Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 21:21

Goed dit gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden.

Eerst maar even een situatie schets:
Wij hebben een kleinschalige, hobby matig/particuliere pensionstalling.
We werken met contracten zodat alles voor iedereen duidelijk is wat er 'geleverd' wordt en wat er van de pension klant verwacht wordt.
(Mocht je het contract willen inzien dan kun je mij een pb sturen :) )

Deze pension klant is in oktober 2019 bij ons gekomen.
In de winter namen ze wat extra hooi af (tegen inkoopprijs) paard (3 jaar) leek wat in te vallen (bleek na mest onderzoek ook een aardige infectie te hebben).
Nu met het lange droge weer stond er wat minder gras op dan gewend (ze konden echter wel de hele dag nog knabbelen).
Ze vroegen of ze nog extra bijgevoerd konden worden want ze vonden hem weer wat invallen. Heb ze verteld dat ik hem op stal wat extra zou geven (echter had hij zijn normale hooi netten al nooit helemaal leeg na een avond op stal)
Op de wei extra geven wilde ik niet doen omdat de andere paarden absoluut geen extra hooi nodig hadden (die stonden eerder op springen). Als de klant er tussen de middag was gaven ze zelf nog wat extra bij (vond ik geen probleem, hij at in het uur dat ze er waren misschien net een klein emmertje vol, niet heel veel dus).
Paard zijn tanden zijn nooit gecheckt, vonden ze nog niet nodig.

Goed, dit was halverwege augustus.
22 augustus (zaterdag) belt hij op:

We waren al rustig een tijdje op zoek naar een stalling waar paard 24/7 buiten staat (stond hij voorheen ook) gezien we denken dat hij op stal staan s'nachts niet zo leuk vind.

(Kan ik bij inkomen ja)

We hebben een plekje gevonden en daar gaan we maandag (24 augustus) heen...
Hoe doen we dat met de komende maand? Kun je daar een mooi prijsje van maken gezien paard toch niet meer eet?

(Heb gezegd dat ik even zou kijken wat ik met de prijs kon doen en er wellicht wat vanaf kon halen, iets wat ik nooit eerder heb gedaan gezien als iemand wegging ze gewoon die opzegmaand bleven staan)

Hebben overlegd dat klant via de app schriftelijk nog even zou opzeggen, zo gezegd zo gedaan, met als zin erin dat er telefonisch is afgesproken dat het laatste termijn werd aangepast.

Voordat paard naar andere stal ging moest hij preventief ontwormd worden, ik heb op zondag nog bij mijn aardige DA er 1 kunnen regelen (zijn arts wilde niet)

Dus maandagochtend zijn ze vertrokken.

Ik heb vrijdag een berichtje gestuurd met mijn berekening. De korting die ik eraf heb gehaald is ongeveer 12%.

Krijg een bericht terug dat hij daar niet mee akkoord gaat en dat ik met een reëler bedrag moet komen en dat ze niet voor niets direct weg zijn gegaan.

(Het contact tussen ons is eigenlijk altijd goed verlopen wanneer we elkaar spraken, dus snap niet dat als ze verder ontevreden waren er niets over hebben gezegd)

Ik heb geantwoord dat hij het zelf heeft bepaald om eerder weg te gaan ipv de opzegtermijn te blijven staan, het staat in het contract vast.

Dan komt hij er ineens mee dat paard nooit voldoende eten heeft gehad? Dat ik overal problemen zag (qua in het land voeren, terwijl ik aanbood op stal extra te geven) en dat ik maar met een reëler bedrag moest komen.

Onze paarden krijgen altijd de minimale 1,5% droge stof van het lichaamsgewicht, in de winter laten we het vaak oplopen tot 2% gezien ze dan geen gras hebben om extra te knabbelen.
Dus in mijn ogen krijgen de paarden voldoende. De meeste stonden deze zomer op 1-1, 5% met aanvulling gerstestro omdat ze te vol werden van het gras.

Maargoed, in het contract staat dat het stal geld er uiterlijk 1e van de maand op moet staan. Tot op vandaag is er nkg niets overgemaakt (wat ik eigenlijk ook niet echt verwachte na dit 'gedoe', maar toch een sprankje hoop had).

Wat nu? Een betalings herinnering sturen? En daarna eventueel in gebreke stellen?
Hij klaagt nu ineens omdat hij niet wilt betalen maar heeft ook nooit iets aangegeven of ons in gebreke gesteld omdat wij het contract niet na zijn gekomen oid in zijn ogen.

Als hij begin van de zoektocht naar een nieuwe stal had aangegeven dat ze rustig aan het rondkijken waren, dan vond ik het wat anders, dan had ik zelf al uit kunnen kijken naar een andere huurder en was je erop voorbereid dat een paard weg kan gaan binnen bepaalde tijd. Maar vooral die 2 dagen voor vertrek doet t hem :?
Nogmaals, het contact is verder altijd goed verlopen, snap daarom ook echt niet waarom het nu op deze manier moet...

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende


sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 21:50

JeanneV schreef:
Als je vervelend wilt zijn zet je er een incasso op.... Het was slimmer geweest als je met vertrek erop gestaan had dat je het geld had willen hebben. ik zou er maar rekening mee houden dat je het geld niet gaat krijgen.


Voortaan idd maar niet meer van het goede in de mens uitgaan :')

Ik stuur morgen denk ik maar een herinnering en hopen dat hij bij trekt.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 22:00

verootjoo schreef:
Hij doet echt zo moeilijk om een week stalgeld? Jij haalt uit coulance wat van de prijs af en dan nog doorzeuren...
Ik zou daar rechtsbijstand op zetten.


Niet om een week, om een maand.
Klanten betalen altijd uiterlijk op de 1e vd maand voor de komende maand. Hij gaf dus de 22e aan de 24e weg te gaan, dus zou hij in principe , volgens contract (al geld het bij iets huren per maand ook zonder contract) de maand september nog te moeten betalen. Voor die maand heb ik dus 12% eraf gehaald.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 22:45

In het contract staat dat ze minimaal 3x per dag ruwvoer krijgen (gezien in de zomer en winter de frequentie verschillend is. Mondeling is daarbij uitgelegd dat we werken met de minimale 1,5% van het lichaamsgewicht. Daar zijn ze ook mee akkoord gegaan. De stalling prijs is een 'vanaf' prijs, eventuele extra's zoals meer ruwvoer of wat extra vlas in de winter zijn bespreekbaar tegen inkoopprijs.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 23:02

Brainless schreef:
sunny16 schreef:
Mondeling is daarbij uitgelegd dat we werken met de minimale 1,5% van het lichaamsgewicht.

Dat gaat neem ik aan wel over droge stof en niet de hoeveelheid gevoerde kilo's?


Idd het droge stof gehalte, zoals in de OP staat :)

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 23:09

Uiteindelijk gaat het om €190

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 23:37

Ik ga morgen even een incassobureau voor particulieren bellen, vragen hoe zij erover denken.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 23:46

Bij mij staat knabbelen gelijk aan grazen, normaal staat het gras na verweiden op de meeste plaatsen rond de 20/30cm. Nu met de droogte op de helft.
Ik heb aangeboden extra te voeren (dan wel op stal) en dat was prima.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 09:32

De 12% slaat niet op de daadwerkelijke voerkosten, ik heb hem ook nooit toegezegd de volledige voerkosten als korting te geven.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 12:22

Ik vind gemiddeld 20kg verdeeld over de dag in winter niet bepaald weinig eten, nu in de zomer naast de weidegang zat hij op +/- 15 kg. Paard is een koudbloed, stond samen met 3 andere koudbloeden. Ik zelf heb 5 warm bloeden en 1 koudbloed, allemaal netjes op gewicht in de winter (verwijzend naar de bcs score op site van Pavo zaten ze tussen 5-6) vanaf het begin weide seizoen zijn ze bijna allemaal opgelopen naar 6-7. Daaruit concludeer ik dat de paarden hier genoeg te eten krijgen en mijn paarden nu stro als extra krijgen omdat ze anders helemaal gaan ontploffen.
Paard heeft begin winter de 'standaard' wormenkuur (pramox) gekregen. Eerst volgende mest onderzoek bleek hij alsnog een infectie te hebben, daaropvolgende mest onderzoek zou de woensdag nadat hij vertrok uitgevoerd worden. Het verbaast mij niet als hij alsnog een worm infectie zou hebben.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 12:22

fransje23 schreef:
Maar dan neem je als pensionklant toch gewoon je verlies?

Je had namelijk ook voor het tekenen van het contract daar afspraken over kunnen maken.

We weten niet hoe het zit qua voer. Dat is iets wat iedereen voor zichzelf invult.



Ts hebben ze het bedrag wat het hun wel waard is alvast overgemaakt? Dat het nu gaat om het verschil?


Ze hebben nog niets betaald

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 12:35

Tessebes schreef:
sunny16 schreef:
Ik vind gemiddeld 20kg verdeeld over de dag in winter niet bepaald weinig eten, nu in de zomer naast de weidegang zat hij op +/- 15 kg. Paard is een koudbloed, stond samen met 3 andere koudbloeden. Ik zelf heb 5 warm bloeden en 1 koudbloed, allemaal netjes op gewicht in de winter (verwijzend naar de bcs score op site van Pavo zaten ze tussen 5-6) vanaf het begin weide seizoen zijn ze bijna allemaal opgelopen naar 6-7. Daaruit concludeer ik dat de paarden hier genoeg te eten krijgen en mijn paarden nu stro als extra krijgen omdat ze anders helemaal gaan ontploffen.
Paard heeft begin winter de 'standaard' wormenkuur (pramox) gekregen. Eerst volgende mest onderzoek bleek hij alsnog een infectie te hebben, daaropvolgende mest onderzoek zou de woensdag nadat hij vertrok uitgevoerd worden. Het verbaast mij niet als hij alsnog een worm infectie zou hebben.


Maar dit doet toch helemaal niet ter zaken? Het gaat toch om het stalgeld, niet om de reden van vertrek. Ik zou me proberen hier verder niet druk over te maken.


Dit ging meer op de reacties dat hij wellicht te weinig eten zou hebben gekregen en ze het logisch vinden om dan maar te vertrekken.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 12:41

Als je nalatig bent geweest dan zit het idd anders, maar dan moet je wel eerst de pension houder in gebreke stellen.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 13:19

Ik heb het uit handen gegeven, zij zeiden dat ik inderdaad gewoon in mijn recht sta. Ben benieuwd naar de afloop.

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers