[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:24

Roodvos schreef:
DenieesB schreef:
Heyhey. Stille meelezer meldt zich even.

Omdat hier veel mensen zitten met oa ook verstand van trailers wilde ik even mijn vraag hier stellen.

Ik ben van plan een Sluis trailer te kopen uit 1999, mits hij goed door de aankoopkeuring komt. Het is een polytop combi. Heb al gelezen dat dit dus geen polyester is maar hout met een soort polyester topcoat.

De trailer is wat gelig en er zit een sticker op, wat je denk ik blijft zien als ik de sticker er af haal. Is dit materiaal goed te schilderen of op een andere manier goed op te knappen dat hij er weer strak uit ziet?

[ [url=m/aQIJGY.png]Afbeelding[/url] ]

Mag per pb anders gaat het denk ik te veel off-topic :D

Als je de sticker eraf haalt kan je zien hoeveel de rest van de wand verkleurd/verweerd is (kleurverschil).
Ik heb een vergelijkbare Sluis-trailer gehad. De toplaag op het hout was een glasvezelversterkte polyester. Op gegeven moment begon die polyester te verweren waardoor de glasvezel vrij kwam te liggen. Ik heb toen alles wat eraf kon (spatborden enz) eraf gehaald en alles wat bladderde eraf gespoten met een hoge druk reiniger. Dan opschuren en daarna Double Coat erop van De IJssel.
Ja, je kan het schilderen, maar wel met een speciale polyester-/botenlak. Laat je goed informeren bij een specialistische winkel.


Thanks voor de reactie!
Zaterdag de trailer laten beoordelen door Zuidzijde. Die bevestigd dat de trailer in zeer goede staat is. Het verhaal dat de trailer 21,5 jaar binnen heeft gestaan komt dan aardig overeen met de staat van de trailer. Enkel vanaf januari heeft de trailer buiten gestaan. Hij ziet er verder ook perfect onderhouden uit. Trailer staat nu voor uitgebreid onderhoud en wat kleine dingetjes, aanstaande zaterdag dan helemaal in orde ophalen.

Verkleuring zal er dus naar vermoeden wel zijn als de sticker er af gaat, maar de polytop en wanden in geheel zijn helemaal okey. Ik zal dus eerst proberen op te poetsen, in het uiterste geval schilderen waarvoor ik natuurlijk uitgebreid advies zal opvragen mocht dit gaan gebeuren. In elk geval bedankt!


MarjanB schreef:
Is er eigenlijk een trailer topic? Ik ben namelijk ook rustig wat om me heen aan het kijken.


Naar mijn weten niet helaas, en trailer gerelateerde topics die ik heb gevonden zijn vaak verouderd. Zou wel handig zijn!


MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:34


Life is a balance of holding on, and letting things go…

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:37


It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:08

Ik heb een Honda Civic 1.8 Sport uit 2008 voor de trailer met de volgende specificaties:

1400 KG trekvermogen
140 PK vermogen
1265 KG gewicht rijklaar
4300 rpm max koppel

Wat voor mij ook een belangrijk punt was is dat hij behoorlijk zuinig is en toch een aardig trekvermogen, gezien ik voor mijn werk redelijk wat kilometers maak (120 km per dag). De Civic rijdt 14,1 km/l gemeten verbruik gemiddeld, zonder trailer er achter.

Nu merk ik dat ik vrijwel geen power heb met deze auto als de trailer er achter hangt. Het gaat allemaal prima, ik schakel rustig terug en dan komt de snelheid er vanzelf in wanneer ik dit nodig heb.

Als ik deze auto in zou ruilen voor een andere auto, waar moet ik dan op letten om wat meer power te hebben ook met de trailer er aan? Zit dit in de late maximale koppel dat hij behoorlijk laag in toeren blijft? Of toch ergens anders in? Dus waarop verbeter ik het beste het rijgenot met de trailer er achter? Of hebben jullie hiervoor nog aanvullende informatie nodig?

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:14

DenieesB schreef:
Ik heb een Honda Civic 1.8 Sport uit 2008 voor de trailer met de volgende specificaties:

1400 KG trekvermogen
140 PK vermogen
1265 KG gewicht rijklaar
4300 rpm max koppel

Wat voor mij ook een belangrijk punt was is dat hij behoorlijk zuinig is en toch een aardig trekvermogen, gezien ik voor mijn werk redelijk wat kilometers maak (120 km per dag). De Civic rijdt 14,1 km/l gemeten verbruik gemiddeld, zonder trailer er achter.

Nu merk ik dat ik vrijwel geen power heb met deze auto als de trailer er achter hangt. Het gaat allemaal prima, ik schakel rustig terug en dan komt de snelheid er vanzelf in wanneer ik dit nodig heb.

Als ik deze auto in zou ruilen voor een andere auto, waar moet ik dan op letten om wat meer power te hebben ook met de trailer er aan? Zit dit in de late maximale koppel dat hij behoorlijk laag in toeren blijft? Of toch ergens anders in? Dus waarop verbeter ik het beste het rijgenot met de trailer er achter? Of hebben jullie hiervoor nog aanvullende informatie nodig?

Meer power bij een beter toerental :D

Gezien de cijfers die je opgeeft en het rijgedrag dat je beschrijft is het wellicht verstandig om wat minder door de olie te roeren :D Ik schat in dat jij pas wat resultaat krijgt zodra je toerenteller de 2500 passeert. Blijf daar dan ook!
Ik denk dat het dus maar deels de schuld van de auto is; het andere deel komt door degene achter de knoppen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Muxster
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:29

DenieesB schreef:
Ik heb een Honda Civic 1.8 Sport uit 2008 voor de trailer met de volgende specificaties:

1400 KG trekvermogen
140 PK vermogen
1265 KG gewicht rijklaar
4300 rpm max koppel

Wat voor mij ook een belangrijk punt was is dat hij behoorlijk zuinig is en toch een aardig trekvermogen, gezien ik voor mijn werk redelijk wat kilometers maak (120 km per dag). De Civic rijdt 14,1 km/l gemeten verbruik gemiddeld, zonder trailer er achter.

Nu merk ik dat ik vrijwel geen power heb met deze auto als de trailer er achter hangt. Het gaat allemaal prima, ik schakel rustig terug en dan komt de snelheid er vanzelf in wanneer ik dit nodig heb.

Als ik deze auto in zou ruilen voor een andere auto, waar moet ik dan op letten om wat meer power te hebben ook met de trailer er aan? Zit dit in de late maximale koppel dat hij behoorlijk laag in toeren blijft? Of toch ergens anders in? Dus waarop verbeter ik het beste het rijgenot met de trailer er achter? Of hebben jullie hiervoor nog aanvullende informatie nodig?


Ik zou als ik jou was je koppel vergroten.
Je hebt nu een max koppel 174 NM bij 4300 toeren.
Pas bij 4300 toeren heb je je je maximale trekkracht. Het is logisch dat je bij terugschakelen dan makkelijker rijdt.
Je kan ook zoeken naar een auto waarbij het maximale koppel op een lager toerental uitkomt, vaak kom je dan op een diesel uit.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:33

Dank voor jullie snelle reacties, dan zit het inderdaad precies waar ik dacht! Hogere toeren rijden dus met de trailer er achter en bij de opvolger wellicht een Max koppel bij een lager toerental :))

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:59

Het is een Honda. Die maken ook motorfiets motoren die 17.000 toeren draaien :D

Nu is dit een heel ander blok maar toch, toeren draaien dat ding. Gewoon NIET onder de 3000 laten komen als de trailer er achter hangt. Wordt het blok ook stuk minder(!) zwaar belast en rijdt zuiniger dan 1500-2000 rpm met een deuk in de vloer.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:49

Ik heb net een megane besteld en daar zijn dit de specs van. Begreep van meerdere mensen dat het een erg fijne trek auto is. Let wel op dat je de benzine uitvoering pakt want de hybride mag maar 750kg trekken, deze 1700

Afbeelding

Life is a balance of holding on, and letting things go…

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:22

Rex_Rolfo schreef:
Het is een Honda. Die maken ook motorfiets motoren die 17.000 toeren draaien :D

Nu is dit een heel ander blok maar toch, toeren draaien dat ding. Gewoon NIET onder de 3000 laten komen als de trailer er achter hangt. Wordt het blok ook stuk minder(!) zwaar belast en rijdt zuiniger dan 1500-2000 rpm met een deuk in de vloer.


Kijk daar ga ik dus de volgende keer op letten :D

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:39

Muxster schreef:
Ik zou als ik jou was je koppel vergroten.
Je hebt nu een max koppel 174 NM bij 4300 toeren.
Pas bij 4300 toeren heb je je je maximale trekkracht. Het is logisch dat je bij terugschakelen dan makkelijker rijdt.
Je kan ook zoeken naar een auto waarbij het maximale koppel op een lager toerental uitkomt, vaak kom je dan op een diesel uit.

Welnee, dat kan prima op benzine.
https://www.autoweek.nl/auto/27029/volvo-v70-25-t-awd/

2600 - 2700 toeren draaien, loopt ie top.

Z'n opvolger doet het met 240pk nog iets beter, maar daar zijn er niet zoveel van te vinden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Muxster
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:21

Je verwijst nu naar een 5 cilinder, een groter benzineblok kan dat zeker.
Een 6 en een 8 cilinder kunnen het ook, maar daar worden je kosten voor wegenbelasting en verbruik woon-werkverkeer niet zo vrolijk van :+

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:29

Muxster schreef:
Je verwijst nu naar een 5 cilinder, een groter benzineblok kan dat zeker.
Een 6 en een 8 cilinder kunnen het ook, maar daar worden je kosten voor wegenbelasting en verbruik woon-werkverkeer niet zo vrolijk van :+

Kan ook wel met een 4-pittertje hoor:
https://www.autoweek.nl/auto/4111/saab-900-turbo-16s/

Doet het prima als woon-werkverkeer.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Engeltje

Berichten: 483
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:36

Niello schreef:
Ik zou graag jullie advies willen.
Ik was op zoek naar een Tiguan met een 2.0 motor (benzine) die 2250 kan trekken maar dat is me toch afgeraden omdat de auto niet zo zwaar is en volgens de autoverkoper zou ik dezelfde problemen krijgen met de koppeling/motor als met mijn huidige auto (Tiguan 1.4) omdat dit gewoon geen trekauto is.
Nu werd mij een Audi Q5 aangeraden, mag 2000 trekken en is zwaarder in ledig gewicht. Daar hangt ook wel een prijskaartje aan.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een auto/suv waarmee ik minimaal 2000 kilo mag trekken. Ik heb een groot paard (denk dat ze rond de 700kg weegt), mijn tweepaardstrailer heeft een ledig gewicht van 780 kg.
Ik wil het liefst een auto die wat jonger is, benzine, automaat, luxe heeft (stoelverwarming) en een redelijke kilometerstand.
Budget rond de 20k.
Hebben jullie tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer.



Ben ook benieuwd of engeltje intussen geslaagd is en wat voor auto het is geworden. Ben naar hetzelfde op zoek namelijk.


Ik ben nog steeds aan het zoeken (en twijfelen) Ik had een mooie Q5 op het oog (en ook proefrit gemaakt) maar daar kon niets van de prijs af (bleek wel heel veel geld voor een auto van 8 jaar oud := )

Ik kijk nu ook naar Mazda's CX5. Hebben hier mensen ervaring met deze auto? Aangezien het een redelijk lichte auto is twijfel ik of het een goede trekauto is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:04

Hangt van af wat je wilt trekken en uitvoering.
Voor 1,5v paards is die geweldig net als de mazda 3 en 6. Voor 2 paards zal wel voor een versie gaan met een 2,5 liter motor voor wat meer power.

