Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 21:50

Indien je een trailer van iemand particulier koopt, wat moet je dan concreet laten doen ( keuring bijvoorbeeld ?Roze formulier? )om in orde te zijn?

Nb: ik woon in België dus liefst iemand die daar de regels kent :)


woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 00:00

Plantje15 schreef:
De verkoper moet met de papieren naar de keuring voor een ‘administratieve keuring’. Ze ontvangen daar een roos document ‘aanvraag tot inschrijving’. Met dat document moet de koper naar zijn verzekering. De verzekering kan de trailer in de meeste gevallen online inschrijven, indien dit niet lukt moet het originele roze document met een vignet van de verzekering naar de DIV worden gestuurd.

Wanneer je dit via post doet is de verwerkingstermijn enkele weken, wordt dit document afgegeven aan het loket heb je meestal de dag erna je nummerplaat.

Daarna moet er met de trailer nog eens naar de keuring gegaan worden.


Dankjewel !

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 21:40

Nu zegt men mij net in de garage dat de trailer maximaal 2700 kg kan trekken en dat ik dus verplicht ook een wagen moet ervoor hebben die minstens dat gewicht kan trekken. Is dit zo in België?

Ik dacht, als ik 1000 kg trailer heb en er 800 kg paard op zet, dan is de beladen massa 1800 waardoor een auto die 2ton mag trekken ook voldoet .., maar volgens de garagist riskeer ik dan een boete


woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 23:22

DeMolenhoek schreef:
Ik ken inderdaad iemand die daar een boete voor had omdat de agenten keken naar de mtm, maximale toegelaten massa. Nu, de rijschool van mijn vriend zei dan weer dat het niet zo was en het gewicht telt dat effectief wordt gewogen. Ga je met een B of BE trekken?

Overigens, goede raad: Ik zou sowieso voor een zwaardere auto gaan. Wij hebben ooit alles moeten toegooien met een auto die het ook net mocht trekken. Dat wil je echt niet meemaken. De trailer heft gewoon heel jou auto op.



Ik heb een BE. Maar alle info is zo verwarrend ... ik hoorde van anderen op de manege dat ik er niet slim aan gedaan heb Ifor te kiezen want dit is te zwaar waardoor je auto’s sneller stuk zou rijden. We zullen wel sowieso een zwaardere wagen zoeken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brandje_04 en 76 bezoekers