Tweedehands polyester trailer kopen met haarscheuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Tweedehands polyester trailer kopen met haarscheuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 23:17

Hoi!
Ik heb een polyester trailer op het oog, vandaag wezen kijken en vorig jaar voor een flink bedrag gerenoveerd. Trailer ziet er top uit alleen bij het kijken zag ik dit soort beschadigingen;

Afbeelding


Ik vroeg mij af of dit erg is? Iemand met polyester trailer die hier ervaring mee heeft? Het was keihard op die plekken dus beschadegingen zijn oppervlakkig. Ik vroeg mij af of dit snel rot?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Tweedehands polyester trailer kopen met haarscheuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:43

Mijn trailer heeft er ook een paar, mag ook wel gezien het bouwjaar. Maar die van mij heeft er niet zoveel als dat ik hier op de foto zie.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 07:40

FleurSandro schreef:
Mijn trailer heeft er ook een paar, mag ook wel gezien het bouwjaar. Maar die van mij heeft er niet zoveel als dat ik hier op de foto zie.


Uit welk jaar komt jouw trailer?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:23

bloemm schreef:
FleurSandro schreef:
Mijn trailer heeft er ook een paar, mag ook wel gezien het bouwjaar. Maar die van mij heeft er niet zoveel als dat ik hier op de foto zie.


Uit welk jaar komt jouw trailer?


Uit 1994

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 12:15

bloemm schreef:
FleurSandro schreef:
Mijn trailer heeft er ook een paar, mag ook wel gezien het bouwjaar. Maar die van mij heeft er niet zoveel als dat ik hier op de foto zie.


Uit welk jaar komt jouw trailer?


Uit 1994[/quote]

Zijn die beschadigingen er al lang? Rot dat bij jou zeg maar niet verder?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:54

Ik heb de trailer nu ruim 3 jaar, zijn voor zover ik weet geen nieuwe bijgekomen en blijft gewoon hetzelfde. Trailer gaat elk jaar naar de garage en nog nooit iets over gehoord, kreeg van de garage zelfs een bod dubbel zo hoog als waarvoor ik hem gekocht had

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:45

Dit lijkt op scheuren in de zgn. gelcoat. De opbouw van zo'n polyester wand is meestal als volgt, van buiten naar binnen:
- doorzichtige gelgoat
- evt. doorzichtige gelcoat met glitters (zie je vooral bij zwarte/grijze/antraciet trailers)
- gekleurde gelcoat (wit in dit geval)
- glasvezelversterkte polyester laag
- evt. nog een afwerklaag

De glasvezelversterkte polyester laag is de dikste laag en zorgt voor de stevigheid. De gelcoat is om de polyester te beschermen tegen weersinvloeden.
De gelcoat heeft een iets andere elasticiteitsmodulus dan de versterkte laag eronder. Als deze te dik wordt aangebracht en/of door weersinvloeden kunnen er scheuren ontstaan.

Het is in elk geval optisch niet fraai. Of het verder kwaad kan is vooral afhankelijk van hoe goed de tweede laag gelcoat is. Als die nog goed is, is er waarschijnlijk niet direct iets aan de hand.
Als de scheuren door beide lagen gelcoat heen zijn kan er vocht doordringen in de versterkte laag en daar zorgen voor verwering en scheurvorming (bevriezend water zet uit) en daarmee uiteindelijk de sterkte ondermijnen.

Polyester is geen hout en biologische processen zoals verrotten zal niet gebeuren. Verrotten dan als in "opgegeten worden door schimmels". Maar fysische processen zoals degeneratie door UV-licht en en krimpen / uitzetten door temperatuur kunnen uiteindelijk dus wel zeker voor schade zorgen.

Ik vind deze op de foto wel behoorlijk veel scheuren vertonen. Voor de zekerheid (en het mooie) kan je zo'n trailer aan de buitenkant opschuren en een nieuwe toplaag geven met een goede (2-componenten) polyester jachtlak.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweedehands polyester trailer kopen met haarscheuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:35

Het zou door trappen kunnen komen. Is het rondom of voornamelijk de achterklep?

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 20:58

Roodvos schreef:
Dit lijkt op scheuren in de zgn. gelcoat. De opbouw van zo'n polyester wand is meestal als volgt, van buiten naar binnen:
- doorzichtige gelgoat
- evt. doorzichtige gelcoat met glitters (zie je vooral bij zwarte/grijze/antraciet trailers)
- gekleurde gelcoat (wit in dit geval)
- glasvezelversterkte polyester laag
- evt. nog een afwerklaag

De glasvezelversterkte polyester laag is de dikste laag en zorgt voor de stevigheid. De gelcoat is om de polyester te beschermen tegen weersinvloeden.
De gelcoat heeft een iets andere elasticiteitsmodulus dan de versterkte laag eronder. Als deze te dik wordt aangebracht en/of door weersinvloeden kunnen er scheuren ontstaan.

Het is in elk geval optisch niet fraai. Of het verder kwaad kan is vooral afhankelijk van hoe goed de tweede laag gelcoat is. Als die nog goed is, is er waarschijnlijk niet direct iets aan de hand.
Als de scheuren door beide lagen gelcoat heen zijn kan er vocht doordringen in de versterkte laag en daar zorgen voor verwering en scheurvorming (bevriezend water zet uit) en daarmee uiteindelijk de sterkte ondermijnen.

Polyester is geen hout en biologische processen zoals verrotten zal niet gebeuren. Verrotten dan als in "opgegeten worden door schimmels". Maar fysische processen zoals degeneratie door UV-licht en en krimpen / uitzetten door temperatuur kunnen uiteindelijk dus wel zeker voor schade zorgen.

Ik vind deze op de foto wel behoorlijk veel scheuren vertonen. Voor de zekerheid (en het mooie) kan je zo'n trailer aan de buitenkant opschuren en een nieuwe toplaag geven met een goede (2-componenten) polyester jachtlak.


Ontzettend fijne reactie, dank voor het delen van je kennis! Daar kan ik wat mee :)


Tessebes schreef:
Het zou door trappen kunnen komen. Is het rondom of voornamelijk de achterklep?


Ja alleen bij de achterklep inderdaad!