Lopen of toch maar met de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 13:06

Ik roep graag weer even de hulp van bokt in, ik moet mijn shetlander helaas weer verhuizen. Nu kan ik bij een stal 18km verderop terecht. En ik overweeg sterk om lopend dat te doen. Want met de trailer de vorige keer is het compleet mis gegaan. Laden gaat wel prima maar zodra de klep dicht gaat en we gaan rijden gaat ze helemaal uit haar dak. Hangen, steigeren, schoppen, schrapen, gillen etc. Vorige keer is ze in het hooinet blijven hangen, heeft ze met haar been vast gezeten en is ze achterover geklapt. (tuurlijk zou ik sommige dingen nu anders aanpakken, maar feit blijft dat ze zichzelf gewoon verwond als ze vind dat ze ergens weg moet). Ze kan ook niet normaal in een box staan, dan klimt ze over de deur heen. De paardentaxi adviseert om haar los in de grote vrachtwagen te zetten. Dit vind ik nogsteeds eng of ze niet met haar benen in de tralies van de ramen blijft hangen. We zijn beide aardig getraumatiseerd geraakt door de vorige keer dus ik ga liever lopen. Dit alles is wel iets wat ik op de nieuwe stal rustig met haar zou willen gaan oefenen, maar voor nu vind ik het te korte termijn om dat af te dwingen. Maar het is wel een heel eind lopen natuurlijk dus het moet ook wel eerlijk zijn naar haar. Maps zegt dat het in 3 uur en 3 kwartier wandelen kan, dus als ik daar de hele dag voor uit trek? Ze heeft opzich wel een aardige conditie, maar verder dan stukken van 6km doet ze eigenlijk normaal nooit. Ik hoor graag jullie mening

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:10

Kan prima, mits je het gaat opbouwen natuurlijk. Als je normaal max 6 doet, is in 1x 18 wel heel veel. Overweeg om het naast de fiets op te gaan bouwen, dan kun je stukken draf en evt. galop (in de berm) en is 18 km ineens veel minder ver.
Een andere optie is, samen met een ander braaf paard op de trailer, kans dat ze dan veel rustiger is.
Succes iig!

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:10

Als jij zin hebt om het te gaan wandelen en je kan een leuke route kiezen (niet continu langs de grote weg) dan zou ik dat doen. Het klinkt niet als ideaal voor het beestje en jouw stress-niveau om haar in een trailer/vrachtwagen te vervoeren en als je dat in de toekomst ook niet van plan bent zou ik lekker gaan lopen.
Qua afstand zal ze het wel redden, ze lopen in de weide ook wel heel wat en eventueel heeft ze wat spierpijn de volgende dag, dat is ook niet zo erg (niet gelijk bij de groep in gooien dan natuurlijk).

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:11

Kun je haar geen lichte sedatie geven? Dat doen ze bij veulens ook vaak. Of eventueel een ander paard/pony ernaast, dat helpt ook vaak.

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 13:15

lizzy1 schreef:
Kun je haar geen lichte sedatie geven? Dat doen ze bij veulens ook vaak. Of eventueel een ander paard/pony ernaast, dat helpt ook vaak.


Ja dat zeggen veel mensen ook inderdaad. Bij de tandarts komt ze daar gewoon doorheen tenzij ze haar een dubbele dosis geven :') , en bovendien wil ik wel dat ze de controle over haar lijf blijft houden. Ik kan me best voorstellen dat het eng is in zo'n trailer, je ziet helemaal niet wat er gebeurt en je moet alle bewegingen maar zien op te vangen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:16

een gezond paard kan zonder training prima een km of 20 stappen.
Let wel op de hoefjes, afhankelijk hoe haar beweging zijn kan het wel zijn dat ze te kort komt, overweeg dus hoefschoenen of tijdelijk plakijzertjes eronder te doen (of neem zoveel mogelijk berm mee).
Eventueel een oproepje doen om ze ergens halverwege een paar dagen te stallen / op een weitje te zetten?
Het is een shet, dus iemand met een deftig omheinde tuin zou desnoods ook nog kunnen, dan kan je het in 2 keer opsplitsen.

Zorg voor gezelschap, want 18 km alleen is een pokke eind :+

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:16

gewoon gaan wandelen, als het een gezonde pony is, is 18 km gewoon stappen prima te doen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:20

Ik zou gewoon laden, geen hooinet, goed vastzetten en gaan.

18km is een heel eind om te lopen...

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:20

Dat moet ze makkelijk kunnen, zeker als ze normaal ook niet stil op stal staat.

Lekker veel berm mee pakken, zelf goede schoenen aan en tussendoor pauze houden. (Eventueel ergens water aanbieden als dat kan)

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 13:22

Bedankt voor jullie reacties! Het stelt me gerust dat jullie denken dat het kan! Zo hoef ik niet over mijn en haar grenzen heen te gaan door een trailer te gebruiken. Ook met een pony ernaast weet ik niet wat er gebeurd, ze is net door de osteopaat weer helemaal los gemaakt dus beetje jammer als ze weer vol gaat hangen en vechten.
Ik heb voor haar voorvoeten al hoefschoenen, en ze zou bekapt moeten worden maar dat laat ik nog eventjes haha. Idee is inderdaad dat er een vriendin mee gaat op een elektrische fiets, zo kunnen we afwisselen. Dus gewoon vaak pauzetjes houden even laten grazen en weer gaan. Inderdaad proberen zoveel mogelijk in de berm

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:49

Heb je al wel eens gefietst met haar? Dan zou je ook nog kunnen overwegen het op de fiets te doen, kan ze ook stukjes draven in de berm etc.
Evt. hoofdstel met bitje in, en teugels op die manier vasthouden dat je nog beetje kan sturen. Meeste pony's vinden dat nog leuker dan wandelen, en je kan ook meer vaart maken, gaat sneller.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 02:03

Ben ik de enigste die denkt dat de shet niet zo moet zeuren? :+
Hop de trailer in, correct vast zetten, geen hooinet en rijden maar. Ik heb heel paarden vervoerd oprechte angstige dieren tot etterbakken die het gewoon weten }> .
Alle komen ze toch heel aan, zolang ze maar correct vast staan met evt gewoon passende peeskappen op.

Maar daarnaast als jij wilt wandelen 18 km, wat met de trailer hooguit 20 minuten is. Dan kan een gezonde shet de afstand gewoon aan. Je bent alleen een heel stuk langer bezig. En met de trailer gaan is een goede oefening om eens positieve ervaringen op te doen voor de volgende keer.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 02:53

Nee je bent niet de enige spaansepony. Geen hooinet erin, stangen juist, geen gladde bodembedekking in de trailer en gaan. Als je met spoed naar een kliniek zou moeten is het ook niet nadenken en gaan. Juist een mooie rit voor het wennen aan een trailer.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:41

Je zou het kunnen proberen met Confidence EQ. Dit zijn natuurlijke feromonen die een merrie via de melk uitscheidt naar het veulen, om het veulen te kalmeren. Dit werkt uiteraard ook gewoon voor volwassen paarden. Ze worden niet gesedeerd, met als voordeel dat ze dus controle houden over hun lichaam en nog steeds van de situatie leren. Het is vooral een zelfvertrouwen boost zegt maar, haalt de angst/ onzekerheid een beetje weg.
Ik zou haar dan van te voren(!) proberen te laden met dit spul om een beetje te oefenen en kijken hoe het gaat.
Maar eigenlijk zou ik het sowieso zo veel mogelijk gaan oefenen (in kleine stapjes) zodat ze uiteindelijk wel weer normaal een trailer in kan. Want wat als ze een keer naar de kliniek moet?

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:51

Spaansepony schreef:
Ben ik de enigste die denkt dat de shet niet zo moet zeuren? :+
Hop de trailer in, correct vast zetten, geen hooinet en rijden maar. Ik heb heel paarden vervoerd oprechte angstige dieren tot etterbakken die het gewoon weten }> .
Alle komen ze toch heel aan, zolang ze maar correct vast staan met evt gewoon passende peeskappen op.

Maar daarnaast als jij wilt wandelen 18 km, wat met de trailer hooguit 20 minuten is. Dan kan een gezonde shet de afstand gewoon aan. Je bent alleen een heel stuk langer bezig. En met de trailer gaan is een goede oefening om eens positieve ervaringen op te doen voor de volgende keer.


Eens!

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:55

Mijn minipaard (heeft overigens geen problemen met de trailer) vervoer ik los, zonder hooinet. Alles zit verder dicht. Zo blijft hij nergens in hangen.

18 km wandelen met een gezonde pony moet prima kunnen :j Dus wanneer je het echt niet ziet zitten kan dat prima.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:13

Als je weet dat je pony zo in paniek raakt in de trailer, vind ik het niet fair om dat nu te gaan doen. Omdat ze klein zijn betekent dat niet dat ze alles maar moeten pikken. Dat straks goed gaan oefenen in kleine stapjes.

En nu gewoon gaan lopen. 18 km is zeker te doen en haar daarna de tijd geven om uit te rusten en te settelen op de nieuwe plek

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:49

Kaatje_S schreef:
Als je weet dat je pony zo in paniek raakt in de trailer, vind ik het niet fair om dat nu te gaan doen. Omdat ze klein zijn betekent dat niet dat ze alles maar moeten pikken. Dat straks goed gaan oefenen in kleine stapjes.

En nu gewoon gaan lopen. 18 km is zeker te doen en haar daarna de tijd geven om uit te rusten en te settelen op de nieuwe plek


Helemaal mee eens.
Trailer laden is een bekend probleem.
Ik vind het goed van je Ts dat je hier rustig aan wilt werken, in plaats van het maar gewoon doen omdat het de “makkelijkste” optie is.

18 km kan ze wel aan! Ik zou wel kijken of ze ook veel in de berm kan lopen, anders slijten haar hoefjes misschien wel snel?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:00

Wat vervelend dat je paardje niet goed te vervoeren is. Maar wandelen moet prima kunnen.
Onze ongetrainde shet heeft afgelopen zondag nog een wandeling van 14 km gemaakt. Met gemak. We waren 3,5 uur weg. (Hoop kletsen, hier en daar ff stoppen, picknicken). En hij had met gemak nog wat kilometers meer kunnen lopen.
Hij was niet moe toen we terug kwamen.
Een gezond paard kan dat prima.
Shet had grootste deel van de rit ook een kind op z’n rug. Maar kind liep er ook stukken naast.
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:12

Ik zou toch gaan voor de trailer. Desnoods oefenen of hulp hierbij zoeken.

Onze arabier kon absoluut niet in een gewone trailer vervoerd worden.
Toen hij naar zijn traningsadres ging, heeft hij los in een grote trailer gestaan, spuitje NaF instant magic erin. Ging prima.

Maand later moest hij naar de kliniek. In de week ervoor geoefend met laden bij zijn traininsadres. 150 km heen en 150 terug op gewon trailer, zonder spuit

Als je pony ooit echt met de trailer moet, is het wel zo fijn als ze er gewoon in kan. En dan is 18 km een fijner stuk om te oefenen dan ineens 50 of meer

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:14

Ik ben inmiddels 3x ongeveer 4 uur onder weg geweest te voet omdat mijn paarden niet of slecht te laden waren vanuit de kliniek naar huis.gelukkig ken ik inmiddels beter qua trailer laden.;-) Het is te doen ook ongetraind. Veel laten lopen waar het kan op het zachte ondergrond en regelmatig even een rust/ graaspauze.
Ik zou jouw shet met een serieus trauma dus niet de trailer in zetten met alles eruit en maar rijden. Ik heb respect voor je dat je hier begrip voor hebt en naar hem luistert.
Wel is dit iets wat ik in hele kleine stapjes zou gaan trainen. Ook het gebruik van een stal. Je weet nooit of je paardje ooit naar de kliniek moet en dan is het wel fijn als ze dit in alle rust geleerd heeft.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:22

Lekker gaan lopen en daarna als ze op de andere stal helemaal gewend is, weer gaan oefenen met laden. Helemaal gestresst aankomen op de nieuwe stal lijkt me ook niet ideaal.
Ik vind sedatie in de trailer als het niet perse nodig is, geen goed idee. Je hebt kans dat je daar alleen maar extra angst mee kweekt en alle reactievermogen wordt minder. Kans van omvallen etc is veel groter, dat moet je voor zoiets denk ik niet willen.
18km is echt niet zo veel, zeker niet als je een paar pauzes in last. Je zou ook nog kunnen overwegen om met de fiets te gaan als ze een beetje conditie heeft, zodat je tussendoor nog een beetje kan draven.

Anoniem

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:08

Lekker gaan lopen en er samen een leuke dag van maken!
(In mijn geval zou ik me meer zorgen maken over of ik die 18 km wel haal. :D )

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:18

Gewoon los in de trailer zetten, en geen hooinet erin hangen, die 18 km is echt zo gereden met een trailer :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:35

Nibbit schreef:
Ik zou gewoon laden, geen hooinet, goed vastzetten en gaan.

18km is een heel eind om te lopen...


Precies dit, kort vastzetten links en rechts, geen hooinet of stangen en gewoon doorrijden. En opvoeden, braaf in de trailer en braaf op stal moeten ze ook leren, ook al staan ze bv. 24/7 buiten.