Trailer renovatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 22:35

Hallo allemaal :)

Het leek mij wel leuk om een volgtopic te maken van het opknappen van onze trailer! 7,5 jaar geleden deze Hotra 1,5 paards trailer 2e hands gekocht, de bodem lag er toen net een een jaartje in.
Vorig jaar werd de trailer wel al stuk slechter waardoor we besloten die maar wel een keer opgeknapt moest worden. Trailer heeft dit jaar stilgestaan ivm corona niet meer weggeweest.

Nu we vakantie hebben dus maar begonnen! Hij was nu nog veeel slechter kon echt geen paard meer in.
De remkabels en verlichting hebben we al eens vervangen, de assen en de rest van het onderstel zijn allemaal nog helemaal recht en geen roest dus we vervangen al het hout, het dakraam wordt vervangen daar zit een scheurtje in en daarnaast zit er een haarscheurtje in het dak bij het raampje wat ook gemaakt wordt.

Bij mijn man op het werk werken ze met polyester dus ze kunnen het dak daar repareren dat scheelt alweer.

De bedoeling is om hout ook af te werken en behandelen met hufterproof lak :D zodat het zolang mogelijk mooi blijft.

Het hout hebben we al dat heeft ons alles bij elkaar €250 voor de zijwanden en €160 voor de bodem gekost. Alle andere zaken als kit, moeren, boutjes, scharnieren, sluitingen etc weet ik nog niet precies wat dat totaal kosten gaat.

Vandaag is de trailer gedemonteerd had verwacht het een hele flinke klus was maar we zijn om 11:00 begonnen en met wat pauze tussendoor was die om 16:00 wel uit elkaar.

Morgen gaan we de bodemplaat halen en de afwerkmaterialen en dan kan daarna gestart worden met de planken op maat zagen.


Afbeelding
Dit was de trailer 5 jaar geleden


Afbeelding
Dak er af


Afbeelding
Platen gedemonteerd


Afbeelding
Bodem er ook uit

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:39

In de onderkant van de bodemplaat moet je uitsparingen maken voor de bevestigingsbouten van de assen. Als je dit met een speedboor doet moet je oppassen dat je niet te diep boort anders prik je door de bovenkant van de plaat.( Slechte constructie van deze en sommige andere merken maar het zij zo ) Ik doe het meestal met een beitel.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 12:41

Bedankt :) we zagen inderdaad dat er uitsparingen in moeten. Beetje onhandig maar inderdaad het is nu eenmaal zo.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 16:37

Vandaag de bodemplaat gehaald en besloten er toch een verlijmde rubbermat op te maken. Hadden altijd losse matten en wouden dit eerst weer.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:40

Wat moedig! Ik volg :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:53

Yvank_ schreef:
Bedankt :) we zagen inderdaad dat er uitsparingen in moeten. Beetje onhandig maar inderdaad het is nu eenmaal zo.

Doe er dan meteen wat lak op, gaat je bodem wat langer mee......

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 23:14

Ja dat is zeker de bedoeling :D

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 17:30

Vandaag zijn alle zijwanden op maat gezaagd en de kap zit in de eerste 2 lagen verf.

De platen hebben we gemonteerd en alle schroef gaten geboord en vastgemaakt of alles past. En daarna alles weer uit elkaar en dan gaan de randen en gaten nu eerst in de woodsealer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:39

Hier tijdens de lockdown ook onze 2 paardstrailer helemaal vernieuwd. Hadden hem het jaar daarvoor voor een kleinigheid als renovatieproject gekocht. De paddenstoelen groeiden al na de winter op de rotte wanden haha.

Kan je al een ding zeggen, niet zuinig zijn op de silicone. Hun plas is het ergste dus maken dat alles goed dicht zit.
Rubberen mat hebben we hier ook vastgelijmd met een soort contactlijm. Weet nu even de naam niet meer. De bodemplaat heeft hier ook meerdere lagen bescherming gehad.
Welke dikte heb je voor de bodemplaat genomen?

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:54

Mag ik vragen wat voor materiaal je gebruikt voor de bodem en wanden?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 13:57

Ja we hebben inderdaad flink wat spuiten met amoniakbestendige kit gekocht!
Je bedoelt denk ik Bizon tix? Dat gebruiken wij voor de rubber mat.

Dikte van de bodem is 24mm.

Inmiddels zitten alle wanden en de klep er weer aan. Dak moet er nu weer op en dan de bodem nog maken.

Zowel de bodem als de wanden zijn van watervast betonplex.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:01

Hier met de vakantie ook de gehele trailer opnieuw gedaan.
Nieuwe wanden, klep en nieuwe vloer.
Ook alles met betonplex gedaan. Zaagsnedes wel behandeld met een randsealer.
Nieuwe mat erin verlijmd met speciaal tegen urine/ammoniak bestemde kit. Deze werd verkocht bij de winkel die ook de rubbermatten verkocht.

Toen de trailer geheel klaar was alle betonplex extra ingesmeerd met bekistingsolie.
Trailer is weer als nieuw.

Ja het kost wat, maar voor dat geld heb je geen nieuwe knappe trailer

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 14:13

Precies ja :) en het valt me nog wel mee wat we tot nu toe kwijt zijn.

Hout rondom en bodem €400
Rubbermat voor de bodem €150
Nieuw dakluik €50
Verf voor het dak €50
Schroefjes moertjes sluitingen etc €100
Lijm/kit/woodsealer €100
Nieuw metaal voor aan de randen €25
Zitten nu totaal op € 975

Voor dat geld koop je inderdaad geen nieuwe trailer!

Wel hebben wij geen gereedschap ofzo hoeven kopen omdat alles al aanwezig was.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:47

Hebben jullie bruine betonplex genomen als wanden of kleur?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:29

Ja bruin inderdaad. Heel donkere kleur.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:37

Wat leuk! Hier ook bezig aan renovatiewerken, gelukkig enkel bodemwerk maar er was veel aan de trailer geprutst. Ik schrik wel van bedragen soms, maar €400 voor bodem én wanden? Ik heb een bodem besteld, multiplex voor buiten, antislip boven en onder, 24 mm, voor toch €530. En dat is dan enkel de bodem, geen nieuwe rubberen mat, geen andere dingen...

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:49

Ja was een aanbieding bij de houthandel! 5 platen in 1x mocht je ze niet uizoeken en kunnen wat kleur verschil hebben voor €250 totaal. We hebben dus nog 2,5 over. En de bodemplaat waa €150 24mm watervast antislip betonplekx bij trailerboer.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:11

Kirania schreef:
Wat leuk! Hier ook bezig aan renovatiewerken, gelukkig enkel bodemwerk maar er was veel aan de trailer geprutst. Ik schrik wel van bedragen soms, maar €400 voor bodem én wanden? Ik heb een bodem besteld, multiplex voor buiten, antislip boven en onder, 24 mm, voor toch €530. En dat is dan enkel de bodem, geen nieuwe rubberen mat, geen andere dingen...


Bedenk wel dat er behoorlijk kwaliteitsverschil in betonplex kan zitten.Dat merk je aan de prijs én aan het gewicht van de platen. Ook bij de zaagsnede zie bij de goedkopere/b-keus het verschil in dichtheid.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 10:20

De platen die wij hebben voor de wanden zijn normaal ook veel duurder! Maar deze partij had wat strepen erop en kleur verschil en vandaar ze goedkoop weggingen. Dat maakte ons niet zoveel uit :) van afstand zie je toch bijna niet.

De bodem komt van een trailerboer die zelf veel renovatie doet en konden we tegen inkoopprijs krijgen dus ook een gelukje die vond ik ook veel duurder anders.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:10

Ik moet nog even nadenken wat ik wil tegen die tijd. Ik heb een zwarte hotra salinero. Wit aan de binnenkant, zwart van buiten. Ik wil de binnenkant van de trailer zowiezo wit hebben. Een bruine trailer met een zwarte kap vind ik niet mooi. Aangezien betonplex niet fatsoenlijk te schilderen is weet ik nog niet zo goed wat het uiteindelijk moet gaan worden.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:45

pluisje88 schreef:
Ik moet nog even nadenken wat ik wil tegen die tijd. Ik heb een zwarte hotra salinero. Wit aan de binnenkant, zwart van buiten. Ik wil de binnenkant van de trailer zowiezo wit hebben. Een bruine trailer met een zwarte kap vind ik niet mooi. Aangezien betonplex niet fatsoenlijk te schilderen is weet ik nog niet zo goed wat het uiteindelijk moet gaan worden.



Zwart/witte betonplexplaten zijn gewoon te koop hoor.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:07

Karreman schreef:
pluisje88 schreef:
Ik moet nog even nadenken wat ik wil tegen die tijd. Ik heb een zwarte hotra salinero. Wit aan de binnenkant, zwart van buiten. Ik wil de binnenkant van de trailer zowiezo wit hebben. Een bruine trailer met een zwarte kap vind ik niet mooi. Aangezien betonplex niet fatsoenlijk te schilderen is weet ik nog niet zo goed wat het uiteindelijk moet gaan worden.



Zwart/witte betonplexplaten zijn gewoon te koop hoor.


Waar dan? Ik heb ze nog niet gevonden namelijk!

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:48

Een vriend van ons renoveert trailers en haalt voor de wanden ook gewoon wit betonplex platen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:05

2 kleurige platen is vaak via dealers. Die hebben een ander soort coating speciaal voor dit soort toepassingen en zijn daarom niet bij elke houthandel zo te koop. Qua kwaliteit zijn ze niet zo goed als een goede betonplex plaat.

Betonplex is leverbaar in bruin/blauw/groen/rood/wit

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Trailer renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:11

Oh oké. Minder qua kwaliteit dus. En erg duur gok ik als ze via dealers komen. Dan wordt het waarschijnlijk na de verbouwing een witte trailer met een zwart dak ;)