[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:09

assie,
Vervolgens heb ik vaak genoeg jonnge guppies met een E alsnog te hulp moeten schieten omdat ze het achteruit rijden niet beheersen. In mijn ogen zegt E niet zoveel. Zorg vooral voor dat je bij het afrijden er leuk uitziet. Dat verhoogt aanzienlijk je slaging kans.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:12

Nou dat laatste vind ik een beetje raar :')
Al geloof ik inderdaad ook wel dat het meer oefenen is dan een ochtendje lessen en afrijden. Als die mensen die niet achteruit durven te rijden inderdaad steeds anderen vragen leer je het nooit. Zolang je het maar rustig aan doet is een paar keer steken geen schande.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:21

Blussem schreef:
assie,
Vervolgens heb ik vaak genoeg jonnge guppies met een E alsnog te hulp moeten schieten omdat ze het achteruit rijden niet beheersen. In mijn ogen zegt E niet zoveel. Zorg vooral voor dat je bij het afrijden er leuk uitziet. Dat verhoogt aanzienlijk je slaging kans.

Nou... ik ben in mijn rokje gezakt en in mijn lompe spijkerbroek en werklaarzen geslaagd :+

Tijdens zo'n E-rijbewijs moet je in ieder geval bewijzen dat je snapt hoe het trailerrijden werkt. Dat als de neus van jouw auto naar rechts en achteruit gaat, de achterkant van de trailer dat ook doet. En dat je een wat ruimere bocht moet nemen als er een trailer achter je auto hangt. Maar ook motorisch, dat je wat hoger in toeren moet rijden. Dat je nóg verder vooruit moet kijken. En wat je remweg is. Fijn om dat eens te kunnen oefenen zonder dat er een paard in de trailer staat dat zijn benen kan breken als je toch vele harder blijkt te moeten remmen ;) .
Pas als je je rijbewijs hebt ga je echt leren rijden. Maar dat geldt volgens mij ook voor het B-rijbewijs ;)
Dus daarom ben ik absoluut voorstander van het E-rijbewijs.

Degenen die ik moet helpen zijn degenen die hun E achter B cadeau hebben gekregen, pas nét hun E hebben en nog wat onzeker zijn, of gewoon helemaal geen E hebben. Geeft ook niet. Als je om hulp kunt vragen en je komt alsnog weg, dan is het prima toch? En nogmaals, ik ben absoluut geen ster of expert, maar meestal lukt het me wel.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:26

@Assie op dat gebied ben ik het zeker met je eens! Oefenen en een rijles is zeker iets wat ik iedereen aan zou raden. Ongeacht of je uiteindelijk dan daadwerkelijk dat papiertje haalt ;) .
Momenteel ga ik vaak alleen op pad dus aan/afkoppelen alleen, op locatie ergens neerzetten en weer achteruit inparkeren op stal; allemaal alleen. Heb ondanks het missende papiertje enorm veel gehad aan de lessen, maar misschien nog wel meer aan het oefenen met vriend/vader. Dus daar heb ik zeker tijd ingestoken! Meer dan verschillende mensen die ik ken die wel met een uurtje les in een keer even het papiertje gehaald hebben :P .

Bedankt voor de tips van de auto's :D. Het hoeft uiteraard geen nieuwe te zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:46

Achteruit rijden met middenasser: bovenkant stuur stuurt de auto, onderkant stuurt de aanhanger.

Dus als je achteruit wilt inparkeren en de trailer moet nog iets naar links dan moet de onderkant van het stuur iets naar links. Ik vond (en vind) het een handig ezelsbruggetje.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:51

En dan nog.
Met mijn combinatie rijd ik perfect m’n oprit achteruit op. Met de auto van de vriend ervoor moet ik eens extra steken, want niet gewoon.

En heel soms ben ik zo moe dat ik mijn eigen brievenbus omver rijd op mijn eigen oprit met mijn eigen combinatie. Ik heb al tien jaar mijn E en krijg vaak complimentjes over mijn stuurkunsten.
Big whoop, je kan niet altijd in alles perfect zijn, ook al ging dat gisteren wel.

Dus de aanname dat een E erachter alle problemen doet verdwijnen als sneeuw voor de zon is wat kort door de bocht.
En de laatste keer dat ik dus kort door de bocht ging was de brievenbus kapot :)

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:03

Rex_Rolfo schreef:
Achteruit rijden met middenasser: bovenkant stuur stuurt de auto, onderkant stuurt de aanhanger.

Dus als je achteruit wilt inparkeren en de trailer moet nog iets naar links dan moet de onderkant van het stuur iets naar links. Ik vond (en vind) het een handig ezelsbruggetje.

Ja, die tip kreeg ik op een gegeven moment ook van mijn instructeur. Heel fijn.

Optiwolk, die aanname doe ik natuurlijk niet he. Dat zou briljant zijn, als dan alle problemen verdwenen. Maar dat is niet zo. Er blijft toch altijd een poppetje achter het stuur zitten die alles bedient.
Anders zou je ook nooit auto-ongelukken hebben met mensen die een B-rijbewijs hebben ;)

Ik zeg alleen dat je er nooit dommer van wordt en dat ik het wel verstandig vindt dat iedereen op zijn minst eens één keer tijdens een examen bewijst dat hij toen wist hoe het hoorde.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:18

Ik moet het juist op gevoel doen, zodra ik ga nadenken welke kant mijn stuur op moet snap ik het niet meer :')

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:55

Ik kijk altijd wat de trailer doet.
Als de trailer de verkeerde kant op gaat dan moet je de andere kant op sturen.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:57

Mij werd verteld om naar het 'probleem' te sturen. Gaat de trailer naar rechts, moet je naar rechts sturen.

Binnenkort moet ik echt nog eens een trailer huren zodat ik een beetje bekend kan worden met mijn nieuwe auto + trailer. Dan neem ik wat losse lesjes en dan hopelijk weer voor mijn examen af :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:16

assie schreef:
Tijdens zo'n E-rijbewijs moet je in ieder geval bewijzen dat je snapt hoe het trailerrijden werkt. Dat als de neus van jouw auto naar rechts en achteruit gaat, de achterkant van de trailer dat ook doet. En dat je een wat ruimere bocht moet nemen als er een trailer achter je auto hangt. Maar ook motorisch, dat je wat hoger in toeren moet rijden. Dat je nóg verder vooruit moet kijken. En wat je remweg is. Fijn om dat eens te kunnen oefenen zonder dat er een paard in de trailer staat dat zijn benen kan breken als je toch vele harder blijkt te moeten remmen ;) .
Pas als je je rijbewijs hebt ga je echt leren rijden. Maar dat geldt volgens mij ook voor het B-rijbewijs ;)
Dus daarom ben ik absoluut voorstander van het E-rijbewijs.



Als dit je voorargumenten zijn zou ik eens met slimmere mensen omgaan.

Je kan ook rijden met een aanhanger/ trailer om te oefenen op bovenstaande punten zonder het paard zijn benen te breken.
Die laat je simpelweg lekker thuis.


Ik ben ook de handigste niet met trailer. Maar aldoende leert men en door juist te gaan rijden en fouten te maken leer je het.
E halen staat zeker op mn lijst, maar financieel is het een flinke aderlating.


Ik heb jarenlang toegekeken hoe iemand praktisch dagelijks de trailer pakte. We zijn naar het buitenland geweest, ik heb haar de oren van het hoofd gevraagd over hoe/ wat/ waarom.

Toen ik dus zelf op pad ging wist ik al heel veel. Tuurlijk heb ik foutjes gemaakt(mezelf vastgereden in duinzand omdat ik wel keek waar de trailer was maar niet mn auto) maar alles gebeurd veilig.

De enige factor waar je zelf geen controle over hebt blijft het gevaarlijkst, rijbewijs of niet, namelijk het overige verkeer.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:51

Al die mensen met kleinere auto's die 1300 tot 1500 mogen trekken: letten jullie ook even op de toegestane kogeldruk van de trekhaak versus trailer??
Vaak komen die auto's wat tekort t.o.v de diverse trailers.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:34

Mijne heeft nog geen trekhaak :')
Maar het wanneer het geïnstalleerd is 75 kg voor de mijne, wel aan de ondergrens dus.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:08

cissy schreef:
Al die mensen met kleinere auto's die 1300 tot 1500 mogen trekken: letten jullie ook even op de toegestane kogeldruk van de trekhaak versus trailer??
Vaak komen die auto's wat tekort t.o.v de diverse trailers.

En let op toegestaan versus daadwerkelijke kogeldruk.
De trailer heeft een maximaal toegestane kogeldruk en de auto ook. De laagste van beide waardes mag niet overschreden worden.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:29

Wij krijgen voor 3 maanden een Renault megane station van 2018. Deze mag 1700 kilo trekken.
Daarna zijn we aan het kijken voor een Volvo v60, die1800 mag trekken. Al zie ik ze ook met 1600 trekkracht.

Daarnaast wil ik graag mijn Atec trailer (1 en driekwart) super fijne en ruime trailer. Inruilen voor een tweepaards. Mijn oog is gevallen op dezeAfbeelding

Bockmann vind ik ook erg mooi. Maar die zijn een stuk zwaarder.

Zou deze ook achter een auto kunnen die 1500 mag trekken? Paard is 500 kilo en een beetje.
Ik probeer me echt in te lezen. Maar snap er echt niks van. Ik denk dat dit mij niet ligt....

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:36

Het kan, het mag maar of je het ook moet willen, hangt van meer factoren af.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:46

ikke schreef:
Het kan, het mag maar of je het ook moet willen, hangt van meer factoren af.


Kan je iets meer uitleggen? Ik ben ook benieuwd. Volgens mij ben jij een soort Google als het gaat over auto’s en trailers

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:34

Noahh_h schreef:
ikke schreef:
Het kan, het mag maar of je het ook moet willen, hangt van meer factoren af.


Kan je iets meer uitleggen? Ik ben ook benieuwd. Volgens mij ben jij een soort Google als het gaat over auto’s en trailers

Wat voor auto staat ervoor, welke versie motorisering ligt erin en last but not least hoe ervaren is de chauffeur.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:04

Kan iemand hier een trailer bedrijf aanraden in Overijssel? Heb nu al twee trailers bekeken en twee keer een rotte bodem (nee de bodem is echt goed mevrouw, anders zet ik mijn eigen paard er ook niet in).
Budget is niet zo groot dus een speld in een hooiberg lijkt het.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:49

Undefined schreef:
Kan iemand hier een trailer bedrijf aanraden in Overijssel? Heb nu al twee trailers bekeken en twee keer een rotte bodem (nee de bodem is echt goed mevrouw, anders zet ik mijn eigen paard er ook niet in).
Budget is niet zo groot dus een speld in een hooiberg lijkt het.

Wat is je budget?

Bedenk dat je een simpele nieuwe trailer koop voor 5k.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:29

€2.000,- wilde ik er aan uitgeven. Maar wellicht blijven we toch nog een paar maandjes langer op stal :')

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:38

Wou zeggen zelfs een houten voor 4k nieuw. (Als ze nog gemaakt worden).

Kan je anders niet tweede handse kopen met een aluminium bodem?

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:44

Dat ligt op dit moment wel iets boven mijn budget, ik ben er ten minste nog geen een tegen gekomen met aluminium bodem. Ik vind het ook lastig om de waarde van die dingen te bepalen, ik vind 2.000 voor een trailer uit 1993 eigenlijk wel erg veel geld. Aan de andere kant kost een nieuwe bodem ook best wat en als ik een goede verwacht dan is die natuurlijk ook een keer vervangen.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:16

Undefined schreef:
Dat ligt op dit moment wel iets boven mijn budget, ik ben er ten minste nog geen een tegen gekomen met aluminium bodem. Ik vind het ook lastig om de waarde van die dingen te bepalen, ik vind 2.000 voor een trailer uit 1993 eigenlijk wel erg veel geld. Aan de andere kant kost een nieuwe bodem ook best wat en als ik een goede verwacht dan is die natuurlijk ook een keer vervangen.


Mijn trailer komt over 2 maanden te koop. Miss duurt dat te lang voor jou. Ik heb een Atec trailer, met zadelmaker. Hij is 1 en driekwart, dus handig met opzadelen. Volgens mij uit 2007. Ik heb er 1,5 jaar geleden een nieuwe bodem in laten zetten. Ik vraag er alleen wel wat meer vóór dan 2000,-

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:30

Wellicht als ik er dan nog geen een heb, is m'n budget ook gelijk hoger :')
Heb nu ook een hele mooie atec gezien met nieuwe bodem voor €2000, helaas is het laadvermogen maar 580. Mijn paard zal daar wel niet over heen komen maar vind het toch erg krap, ook omdat ik dit paard in bruikleen heb en een volgend paard wellicht wel zwaarder is.