Paard informatie

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pindake

Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 04:07

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik hier al menig topic doorgespit, maar vind ik vooral informatie die berust op persoonlijk gestelde doeleinden. Zelf heb ik geen paard en kan ik niet paardrijden. Het is dan ook helemaal niks voor mij, ik ben er zelf namelijk een beetje angstig voor. :o

Dus wat doe ik hier dan, zal je vast denken...

Momenteel ben ik een medieval, fantasie verhaal aan het schrijven, waarin paardrijden dus regelmatig aan bod komt. Nu is een paard natuurlijk een levend wezen en geen machine. Daar ik wel graag een geloofwaardig verhaal wil afleveren, is het voor mij op sommige momenten erg onduidelijk hoe ik het het beste kan omschrijven zonder geloofwaardigheid te verliezen.

Daarom even wat vragen van mijn kant.

- Hoe hard kan een paard nou eigenlijk rennen? Of galopperen is eigenlijk een beter woord.
- Is galopperen en draven hetzelfde?
- Hoe lang kan een paard galopperen?
- Stopt een paard vanzelf met galopperen als het moe wordt?
- Hoe lang moet een paard rusten voordat het weer kan galopperen?
- Als een paard honger of dorst heeft, stopt het dan met gehoorzamen?
- Hoeveel gewicht kan een paard verdragen?
- Kan een paard even hard galopperen als er twee mensen op zitten?
- Hoe lang kan een paard "wandelen" voordat het moet rusten?

Nu snap ik dat het ene paard het andere niet is en dat de antwoorden variabel kunnen zijn. Wat ik eigenlijk zoek zijn de grenzen, zodat ik niet iets stompzinnigs schrijf als: 'Na drie dagen galopperen bereikte hij eindelijk zijn bestemming.' OF 'Hij reed wel 120km per uur' Bij wijze van spreken.

Alvast enorm bedankt voor de informatie. :)

Pindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-21 00:04

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties en antwoorden. Dit helpt een hele hoop.

@LoveBodin: Paarden "op" rijden is zoveel eisen dat ze het niet overleven neem ik aan? Niet opzettelijk. Als het zo zou moeten zijn, komt het door mijn gebrek aan kennis. In dat geval zou ik dan ook liever een omschrijving aanpassen.
Dat van die 120km/uur was maar een voorbeeldje btw. ^_^ Stel je voor; rij je 100km per uur op de snelweg, komt ineens iemand op een paard met 120km per uur je inhalen. Hahaha, sta je raar te kijken denk ik.

@Suzanne F.: Duidelijke antwoorden! Precies wat ik zocht.

@linoleum: Oh dat van de spierpijn en schuurplekken heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Dit is niet alleen zonder zadel neem ik aan? Ik ga er ook even vanuit dat dit dan bij je billen en kruis ontstaat?
Eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat het zowel voor de paarden als de ruiter pittig kan zijn. Reuze bedankt voor de achtergrond informatie! *\o/*

Pindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-21 00:31

Oke... In 1 woord: WAUW!

Dit is echt een hoop zinvolle informatie. Hiermee kan ik het zeker stukken realistischer maken dat het momenteel is. Alleen al door kleine details te laten vallen, kan het qua omschrijving veel meer diepgang krijgen en minder oppervlakkig overkomen.

Echt super bedankt! Al mijn vragen zijn eigenlijk zeer goed beantwoord. Ik heb er gewoon niets meer aan toe te voegen.

Wat betreft een paardrijles nemen. Ik ben bang dat dat niet iets voor mij is. Dat vind ik namelijk best wel erg eng. Vroeger heb ik het als kind wel eens gedaan. Het zijn niet de paarden waar ik bang voor ben, maar meer de hoogte en het gebrek aan controle. Het komt niet echt overeen met een brommer, hihihi. :o

Nogmaals, heel erg bedankt! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie