Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2134
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 22:03

Momenteel hebben wij een tweepaards paardentrailer en een veekar waar 2 koeien of 16 schapen in passen. De veekar is lager dan de trailer maar qua oppervlakte ongeveer net zo groot. Er zitten ventilatieopeningen in, die met een sleutel open kunnen als er schapen in gaan. De paardentrailer is aan vervanging toe. Nu hebben we een nieuw plan: beide inruilen voor één nieuwe trailer. Zijn er mensen die dit hebben, een trailer waar fijn een paard (D-pony, of WelshA, of beiden tegelijk) in vervoerd kan worden, maar ook schapen in kunnen (inclusief ventilatie) en incidenteel een Of twee koeien? Een combinatie dus, van beide karren? En ja, ik snap dat in een gewone paardentrailer prima schapen kúnnen staan, maar dat is niet mijn vraag.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:07

Staan koeien los in een trailer? Dan kan je een lange buis bij je trailer kopen. Tussenschot er uit, lange buis achter de koeien en klaar.
Voor de schapen kan je datzelfde doen en aan de trailer verkoper/bouwer vragen of hij een afsluitbaar ventilatie systeem op schaap hoogte kan maken. Ik denk dat je dan een redelijk multifunctioneel ding hebt.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:08

Ifor williams heeft in elk geval trailers voor allerlei soorten vee, kijk eens of zij een alles in een versie hebben.

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:13

Titan veetrailer?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:25

Hou wel in gedachte dat je dan bij je paarden een probleem met de trailer kan krijgen. De lucht van schapen en koeien vinden sommige nou niet echt je van het. En je hebt dus kans dat je paarden dan niet meer op die trailer willen. Ja tuurlijk er zijn erbij die zich er niks van aantrekken, maar ik wilde het toch even melden. Mijn buurvrouw had ook een keer haar trailer uitgeleend om koeien te verplaatsen. Kreeg daarna toch even van paard te horen dat hij die stinktrailer niet meer op wilde :+

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:28

paarden vinden volgens mij alleen de geur van dode beesten niet leuk.
onze vorige trailer is enkele keren uitgeleend voor koeien. de boer zette dan een paar stro-balen vast vanvoor waardoor ze niet onder de bar door konden en rijden maar.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:30

Voor koeien moet het toch vrij stevig zijn.
Ik zou dan eerder een veewagen nemen die ook veilig voor paarden is.
De mensen hier die een alle-soorten-vee-wagen hebben gebruiken daar toch eerder een koeienwagen voor waar dan soms eens een paard in vervoerd wordt dan omgekeerd. Vaak zijn dat een soort van oude b-wagentjes.

Als het koebeest verder kalm is en gewend om vastgebonden te staan kan het technisch wel op een trailer. Maar ik zou nooit een koe los op een trailer vervoeren.

Schapen prop je zo overal in.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:37

Wij stoppen ze allemaal in een gewone tweepaards paardentrailer. Wel lange buizen laten maken zodat het schot er uit kan en je toch nog stangen in kan hangen.
Over koeien/schapengeur hebben onze paarden nooit geklaagd! Aan ventilatie ontbreekt het wel.. Dat lijkt me voor een volgende kar wel een must, meer frisse lucht.

En koeien mesten en plassen áltijd op de kar. Bodem was sneller verrot dan verwacht. Daarom nu net een aluminium bodem laten plaatsen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:48


LaDonna75

Berichten: 2134
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 08:47

dovish schreef:
Wij stoppen ze allemaal in een gewone tweepaards paardentrailer. Wel lange buizen laten maken zodat het schot er uit kan en je toch nog stangen in kan hangen.
Over koeien/schapengeur hebben onze paarden nooit geklaagd! Aan ventilatie ontbreekt het wel.. Dat lijkt me voor een volgende kar wel een must, meer frisse lucht.

En koeien mesten en plassen áltijd op de kar. Bodem was sneller verrot dan verwacht. Daarom nu net een aluminium bodem laten plaatsen.

Ja, een tweepaardstrailer is ook mijn idee. Doen jullie wel buizen erin met koeien dan? Wij deden dat nooit toen we ze nog in de trailer vervoerden. De geur van koeien en schapen, ach, als je na gebruik de trailer schoonspuit, valt het best mee. Ze mesten inderdaad al-tijd :+ Die ventilatie vind ik het belangrijkste item, en misschien iets van een hek voor schapen (bij de klep), dat uitneembaar is of zo?

Heeft iemand voorbeelden?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:50

LaDonna75 schreef:
dovish schreef:
Wij stoppen ze allemaal in een gewone tweepaards paardentrailer. Wel lange buizen laten maken zodat het schot er uit kan en je toch nog stangen in kan hangen.
Over koeien/schapengeur hebben onze paarden nooit geklaagd! Aan ventilatie ontbreekt het wel.. Dat lijkt me voor een volgende kar wel een must, meer frisse lucht.

En koeien mesten en plassen áltijd op de kar. Bodem was sneller verrot dan verwacht. Daarom nu net een aluminium bodem laten plaatsen.

Ja, een tweepaardstrailer is ook mijn idee. Doen jullie wel buizen erin met koeien dan? Wij deden dat nooit toen we ze nog in de trailer vervoerden. De geur van koeien en schapen, ach, als je na gebruik de trailer schoonspuit, valt het best mee. Ze mesten inderdaad al-tijd :+ Die ventilatie vind ik het belangrijkste item, en misschien iets van een hek voor schapen (bij de klep), dat uitneembaar is of zo?

Heeft iemand voorbeelden?


Altijd buizen gebruiken! Is echt de stevigheid aan je trailer. :j

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:53

Wij doen inderdaad ook die balken er wel in, voor de stevigheid van de trailer. Ik ben anders bang dat een beetje koe eventueel toch een wand van zijn plek kan duwen. Een rek voor boven de klep lijkt mij ook wel ideaal, hebben wij zelf niet.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:57

Mijn (oude) buurman heeft een tweepaardstrailer die hij als vee-trailer gebruikt, maakt er ook veel gebruik van, dus niet even. Wat ik zo uit mijn hoofd weet is dat hij de gebruik maakt van lange stangen over hele breedte, met ook nog een rek boven de klep en aan de zijkanten van de klep een schot, die je dan weer in de trailer klapt als "extra achterwand"

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:54

Heb je niet naar mijn link gekeken? Dat is een combi, geschikt voor schapen-, runder- en paardenvervoer.

Zonder voor- en achterstang vervoeren van wat voor dieren ook in een paardentrailer is niet verstandig, het geeft verband en dat is best belangrijk.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Paardentrailer geschikt voor schapen en koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:10

In een paardentraier mag je paarden vervoeren en geen andere diersoorten,
Hier voor heb je een veetrailer nodig die daar voor is en goed gekeurdt is voor de diersoort wat je wilt vervoeren.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:10

In een paardentraier mag je paarden vervoeren en geen andere diersoorten,
Hier voor heb je een veetrailer nodig die daar voor is en goed gekeurdt is voor de diersoort wat je wilt vervoeren.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:47

mino1 schreef:
In een paardentraier mag je paarden vervoeren en geen andere diersoorten,
Hier voor heb je een veetrailer nodig die daar voor is en goed gekeurdt is voor de diersoort wat je wilt vervoeren.


In en paardentrailer mag je koeien vervoeren als de gezamenlijk afsluitbare ventilatieopening 1200 cm2 is, en dat halen de meeste paardentrailers tegenwoordig ruimschoots en er moet een stang in zitten . En als je er ook nog een hekje achter in zet ( dieren mogen redelijkerwijs niet kunnen ontsnappen bij een geopende klep ) dan mogen er ook schapen/kalveren/geiten/varkens in. De ventilatie voor kleinvee mag gewoon in het dak zitten hoewel het voor de dieren zelf frisser is als ze in de zijwand zitten.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 02:18

mino1 schreef:
In een paardentraier mag je paarden vervoeren en geen andere diersoorten,
Hier voor heb je een veetrailer nodig die daar voor is en goed gekeurdt is voor de diersoort wat je wilt vervoeren.

Op de papieren (en bij het RDW) van mijn trailer staat "veewagen".. en geen paardentrailer.
Citaat:
Voertuigcategorie: Aanhangwagen (Oplegger) (O2)
Inrichting: veewagen

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:43

Brainless schreef:
mino1 schreef:
In een paardentraier mag je paarden vervoeren en geen andere diersoorten,
Hier voor heb je een veetrailer nodig die daar voor is en goed gekeurdt is voor de diersoort wat je wilt vervoeren.

Op de papieren (en bij het RDW) van mijn trailer staat "veewagen".. en geen paardentrailer.
Citaat:
Voertuigcategorie: Aanhangwagen (Oplegger) (O2)
Inrichting: veewagen



Maar bij het rdw is "veewagen" een breed begrip, van konijn tot Belgisch trekpaard.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:49

Ik zou voor een veewagen voor koeien gaan waar je dan ook paarden in kan zetten (denk ik). Die zijn toch wat steviger. (wij hebben zelf paarden en koeien, en doen nu alles in de paardentrailer, maar die heeft best wel wat te lijden....)

Het nadeel van een paardentrailer is de voorstang, deze zit te hoog voor een koe, dan kunnen ze er onder door (of net niet) of staan ze klem met hun schoft als ze wat groter zijn. Een koe kan zijn hoofd niet over de voorstang doen. Verder weet ik niet hoe veel koeien je tegelijk wilt laden, maar het vastzetten kan dan wat problemen geven.
Als je dus voor een paardentrailer gaat, zal je wat dingen om moeten bouwen als je bijv. 2/3 koeien wilt laden. (ook wel weer afhankelijk van het ras). Ik raad overigens wel een klep aan die je zowel als klep, als zijwaarts kan openen, dit is met laden van koeien een groot voordeel (dan sluit je ze aan 1 kant al op, en ze nemen de opstap makkelijker), en ook bij jonge paarden is dit een fijne manier van laden.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:17

Sky-As, je hebt ook dubbele/driedubbele en zelfs vierdubbele zijwandhouders en tussenwandhouders, waardoor je de stang hoger en lager kan zetten. Dat is misschien een optie voor als je koeien vervoert die kleiner zijn.