Engeltje

Berichten: 483
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:33

Ik heb een tweepaardstrailer met een ledig gewicht van 780, mijn paard is groot en weegt zo rond de 700 kilo.
Ik kijk nu naar CX5's die minimaal 1800 mogen trekken.
Is de Mazda CX5 niet redelijk licht? Je hoort toch wel vaak dat je wel wat gewicht wilt hebben aan auto met een trailer + paard erachter.


Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:57

Ik heb een mooie auto op het oog, alleen geen trekhaak. Nu is de auto al iets ouder (12 jaar) en mijn vriendinnetje wees me erop dat als ik er dan een trekhaak onder laat zetten ik op moet passen omdat de motor en bak dit niet gewend zijn. Klopt deze theorie of is dat lariekoek?

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:09

Aatrox schreef:
Ik heb een mooie auto op het oog, alleen geen trekhaak. Nu is de auto al iets ouder (12 jaar) en mijn vriendinnetje wees me erop dat als ik er dan een trekhaak onder laat zetten ik op moet passen omdat de motor en bak dit niet gewend zijn. Klopt deze theorie of is dat lariekoek?

In dezelfde categorie: je moet een stopcontact niet meteen vol belasten als het net aangesloten is.

Onzin dus.

Waar je wel op moet letten, en dat is hier ook langs gekomen, dat je met de trailer aan de haak de motor vaak wat meer toeren moet laten draaien als je gewend bent zonder trailer.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:20

Aatrox schreef:
Ik heb een mooie auto op het oog, alleen geen trekhaak. Nu is de auto al iets ouder (12 jaar) en mijn vriendinnetje wees me erop dat als ik er dan een trekhaak onder laat zetten ik op moet passen omdat de motor en bak dit niet gewend zijn. Klopt deze theorie of is dat lariekoek?

Het zou mijn voorkeur hebben. Ik koop liever auto zonder of met een nieuwe trekhaak dan een met een oudet trekhaak. Want in dat geval is de auto mogelijk veel gebruikt als trek wagen met als gevolg meer slijtage.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:23

ikke schreef:
In dezelfde categorie: je moet een stopcontact niet meteen vol belasten als het net aangesloten is.

Hoho, wel even bij de feiten blijven. Als je naar een grootverbruiker kijkt zoals een wasdroger dan zie je dat die voor en na het droogprogramma even de trommel rustig laat draaien. Dat heeft niets met de was te maken, dat is puur als warm-up en cooling down voor het stopcontact!

bron

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:39

Aatrox schreef:
Ik heb een mooie auto op het oog, alleen geen trekhaak. Nu is de auto al iets ouder (12 jaar) en mijn vriendinnetje wees me erop dat als ik er dan een trekhaak onder laat zetten ik op moet passen omdat de motor en bak dit niet gewend zijn. Klopt deze theorie of is dat lariekoek?


Ik heb een trekhaak onder mijn auto golf 4 2.0 benzine laten zetten, ik heb eerst een paar keer met een lege trailer gereden, voornamelijk om te oefenen en daarna de pony erin. Ging prima, nooit problemen mee gehad.

Bij het optrekken in de 1e versnelling moest ik wel wat toeren maken voordat ie op gang kwam maar daarna was het goed.

Nettie ❤️

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:28

Blussem schreef:
Aatrox schreef:
Ik heb een mooie auto op het oog, alleen geen trekhaak. Nu is de auto al iets ouder (12 jaar) en mijn vriendinnetje wees me erop dat als ik er dan een trekhaak onder laat zetten ik op moet passen omdat de motor en bak dit niet gewend zijn. Klopt deze theorie of is dat lariekoek?

Het zou mijn voorkeur hebben. Ik koop liever auto zonder of met een nieuwe trekhaak dan een met een oudet trekhaak. Want in dat geval is de auto mogelijk veel gebruikt als trek wagen met als gevolg meer slijtage.


Goh, als je zeker wil zijn van een motor in prima staat moet je gewoon nieuw ipv tweedehands.
Als ik naar mijn oma haar suzukitje kijk, prima onderhouden, elke 2weken carwash, niet veel kilometers, maar zoals zij rijdt wil ik hem niet overnemen hoor. Met of zonder trekhaak.
Hoe je zoiets kan doen klinken als een Boeing die opstijgt ik weet het niet, maar het kàn.

Maar goed, ik hang er ook aan voor een tweedehandsje als vervanging voor de Pajero.
Heb maar eisenlijstje en budget richting garagist gestuurd, want ik heb zelf de kennis niet om onder de kap te kijken.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

misskrisss
Berichten: 103
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:23

Hoi allemaal,

Ik heb een Renault Megane station diesel. Hij trekt de trailer goed (mag 1500 trekken en rij met 1,5 paards) en is prima voor woon-werkverkeer. Maar man man man wat een drama met de elektra. Voor mijn gevoel sta ik 4x per jaar bij de dealer, omdat er weer een lampje onderweg brandt. Vandaag weer en ik ben er helemaal klaar mee :') :o

Weten jullie een auto waarmee je veilig de weg op kan met trailer, maar die ook geschikt is voor woon-werkverkeer? Ik rij namelijk zeker 30.000 per jaar en een beetje zuinig zonder trailer heeft daarom wel de voorkeur. Ik heb alleen geen idee van goede merken en kom nu niet echt verder dan een Volvo V60.....
Ik heb wel gekeken naar de Nissan X-trail, omdat mijn Nissan Micratje nooit wat had vroeger. Google "grote Nissan" is dan je vriend :+ :')

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:25

misskrisss schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een Renault Megane station diesel. Hij trekt de trailer goed (mag 1500 trekken en rij met 1,5 paards) en is prima voor woon-werkverkeer. Maar man man man wat een drama met de elektra. Voor mijn gevoel sta ik 4x per jaar bij de dealer, omdat er weer een lampje onderweg brandt. Vandaag weer en ik ben er helemaal klaar mee :') :o

Weten jullie een auto waarmee je veilig de weg op kan met trailer, maar die ook geschikt is voor woon-werkverkeer? Ik rij namelijk zeker 30.000 per jaar en een beetje zuinig zonder trailer heeft daarom wel de voorkeur. Ik heb alleen geen idee van goede merken en kom nu niet echt verder dan een Volvo V60.....
Ik heb wel gekeken naar de Nissan X-trail, omdat mijn Nissan Micratje nooit wat had vroeger. Google "grote Nissan" is dan je vriend :+ :')

Je kunt nog voor een V70 gaan :j
:D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:37

misskrisss schreef:
Voor mijn gevoel sta ik 4x per jaar bij de dealer,

Ik heb alleen geen idee van goede merken en kom nu niet echt verder dan een Volvo V60.....
Ik heb wel gekeken naar de Nissan X-trail, omdat mijn Nissan Micratje nooit wat had vroeger.

Al eens gekeken hoe erg het echt is? En hoe ernstig die lampjes zijn?

V60 twin engine is relatief zuinig, prima trailertrekker en door half tarief niet extreem duur in de wegenbelasting. Er zijn er echter genoeg die ook de nodige problemen hebben (zegt er iemand aircopomp?)

Kijken naar de Japanse merken is zo'n gek idee nog niet, over het algemeen scoren die goed in de betrouwbaarheidsstatistieken. Al komt lang niet elke Japanner uit Japan en wordt er met andere merken samengewerkt (Nissan = Renault). Dan zou het kunnen dat een uitvoering met Japanse benzinemotor betrouwbaarder is dan met een Franse diesel in het vooronder. Naast Nissan heb je nog de nodige andere Japanse merken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers