‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:14

Ik heb niet alles gelezen. Maar vroeger was een elleboog, stoot of trap naar het paard wel gewoon. En waar ik al snel een enorm hekel aan had; het laten vallen van de voet als ze klaar zijn.

Maar als vb; Mijn ene ruin had ik net nieuw, kon goed hoeven uitkrabben, dus ik had geen idee wat ie zou doen bij de hoefsmid. Er kwam er eentje op die stal, maar was gehaast en trok de benen van mijn slechts d-pony wel erg ver uit. De pony klom zowat over de hoefsmid heen en kreeg een knal. Ook ging hij langs het been per ongeluk met het mesje.
Hij had haast en ik kende de pony nog niet goed genoeg.

Andere hoefsmid laten komen en verteld hoe en wat. Die werkte in alle rust en alles ging goed.

Ik bekapte al jaren zelf, maar lukte me niet qua lijf, dus schreef me in op hoefsmid die op die stal kwam. Zou geweldig zijn. Mn ene ruin werd 1e keer bij mij bekapt en die liep 2 weken kreupel.

Keer darop wat gezegd, maar je geeft iemand een kans. Ze stonden op een rijtje te wachten en de shet stond van top tot teen te shaken. Die heb ik al zolang, dus heb gezegd dat ie die niet hoefde te doen. Andere ruin liep were kreupel, dus netjes bedankt voor vervolg.

Nu doe ik ze al even zelf en mijn man is het al een tijd aan het leren. Onze ene merrie had onwijs weinig vertrouwen. Die kan behoorlijk trekken en hangen. Maar het is ook heel duidelijk dat als je loslaat zij een behoorlijk pak rammel verwacht.
Dat heeft dus niet geholpen, want vaak moet je dat dan elke keer doen en met paarden werken die sngt hebben is 10x gevaarlijker.
We hebben haar steeds beloond, rust bewaard en omgekocht. Het kost mijn man zijn lijf, maar het gaat steeds vlotter en beter.
Dat is uiteraard voor ene hoefdmis niet te doen of je moet hem 3x zoveel betalen.

Ik werk haar ook tegenwoordig van tevoren. Niet te moe maken, maar wel wat energie kwijt en koppie bij mij.

Mijn overleden ruin had problemen door blessure met op 3 benen staan een lange periode en de shet heeft een probleempje met een achterbeen. Daar hielden en houden we rekening mee. Maar dat is ook weer geen doen voor een hoefsmid.
We werken vrij gevaarlijk qua houding, geven 10x het been terug en de houding om het laag te houden is echt funest. Maar ik zelf ging bij die 2 eigen paarden dus zitten. Moet je niet willen, maar scheelt hun en mij.

Optillen, op een steun leggen, evt een vijl erover kan je wel allemaal oefenen.

En soms klikt het gewoon niet en moet je een andere zoeken.

Dat geldt voor alles; Laatst een veearts erbij gehad die kiezen moest trekken en vond hem ook veel te ruw. Dan blijf je rustig voor je paard, anders wordt het erger. Maar het zat me behoorlijk dwars en die komt gewoon niet meer. Er zijn anderen die wel netjes werken.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 01:35

Ik snap echt de kant van de hoefsmid wel, maar ik zie ook echt te vaak dat het ook aan hun gedrag en omgang ligt.
Natuurlijk zegt iedereen dat zijn of haar paard braaf is, maar het is nogal makkelijk om het altijd of vaak op de baasjes af te schuiven.

Ik heb echt wel brave paarden, maar ook zij reageren negatief op de verkeerde mensen. Ik kan veel oefenen en trainen, maar iemand die gewoon niet met dieren/paarden kan werken, kan ik niet veel meer aan doen. En onze paarden zijn bijv gehandicapte mensen gewend, incl onverwachte bewegingen etc.

En ja, wat doe je? Pas meegemaakt. Ik ben normaal aan het praten met een veearts en ik vind hem wat ongeduldig, maar blijf zelf rustig. Bij een pony moesten echt kiezen getrokken worden. Eerst afspraak was al misgelopen en het is nodig. Hij was echt onnodig te ruw en ongedurig. Ik heb die pony 21jr en weet echt wel hoe, wanneer en op wie hij reageert.
Maar je gaat iemand die al ruw werkt en halverwege is niet boos maken. Je probeert rustig te blijven en dat het werk afgemaakt kan. Ruzie maken betekent; Pony blijft half af staan, evt met meer pijn zelfs. Of iemand gaat nog ruwer en ongeduldiger te werk.
En al zegt iemand; oke, sorry, dan nog zijn spanningen en ongedurig gedrag niet zomaar weg te spelen voor ene paard.

Ik las dat iemand een rasp/vijl met een mes vergelijkt? Nu heb ik echt behoorlijk scherpe en professionele vijlen, maar dat is niet hetzelfde als een mes. Ja, je moet niet over de huid halen, daarom heb ik ook sijnvaste handschoenen. Maar een klap tegen de buik of bil bijv geeft geen open wonden.

Hoe paarden elkaar onderling aanpakken, kunnen wij als mensen niet. Daarmee kan je een klap ook niet vergelijken. Wij willen iets, we vragen het verkeerd of zijn niet duidelijk en als een paard ons al even iets duidelijk maakt en we luisteren niet, mis je gewoon echt vaak veel signalen.
Dat wil niet zeggen dat een paard nooit vrij onverwacht wil uithalen, maar een gezond paard dat gewend is aan onze vragen en trainen, haalt niet zomaar uit.

Heel veel hoefsmeden trekken benen vrij ver uit, hoog op en houden ze lang vast. Ja, dat kunnen ze, maar soms ook niet.......
Bij alleen bekappen is het vaak ook tijd=geld en gaan ze geen uur besteden aan rondom bekappen van 1 paard. Dat kan financieel ook niet uit.

Het terugtrekken van een been heeft meestal echt een reden, maar als je ervaren bent en een goede werkhouding hebt, kan je het 9 van de 10x voorkomen.
Ik ben niet de grootste en sterkste, maar een paard moet wel heel gek doen, wil ik loslaten en meestal heb ik een been erachter staan.

Maar ik vraag me altijd af waarom ze terugtrekken en als het vaker gebeurt, geef ik terug en neem ik even de tijd. Daaraan werken kost tijd, maar helpt altijd meer dan slaan of schoppen. Kan ik ook, maar dan moeten ze echt gericht uithalen. Dan reageer ik omdat ze te ver gaan, maar werk er ook ana dat ze dat niet meer gaan doen.

Maar goed, er hoeft maar 1 foute langs te komen en ze zijn gewoon totaal anders.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:15

pol013 schreef:
Maar als je een paard aan het bekappen bent heb je toch ook al minstens 100 non verbale signalen uitgewisseld? Een paard van 20 heeft inmiddels genoeg mensen gezien om een groot deel van de menselijke manieren van communiceren te begrijpen. Even aangenomen dat de voorbenen al aan de beurt zijn geweest, zijn smid en paard al zeker 10 minuten met elkaar in interactie. Allemaal subtiele communicatie momenten. Dan komt die correctie dus ook niet helemaal uit het niets. Het paard heeft misschien zijn voetje als eens direct gegeven of te traag. Allemaal momenten van afstemming tussen paard en smid.
Ik snap waar je heen wil. Slaan is echt niet je enige optie van communiceren of corrigeren. Maar het hoeft ook niet over gedramatiseerd te worden (voor mij!)
Want dooddoener: ik aanschouw nog regelmatig wat ze elkaar hier aandoen voor de lol. En dan lag ik al lang in het ziekenhuis. Al hebben we het maar over dat krauwen. Daar zou ik echt blauwe plekken van krijgen.


Maar een paard van 20 kan ook al veel hebben meegemaakt.

