Checklist veulen vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 08:02

Over een paar weken is het zover, dan mag ik mijn veulen ophalen *\o/*
Het gaat om een paint horse veulen van 6 maanden en het gaat om een rit van 160km/ruim 2 uur.
Nu heb ik me de afgelopen tijd veel ingelezen over het vervoeren van een veulen en heb voor mezelf het volgende lijstje gemaakt. Ben ik wat vergeten?

- 1,5 paards trailer huren waar geen zeiltje maar een klep aan de achterkant zit en waarbij de stangen los kunnen.
- in geval van een zeiltje, dan zeiltje extra vast zetten met strotouwtjes.
- veulen los vervoeren
- voorin paar baaltjes hooi neerleggen zodat ze niet in de punt kan schieten en wat te eten heeft onderweg
- na opladen meteen rijden

Ben ik nog iets vergeten? Halster wel om of niet (ivm ergens achter kunnen gaan hangen)? Zonder halster vind ik wel erg spannend, want wat als er wat gebeurt, dan is het wel fijn dat ze een halster om heeft. Maar ophangen is ook niet de bedoeling.
Wat doe ik als bij de trailer de voorstang er niet uit kan? Ze is niet gewend om vast te staan. Stang er in zitten en de voorkant vol bouwen met baaltjes hooi om er onder schieten te voorkomen?

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:17

Altijd wél stangen in je trailer vast. Daar wordt de stevigheid van de trailer door vergroot/gevormd.
Met strobalen voorin kan die stang er ook gewoon in. Achterstang ook gewoon vastmaken, anders lig je onder de klep bij het dicht- of opendoen als je veulen er uit stormt.
Halster gewoon om, ze hebben geen tijd om op 3 benen achter hun oren te krabben of andere gekke dingen te doen.

Let wel op je kogeldruk bij strobalen in de punt van de trailer!

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 08:51

Stangen vast, maar veulen wel los?
Komen ze dan niet vast te zitten als ze er onderdoor schieten of iets? Achter zo dicht mogelijk naar de klep zetten dan denk ik?
Ik lees zoveel verschillende ervaringen, iets met bomen en een bos :')

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:01

Is hij nooit in de hand geweest?

Mijn veulen moet binnenkort ook 230km enkele reis en is dan 5 maanden. Maar hij staat dan gewoon vast hoor in de trailer net als mijn volwassen dieren, met een grote berg hooi voor zn neus en rijden maar.
Maar hij is veel in de hand geweest en kan netjes vast staan.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:03

Inderdaad gewoon vastzetten of is die nooit in handen geweest en niks gewend?

Altijd je stangen vast! Ze ziten er niet voor niks is de stabiliteit van de trailer dus nooit zonder gaan rijden.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:18

Altijd stangen vast!! Is de stevigheid van je trailer.
Ik zou zelf nooit hooi voorin leggen. Krijg maar eens een ongeluk en zo’n baal schiet alle kanten op :=

Gewoon los (idd liefst trailer met klep zoals ifor Williams oid) en meteen weg rijden. Dus zorg dat je daarvoor al paspoort en alles in je auto hebt gelegd.
Gewoon rijden en niet te ingewikkeld gaan denken :)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:30

Als je hooi voorin legt dan moet je dat wel vastbinden zodat het niet kan gaan schuiven om te voorkomen dat je veulen omver gesjoeld wordt bij een noodstop.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:31

Stangen altijd vast zoals hierboven genoemd.
Geen hooi voorin, benen kunnen tussen de baal/ stro touwtjes vast komen te zitten.

Wanneer je gaat rijden zoeken paarden hun balans, en gaan ze echt niet voorin de neus staan.
Niks vast zetten met extra touwtjes, bij een ongeval moet je niet eerst nog touwtjes door gaan knippen.

Rijden, onderweg niet stoppen en als je dit niet ziet zitten een ervaren vervoerder vragen je veulen te gaan halen.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:34

Altijd een klep in plaats van zeil. Zal vast allemaal wel goed gaan, maar ik had een hartverzakking en dikke stress de rest van de rit toen ik in mijn zijspiegel een veulenhoofd uit de trailer zag steken. Doe ik echt nooit weer!!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Checklist veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:28

Ik heb mijn veulen vorig jaar opgehaald en heb haar los vervoerd, had dikke laag stro in de trailer, zeiltje extra vastgezet met strotouwtjes en halstertje gewoon om. Ging prima.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:31

Geen zeiltje maar klep.
Stangen vast.
Veulen los.
Indien mogelijk met trailercamera.

MyWishMax

Berichten: 25284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:40

Estera schreef:
Altijd een klep in plaats van zeil. Zal vast allemaal wel goed gaan, maar ik had een hartverzakking en dikke stress de rest van de rit toen ik in mijn zijspiegel een veulenhoofd uit de trailer zag steken. Doe ik echt nooit weer!!


Ik ken een bokker waarbij haar jonge dier ook uit de trailer probeerde te komen inderdaad. Ik weet niet zeker of het hem echt gelukt was, maar ik zou een jong dier dus nooit met een zeiltje vervoeren, maar een klep inderdaad.

Het kan best goed gaan, maar als je er 1 hebt die in paniek wel eruit probeert te springen? :=

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:57

Eergisteren ons veulen vervoerd, een rit van anderhalf uur in een anderhalfpaards trailer. Het was onze eigen trailer met een zeiltje, maar een volgende keer zou ik er een met een klep huren want ik vond het retespannend als die neus richting het zeiltje ging! We hebben wel de stangen eruit gehaald, dikke laag stro erin en paar handjes hooi om te knabbelen onderweg (wat ze uiteraard niet deed). Het diertje los erin en het deurtje aan de voorkant op slot (omdat je um van binnenuit makkelijk open kunt maken).

Het eerste half uur is ze op allerhande manieren bezig geweest om zich en weg naar buiten te werken (lang leve de camera in de trailer zodat we zagen waar al het gestommel vandaan kwam). Daarna was ze moe en rustiger (lang leve de camera in de trailer zodat we zagen waar die plotselinge rust vandaan kwam). We hebben het halster uitgedaan, maar dat zou ik de volgende keer aan houden omdat ik onderweg zweethandjes kreeg van het idee dat we in moesten grijpen en niks hadden om aan te grijpen. Gelukkig ging het allemaal goed en staat ze nu lekker met haar nieuwe vriendjes in de wei!

Oh, en ze stond graag tegen de rijrichting in met haar bevallige bips in de punt van de trailer (naast de zadelkamer had ze een hoekje gevonden) zodat ze makkelijk haar balans kon houden, dus wij hadden daar geen hooibaal liggen. Ze kon verrassend goed haar evenwicht houden trouwens, ook op drie benen waarbij één lange veulenstelt akelig hoog de lucht in bleek te kunnen!