Wat hebben jullie over voor training?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat hebben jullie over voor training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:00

Welke diensten bied je juist aan? Zadelmak maken? ==> rond de 500-700 euro pm afhankelijk van je reputatie en wat je biedt

Doortrainen ==> hoe vaak per week en tot welk niveau?

Revalidatie ==> wat houdt dit in? Is dit dagelijks stappen, aquatrainer, laser,..?

Les ==> wat is je niveau? Kom je op verplaatsing? Heb je een lespaard? Ik zou denken aan 30 euro per uur priveles maar afhankelijk van de voorgaande vragen

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:35

Blussem schreef:
Ik vind het verschrikkelijk veel geld. Net of een paarden hobby niet al duur genoeg is.


Haha moet je eens opzoeken wat het kost als je wil zweefvliegen :+

Kijk, een beetje stalling hier is al gauw 250 euro en dat is dan al een heel goedkope voor volpension.

En stel dan iemand die dagelijks 30 min met je paard werkt. Ook zaterdag en zondag, want hey een paard kent geen weekend. Als ik even zaterdag en zondag dubbel tel, dan kom je op 4,5 uur per week of 18 uur per maand per paard. Wat al vrij kort lijkt, zeker als er moet behandeld of getraind worden. Aan een bruto uurloon van 30 euro per uur is dat al 540 euro aan manuren exclusief stalling en materiaal.
Ter vergelijking, ik betaalde onlangs aan de mensen die hier stopcontacten kwamen vervangen al meer dan 50 euro bruto per uur.

Eigelijk is het dus nog vrij goedkoop.

Werken met paarden is echt geen vetpot helaas.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:42

Nottinghill schreef:
@elnienjo, dit bedrag had ik zelf ook een beetje in gedachten. Het is inderdaad de bedoeling om er elke dag mee bezig te zijn. Al valt dit bij 3/4 jarige natuurlijk wel af, daar kan ik niet 5x per week mee gaan trainen.

@troi, ik heb 5 jaar geleerd bij een bewezen revalidatietrainer. Hier geen opleidingspapiertje vandaan gehaald, want het was geen opleidingscentrum. Wel ontzettend veel ervaring, wat ik persoonlijk meer waard vindt dan iemand die net van z'n 1-2 jarige opleiding af komt. Wedstrijden heb ik niet gereden, wil ik uiteindelijk wel, maar daar kan ik niets mee 'bewijzen'. Daarnaast is voor mij de klassieke dressuur en de moderne dressuur ook wel een wereld van verschil, dus ik vind het lastig om daar waarde uit te halen. Maar ik denk wel dat er heel veel mensen naar kijken zoals jij.

@Poekkie
- Zadelmak maken heb ik geen ervaring in, wil ik mij wel in ontwikkelen, maar dan zal ik dat nog lang niet gaan aanbieden als dienst, haha.
- Doortrainen: ligt aan de leeftijd, een 4 jarige zal 3 of 4 keer per week zijn, vanaf 5/6 zo'n 4 -5 keer per week. Is uiteraard paard afhankelijk. Ik twijfel ook of ik hierin onderscheid moet gaan maken, aangezien ik in die zin aan een jong paard minder tijd kwijt ben dus ik vind het niet helemaal eerlijk om hier hetzelfde geld voor te vragen. Ik heb geen wedstrijden gereden, dus geen dressuur niveau. Om het in oefeningen uit te drukken, buiten de series, passage en piaffe heb ik ervaring in het aanleren van alle oefeningen.
- Revalidatie: houdt bij mij eigenlijk het hele proces tot een paard weer belastbaar is in en wanneer dit niet mogelijk is kan ik met oefeningen aan de hand het paard ook begeleiden zodat deze nog een zo fijn mogelijk leven kan leiden. Ik ben bereid eigenaren hierbij te begeleiden in hoeverre het nodig is. Mochten er extra behandelingen nodig zijn dan worden er experts van buitenaf bij gehaald, ik heb dus bijvoorbeeld geen ervaring met laseren, maar ik ben wel aanwezig wanneer deze behandelingen gedaan worden. Daarnaast verhelp ik ook problemen waar de ruiter rijtechnisch tegen aan loopt (kantelen hoofd, tong uitsteken, moeite met een bepaalde galop, kreupelden etc.)

- Les: qua les zit mijn ervaring voornamelijk in het helpen bij rijtechnische problemen en hoe deze eruit te trainen en begeleiding bij revalidatie. Daarnaast heb ik ook veel mensen geholpen in de beginselen van het aan de hand werken. Ik ben bereid er voor te rijden, maar ik heb geen lespaard tot mijn beschikking.

@Eldmodur
Ik studeer Diergeneeskunde dus qua medische ervaring zit het in de toekomst sowieso goed en nu is die ervaring in ontwikkeling! Goed idee om inderdaad aan een prijslijst te denken, juist omdat er zoveel verschillende variabelen aan vast zitten, revalidatie zal bijvoorbeeld intensiever zijn dan het doortrainen van een paard, dank! :)


Mochten jullie tips hebben waar ik nog kan verbeteren zodat ik qua ervaring en kunnen beter voor de dag kom, dan hoor ik het graag! :)


Wat doortrainen betreft ben ik het eens met elnienjo dat jong licht maar regelmatig belasten eigelijk beter is dan te wachten tot al die groeischijven helemaal dicht zijn. Dus ook voor een 3 jarige zou ik 4-5x per week een 15-20 min rustig aan niet zo gek vinden. Ik zou hier dan ook tegemoet komen aan de wensen van de eigenaars als die dat verlangen en niet je mening van max 3x proberen door te drukken. Dat zou voor mij bvb een reden zijn om niet voor jou te kiezen, het idee dat ik veel betaal en mijn paard maar 1x per 2 dagen wordt genomen.

Als je een onderscheid wil maken, zou ik dat maken op basis van de wensen van de eigenaar en niet op basis van de leeftijd. Bvb voor 3x per week 500 euro. Voor 4x per week 550 euro, 6x per week 650 euro. Maar dan moet je zien dat het nog uitkomt natuurlijk, als de stal vol staat met 3x pw paarden en je staat dan de helft vd tijd met je vingers te draaien is het het ook niet natuurlijk.

Voor doortrainen zou ik - omdat je beginnend bent met geen wedstrijdervaring - in de lagere/midden prijsklasse gaan zitten tot je wat referenties hebt opgebouwd. Ik denk dan aan rond de 550-650euro per maand voor mijn streek. Aangezien je zelf geen stalling hebt, is het mogelijks voordeliger om bij mensen aan huis/stal te gaan. Daar zou je gerust 20-25 euro per keer rijden + transportkost voor kunnen vragen en is best veel vraag naar merk ik in mijn omgeving.

Voor revalidatie: ik veronderstel dat dit dagelijks korte sessies met stappen of oefeningen gaan zijn en het paard dan ook bij jou gestald wordt? Je opleiding dierenarts is hier heel erg relevant. Ik denk aan een basisprijs van rond de 650 euro pm waarin stappen, licht rijden, en/of oefeningen zitten. Daarnaast zou ik een prijslijst hanteren voor extra’s zoals loopband, aquatraining, massage, paard aanbieden bij lasertherapie, osteobehandeling, meer internsieve trainingssessies, wondverzorging, etc (geen idee wat voor jou van toepassing is). Voor wondverzorging mag je bvb al gemakkelijk 0,5-1 euro per dag rekenen voor simpele handelingen als zalven, koelgel aanbrengen of ontsmetten en heel wat meer voor verband wisselen oid.

Les wordt moeilijker omdat je begint en nog weinig referenties zal hebben. Een papiertje zal je al goed op weg brengen, maar onderschat zeker het belang van wedstrijden niet. Mensen in de basisniveaus (en dan bedoel ik niet Z, maar gewoon de grootste groep ruiters die ergens tot en met L niveau hangen) zullen over het algemeen niet snel meer dan 30 euro per les betalen, eerder zelfs rond de 20-25 als je wil opstarten. Mensen die hoger willen komen met hun sportpaard zullen tot een 50-60 euro willen ophoesten, maar verwachten dan ook wel wedstrijdresultaten van jou. Daarnaast staan ook veel maneges geen externe lesgevers toe en hebben veel particulieren in de winter toch minder zin om te rijden. Beginnen als lesgever is dus geen gemakkelijke branche.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat hebben jullie over voor training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:23

Vriend van mij had idd een zweefvliegtuig gekocht en toen heb ik nooit meer durven klagen over de kosten van de paarden tegen hem :') :')

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:39

In mijn omgeving is het idd zeer moeilijk om trainers aan huis te vinden en de paar goede die er zijn zijn vaak erg duur (degene die paard van een kennis nu zadelmak maakt vraagt 100 euro per keer dat hij komt bvb. Paard is wel een gevaarlijke rotzak, voor de bravere vraagt hij rond de 75 per keer).
Als ik rondvraag dan lijkt voor die mensen het grootste probleem dat eigenaars er tussendoor zelf mee aan de slag gaan en het paard mogelijks dus heel wat negatieve ervaringen of verwarring ivm andere aanpak tussendoor op doet zonder dat je het wist of hier op kon inspelen. Ik kan zelf niet inschatten in welke mate dit voor je training een probleem kan zijn, of dit vooral voor zadelmak maken problematisch is.

Mensen afwijzen omdat ze andere idees hebben over de frequentie is natuurlijk je goed recht, maar bedenk wel dat je als starter alle klanten hard nodig zal hebben :) De mensen die vooral geld geven aan doorrijden zijn de mensen met de hete sportpaarden en niet per se de ‘naturals’. Ik heb zelf maar een haflinger, maar als ik zou rondvragen in mijn omgeving denk ik dat minstens 50% of meer zou afknappen op ‘volledig stalgeld betalen en maar 3x per week werken’. Ikzelf ook trouwens. Misschien moet je dan toch eens nadenken om je pakket aantrekkelijker te maken door bvb op overige dagen longeertraining, schriktraining, verkeersmak maken oid in te bouwen.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat hebben jullie over voor training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:05

Veel succes!

Als ik je nog 1 tip mag geven: hou het veilig en zorg voor voldoende bescherming. Voor de hele brave, lieve beestjes wordt niet vaak iemand extern bijgehaald om door te rijden...

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:12

Oji heeft een punt dat blijvende bijscholing zeker meerwaarde heeft :)
Dat is iets waar ik bij bvb een hoefsmid al veel waarde aan hecht en bij een revalidatietrainer nog veel meer.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:43

Sizzle schreef:
Als ik zelf een paard in revalidatie geef dan verwacht ik een ontzettend rustige stal aangezien veel paarden vanuit een boxrust komen en geen opwinding kunnen gebruiken. Een fantastisch veilige trainings/stapmolen of iemand die bijv. na een peesblessure ook echt 3x per dag aan hand gaat stappen. Mogenlijkheid tot aquatraining. Veilige rustige paddocks met goede bodem, weiland voor de paarden die los mogen. Daar wel ik best een goed bedrag voor betalen.
Als het puur gaat om rijtechnisch, dan is de markt maar heel klein denk ik.


Maar als TS een paard ergens moet stallen in de buurt zijn die faciliteiten zeer moeilijk te vinden op maneges of tegen een prijs waar je van achterover valt aan stalgeld alleen.

Paardengek in hart en nieren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers