Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:21

Goed dit gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden.

Eerst maar even een situatie schets:
Wij hebben een kleinschalige, hobby matig/particuliere pensionstalling.
We werken met contracten zodat alles voor iedereen duidelijk is wat er 'geleverd' wordt en wat er van de pension klant verwacht wordt.
(Mocht je het contract willen inzien dan kun je mij een pb sturen :) )

Deze pension klant is in oktober 2019 bij ons gekomen.
In de winter namen ze wat extra hooi af (tegen inkoopprijs) paard (3 jaar) leek wat in te vallen (bleek na mest onderzoek ook een aardige infectie te hebben).
Nu met het lange droge weer stond er wat minder gras op dan gewend (ze konden echter wel de hele dag nog knabbelen).
Ze vroegen of ze nog extra bijgevoerd konden worden want ze vonden hem weer wat invallen. Heb ze verteld dat ik hem op stal wat extra zou geven (echter had hij zijn normale hooi netten al nooit helemaal leeg na een avond op stal)
Op de wei extra geven wilde ik niet doen omdat de andere paarden absoluut geen extra hooi nodig hadden (die stonden eerder op springen). Als de klant er tussen de middag was gaven ze zelf nog wat extra bij (vond ik geen probleem, hij at in het uur dat ze er waren misschien net een klein emmertje vol, niet heel veel dus).
Paard zijn tanden zijn nooit gecheckt, vonden ze nog niet nodig.

Goed, dit was halverwege augustus.
22 augustus (zaterdag) belt hij op:

We waren al rustig een tijdje op zoek naar een stalling waar paard 24/7 buiten staat (stond hij voorheen ook) gezien we denken dat hij op stal staan s'nachts niet zo leuk vind.

(Kan ik bij inkomen ja)

We hebben een plekje gevonden en daar gaan we maandag (24 augustus) heen...
Hoe doen we dat met de komende maand? Kun je daar een mooi prijsje van maken gezien paard toch niet meer eet?

(Heb gezegd dat ik even zou kijken wat ik met de prijs kon doen en er wellicht wat vanaf kon halen, iets wat ik nooit eerder heb gedaan gezien als iemand wegging ze gewoon die opzegmaand bleven staan)

Hebben overlegd dat klant via de app schriftelijk nog even zou opzeggen, zo gezegd zo gedaan, met als zin erin dat er telefonisch is afgesproken dat het laatste termijn werd aangepast.

Voordat paard naar andere stal ging moest hij preventief ontwormd worden, ik heb op zondag nog bij mijn aardige DA er 1 kunnen regelen (zijn arts wilde niet)

Dus maandagochtend zijn ze vertrokken.

Ik heb vrijdag een berichtje gestuurd met mijn berekening. De korting die ik eraf heb gehaald is ongeveer 12%.

Krijg een bericht terug dat hij daar niet mee akkoord gaat en dat ik met een reëler bedrag moet komen en dat ze niet voor niets direct weg zijn gegaan.

(Het contact tussen ons is eigenlijk altijd goed verlopen wanneer we elkaar spraken, dus snap niet dat als ze verder ontevreden waren er niets over hebben gezegd)

Ik heb geantwoord dat hij het zelf heeft bepaald om eerder weg te gaan ipv de opzegtermijn te blijven staan, het staat in het contract vast.

Dan komt hij er ineens mee dat paard nooit voldoende eten heeft gehad? Dat ik overal problemen zag (qua in het land voeren, terwijl ik aanbood op stal extra te geven) en dat ik maar met een reëler bedrag moest komen.

Onze paarden krijgen altijd de minimale 1,5% droge stof van het lichaamsgewicht, in de winter laten we het vaak oplopen tot 2% gezien ze dan geen gras hebben om extra te knabbelen.
Dus in mijn ogen krijgen de paarden voldoende. De meeste stonden deze zomer op 1-1, 5% met aanvulling gerstestro omdat ze te vol werden van het gras.

Maargoed, in het contract staat dat het stal geld er uiterlijk 1e van de maand op moet staan. Tot op vandaag is er nkg niets overgemaakt (wat ik eigenlijk ook niet echt verwachte na dit 'gedoe', maar toch een sprankje hoop had).

Wat nu? Een betalings herinnering sturen? En daarna eventueel in gebreke stellen?
Hij klaagt nu ineens omdat hij niet wilt betalen maar heeft ook nooit iets aangegeven of ons in gebreke gesteld omdat wij het contract niet na zijn gekomen oid in zijn ogen.

Als hij begin van de zoektocht naar een nieuwe stal had aangegeven dat ze rustig aan het rondkijken waren, dan vond ik het wat anders, dan had ik zelf al uit kunnen kijken naar een andere huurder en was je erop voorbereid dat een paard weg kan gaan binnen bepaalde tijd. Maar vooral die 2 dagen voor vertrek doet t hem :?
Nogmaals, het contact is verder altijd goed verlopen, snap daarom ook echt niet waarom het nu op deze manier moet...

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:31

Om welke reden ze weggaan is eigenlijk niet relevant. Afhankelijk van hoeveel vraag er in de regio is naar stalling zou ik persoonlijk genoegen nemen met de helft van het stalgeld. Je hebt immers geen kosten en met een beetje geluk is de stal zo weer opgevuld.

Je kan er ook een hoop tijd en ergernis in stoppen om je geld te krijgen. De vraag is alleen is het je dat waard.

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:40

niet relevant
Laatst bijgewerkt door HorsePassion op 03-09-20 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:43

tjiftjaf schreef:
Onlangs ben ik zelf van stal veranderd. Ik had een opzegtermijn van een kalendermaand en ik heb de 12-de van de maand opgezegd. Feitelijk had ik nog 6 weken moeten betalen. Ik had ook een contract. Dit was bij een pensionstal en niet bij een particulier.
Ik heb persoonlijk opgezegd en gevraagd hoe lang ik nog moest betalen. De pensionhoudster was erg coulant en ik was vrij om te gaan. 2 weken later ben ik ook weggegaan. Ik heb er jaren fijn gestaan en was ook erg tevreden maar vanwege verhuizing een stal dichterbij gezocht.


Fijn dat jij je ervaring deelt :) maar dit gaat toch helemaal niet in op de vraag of situatie van TS?

TS als ik jou was, en dan zeg ik echt als ik jou was, dan zou ik een herinnering sturen en het daarna uit handen geven. Ik ben heel erg van het principe en vind het echt niet netjes hoe er met jullie om wordt gegaan.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:47

Als je vervelend wilt zijn zet je er een incasso op.... Het was slimmer geweest als je met vertrek erop gestaan had dat je het geld had willen hebben. ik zou er maar rekening mee houden dat je het geld niet gaat krijgen.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:50

JeanneV schreef:
Als je vervelend wilt zijn zet je er een incasso op.... Het was slimmer geweest als je met vertrek erop gestaan had dat je het geld had willen hebben. ik zou er maar rekening mee houden dat je het geld niet gaat krijgen.


Voortaan idd maar niet meer van het goede in de mens uitgaan :')

Ik stuur morgen denk ik maar een herinnering en hopen dat hij bij trekt.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:51

Hij doet echt zo moeilijk om een week stalgeld? Jij haalt uit coulance wat van de prijs af en dan nog doorzeuren...
Ik zou daar rechtsbijstand op zetten.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:58

Je hoopt dat ie bijtrekt? Dat gaat niet gebeuren!

Die heeft zichzelf al helemaal ingegraven met allerlei redenen dat hij vindt dat hij in zijn gelijk staat.

Dus je kunt 2 dingen doen. Je schouders ophalen en blij zijn dat je van deze klant af bent of toch je factuur betaald zien te krijgen. En met name dat laatste goed kijken of je daar mentaal en emotioneel tegen bestand bent. Anders gaat het je een hoop plezier kosten en een hoop frustratie opleveren.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:00

verootjoo schreef:
Hij doet echt zo moeilijk om een week stalgeld? Jij haalt uit coulance wat van de prijs af en dan nog doorzeuren...
Ik zou daar rechtsbijstand op zetten.


Niet om een week, om een maand.
Klanten betalen altijd uiterlijk op de 1e vd maand voor de komende maand. Hij gaf dus de 22e aan de 24e weg te gaan, dus zou hij in principe , volgens contract (al geld het bij iets huren per maand ook zonder contract) de maand september nog te moeten betalen. Voor die maand heb ik dus 12% eraf gehaald.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:01

Als je die 100 euro wat je extra krijgt al het gedoe en geregel waard vind moet je het vooral doen.

Ik zou zelf mijn schouders ophalen en overgaan tot de orde van de dag. Volgende klant vooruit laten betalen, met een termijn dus in het voren, heb je dit probleem nooit weer.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:07

robert45 schreef:
Als je die 100 euro wat je extra krijgt al het gedoe en geregel waard vind moet je het vooral doen.

Ik zou zelf mijn schouders ophalen en overgaan tot de orde van de dag. Volgende klant vooruit laten betalen, met een termijn dus in het voren, heb je dit probleem nooit weer.


Zou ik ook doen.
Met een beetje pech besmeurd hij je naam en ben je nog veel verder van huis.

Heeft ie gewonnen? Jazeker.. maar niet ten koste van je naam en inzet.

En bovenstaande vind ik een goede tip.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:08

sunny16 schreef:
verootjoo schreef:
Hij doet echt zo moeilijk om een week stalgeld? Jij haalt uit coulance wat van de prijs af en dan nog doorzeuren...
Ik zou daar rechtsbijstand op zetten.


Niet om een week, om een maand.
Klanten betalen altijd uiterlijk op de 1e vd maand voor de komende maand. Hij gaf dus de 22e aan de 24e weg te gaan, dus zou hij in principe , volgens contract (al geld het bij iets huren per maand ook zonder contract) de maand september nog te moeten betalen. Voor die maand heb ik dus 12% eraf gehaald.


Ah zo ja idd.

Ik ben iig heel erg van rechtvaardigheid en zet m’n tanden erin.
Maar je moet kiezen wat je wilt, of het je waard is om je erin vast te bijten tot je krijgt waar je recht op hebt.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:10

sunny16 schreef:
verootjoo schreef:
Hij doet echt zo moeilijk om een week stalgeld? Jij haalt uit coulance wat van de prijs af en dan nog doorzeuren...
Ik zou daar rechtsbijstand op zetten.


Niet om een week, om een maand.
Klanten betalen altijd uiterlijk op de 1e vd maand voor de komende maand. Hij gaf dus de 22e aan de 24e weg te gaan, dus zou hij in principe , volgens contract (al geld het bij iets huren per maand ook zonder contract) de maand september nog te moeten betalen. Voor die maand heb ik dus 12% eraf gehaald.



Dus ik begrijp dat hij de maand augustus gewoon voldaan heeft? Ik snap best dat er een opzegtermijn is, maar ik had er voor gekozen om iets tegemoet te komen en alleen kale box huur te vragen. Je hebt nu verder geen kosten en de box is vast zo weer gevuld.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:13

Hier ook ooit zo 1 zeikmens gehad, had dezelfde kunnen zijn. Wij werken daarom met een waarborg. Die krijgen ze terug als het stalgeld in orde is en anders zijn we op die manier vergoed. Mens heeft nog maanden dreigmails gestuurd dat ze 1 week stalgeld moest terugkrijgen om de meest bizarre redenen. Wel creatief. Wij hebben ons toen gewoon aan het contract gehouden en verder niet meer gereageerd. Achteraf nooit meer iets gehoord.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:14

Wat een gedoe. Wij hebben ook eens gehad dat iemand belde om de stal op te zeggen, die ging dezelfde middag nog weg...dag stalgeld.

Ik zou inderdaad iets van 100 euro vragen als ik jou was, en je verlies nemen. Dit is gewoon echt niet netjes van deze mensen. Ik zou dat er overigens ook nog bij zeggen...
Maar goed, dan heb je in elk geval nog 100 euro.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:26

Is het een idee hem te vragen wat hij dan wel een fatsoenlijk bedrag vind?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:34

Lastig. Staat er ook in het contract dat er een bepaalde hoeveelheid hooi geleverd/gevoerd wordt? Of dat hooi bij de all-in prijs zit? Want als zij bewijs hebben dat hun paard steeds invalt (fotos) dan sta je niet heel sterk vrees ik. Want jij stelt hen in gebreke maar als zij vinden dat jij te weinig hebt gevoerd, en jouw verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor het voer van het dieren niet bent nagekomen, dan kunnen zij jou in gebreke stellen.

Soms worden er gouden bergen beloofd door stalhouders (even niet specifiek op jou gericht hoor) en uiteindelijk wordt overal op beknibbeld, zoals hooikosten, strokosten etc.
En moet je hooi bij gaan kopen terwijl het een all-in prijs is. Altijd gezeik over de hoeveelheid stro, terwijl voor jou als paardeneigenaar meer dan obvious is dat je paard te weinig krijgt of op beton ligt in de stal.

Niet ieder paard heeft dezelfde hooibehoefte dus ik denk dat meer moet worden gekeken naar het paard als individu. Mijn ruin moet ook veel meer ruwvoer hebben en minder krachtvoer dan een standaard KWPN'er.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:38

Hutcherson schreef:
Lastig. Staat er ook in het contract dat er een bepaalde hoeveelheid hooi geleverd/gevoerd wordt? Of dat hooi bij de all-in prijs zit? Want als zij bewijs hebben dat hun paard steeds invalt (fotos) dan sta je niet heel sterk vrees ik. Want jij stelt hen in gebreke maar als zij vinden dat jij te weinig hebt gevoerd, en jouw verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor het voer van het dieren niet bent nagekomen, dan kunnen zij jou in gebreke stellen.

Soms worden er gouden bergen beloofd door stalhouders (even niet specifiek op jou gericht hoor) en uiteindelijk wordt overal op beknibbeld, zoals hooikosten, strokosten etc.
En moet je hooi bij gaan kopen terwijl het een all-in prijs is. Altijd gezeik over de hoeveelheid stro, terwijl voor jou als paardeneigenaar meer dan obvious is dat je paard te weinig krijgt of op beton ligt in de stal.

Niet ieder paard heeft dezelfde hooibehoefte dus ik denk dat meer moet worden gekeken naar het paard als individu. Mijn ruin moet ook veel meer ruwvoer hebben en minder krachtvoer dan een standaard KWPN'er.


Ik denk niet dat het mogelijk is om de stalhouder hier in gebreke te stellen. Er kunnen zo veel oorzaken zijn van ‘invallen’ en voor een niet-paardenmens is er vaak zelfs geen probleem te zien.

En indien dat het geval zou zijn, dan zou wettelijk gezien eerst de stalhouder in staat Moeten gesteld zijn geweest om het op te lossen. Op eigen houtje stalgeld verminderen kan gelukkig niet.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:45

In het contract staat dat ze minimaal 3x per dag ruwvoer krijgen (gezien in de zomer en winter de frequentie verschillend is. Mondeling is daarbij uitgelegd dat we werken met de minimale 1,5% van het lichaamsgewicht. Daar zijn ze ook mee akkoord gegaan. De stalling prijs is een 'vanaf' prijs, eventuele extra's zoals meer ruwvoer of wat extra vlas in de winter zijn bespreekbaar tegen inkoopprijs.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:46

hagelslag schreef:
Is het een idee hem te vragen wat hij dan wel een fatsoenlijk bedrag vind?

Ik vind dit wel een goed idee eigenlijk. Aan de andere kant, ik zou me ook boos kunnen maken als er dan een fantasiebedragje genoemd wordt.

Ik heb eens iets vergelijksbaars gehad over een rekening, ging over 2 tientjes. Echt te kinderachtig voor woorden vond ik het. Heb 2 aanmaningen gestuurd en het daarna gelaten. Koste meer energie dan het me waard was. Zak er lekker in.

Geen tips dus, sorry. Ik wens je wijsheid toe!

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:55

sunny16 schreef:
Mondeling is daarbij uitgelegd dat we werken met de minimale 1,5% van het lichaamsgewicht.

Dat gaat neem ik aan wel over droge stof en niet de hoeveelheid gevoerde kilo's?

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 23:02

Brainless schreef:
sunny16 schreef:
Mondeling is daarbij uitgelegd dat we werken met de minimale 1,5% van het lichaamsgewicht.

Dat gaat neem ik aan wel over droge stof en niet de hoeveelheid gevoerde kilo's?


Idd het droge stof gehalte, zoals in de OP staat :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:05

Maar hoeveel geld heb je het over en is het je dit waard? Voor mij zou ik er ook nog een keer werk van maken maar bij zoveel gezeur ook denken van zoek het maar uit. Maar er is wel een contract en blijkbaar mensen die wel vinden dat er meer gevoerd moet worden terwijl het dier het niet eens op krijgt en een tandarts blijkbaar te veel moeite is.
Dit soort geintjes zullen ze misschien ook bij andere stallen uit gaan halen en op een gegeven ogenblik houd het op.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 23:09

Uiteindelijk gaat het om €190

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:22

Knabbelen klinkt niet als volwaardig eten.

Zaken zijn zaken trouwens. Contract is contract.