[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:08

Hee, mag ik jullie eens vragen om mee te denken?

Ik rijd tegenwoordig bijna geen kilometers meer, nog geen 6.000 per jaar. Voorheen was dat zeker 30.000 per jaar en ik heb de Audi A4 diesel nog staan. Het is tijd om afscheid te nemen van diesel. Ik wil graag benzine gaan rijden.

Ik wil graag rijden in een auto die minstens 1.400kg mag trekken en die daarvan ook niet "kapotgetrokken" raakt. Sommige auto's mogen het wel op papier trekken, maar daarbij voel je het chassis bij wijze van spreken al uitrekken als je optrekt.

Het interieur is absoluut heel belangrijk - de dashboards van bijv. Ford zijn voor mij te druk aan het hoofd, teveel poespas met lijntjes enzo. Ik wil graag een rustig dashboard maar het mag zeer zeker niet al te veel doen denken aan hard-plastic. Ik haat de plastic look in auto's.

Ik wil geen Franse auto, ik ben veel te bang dat ik dan erg vaak richting garage moet. Ik klus namelijk zelf absoluut niet aan de auto. Kan ik niet, wil ik niet. Voorheen reed ik Volvo S60, wat een fantastische bak was dat. Maar voor 6.000 km per jaar wel wat zwaar.

De Toyota Rav vind ik exterieurmatig helemaal geweldig. Alleen die achterdeur is wel echt waardeloos als je een trailer aangekoppeld hebt. Alleen daarom dus al geen Rav. Toch jammer. Ik heb een voorkeur voor terrein-achtige modelletjes, al zal ik er nooit mee off-road gaan. Wil wel eens wat anders dan een saaie sedan en daar de auto nu echt alleen maar voor fun-ritjes is, mag het wel wat frivoler dan een A4 :D

Uiteraard moet de auto wel Oud-Hollandsch betaalbaar zijn - ons ben zunig. Een Touareg 3.6 V6 zoals hier eerder werd genoemd, valt om die reden écht af. Ik koop trouwens graag een occasion, liever niet een verouderd type (interieur, belangrijk, wil boardcomputer en daarmee handsfree kunnen bellen). (alhoewel, hoe vaak bel je nog met je auto bij 6.000km per jaar.... is dus minder belangrijk)

Maar wie van jullie weet nu wel een LEUKE optie bij deze wensen? Het is zo cliché om in een Golf te gaan rijden.... da's ook zo saai.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:16

De meeste V70's zijn niet 4x4. Als je dat wil, kun je beter kijken naar de XC70. Zelfde bovenkant, stoerdere onderkant maar met meer dorst.

V70 is geen dure auto. Alleen de mrb is duur.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:09

Snif.... ik kom er niet uit.
Gezocht: een auto die geschikt is om een 1-paards trailer te trekken (totaal gewicht met pownie is 1.300 kg), rijdend op benzine, met een enigszins diepe kofferbak en wijde kofferbakopening (ivm western zadel). Ik heb best een leuk budget, ik hoop mijn uitgave te kunnen beperken tot een 15-17K.
Heb een groot zwak voor automodelletjes als de Renault Captur. Ik rijd nu in een Audi A4 diesel daarvoor reed ik jarenlang een Volvo S60 diesel. Tegenwoordig rijd ik 6.000 km per jaar, dus het moet echt een benzine-auto worden.

Ik heb een shortlist gemaakt, maar helaas, inmiddels "autoweek" ik me suf en durf ik zowaar niet meer te kiezen. Over ieder type auto is wel wat negatiefs te vinden... en ik vind het zoveel geld dat ik bang ben om de verkeerde keuze te maken. Kiezen is sowieso al lastig want ik vind ze bijna allemaal wel fijn rijden en leuk om te zien. Ik wil wel heel graag dat de auto goed met 1.300 kg aan de haak weg kan rijden maar dat is wel heel lastig om te testen bij een standaard proefritje. Graag jullie ervaring!

Mijn shortlist:
Mazda CX-5 (bovenaan) en
Opel Mokka 4x4 zijn kwa model favoriet. (jonge Opel Astra is ook leuk)
VW Tiguan 1.4 tsi vanaf 2012 (durf ik die motor wel aan...)
Volvo V60 (prachtig - ben volvo-fan, ze zijn helaas wel erg duur)
Ford C-max (vind de Kuga erg groot)

Hele grote vierkante doos-achtige modellen schrikken mij af. Ik peins niet over een Volvo V70 (veel te groot) en moet bijvoorbeeld écht niet denken aan zo'n vierkante 7-zitter MPV... Ik ga morgen een proefrit maken in een Renault Megane 1.2 motor, maar weet nog niet of ik daar wel zo kapot van ben. Wel nette auto dus het proberen waard.

Wie kan me op weg helpen? Op papier mogen ze allemaal wel 1.300 kg trekken. Maar welke types van mijn shortlist zijn echt een no-go voor het trekken van de paardentrailer met vulling? Welke zijn dan juist superfijn in gebruik?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:09

Kadjar, dat is idd goede tip, die vind ik inderdaad ook mooi. Is zo'n 1.2 dan wel voldoende kwa motorblok?
Renault was ik altijd wat huiverig voor, maar ze schijnen tegenwoordig gewoon goed te zijn.

Hihi BopjeBo, die 6.000km per jaar, dat is mijn dagelijkse gebruik tegenwoordig. Denk dat ik 2-3x per week een stukje rijd, doorgaans een 20km enkele reis (platteland). Zit lang verhaal onder, maar ik ga dus echt vooral een auto kopen om naar te kijken terwijl die op de oprit staat :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:29

Maar die dikke rechte vierkante achterkant van die V70.... brrr.

De V60 heeft een veel leuker kontje :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:04

Heerlijk retro, die auto!
Tip: je kunt via Marktplaats de foto's draaien. Je advertentie toont nu foto's op de kop enzo, dat werkt niet in je voordeel. Succes met de verkoop!


Volvo-liefhebbers: wat vinden we van de 1.5 T3 automaat benzinemotor met 150 pk (uit 2016)?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 15:56

Ik heb gekocht! Het is een Mazda CX-5 geworden.
De occasion review op ANWB-site gaf deels de doorslag: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... model=cx-5

ANWB schreef:
Conclusie
Op zoek naar een gebruikte SUV in de middenklasse? Dan kun je simpelweg de Mazda CX-5 niet negeren. Je moet ‘m op z’n minst in overweging nemen, ook al kies je uiteindelijk wellicht een ander merk. Zonder de CX-5 serieus te bekijken, doe je jezelf gewoon te kort. Ja, zó goed is deze Mazda. Ook als occasion.


Maar ik vind de onze vooral ook heeeeeel mooi :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:15

Art_Ificious schreef:
Echt Ford focus?

Doeme had ik dat geweten had ik die van mijn opa kunnen houden. Die hebben we weg gedaan omdat opa dement is. OK was wel al 21 jaar oud die auto. Maar die was nog goedgekeurd (ik ben er nog mee naar de keuring gereden).


Een Ford Focus uit 2000 mag/kan geen paardentrailer trekken.
Ford Focus 1.6 was in 2012 wel trekauto van het jaar en die 150PK versies die er nu verkocht worden, zijn zeker de moeite waard.
De Focus'en met een kleinere motor kun je rustig laten staan, die mogen niets trekken.

Het is trouwens maar net wat je trailer en je paard wegen samen.
In veel gevallen kan een VW Golf met zwaardere motor het prima trekken. Voor mij was de kofferbak van een Golf te klein, wilde toch een iets grotere auto. Ik kwam vorige maand uit op een Mazda CX-5 (fijne wagen!), een Volvo V60 was mijn tweede keuze. Heb de Ford C-Max ook nog overwogen maar vind de zitpositie van de chauffeur bij Ford wat typisch.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:59

Art_Ificious schreef:
Nou ik denk dat Dundee 500-550kg weegt. Hij is geen heel dik paard, wel groot. Tussen 1m63 en 1m67. Zal ook nog iets groeien want is nog maar 3,5

Een trailer heb ik ook nog niet. Wil eerst zien welke auto's er mogelijk zijn :)


Houdt er maar rekening mee dat je paard een stuk zwaarder zal zijn - reken maar op 600-650kg, zeker zodra die wat uitgezwaard is.
Een trailer weegt gauw 650 kg.

Je zoekt dus auto's die minimaal 1.300kg mogen trekken. Je kunt op bijv. Autotrack goed op dit trekgewicht filteren.
Ik zou zelf wel eentje uitkiezen die meer aan de haak kan hebben. Heb vroeger een Mazda Premacy gehad en die mocht het op papier wel, maar na een paar jaar voor de trailer was het onderstel van die Mazda wel mooi losgetrokken. Daarna 10 jaren lang een Volvo S60 gehad, die heeft nooit een krimp gegeven op de trailer, ging er zelfs niet extra brandstof op verbruiken. Die S60 was een wereldauto.

O ja, en heb je dan een leuk model uitgekozen voor jezelf, lees dan ook even de reviews op Autoweek, Autoweek en Caravantrekker. Dan valt er weer een heleboel af en zo blijf je over met een shortlist.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:39

Ik zou voor een verschil van 30kg niet de moeite nemen om de trailer terug te keuren hoor.
Weinig 1,5 prds trailers wegen 750+kg en die pony weegt 420 kg, dus dat kan prima achter een P3008 die 1200 kg aan de haak mag hebben.
Dat met die tmm is leuk voor de fijnproevers, maar met deze belasting krijg je daar echt geen gedoe mee.


Zodra je er een zwaarder dier in gaat vervoeren, mag dat niet meer met die P3008

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:31

Sorry hoor, maar met een 1,5 prds achter een P3008... word je niet eens staande gehouden.

En bij geneuzel over de theoretische 30kg kenteken-bureaucratie waar de werkelijke gewichten echt prima binnen de geldende regels vallen, krijg je echt geen boete.
Ja, misschien als je een grote mond hebt en je gezicht de politie in kwestie niet aanstaat... maar anders niet hoor.

Bangmakerij doen jullie aan. Nergens voor nodig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:17

Is het gewoon niet altijd beter om E achter B te gaan halen?
Dan kun je tenminste ook werkelijk met een aanhangwagen rijden en ben je van die krappe bepalingen af. Wel zo relaxed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 02:18

T-roc is opvolger van Tiguan.
Ga je nog kopen? Dan nog even lezen op Autoweek en Caravantrekker. Daar waren ze niet al te lovend over de Tiguan als trekauto.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:38

Als je zoekt op Peugeot bij Autoweek en ANWB... dan durf je er nooit weer eentje voor de trailer te zetten. Ze gaan er nogal gauw van .... stuk. Zeker de lichtere types/motoren zoals de 2008.
Wat een auto op papier mag en wat een auto in praktijk kán.... daar zit wel vaker veel verschil in.

Je hebt goede ervaring met de BMW X1 - daar staan er ook genoeg van te koop, dus waarom die niet?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:34

1.200 kg trekken met een auto die 1.200 kg mag trekken.... je moet het maar durven. Ik niet :D

Ik reed tot voor kort een Audi A4 diesel. Duur in mrb wellicht, maar supergeschikt voor af en toe trekken en verder 25K per jaar.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:05

Beste ikke, ik zat ooit bij een idioot in een Fiat Tipo met twee paarden in de trailer aan de haak. Die Tipo kwam nog met gemak een verhoogde afrit op ook.
Maar dat maakt het nog niet verstandig, he?!

De meeste auto's die 1.200 kg mogen trekken zijn echt van de categorie "leuk voor de Twinny-load". Die kunnen net niks.
Al kunnen het wel gewoon prima auto's zijn voor dagelijks gebruik.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:00

xMaritt schreef:
Ons plan is om een auto te gaan kopen die 1500 kg mag trekken. Daarbij is ons oog is gevallen op bijv de Mazda CX5 of een Nissan Quasqai.


Die Kaskai mag 1.200kg trekken (wellicht een enkel exemplaar met heel zware motor iets meer, maar die zijn echt bijna niet te vinden). Ze zijn leuk om te zien, maar vallen af als trekker voor een paardentrailer met paard erin.

Ikzelf heb de Mazda CX-5 (mede gekozen met de informatie uit dit topic) en ik kan je uit eigen ervaring vertellen - dat is een geweldige auto!
De mijne is een benzineversie uit bouwjaar 2017, hij mag 1.800kg trekken en dat gaat met mijn 550kg haflinger in 680kg trailer makkelijk.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:55

Fly_high schreef:
Ik heb een Qashqai uit 2017, benzineversie, en die mag gewoon 1500kg trekken hoor :) ik ga er sinds ruim een jaar regelmatig met 1,5paards trailer op pad, afgelopen maanden 1-2x per week zelfs, en het gaat prima! Trailer is op papier 740kg maar niet gewogen, mijn paard heeft wel op de weegschaal gestaan en weegt afhankelijk van de conditie 520-550kg.

En Qashqai is inderdaad ook nog een leuke auto om naar te kijken ;)


O joh! Dat wist ik niet. Misschien ben ik in de war met een ander merk/model. Heb in mijn zoektocht de Qashqai helemaal overgeslagen. Weet nu niet meer waarom :o Maar vind ze inderdaad wel leuk om naar te kijken :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:20

Er is ook een C-max met 150pk benzinemotor, die mag wel veel trekken. Vond het wel prettige auto.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:10

Fly_high schreef:
En Ford Kuga? Die stond ook op mijn shortlist, vond hem alleen gruwelijk groot aanvoelen met proefrijden :=


Ik ook! Werd zelfs bang van tegenliggers bij bochten. Die bestuurdersstoel geeft je een hele rare positie in de auto, alsof je werkelijk midden in zo'n grote Arriva-bus zit. Heb hem dus laten staan, al had de Kuga wel alle bling-bling die je graag zou willen in een auto en het op zich ook best een mooie auto is.


Oe, Sure_Lee, dat was een ternauwernoodje! Gelukkig zag je het op tijd!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:06

Bestudeer de Anwb reviews maar stevig.
Dan kom je vanzelf uit op een Mazda CX-5 :D
Al is die niet hybride.

Als ik trouwens geld teveel had gehad, dan reed ik nu een Volvo XC 40.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:57

Kan prima. Je paard + trailer weegt vast iets meer dan 1200, maar met 1300 kg aan de haak komt die Seat ook wel door de wereld.

Wel een aandachtspuntje is de kofferbakruimte. Als dat net zo groot is als dat van de Golf, dan is het vrij klein voor paardenspullen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:36

Een lege trailer achter een auto geeft vrijwel altijd een stuiterend gevoel.
Zeker als je dan zelf rijdt alsof er niets aan de haak hangt :D

Opel maakt zware auto's (in kilogrammen).

Ik heb een Mazda CX-5 benzine. Ben er zeer tevreden over. De wegligging in bochten is niet zoals mijn vorige, veel lager op de weg liggende Audi A4. Hij trekt pas bij hogere toeren dan ik gewend was na dik 20 jaar diesel-rijden. Toch de Mazda CX-5 is wel een hele fijne wagen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-03-22 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:58

Alessa88 schreef:
Dees schreef:
De wegligging in bochten is niet zoals mijn vorige, veel lager op de weg liggende Audi A4. Hij trekt pas bij hogere toeren dan ik gewend was na dik 20 jaar diesel-rijden. Toch de Mazda CX-5 is wel een hele fijne wagen.


Waar hebben we het dan over? https://www.youtube.com/watch?v=JijM-xE0QNI hier zeggen ze dat de Mazda sowieso van een beetje toeren houdt.

Sowieso, iemand die mij als leek kan uitleggen in welke toeren je sowieso met een trailer moet rijden? Ik zit nu in de 2500-3500.


Mijn vorige auto, Audi A4 diesel, kon bij 2.000 toeren prima uit een koude start met 1.300 kg aan de haak wegrijden.
Zou ik dat met de Mazda CX-5 benzine doen, dan gaat ie onherroepelijk "bokken". Die heeft toch wel 2.500-3.000 toeren nodig voor vertrek, en dan heel rustig wegrijden. Bij de dealer vertelden ze me dat ik 4.000 toeren toch wel nodig had, maar dat valt reuze mee.
Eenmaal in een stabiele snelheid, kan Mazda wel probleemloos terugzakken naar 2.000 toeren (lager voelt niet goed). En mocht ik dan wat willen versnellen, gaat dat ook probleemloos. Maar bij vertrek vanuit stilstand moet ik dus wel meer gas geven dan ik gewend was (de omschakeling van diesel naar benzine vond ik toch wel lastig hoor).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:05

Vergelijk een Astra uit 2010 niet met een XC40 die nog maar een paar jaar op de markt is, he?
Daar zit een wereld aan verschil in wegligging tussen :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers