Wat hebben jullie over voor training?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mkango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:08

De vraag is niet wat wij ervoor over hebben, maar wat jij moet verdienen om je boterham te kunnen beleggen. Het bedrag dat elnienjo bijvoorbeeld noemt, is niet realistisch als jij bijvoorbeeld al 500 euro per maand aan stalling moet uitgeven. Kijk eerst naar wat een paard jou gemiddeld per dag kost, bedenk ook wat er wel en niet inbegrepen zit bij de prijs (hoefsmid bijvoorbeeld of een bepaald soort strooisel) en wat jij moet afschrijven aan materiaal, welke verzekeringen je moet afsluiten etc. Daar overheen komt nog jouw eigen uurloon, gebaseerd op wat je maximale capaciteit is, waar je dus je brood van koopt.

Je kunt ook nadenken over dagprijzen in plaats van maandprijzen, maar ik zou dan wel uitgaan van gemiddelden en bij een jong paard niet bijvoorbeeld zeggen "op maandag betaal je 45 euro, op dinsdag 35," maar het gewoon op 40 euro gooien.
Laatst bijgewerkt door Mkango op 07-04-21 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Foto's kijken? Volg mij op Instagram!
Liever doodles en andere creatieve uitspattingen? Blenchi Art

Mkango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:04

Caaatje schreef:
elnienjo schreef:
Hoe jonger je een paard begint te rijden, hoe minder blessuregevoelig ie wordt. Ik reed ze altijd in op 2,5/3 jaar en zat er dan vrijwel dagelijks op. Soms gewoon maar 'n kwartiertje, maar die gewenning van opzadelen en op en afstappen is al belangrijk. En wennen aan andere paarden in de bak die hun rondjes sturen of aan 't springen zijn. Als 4 jarige moeten ze gewoon mee het bos in kunnen en 'n parcourtje kunnen rondspringen.

Ben eens benieuwd naar de wetenschappelijk stavende onderzoeken hier naar want ze beweren toch allemaal exact het tegenovergestelde.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1558787812000056
https://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.71.4.405
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2042-3306.1999.tb05218.x

Het enige wat ik mensen zie beweren, is dat de groeiplaten pas sluiten rond hun zesde, maar ik heb nog niemand een causaal verband aan zien tonen dat er eerder op gaan zitten ook een nadelig effect heeft op die groeiplaten of zorgt voor voortijdige slijtage. Daarnaast heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het gemiddelde stalmanagement in Nederland (voornamelijk stationair op stal, en/of de hele dag vretend in een platte, rijke weide in één en dezelfde houding) nou zoveel beter is voor de ontwikkeling van botten en pezen in een jong paard dan gecontroleerde beweging. Dan zou je ze tot hun zesde ergens in de heuvels van Duitsland of Oostenrijk moeten laten wil je ze "au naturel" een beetje degelijke spieren, pezen en botten laten kweken.

Foto's kijken? Volg mij op Instagram!
Liever doodles en andere creatieve uitspattingen? Blenchi Art

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie