Met blote voeten op stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 13:47

Bij op stal zijn 2 dames die graag op hun blote voeten lopen. Naar mijn idee is dit erg dom, maar dat terzijde.
Het gaat om een kudde stalling waar mijn paard ook tussen loopt.

Nu denk ik van je moet doen wat je niet laten kan,maar stel dat mijn paard op een van hun voeten staat en ze breken/verbrijzelen hun voet.
Wie is er dan verantwoordelijk.
Ben ik dat, omdat de eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk is of zijn hun dat omdat ze nalatig zijn?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:52

Ik vrees dat dat een moeilijk verhaal wordt. Zeker als jou paard dus hen ‘aanviel’ aangezien ze voor een ander paard kwamen (bewust aanhalingstekens). Durf hier geen advies op geven anders dat dat blote voeten bij paarden echt een belachelijk idee is. Stat er iets van in het stalreglement? Dan sta je wel sterker in zo’n geval alhoewel het nog niet sluitend zal zijn.

Zelf het allerbraafste paard heeft hier al eens op mijn tenen gestaan. En ook eens uitgegleden aan het halstertouw, daarbij wat vooruit gesprongen om zich recht te kunnen houden en tegen mijn hiel getitst. Was echt geen vals paard en zeker niet zijn bedoeling om me te raken, maar zelfs met zware -40C thermo laarzen met een dikke laag rubber en bont en een zool om een schip boven water mee te houden deed dat al verrekt zeer. Just saying...
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 28-08-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:53

Voor zover ik geen juridische kennis heb lijkt mij dit een gevalletje nalatigheid vanuit hun kant. Ieder normaal denkend mens snapt dat je dat niet bij paarden moet doen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:59

Tja, ik ken er nog zoveel die het doen. Eigen risico, ook al zou mijn paard op hun tenen staan. Hun kiezen ervoor om geen geschikt schoeisel te dragen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:00

Ik begrijp niet dat je op een stal welkom bent op blote voeten. Dat lijkt me vragen om problemen eigenlijk.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:01

Dat zou ( in mijn ogen) een gevalletje zijn van ; eigen schuld, dikke bult.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:01

Ik denk dat het in elk geval scheelt als je bijvoorbeeld via de app kunt aantonen dat jij het niet goed vindt als ze zonder stevige schoenen bij jouw paard komen..

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:05

Kun je dit niet bij de eigenaar aankaarten? Bij ons op stal, wordt je meteen weggestuurd als je met niet deugdelijk schoeisel komt.

Juridisch gezien, wordt je wel aansprakelijk gesteld, het is immers jouw paard, maar zal je waarschijnlijk niet verantwoordelijk gehouden worden. Volgens mij is er al jurisprudentie op het gebied van het (wel/niet) dragen van caps etc. En dat is zeker niet altijd in het nadeel van de eigenaar van het paard.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:07

Wat bijzonder joh, het antwoord heb ik niet en ik lees graag mee.

Anoniem

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:09

Het lijkt me, als er een ongeluk van komt, het voor het slachtoffer wel toe te schrijven is aan onnodig risico lopen.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:18

Je kunt ze erop aanspreken en op voorhand al aangeven dat ze zelf aansprakelijk zijn. Dan heb je ze in ieder geval op hun verantwoordelijkheid gewezen. Mogelijk dat je inderdaad ook de stalhouder erin kan betrekken.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:24

Ik zou ook zeggen eigen schuld dikke bult! Kom op zeg, als men nu nog die wijsheid niet heeft.
Ik erger me er overigens ook dood aan. Dames die op hun slippertjes paarden uit het land halen of gaan wassen. Hoe dom kan men zijn!!

Overigens vind ik ook dat de stalbaas het dragen van slipper of niks wel mag verbieden. Dus gewoon degelijk schoeisel aan bij de paarden.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:28

Waar is de staleigenaar in deze?

Die kan aangeven dat het verboden is om met blote boeten rond te lopen ivm veiligheid en verantwoording.

Onze staleigenaar spreekt ons er op aan hoor.
Trouwens wij elkaar ook. Het wordt niet geaccepteerd

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:31

Laat haar deze pagina kijken:
Niet kijken als je niet tegen heftige beelden kan.

https://www.quora.com/Should-I-ride-a-h ... -the-horse

Voorbeelden van paarden die op de blote voeten of slippers hebben gestaan.
Misschien dat ze het dan voortaan uit de kop laten.

Hoe het juridisch zit weet ik niet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:34

Denk dat het juridische een lastige is, het zou misschien (gedeeltelijk) onder eigen schuld kunnen vallen, maar dat hangt ervan af hoe het precies gebeurd en ook bijvoorbeeld hoe oud diegenen zijn.
Misschien door de staleigenaar aan laten spreken en vooral zorgen dat je goed verzekerd bent.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:34

ChristaMoor schreef:
Je kunt ze erop aanspreken en op voorhand al aangeven dat ze zelf aansprakelijk zijn.

Dat kan je wel doen, maar is niet rechtsgeldig. Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor je paard/dieren. Aansprakelijk is daarbij overigens niet hetzelfde als schuldig.

Paar jaar terug is er nog een nieuwstopic geweest: kind had stiekem in de wei op een paard van een ander gereden, kind was eraf gevallen (paard was geloof ik niet eens zadelmak), brak arm, en eigenaar van het paard werd aansprakelijk gesteld. Ja, heel oneerlijk, maar qua aansprakelijkheid zit het nu eenmaal zo.

Op het moment dat een verzekering gaat onderzoeken komt daar echt wel het stuk schuld bij kijken, en je kan het vermoedelijk wel schudden dat je schade (inkomstenderving bv) kunt verhalen, maar je zal ze de kost geven die het toch proberen.

Moraal van het verhaal: sluit een goede AVP af (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) en check of je paard daar dan ook onder valt!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:22

Moeten deze personen dan bij jouw paard in de buurt komen? Zijn het stalmedewerkers?Mensen die zonder reden en ongevraagd bij mijn paard komen,daar neem ik geen verantwoordelijkheid voor. Overigens,toen het laatst zo warm was had ik zelf hele dunne stoffen schoentjes aan en ging daarmee de stal opstrooien. Ik schoot toen uit met de riek en prikte met een punt daarvan dwars door mijn schoen heen in mijn voet.Wel een beetje door de huid heen .Gelukkig is het niet gaan ontsteken,maar stevige schoenen op stal zijn wel veiliger.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:45


Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 18:17

Het zijn de eigenares en dochter van de stal....
Zou het misschien een idee zijn om ze te laten tekenen dat er in dit geval niet aansprakelijk voor kan worden gesteld of zal dat ook niet rechtsgeldig zijn?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:20

Even omdenken: hoe gaan ze bewijzen dat het jouw paard was die op hun voet stond? Wie zegt dat t niet een ander paard was.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:20

Lekker snugger, deze mensen... Bij ons komt altijd een veearts enten in de zomer. Die komt op teenslippertjes. Lekker professioneel ook.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:39

Is jouw probleem niet toch? Sowieso ben je, als het goed is, verzekerd voor aansprakelijkheid.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:41

Die dierenarts zou bij mij niet in de buurt van paard komen... }:0


Slmt9 schreef:
Even omdenken: hoe gaan ze bewijzen dat het jouw paard was die op hun voet stond? Wie zegt dat t niet een ander paard was.

Getuigen kunnen geregeld worden...en bewijs dan maar dat mensen liegen/ de boel verdraaien...

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:42

brrr, is er ook niet het risico op tetanus als je ergens in zou trappen met je blote voeten?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Met blote voeten op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:46

Wel erg apart, zeker als stal eigenaresse. Ik zou ze inderdaad iets laten onderteken of iets op de app zetten. Hun verantwoordelijkheid, ze weten vast en zeker dat het (goed) fout kan gaan.