kopen waar je je lekker bij voelt, vervolgens moet ie in goede staat zijn en als ie dan ook nog kan wat je er graag mee wil en binnen je budget valt dan laat die strik maar zitten, hij mag zo mee :D

Eigenlijk is het net als een paard kopen :D

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:55

Ik heb een Audi Q3 1.4 van 2017. Trekvermogen 1800kg en 148PK. Het is een automaat.

Kan ik hier veilig een anderhalfpaards trailer achter hangen met paard (+- 600kg)?
En is de snelweg dan ook te doen, of alleen binnenwegen aanhouden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:20

Ja, dat kan prima, inclusief snelweg. Persoonlijk zou ik er voor zorgen dat de automaat niet naar de hoogste versnelling schakelt, beter iets meer toeren zodat de motor makkelijker de kracht kan leveren om de luchtweerstand van de trailer te overwinnen.

Wel heb je waarschijnlijk rijbewijs BE nodig om met deze combi te mogen rijden.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:31

Die automaten van tegenwoordig hebben echt geen probleem met trekken. Die van mij detecteert de aanhanger en daarmee schakelt ie vanzelf al minder snel op. Geen centje pijn

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:32

BE rijbewijs heb ik, dus dat is geen probleem. Het ging me vooral om dat stukje automaat inderdaad. Heb altijd alleen met een schakel gereden icm trailer of aanhanger.

Ik denk dat dan de sport stand ingeschakeld moet worden, anders schakelt hij bij 70 al door naar de 6e versnelling

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:38

Matheno schreef:
BE rijbewijs heb ik, dus dat is geen probleem. Het ging me vooral om dat stukje automaat inderdaad. Heb altijd alleen met een schakel gereden icm trailer of aanhanger.

Ik denk dat dan de sport stand ingeschakeld moet worden, anders schakelt hij bij 70 al door naar de 6e versnelling


Bij mij doet ie het automatisch dus wellicht even kijken of die van jou dat ook doet. Dat scheelt weer een hoop ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:06

MarjanB schreef:
Die automaten van tegenwoordig hebben echt geen probleem met trekken. Die van mij detecteert de aanhanger en daarmee schakelt ie vanzelf al minder snel op. Geen centje pijn

Zo slim is onze auto nog niet, dus gaat op de snelweg het pookje naar links (manual) en laat ik 'm in z'n vijf staan.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:25

Met onze automaat (Audi A4 quattro 2015) rijd ik altijd in de sportstand. Ideaal en auto trekt het met gemak.

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:43

Toen ik voor BE ging gaf mijn rijschool aan dat BE altijd automaat is, omdat dit beter is voor de motor van de auto. Ik ben er sindsdien vanuit gegaan dat automaten tegenwoordig prima kunnen trekken.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:41

s1993 schreef:
Toen ik voor BE ging gaf mijn rijschool aan dat BE altijd automaat is, omdat dit beter is voor de motor van de auto. Ik ben er sindsdien vanuit gegaan dat automaten tegenwoordig prima kunnen trekken.

Heh?
Dus als je auto handgeschakeld zou zijn zou je niet mogen trekken?

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:53

s1993 schreef:
Toen ik voor BE ging gaf mijn rijschool aan dat BE altijd automaat is, omdat dit beter is voor de motor van de auto. Ik ben er sindsdien vanuit gegaan dat automaten tegenwoordig prima kunnen trekken.


Haha, bij ons zei de instructeur dat ook maar het ging erom dat een schakelbak teveel te verduren krijgt met slecht schakelwerk in de lessen :o

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:07

s1993 schreef:
Toen ik voor BE ging gaf mijn rijschool aan dat BE altijd automaat is, omdat dit beter is voor de motor van de auto. Ik ben er sindsdien vanuit gegaan dat automaten tegenwoordig prima kunnen trekken.

Huh?

Ik heb gewoon be les gehad in een schakelwagen hoor een volvo v60 :))

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:18

MariekeS_ schreef:
s1993 schreef:
Toen ik voor BE ging gaf mijn rijschool aan dat BE altijd automaat is, omdat dit beter is voor de motor van de auto. Ik ben er sindsdien vanuit gegaan dat automaten tegenwoordig prima kunnen trekken.


Haha, bij ons zei de instructeur dat ook maar het ging erom dat een schakelbak teveel te verduren krijgt met slecht schakelwerk in de lessen :o

Dat vooral en dan met name de koppelingsplaten.

Een automaat kan meer hebben, maar slecht gedrag van de chauffeur sloopt zowel de automaat als de motor!
Bij een handbak blijft de versnellingsbak doorgaans wel heel.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:32

Iemand ervaring met een Hyundai Tucson of een Mazda 6, beide op benzine, als trekauto voor een 1 paardstrailer? Rijd dat een beetje comfortabel?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:39

van 2008 of van 2023? Met kleinst leverbare motor of juist de sterkste?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:47

Bij voorkeur de sterkste. Maar een 2023 auto ga ik niet 2e hands vinden voor een okay bedrag neem ik aan. Wat raad je aan?

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:01

Ik kom weer even met een vraag, wij hadden een Tucson maar die heeft motorproblemen dus wil een andere auto.

Nu twijfelen we tussen een renault scenic (2016) 1.2
Of een Dacia Duster ook 2016 ook een 1.2 motor

Wat zou de betere keuze zijn? Kilometerstand is redelijk gelijk. Pony weegt zo'n 500kg dus hoef geen enorme lading te trekken maar wel veilig met de trailer op pad kunnen.