Ik heb zelf bijv een vaste ronde met uitkrabben en bekappen. Dan tillen ze de volgende al op als ik de laatste neerzet.
Mijn man doet het weleens anders en dan tillen ze dus de verkeerde op en blijven dom staan kijken.

Maar heb ook een volwassen paard dat al verschillende eigenaren heeft gehad en echt vertrouwen lang kwijt is geweest. Die verwacht echt bij alles een knal. Als ze even bewoog de eerste keren trok ze daarna als een gek haar been terug om zich vervolgens achterover te laten denderen.
Deels opgevangen met heel veel rust en vertrouwen. Maar ook steeds erachter gaan staan om haar meteen weer naar voren te wijzen, eerst met een klein tikje. Niet gemeen of hard, maar gewoon voor het gevoel, naar achteren is geen optie.

Nu pas leert ze dus mensen kennen zoals het hoort, communiceren etc. Maar eerst de problemen wegwerken en dan terug naar normaal is meer werk dan in 1x alles op de normale manier leren. Het gaat deels gelijk, maar in het begin is het pittig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 00:41

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:
Ook bij angst leggen ze de oren plat en dat is een stuk moeilijker te onderscheiden van dreigen.


Dat kan, maar angst bij een 20 jarige nog voordat een correctie is gegeven en bij een normale handeling die ze al tig keer in haar leven heeft gehad... mmm daar zou ik niet op gokken.

Het verschil met concentratie lijkt me wel 100% duidelijk in alle gevallen hoor. Anders gaat er toch echt wel iets mis met het rijden van desbetreffende bokker.


Juist een 20 jarige kan al heel veel hebben meegemaakt. 9 van de 10x weet je ook gelijk aan zo een paard wat ze hebben meegemaakt. Het is niet alleen dreigen, lichaamstaal, maar ook na de reactie kan je vaak goed lezen wat er gebeurt is.

Rot voor de goede hoefsmeden, maar er lopen ook veel kl**tzakken rond. Dus als een 20 jarige nooit iets naars heeft meegemaakt is dat eerder uitzondering en puur mazzel, dan regel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 02:38

Naskapower, herkenbaar.

Ik heb er nu nog maar 4, maar sta en loop er op elke manier tussen. Ik hoef ook niks te doen om hun respect te krijgen. Door ervaring en werken met paarden, krijg je ook een soort instinct. Dat zegt ook niks over hoelang je paarden hebt, hoeveel etc. Van alle jaren dat ik tussen de paarden beweeg en paarden mag bezitten, heb ik het niet altijd goed gedaan.

Er zijn ook echt heel veel hoefsmeden die met een behoorlijke nare ego rondlopen en werken. Dat kan je echt herkennen aan je paarden, ALS je paarden kan lezen.

Zelfde met veeartsen. Wij hadden altijd een prima veearts en goede vent. Kwam gelukkig niet vaak. Enten is geen probleem, maar ze vinden het ook niet geweldig leuk.
Als de veearts alleen al aan komt lopen, zijn die van ons echt ver te zoeken. Ze zien zo iemand ook niet met leuke dingen, dus ik vind dat redelijk logisch.
Wil niet zeggen dat ze zich niet netjes laten behandelen als er iets is.

Mensen hebben vaak zelf te weinig verstand van anatomie van een paardenlijf, van de hoeven etc. Die zien niet dat een hoefsmid een been te hoog heeft, te ver etc. En ze zien ook vaak niet dat de hoeven niet goed bekapt zijn. Een paard voelt dat wel degelijk.
Je moet de reactie zien van paarden die na slecht bekappen of verwaarlozen op goede voeten komen te staan/lopen. En nee, ze komen niet met een bloemetje en een doosje merci dank je wel zeggen.

Ik begrijp echt niet dat mensen met paarden nog steeds denken dat je maar een flinke mep moet uitdelen als een paard iets doet. Ten eerste zie ik heel vaak dat mensen dat te vaak moeten doen, want ze weten niet waarom ze het doen, dus je kan wel bezig blijven. En ten tweede leg je alleen een negatief verband.

Als ik alle keren dat mijn merrie lelijk doet, incl oren plat, daarop reageer, kan ik wel bezig blijven. Vaak negeer ik het of zeg even; hey joh, doe ff normaal. Niet schreeuwend. Ze heeft inmiddels wel door dat ze er niks mee bereikt. Komt ook veel meer uit haar zelf naar me toe dan toen we haar net hadden.

Als ze wel te ver gaat, zet ik haar soms flink opzij, maar daarvoor is mijn lichaamstaal vaak echt genoeg. En anders is hand beweging of licht aanraken echt voldoende.

En ook dat gebeurt niet meer, want je werkt aan het probleem. Dat is veel meer, ook werken etc, maar slaan is nooit iets oplossen. Het komt voort uit angst van de mens dat ze dat nodig hebben.

En geloof me, als ik echt echt echt denk dat het nodig is, geef ik echt wel een flinke schop. Maar dan inderdaad een schop onder de hol en trek nooit aan een hoofd, sla ook nooit aan de voorkant. Je raakt meer kwijt dan je wint.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:58

@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.

Het is ook waarom mensen altijd zeggen dat je paarden niet 100% kan vertrouwen. Als ze altijd uit angst voor je opzij gaan en voor je werken, lijkt het alsof je wat hebt bereikt, want je ziet resultaat op je mep of stem verheffen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je staat nergens.

@mindim, dat het zo zwart-wit is, is ook omdat Bokkers vroeger het zelf zo hebben geleerd en ervaren, maar zijn gaan leren, ontwikkelen en ontdekken. Als je keer op keer het effect ziet van een bepaald handelen, probleem paarden meemaakt, zelf anders gaat kijken en denken, begrijp je je eigen fouten.

Veel mensen roepen dat ze hun paard zo goed kennen, maar dat is heel vaak helemaal niet zo. Met 1 uurtje een paard uit de stal trekken, leer je je paard niet echt kennen.
Zeker in pension zullen andere mensen ook met je paard werken; het buiten en binnen zetten, voeren, een deken wisselen etc.
En daar heb je gelijk het volgende punt; denk je dat je je paard kent? het paard kent jou beter. Ze herkennen echt de mensen die met ze werken.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 01:31

Gini schreef:
superpony schreef:
@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.


Klopt, maar ga jij dat tegen de hoefsmid zeggen? Meneer de hoefsmid, je mag wel haar poezelige voetjes gaan bekappen en onder haar buik gaan hangen, maar niet straffen hé. Ik vind dat je heel wat vraagt aan een smid dan.
Een paard dat trapt, moet je afleren dat trappen niet de juiste reactie is. En hoe graag ik ook zou willen dat het paard het gewoon telepathisch zou snappen, soms moet je harder tussenkomen om lijf en leden te beschermen en echt duidelijk te maken dat trappen NOT DONE is.
Maar oké, goed, dit specifieke voorbeeld maakt ook niet uit. Het ging meer om de moraal. Bij paarden die je goed kent is, is alles zo doodnormaal. Je kent en weet alles van dat paard. Iemand die nieuw bij je paard komt, weet niks specifieks van jouw paard, niks. Die weet niet of dat trekken van dat been gewoon trekken is, of dat het misschien wel het voorteken is van een keiharde trap recht tegen je heupbeen. Als je dan als paardeneigenaar ook nog nalaat bepaalde specifieke gedragingen te melden, tja, dan gooi je zo een hoefsmid gewoon in het diepe en word je boos als die volgens jou op de verkeerde manier spartelt.


Maar zulke paarden hebben wij ook (gehad) en daar werken we zelf aan.

Juist paarden die niet zo braaf zijn bij bekappen hebben soms vreselijke voeten en daar wil je dan toch iets aan doen. Maar dan nemen we wel erg veel tijd. Geen druk en soms eerst 1 voet of alleen 2 voor voeten bijv.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 01:45

Mindim schreef:
superpony schreef:
@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.

Het is ook waarom mensen altijd zeggen dat je paarden niet 100% kan vertrouwen. Als ze altijd uit angst voor je opzij gaan en voor je werken, lijkt het alsof je wat hebt bereikt, want je ziet resultaat op je mep of stem verheffen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je staat nergens.

@mindim, dat het zo zwart-wit is, is ook omdat Bokkers vroeger het zelf zo hebben geleerd en ervaren, maar zijn gaan leren, ontwikkelen en ontdekken. Als je keer op keer het effect ziet van een bepaald handelen, probleem paarden meemaakt, zelf anders gaat kijken en denken, begrijp je je eigen fouten.

Veel mensen roepen dat ze hun paard zo goed kennen, maar dat is heel vaak helemaal niet zo. Met 1 uurtje een paard uit de stal trekken, leer je je paard niet echt kennen.
Zeker in pension zullen andere mensen ook met je paard werken; het buiten en binnen zetten, voeren, een deken wisselen etc.
En daar heb je gelijk het volgende punt; denk je dat je je paard kent? het paard kent jou beter. Ze herkennen echt de mensen die met ze werken.


Ik wil niet hebben dat paarden meppen, punt. Mep je, krijg je een mep terug. Mijn lijf is niet bestand tegen een schop van een paard. Met dat soort dingen krijgen ze lik op stuk beleid, hier, evenzo met bijten. Bijt je, krijg je gelijk een beste pets op de neus. Sommige dingen tolereer ik niet, want dat is gewoon ronduit gevaarlijk.
En als je dat goed timed, dan krijg je geen angst hoor, dan creeer je duidelijkheid. Het constant herhalen creeert angst.

De rest van je post hangt echt af van het paard en de mens, dat kun je niet zo algemeen stellen.


Hier mogen ze ook niet (naar ons ) meppen en liever ook niet naar elkaar. Heb echt allerlei paarden gehad en het gebeurt ook echt niet.
Ik zit vanaf geboorte tussen de paarden en heb echt nog nooit een trap gehad en zat paarden met trauma, verleden etc.

Ook geen paarden die bijten en sla zeker nooit op het hoofd.

En ik heb reuma, dus ben echt niet altijd even vlot. Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat in een rolstoel en rolde ook tussen onze (ook vorige) paarden door. Ook als we een hengst hadden.

Alles zit in je houding en of je paarden goed kan lezen.

Mijn merrie met trauma en wantrouwen in mensen heb ik nu 1,5jr staan en heeft alle redenen om het licht uit mijn ogen te trappen en vandaag lag ik bij haar in het zand. Zij stond, ging op rust en later stapte ze nog dichterbij. We bouwen het rijden ook al een tijd op en gaat goed, maar vorige week was er een dag dat ik wist dat ik niet moest opstappen. Dan maar niet......
Ik zal een foto plaatsen van haar tong die door midden is getrokken. Dat is slechts de zichtbare schade, want er is meer schade en vooral trauma, waardoor ze zich achterover liet vallen bij echt alles. En steigeren aan de hand kan ook gevaarlijk zijn, maar ik ben nooit mee gegaan in haar stress, heb het nooit gestraft en altijd rustig gebleven.
Ze was er best snel klaar mee een zocht ook steeds meer zelf contact.
Slaan, trappen, schreeuwen was ze wel gewend en had dus niks goeds voor haar gedaan. En ook niet voor de mensen om haar heen, want ze konden er niet allemaal mee omgaan.

Ik heb altijd mijn (bange) lesklanten 1 les meegegeven; Veel mensen zeggen; ik vertrouwen mijn paard(en) maar mijn paarden vertrouwen mij en dat is vele malen belangrijker.

Ik stel het wel degelijk zo algemeen, omdat de grootste problemen bij de mensen zitten. Een paard heeft ALTIJD een reden om te trappen en of te bijten en dat moet je zien, daar moet je wat mee.

Ik had een hengst geruind die behoorlijk kon bijten naar andere paarden. Gelukkig nog niet naar ons. Hij gaf wel soms rodeo onder het zadel, dus steeds aan de basis gewerkt.
Het klopte gewoon niet, gezocht naar oorzaak en het was een lange weg met ups and downs. Toen kwamen we achter schade in de nek en hals, dus waarschijnlijk bij een bepaalde houdind een pijnprikkel gaven.


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:35

Mindim schreef:
superpony schreef:
Hier mogen ze ook niet (naar ons ) meppen en liever ook niet naar elkaar. Heb echt allerlei paarden gehad en het gebeurt ook echt niet.
Ik zit vanaf geboorte tussen de paarden en heb echt nog nooit een trap gehad en zat paarden met trauma, verleden etc.

Ook geen paarden die bijten en sla zeker nooit op het hoofd.

En ik heb reuma, dus ben echt niet altijd even vlot. Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat in een rolstoel en rolde ook tussen onze (ook vorige) paarden door. Ook als we een hengst hadden.

Alles zit in je houding en of je paarden goed kan lezen.

Mijn merrie met trauma en wantrouwen in mensen heb ik nu 1,5jr staan en heeft alle redenen om het licht uit mijn ogen te trappen en vandaag lag ik bij haar in het zand. Zij stond, ging op rust en later stapte ze nog dichterbij. We bouwen het rijden ook al een tijd op en gaat goed, maar vorige week was er een dag dat ik wist dat ik niet moest opstappen. Dan maar niet......
Ik zal een foto plaatsen van haar tong die door midden is getrokken. Dat is slechts de zichtbare schade, want er is meer schade en vooral trauma, waardoor ze zich achterover liet vallen bij echt alles. En steigeren aan de hand kan ook gevaarlijk zijn, maar ik ben nooit mee gegaan in haar stress, heb het nooit gestraft en altijd rustig gebleven.
Ze was er best snel klaar mee een zocht ook steeds meer zelf contact.
Slaan, trappen, schreeuwen was ze wel gewend en had dus niks goeds voor haar gedaan. En ook niet voor de mensen om haar heen, want ze konden er niet allemaal mee omgaan.

Ik heb altijd mijn (bange) lesklanten 1 les meegegeven; Veel mensen zeggen; ik vertrouwen mijn paard(en) maar mijn paarden vertrouwen mij en dat is vele malen belangrijker.

Ik stel het wel degelijk zo algemeen, omdat de grootste problemen bij de mensen zitten. Een paard heeft ALTIJD een reden om te trappen en of te bijten en dat moet je zien, daar moet je wat mee.

Ik had een hengst geruind die behoorlijk kon bijten naar andere paarden. Gelukkig nog niet naar ons. Hij gaf wel soms rodeo onder het zadel, dus steeds aan de basis gewerkt.
Het klopte gewoon niet, gezocht naar oorzaak en het was een lange weg met ups and downs. Toen kwamen we achter schade in de nek en hals, dus waarschijnlijk bij een bepaalde houdind een pijnprikkel gaven.


Beetje verwarrend, in deze post zeg je dat je nog nooit een paard hebt gehad dat mept, maar een post eerder zeg je dat je ze hebt gehad en dat er dan aan werd gewerkt.

Dat jij nog nooit een trap hebt gehad of niet een paard kent die losse achterbenen had, dan heb je geluk, ik denk dat de meesten wel zo eentje kennen. Maar misschien doen wij allemaal iets fout, wat jij goed doet.

Dat je bij negatief gedrag van een paard moet zoeken naar de oorzaak, lijkt me evident. Het dient namelijk opgelost te worden. Het dier enkel straffen heeft dan idd geen nut.
Toch kan bepaald gedrag gevaarlijk worden voor de mens en dan moet je hard inkomen vind ik. Dan bedoel ik oa maaien met de benen, voor of achter maakt niet uit, bijten en gevaarlijk omhoog komen. Een goed getimede harde fysieke reactie is vaak maar eenmaal nodig, dat heb ik liever dan dat eeuwige foei, mag niet.

Met paarden met trauma die kunnen voor hun eigenaar uiteindelijk geweldig zijn, maar naar anderen vaak niet. Ze geven hun vertrouwen niet gauw aan jan en alleman, maar aan slechts een enkeling en anderen kunnen er vaak dan nog niets mee worden. Angstige paarden slaan zou ik niet zo snel doen. Alleen bij onacceptabel, gevaarlijk gedrag zou ik harder inkomen dan normaal, afgepast op het paard. Juist deze dieren hebben duidelijkheid nodig, niet enkel liefde.

En dan heb je nog het categorie paarden die niet is opgevoed, tja als je die op volwassen leeftijd binnenkrijgt, dan kun je ze lezen wat je wilt, maar dat zijn gewoon vaak etters die overal mee weg zijn gekomen. Het is niet altijd gerelateerd aan trauma of ziekte, helaas niet.

Waar ik het helemaal met je eens ben, is dat uiteindelijk de staat waarin het paard verkeerd, gecreeerd is door mens. Het zou de mens sieren om wat dat betreft eens wat vaker in de spiegel te kijken en niet altijd hun eigen onkunde af te wentelen op het paard. Dat gebeurd er namelijk veel, het is vaak de schuld van het paard en dat vind ik idd een zeer kwalijke zaak.


Ja, we hebben paarden (gehad) met problemen en trauma's, maar echt gericht naar ons meppen doen ze niet. En als er veel dreiging is of wantrouwen, gaan we daarmee aan de slag. Ik zie wel wanneer het gaat gebeuren. Er gaat bijna altijd iets vooraf aan het gericht trappen. Zover laat ik het echt niet komen.

Ze lopen hier 24/7 rond, ik mest 2x daags uit en breng hooi rond, dus wil er ook veilig tussendoor kunnen lopen. En ondanks dat ik deze goed ken en ze braaf zijn, besef ik ook dat ik dagelijks weleens een risico teveel neem.

Mijn oudste merrie is echt braaf, maar beetje pittig. Toen zij nog op stal stond, had ze bij alles en iedereen die langs liep haar oren naar achteren. Deden mensen de deur open, was dat ook haar eerste reactie. Als mensen dat eng vonden, draaide ze om. Puur daarom, kreeg ze vaak al een knal.

Wij stapte elke dag haar stal in en zeiden alleen; doe even normaal.

Ik zal je nog erger vertellen; Onze hengst werd elke dag buiten en binnen gezet. Toen zagen medepensionners vanaf de weg dat hij rond het binnen halen eerst een knal kreeg voor ze hem meenamen uit de wei. Weet je wat ik als antwoord kreeg: Ja, is een hengst, die moet je even laten voelen dat je de baas bent.........
Hebben daarna hem 90% van de tijd er zelf uit gehaald, want het is totaal niet nodig en juist de spanning en angst van die persoon, maakte het erger.

En dat zie je echt heel vaak. Zoveel eigenaren die met een waslijst komen dat je iets niet met hun paard kan, want paard doet dit en dat, zus en zo.
Heel vaak doen ze bij de hoefsmid of veearts ook juist niks, omdat die een hele zelfverzekerde uitstraling hebben.

Niet alles is 100% te trainen nee. Een hoefsmid met andere uitstraling, zijn methode, kan een hele andere spanning veroorzaken. Zoals ik al eens beschreef. Ik heb al 21jr de allerbraafste shet die de grootste kindervriend was en ook naast de rolstoel liep etc. Al zijn hele leven bekapt, maar bij 1 hoefsmid stond hij te trillen als een rietje.
Dan heeft ie echt een reden.

En ik gaf ook in eerste post al een vb; Mijn toen nieuwe ruin klom over de hoefsmid heen en daar schrok ik echt wel van.
Keer daarop wel een andere hoefsmid en verhaal verteld, dus die nam extra tijd, werkte rustig en er was echt niks aan de hand. Het leek echt of ik onzin had staan vertellen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 64 bezoekers