Pony verkocht naar Luxemburg, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Pony verkocht naar Luxemburg, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:30

Ik heb een paard naar Amerika verkocht, de koper heeft alles geregeld vlucht, transport naar Schiphol. De transporteur heeft de Nederlandse voedsel en warenautoriteit langs gestuurd voor de keuring. Wij hebben zelf de extra röntgenfoto’s geregeld maar de factuur is naar de koper gegaan. Ook had deze vrouw allemaal spullen besteld die mee moesten met de vlucht, deze zijn wel bij mij afgeleverd en ik heb gezorgd dat deze mee gingen op transport

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:32

Als je de koper een transportbedrijf laat regelen en het is een Nederlandse transporteur, dan is de kans groot dat zij de keuring aanvragen.
Het is wel handig dat die dan met jou overleggen wanneer je aanwezig kunt zijn voor de keuring.
Sommige Nederlandse transporteurs halen het paard ook eerst op bij de verkoper en laten op eigen terrein in 1x alle paarden voor een transport keuren, dat scheelt hen aanzienlijk in de kosten (maar 1x starttarief en in 2 kwartier meerdere paarden kunnen laten keuren).
Uiteraard moet jij het paard pas aan de transporteur meegeven wanneer je het geld op je rekening hebt staan.

Wanneer de koper een buitenlandse transporteur regelt, zul jij de NVWA keuring waarschijnlijk moeten regelen.
Zorg dan wel dat je alle gegevens mbt de transporteur van je koper krijgt (naam bedrijf, vergunningsnummer, kenteken vrachtwagen, enz), want die heb je tegenwoordig nodig voor de aanvraag al nodig.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

PSvanLot

Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:34

Mocht je nog geen transporteur gevonden hebben, dan is Gelissen echt een aanrader. Zij zijn bijzonder ervaren. Als je contact met ze opneemt zullen ze je zeker vertellen hoe het werkt en wat je moet regelen.

Op de site staat ook heel veel informatie.
https://horse-transport.nl/


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:46

Wij verkopen dikwijls (meestal) naar het buitenland. Transport regelen is in onderling overleg. Soms regelt de koper het, en soms wijzelf. Betaling gebeurt via bankoverschrijving, en het geld moet binnen zijn voor het paard het erf verlaat.
Jij behoort de papieren te regelen voor de zogenaamde traces. Daarvoor moet er een dierenarts-keurder komen van, voor Belgie het FAVV, voor Nederland de NVWA. Je doet hiervoor de aanvraag via hun website.
Zij stellen dan een datum voor de de dierenarts-keurder langskomt.
Om in orde te zijn dien je te beschikken over een EU-conform paspoort, en het paard moet in Belgie of Nederland correct geregistreerd zijn. Voor niet-geregistreerde paarden gelden hele andere wetten qua transport en quarantaine. Dit heeft te maken met de medische bijlage van het paspoort en de veiligheid van de voedselketen.
Sommige transporteurs (oa Vincent Van Loo) regelen zelf de traces, indien je over een EU-paspoort beschikt en het paard correct geregistreerd is. Dit moet je even opnemen met de transportfirma.
Indien je het zelf regelt, moet je de gegevens van de transporteur hebben.
Naam chauffeur, nummerplaat vrachtwagen, te volgen reisweg en landen die gaan doorkruist worden. Ook de rusttijden moet je doorgeven bij lange reizen.
https://marceljordan.com/ is een Nederlandse transporteur waar wij hele goede ervaringen mee hebben. Je kunt hun altijd bellen, ze zijn erg vriendelijk en zullen je alle nodige info bezorgen. Gedurende de reis krijg je foto's van je paard van onderweg en alle nodige info via een whatsapp groepje. Zij hebben voor ons een 5-maanden oud veulen naar Finland vervoerd :D

Born to slide, forced to work

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pony verkocht naar Luxemburg, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:21

Ik wilde net zeggen, wordt allemaal heel stellig gezegd. Maar zolang het in goed overleg is, is het toch aan de partijen om te beslissen wie het transport regelt?
Ik heb onlangs een ponyveulen uit Duitsland gekocht, afgesproken dat de verkopers het transport zouden doen (in dit geval zijn ze haar zelf komen brengen, konden ze haar nieuwe plekje zelf ook even zien). Was gewoon deel van de onderhandeling over de prijs.
Ik snap heel goed dat niet iedereen dat wil of kan als verkoper, maar om nu te stellen dat het nooit gebeurt vind ik wel erg zwart-wit.


BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 22:27

mooney schreef:
Ik wilde net zeggen, wordt allemaal heel stellig gezegd. Maar zolang het in goed overleg is, is het toch aan de partijen om te beslissen wie het transport regelt?
Ik heb onlangs een ponyveulen uit Duitsland gekocht, afgesproken dat de verkopers het transport zouden doen (in dit geval zijn ze haar zelf komen brengen, konden ze haar nieuwe plekje zelf ook even zien). Was gewoon deel van de onderhandeling over de prijs.
Ik snap heel goed dat niet iedereen dat wil of kan als verkoper, maar om nu te stellen dat het nooit gebeurt vind ik wel erg zwart-wit.



Eens hoor, ik wil best meedenken waar dat kan.

Uiteindelijk hebben we de afspraak gemaakt dat ze 20 december zelf deze kant op komen rijden om pony op te halen.

Carlos <3

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 08:22

BrechtCarlos schreef:
mooney schreef:
Ik wilde net zeggen, wordt allemaal heel stellig gezegd. Maar zolang het in goed overleg is, is het toch aan de partijen om te beslissen wie het transport regelt?
Ik heb onlangs een ponyveulen uit Duitsland gekocht, afgesproken dat de verkopers het transport zouden doen (in dit geval zijn ze haar zelf komen brengen, konden ze haar nieuwe plekje zelf ook even zien). Was gewoon deel van de onderhandeling over de prijs.
Ik snap heel goed dat niet iedereen dat wil of kan als verkoper, maar om nu te stellen dat het nooit gebeurt vind ik wel erg zwart-wit.



Eens hoor, ik wil best meedenken waar dat kan.

Uiteindelijk hebben we de afspraak gemaakt dat ze 20 december zelf deze kant op komen rijden om pony op te halen.

Dat is werkelijk de beste oplossing!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pony verkocht naar Luxemburg, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:43

Kijk, dat is wel zo fijn als dat gewoon kan +:)+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roulette_ en 31 bezoekers