Trailer uitlenen, verzekering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nietsmar
Berichten: 854
Geregistreerd: 30-08-19

Trailer uitlenen, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 10:54

Hoi bokkers,

Mijn bijrijder wil graag m'n trailer af en toe lenen om naar een binnenbak te gaan.

Ik las al dat schade aan anderen door de trailer vergoedt wordt door de WA van de auto.
Maar schade aan de trailer zelf?

Is het handig om een verzekering hier voor af te sluiten? Het gaat om een tweedehands polyester trailer die nog heel netjes is, maar waar ik geen wereldbedrag voor heb neergelegd.


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Trailer uitlenen, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:57

Je kan kijken/navragen wat een all risk verzekering kost voor je trailer.
En dat (evt voor een gedeelte) laten betalen door je bijrijdster.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailer uitlenen, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:00

Check wel eerst bij je verzekering of uitlenen dan ook verzekerd is, anders schiet je er niets mee op.

Persoonlijk zou ik zeggen: niet doen. Komt altijd gezeik van en het eind van het liedje is dan dat je een leuke bijrijder kwijt bent.

meggiemeg

Berichten: 12176
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:02

Goed dat je daar over na denkt om meer info te hebben.
Het is altijd zo dat als je nu naar een vergelijkbare trailer gaat kijken als je huidige trailer dusdanig kapot is je er zelf duur aan mag.
De markt is belachelijk duur voor een goede 2e handse.
De schade aan een trailer zelf zal niet vergoed worden door de autoverzekering, alleen de schade welke toegebracht is aan derden of hun spullen.
Er zullen vast veel haken en ogen aan zitten wat betreft de verzekering, wellicht kan je bijrijdster zelf kijken naar een verzekering die daar bij past?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:04

meggiemeg schreef:
Er zullen vast veel haken en ogen aan zitten wat betreft de verzekering, wellicht kan je bijrijdster zelf kijken naar een verzekering die daar bij past?

Je kan elk type aanhangwagen all risk verzekeren en alleen de eigenaar (op wiens naam hij staat) kan deze verzekeren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

meggiemeg

Berichten: 12176
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:18

Brainless schreef:
meggiemeg schreef:
Er zullen vast veel haken en ogen aan zitten wat betreft de verzekering, wellicht kan je bijrijdster zelf kijken naar een verzekering die daar bij past?

Je kan elk type aanhangwagen all risk verzekeren en alleen de eigenaar (op wiens naam hij staat) kan deze verzekeren.

Oké, maakt het dan nog uit wie er op dat moment mee op pad is ten tijde dat er schade wordt gereden?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12176
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:21

Ibbel schreef:
Check wel eerst bij je verzekering of uitlenen dan ook verzekerd is, anders schiet je er niets mee op.

Persoonlijk zou ik zeggen: niet doen. Komt altijd gezeik van en het eind van het liedje is dan dat je een leuke bijrijder kwijt bent.

Hier ben ik het zeker mee eens, je hebt sneller gezeur dan dat het opgelost is, als ik terug denk aan een topic een tijdje terug op bokt. [TAO] Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:22

Gewoon niet aan beginnen. Ik was zelf ook makkelijk met mijn trailer uitlenen. Tot ik merkte dat mensen ook heel makkelijk met mijn trailer waren en kleine schades werden weggewuifd. Ik doe het niet meer om gezeik te voorkomen. Laat ze lekker een trailer huren bij een officieel trailerverhuur bedrijf. Of rijdt zelf met trailer en paard en laat ze bijv. benzine vergoeden. Want ook zoals gezegd: als er serieus schade is, kun je van het verzekeringsgeld geen nieuwe kopen.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:23

meggiemeg schreef:
Oké, maakt het dan nog uit wie er op dat moment mee op pad is ten tijde dat er schade wordt gereden?


Jazeker, niet iedere verzekering accepteert het uitlenen van een auto of aanhanger. Premie voor een auto of aanhanger die uitgeleend wordt is over het algemeen ook hoger.

meggiemeg

Berichten: 12176
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:26

Ibbel schreef:
meggiemeg schreef:
Oké, maakt het dan nog uit wie er op dat moment mee op pad is ten tijde dat er schade wordt gereden?


Jazeker, niet iedere verzekering accepteert het uitlenen van een auto of aanhanger. Premie voor een auto of aanhanger die uitgeleend wordt is over het algemeen ook hoger.

Dat is dus iets om goed in de gaten te houden in de kleine lettertjes!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:34

Ibbel schreef:
meggiemeg schreef:
Oké, maakt het dan nog uit wie er op dat moment mee op pad is ten tijde dat er schade wordt gereden?


Jazeker, niet iedere verzekering accepteert het uitlenen van een auto of aanhanger. Premie voor een auto of aanhanger die uitgeleend wordt is over het algemeen ook hoger.

Gewoon uitlenen is echt geen probleem.
Verkapt verhuren aan vreemden is wat anders.

Ik mag gelukkig iedereen in mijn auto laten rijden (zo ook in de auto van mijn man) en de bestuurder is gewoon verzekerd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:02

Als jullie een goede verstandhouding hebben, en zij een dekking voor dieren heeft op haar aansprakelijkheidsverzekering, kan je het overwegen zonder extra verzekeringen.
Ik leende de trailer altijd van een stalgenoot en mijn paard heeft haar trailer een keer zwaar beschadigd. Via mijn aansprakelijkheidsverzekering is dat opgelost. En had de verzekeraar niet gedekt, dan had ik het uit eigen zak betaald. Maar dat vertrouwen moet je dus wel hebben in je bijrijder. Wat zij of haar paard kapot maakt, moet ze vergoeden. Als zij dat kan garanderen en jij hebt daar vertrouwen in, ben je een heel eind.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailer uitlenen, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:06

Het is een bijrijder. Dus paard van TS. AVP keert niets uit als je eigen paard je eigen trailer sloopt, ook niet als er een ander achter het stuur zit. En de AVP van die ander (de bijrijder dus) keert al helemaal niets uit, want het is haar paard niet.

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:10

Ik snap de reacties ‘niet aan beginnen, komt gezeik van’ niet goed in deze context. Ja, bij een random stalgenoot. Maar deze persoon vertrouw je genoeg om je paard te rijden, verzorgen en vervoeren. Het te melden als er een ongelukje gebeurd is, of je tuig beschadigd is.
Vergeleken bij je paard is een trailer toch peanuts?

Ah Ibbel je hebt gelijk! Ik zat fout. Voorbeeld AVP gaat niet op nee. Maar dan nog, als bijrijder eerlijk is en wil vergoeden, dan is er niet zoveel aan de hand. Maar dat moet dan uit eigen zak komen. Qua vertrouwen ga ik ervan uit dat dat goed zit aangezien je haar je paard toevertrouwt, maar dan is de vraag of het geld er is. Anders inderdaad een verzekering en de polisvoorwaarden checken op dekking bij uitlenen. Ik betaal €4,70 per maand hiervoor (Centraal Beheer, dekking uitlenen weet ik niet). En wellicht kan de bijrijder de premie dan betalen inderdaad.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:24

OK, nu rijdt je bijrijder je trailer (dagwaarde 1500 euro) leeg achteruit tegen een betonnen mestsilo die onzichtbaar was. Trailer volkomen ontzet en total loss. Gaat bijrijder écht 3000 euro ophoesten voor een fatsoenlijke 2e-hands trailer? Of die 1500 bijleggen als de verzekering die dagwaarde uitkeert?

Gewoon niet doen.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:25

Ibbel schreef:
Het is een bijrijder. Dus paard van TS. AVP keert niets uit als je eigen paard je eigen trailer sloopt, ook niet als er een ander achter het stuur zit. En de AVP van die ander (de bijrijder dus) keert al helemaal niets uit, want het is haar paard niet.


Maar de bijrijder kan ook de trailer tegen een paaltje aan parkeren.
Dan neem ik echter aan dat haar eigen AVP dat wellicht dekt? Vraag is dus voor welke specifieke schadesoort TS dekking zoekt.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:26

MariekeS_ schreef:
Maar de bijrijder kan ook de trailer tegen een paaltje aan parkeren.
Dan neem ik echter aan dat haar eigen AVP dat wellicht dekt? Vraag is dus voor welke specifieke schadesoort TS dekking zoekt.


Nee. AVP dekt expliciet geen schade aan voertuigen.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:35

Ibbel schreef:
MariekeS_ schreef:
Maar de bijrijder kan ook de trailer tegen een paaltje aan parkeren.
Dan neem ik echter aan dat haar eigen AVP dat wellicht dekt? Vraag is dus voor welke specifieke schadesoort TS dekking zoekt.


Nee. AVP dekt expliciet geen schade aan voertuigen.

Ja en nee...
Als ik met jouw auto een ongeluk krijg niet.
Maar als mijn paard/hond/kind een auto beschadigd, dan wordt dat wel betaald.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:44

Ibbel schreef:
OK, nu rijdt je bijrijder je trailer (dagwaarde 1500 euro) leeg achteruit tegen een betonnen mestsilo die onzichtbaar was. Trailer volkomen ontzet en total loss. Gaat bijrijder écht 3000 euro ophoesten voor een fatsoenlijke 2e-hands trailer? Of die 1500 bijleggen als de verzekering die dagwaarde uitkeert?

Gewoon niet doen.

Dat zijn inderdaad dingen waardoor de goeie verstandhouding al snel bekoelt.
Trailer, aanhanger, dit soort dingen leen ik ook niet meer uit, helaas door schade en schande wijzer geworden.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Nietsmar
Berichten: 854
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 15:47

Het gaat mij er vooral om dat er vergoedt wordt als ze zelf ergens tegenaan rijdt, waardoor trailer beschadigd.
Wat paard zelf doet vind ik mijn verantwoordelijkheid (er van uit gaande dat ze niet te hard rijdt, paard goed vast zet etc).
Ik vertrouw haar zeker wel en ga er vanuit dat ze het eerlijk meld als er wat beschadigd is. Ik weet alleen niet of ze dan ook het geld heeft liggen om te vergoeden.

Wil ook geen gezeik dus snap sommige reacties ook heel goed. Maar er wordt hier in het land gereden en met veel regenval kun je gewoon niet rijden, dan is het te glad. Dus het is niet uit luxe dat ze naar een binnenbak wil af en toe.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:44

Daancha schreef:
Als jullie een goede verstandhouding hebben, en zij een dekking voor dieren heeft op haar aansprakelijkheidsverzekering, kan je het overwegen zonder extra verzekeringen.
.

NEE! Dit is niet correct. Op een AVP is schade met en door een motorrijtuig uitgesloten. Dus als zij met de trailer achter de auto ergens tegenaan rijdt en de trailer is beschadigd, is dit NIET verzekerd op de AVP.

Er zijn cascoverzekeringen voor trailers. Je zou eens kunnen kijken bij een paardenverzekeraar. Hele oude trailers zijn vaak niet te verzekeren of de premie is erg hoog.

Schade door een paard aan een trailer wordt alleen vergoed als het niet veroorzaakt is het paard van de trailereigenaar. Je kunt tenslotte jezelf niet aansprakelijk stellen.

Als er bij regen niet gereden kan worden op de locatie waar je staat en jij wilt wel graag dat je paard dan gereden wordt, kun je er ook voor kiezen het risico te nemen. Het is net wat je belangrijk vindt: een paard wat vaker gereden wordt of misschien een beschadigde trailer.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:01

Flower033 schreef:
Er zijn cascoverzekeringen voor trailers. Je zou eens kunnen kijken bij een paardenverzekeraar. Hele oude trailers zijn vaak niet te verzekeren of de premie is erg hoog.

Je kan prima een oude trailer verzekeren.. niet elke verzekering doet dat, maar ze zijn zeker wel te vinden. Ik heb bij Univé mijn zeer oude caravan AR verzekerd en dat wordt zelfs elke paar jaar minder omdat de warde zakt.

Dus juist een oudere trailer valt qua kosten zeker mee, want je bent voor max de dagwaarde verzekerd.
De hoogte van de verzekering valt samen met het verzekerde bedrag.. hoe minder waarde het object heeft, hoe minder je betaald.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:08

Flower033 schreef:
Daancha schreef:
Als jullie een goede verstandhouding hebben, en zij een dekking voor dieren heeft op haar aansprakelijkheidsverzekering, kan je het overwegen zonder extra verzekeringen.
.

NEE! Dit is niet correct.


KLOPT! Dat had ik zelf ook al aangegeven.
En inderdaad is er nog een verschil tussen schade door (eigen) dier of schade door botsing oid.
Ik erger me zelf altijd aan foute info en nu doe ik het zelf, door een verkeerd voorbeeld te noemen.
Een aanhangerverzekering lijkt de meest logische optie om verder te onderzoeken.

meggiemeg

Berichten: 12176
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:11

Amy223 schreef:
Het gaat mij er vooral om dat er vergoedt wordt als ze zelf ergens tegenaan rijdt, waardoor trailer beschadigd.
Wat paard zelf doet vind ik mijn verantwoordelijkheid (er van uit gaande dat ze niet te hard rijdt, paard goed vast zet etc).
Ik vertrouw haar zeker wel en ga er vanuit dat ze het eerlijk meld als er wat beschadigd is. Ik weet alleen niet of ze dan ook het geld heeft liggen om te vergoeden.

Wil ook geen gezeik dus snap sommige reacties ook heel goed. Maar er wordt hier in het land gereden en met veel regenval kun je gewoon niet rijden, dan is het te glad. Dus het is niet uit luxe dat ze naar een binnenbak wil af en toe.

Je wilt dus weten of er een verzekering bestaat die bij uitlenen aan in dit geval de bijrijdster de schade vergoed die is ontstaan aan jouw trailer door toedoen van de bijrijdster?
Het zal een lastig iets zijn, net als wat je schrijft dat je vindt dat het jouw verantwoordelijkheid is als jouw paard iets kapot maakt aan jouw trailer terwijl je er eigenlijk niet bij bent geweest.
Als je twijfelt aan het feit of ze de financiën heeft om schade zelf te vergoeden en het is verzekeringstechnisch niet te realiseren zou ik haar niet op pad laten gaan. Voor het geld van de dagwaarde bij een eventuele total loss koop je bij lange na geen andere 2e handse in goede staat.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:18

meggiemeg schreef:
Voor het geld van de dagwaarde bij een eventuele total loss koop je bij lange na geen andere 2e handse in goede staat.

Het ligt er aan en je kunt dat gewoon navragen als je rondvraagt voor een verzekering wat (bij hun) de dagwaarde is.
Voor zowel mijn oude caravan en auto ligt dat (nog steeds) hoger dan dat ik er voor betaald heb.
Mijn trailer heb ik nu niet verzekerd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers