Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Daphara

Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 18:46

Ik heb mijn beide paarden op vol pension, het zijn Shires, ik ben enige pensionklant op deze boerderij, er staan nog 8 andere paarden (en een ezel) van de eigenaaresse zelf die verhuurd worden en waar sowieso 2 avonden per week groepslessen mee gereden worden.
Ik heb geen contract met eigenaaresse en ook geen borg 1 maand vooruit betaald.

Vandaag een gesprek gehad met de eigenaaresse...
Vanwege andere activiteiten op de boerderij mocht ik per direct niet meer op woensdag, vrijdag en zaterdag tussen 8:00 en 18:00 daar zijn. Eens in de twee weken helemaal niet op vrijdag, deze beperking zou permanent zijn.

Op dinsdag en donderdag avond zijn de groepslessen en (vanwege de Corona) mag ik er dan ook niet zijn, dus sinds kort heb ik ook een bijrijder die op die dagen overdag komt, want ik moet zelf overdag werken.

De nieuwe beperking erbij betekend dat mijn tijd met mijn paarden opeens ernstig beperkt wordt, ik ben woensdag en vrijdagmiddag veelal vrij van het werk en ben ook expres minder gaan werken om wat meer overdag bij mijn paarden te kunnen zijn. Ik ben een echte buitenrit mens en (zeker in de winter) is het wel fijn om overdag gewoon lekker er op uit te kunnen gaan.

Nu zou ik alleen nog op zondag overdag naar mijn paarden kunnen en voor de rest alleen ‘s avonds.
Toen ik vertelde dat dit voor mij niet akkoord was en ik dan weg zou gaan, bood ze aan om te kijken waar ik hier en daar dan wel een uurtje mocht komen, want het was niet haar bedoeling dat ik weg zou gaan, maar ik voel er nog weinig voor om permanent zo beperkt te worden.

Aangezien onze (ongeschreven) overeenkomt nu eenzijdig en zonder overleg gewijzigd wordt, zit ik dan nog vast aan een maand opzegtermijn of niet?
Ik kan waarschijnlijk wel vrij snel ergens anders terecht, maar wil even weten wat ”normaal” is onder deze abnormale omstandigheden.

Volg mijn paarden en katten:
Daphara’s Shire Horses op Bokt en op Instagram
Daphara’s Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 19:20

Er wordt geen misbruik van mijn paarden gemaakt voor lessen of zo hoor en de eigenaresse is een vriendin van vroeger, dus we kennen elkaar al langer.

Ik snap ook dat ze een bedrijf te runnen heeft, alleen ben ik ook betalende klant en wordt het voor mij gewoon heel lastig zo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 20:37

emil01 schreef:
Als het gaat om redelijkheid en billijkheid, dan heeft de pensionhouder daar al niet aan voldaan. Eenzijdig de regels aanpassen met een behoorlijke impact.....dan zou ik aangeven dat je op zoek gaat naar andere stalling en dat je ervan uitgaat, dat zij begrijpt dat als je eerder dan een maand andere stalling kunt vinden, dan ook weg gaat. Juist, omdat het zoveel impact heeft op je vrijheid met je paard. Ik neem eigenlijk aan dat de pensionhouder hier ook redelijk in zal zijn en je dan niet zal houden aan een opzegtermijn......zeker omdat het een vriendin is... Maar ik zou wel duidelijk zijn naar haar dat jij niet blij bent met de nieuwe regels en dat ze voor jou reden zijn om serieus en snel op zoek te gaan naar nieuwe stalling.....

Geloof me, ik was heel duidelijk dat ik weg zou gaan onder deze omstandigheden.
Vandaar dat ze ook zei dat ze er nog eens na zou kijken om hier en daar wat meer ruimte te geven.

Gini schreef:
Wanneer een contract aangepast wordt en er kan niet tot een overeenkomst tussen beide partijen gekomen worden, dan kan een contact ontbonden worden en dus ook de contractuele verplichtingen waar jij aan moet voldoen.

Ik zou gewoon tegen haar zeggen dat je begrijpt dat jouw paard toch wel een beetje in de weg komt te staan van haar bedrijfsmatige activiteiten en dat je dus een nieuwe pensionplek zult zoeken voordat dit akkefietje een leuke vriendschap in het gedrang brengt. Verder zou ik haar oprecht veel succes wensen met haar bedrijf!

Want ergens snap ik het wel dat ze haar eigen bedrijfsactiviteiten liever laat voorgaan op 1 enkel pensionpaard, maar haar wensen zijn heel erg onredelijk naar jou toe. Zelfs al zou ze nou nog een toegift doen en de "sluitingsuren" met een uurtje of twee versoepelen, dan nog ben je het grootste deel van de dag niet welkom bij je eigen paard. Ik denk niet dat dat jouw intentie was bij het aankopen van een eigen paard?

Ik denk dat dit het dichtste bij mijn gevoel in de buurt komt. Het is niet zo dat ik het totaal niet snap, maar ik kan niet op mijn manier van mijn paarden genieten als ik zo beperkt wordt in de tijd dat ik bij ze mag zijn.

Als ik telkens op de klok moet kijken en moet maken dat ik weg kom voordat... of binnen 10 minuten opgezadeld moet zijn, terwijl ik daar met veel plezier ook een uur over kan doen.
En dat ik dan alleen op zondag en in de avonduren ontspannen bezig kan zijn met mijn paarden (maar niet de dinsdag en donderdag avond zolang er Corona maatregelen of de anderhalve meter samenleving in stand is). Zo ga ik niet met mijn paarden om, ik hou van relaxed prutsen en een uur prutsen aan zijn mega lange manen.
Kijk dat ik dinsdag en donderdagavond niet in de bak kan rijden is prima en wist ik van tevoren, maar eerder deed ik dan gewoon lekker een paar uur prutsen met ze en/of longeren in de kleine buitenbak. Dat was voor mij bijna geen beperking.

En de nieuwe beperking heeft niets met Corona te maken. Het is in PM ook wel uit te leggen, maar op zich niet belangrijk voor de situatie. Zoals ik al zei, het is niet dat ik het niet snap, maar ik kan/wil me hierin niet aan gaan passen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 22:01

Knert schreef:
Daphara schreef:
Er wordt geen misbruik van mijn paarden gemaakt voor lessen of zo hoor en de eigenaresse is een vriendin van vroeger, dus we kennen elkaar al langer.

Ik snap ook dat ze een bedrijf te runnen heeft, alleen ben ik ook betalende klant en wordt het voor mij gewoon heel lastig zo.

Als het goed is, kan ze ook begrip tonen voor je situatie: net als jij dat nu ook voor haar doet.
Tot zover is er eigenlijk geen man overboord.

Jij wil graag naar een plek met minder beperkingen en zij wil door met haar betalende klanten. Zeg dit gewoon. Praat!!!

Dit hoeft totaal geen negatief iets te zijn voor een vriendschap. Maar communiceer met elkaar

Geef aan dat je per 1 juni weggaat of weet ik wat. Of doe het het 1 juli als je je daar beter bij voelt. Vertrek dan en als het goed is, zijn jullie daarna nog steeds op goede voet

Wat geeft je het idee dat we niet praten?

Dat doen we wel, dit topic komt na aanleiding van het gesprek dat we gehad hebben. Ik wil en kan op dit punt niet toegeven/aanpassen, ik verwacht gewoon onbeperkt toegang tot mijn paarden en vind het niet acceptabel dat ik 3 dagen per week en 2 of 3 avonden per week niet welkom ben bij mijn paarden. In combinatie met mijn baan en andere activiteiten blijft er dan welgeteld 3x per week over dat ik met mijn paarden bezig kan. Gewoon niet acceptabel, ondanks dat ik wel begrijp wat haar standpunt is in deze.

Mijn vraag is ook niet hoe om te gaan met de eigenaresse of dat ik wel of niet moet blijven, maar of redelijkerwijs onder deze omstandigheden een opzegtermijn van een maand gehanteerd wordt of dat het vervalt. Daarom is de reden van de beperking in dagen ook niet belangrijk en nogmaals, de 3 dagen beperking hebben niets met Corona te maken.

Laat mij me maar wel of niet druk maken over de vriendschap, dat is aan mij. Maar mijn paarden gaan voor, ook voor vriendschappen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 10:54

Wanneer je klikt op het balkje hierboven dat er ongeveer uitziet als:

Afbeelding

Dan krijg je mijn berichten onder elkaar te zien en dan zijn de meeste vragen die gesteld worden al wel beantwoord. (Dat geld overigens ook als je op “geplaatst” klinkt van elke andere deelnemer in een topic, al hun berichten in dat topic komen dan achter elkaar te staan). Ik vind dat zelf vaak handig om te zien of iets al wel of niet beantwoord was en veel mensen kennen de truc nog niet.

Ik heb een aantal via PM uitgelegd wat de reden is van de beperking in aanwezig kan/mag zijn, maar het is verder niet van toepassing op mijn vraag hier. We gaan verhuizen en er is geen middenweg te bedenken om toch te blijven, ik wil gewoon volledige toegang tot mijn paarden (binnen het redelijke) en dat wordt niet meer geboden.

Ik ben ook niet boos, alleen teleurgesteld, omdat ik daar gewend ben en mijn routine heb ontwikkeld, het is altijd spannend om weer te moeten verhuizen.
Nogmaals, ik heb begrip voor de eigenaresse en de situatie waar zij in zit. Ik zou zelf een andere beslissing genomen hebben, maar ook al is het besluit niet eerlijk naar mij toe en ben ik ook totaal niet met het besluit eens, ik snap de beslissing die ze neemt.

Ik ben gisteren al ergens anders wezen kijken en voelde nog niet direct de klik, dus we kijken nog even verder.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 23-05-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:32

@rina, bedankt voor je toelichting, toch fijn!

Bedankt iedereen die me succes wenst, het zal vast op den duur wel goed komen

Ik ben ook niet akkoord gegaan met de wijziging/beperking in de tijden dat ik er wel of niet mag zijn. Dat heb ik in het gesprek duidelijk gemaakt en ook dat ik zou vertrekken als ze doorgevoerd zouden worden. Ze zou nog een aanpassing sturen met de “rustige” momenten dat ik dan eventueel wel een uurtje zou kunnen komen, dat heb ik nog niet ontvangen tot die tijd ga ik naar stal alsof er niets gewijzigd is.

Vanmiddag heb ik dus ook gewoon mijn paard opgezadeld en lekker een buitenritje gemaakt met vriendin die dichtbij haar paard heeft staan (nee daar kunnen de mijne niet staan), dat stond al voor het gesprek van afgelopen donderdag in de planning en ik had geen zin dat af te zeggen.
Na het rijden heb ik hem gewoon weer een half uurtje aan het toiletteren besteed, terwijl hij zijn brok at, hij liep er picobello bij toen ik hem op de wei zette.
Morgen is er een extra lesdag op stal, dit is 2 weken terug aangegeven, maar ook voor morgen had ik al een buitenrit op de planning staan, dit keer wat verder weg en dat betekend dat ik hem ook gedurende de middag even klaar zal maken en op de trailer zal laden. Wel heb ik nu al zadel en tuig in de auto liggen, dus dat hoeft morgen niet.
Als ik de wijziging had geaccepteerd had ik dit weekend niet kunnen rijden en twee ritten af moeten zeggen.

Maar deze situatie is niet houdbaar op de langere termijn en zal de vriendschap ook niet ten goede komen.
Ik ben inmiddels bij een aantal andere stallen wezen kijken en heb contact gehad met een nog een stal waar ik in de loop van volgende week ga kijken. Tot nog toe de klik niet gevonden, maar dat komt ook omdat ik het moeilijk vind om te verhuizen en er overal wat “op aan te merken” is. Met name de afstand is een dingetje, het is nu maar 6 minuutjes rijden van huis, alles waar tot nog toe opties zijn is al zo 20-25 minuten rijden. Maar de ene heeft geen weidegang, de ander heeft geen echte buitenritmogelijkheden anders dan langs de weg, weer een andere stal is (netjes gezegd) een wat grotere rommel dan dat ik gewend ben, maar wel goed voor de paarden. Haha het is altijd wat en daarom is het gewoon k*t dat de situatie is zoals die is, want eigenlijk wil ik niet weg, maar ik kan gewoon niet mezelf beperken tot maar 1 dag en 2 avonden bij mijn paarden zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 23:12

meggiemeg schreef:
Denk je niet dat als je er zo in blijft staan dat je eigenlijk nergens een plekje gaat vinden omdat je op zoek bent naar de klik?
Mijn laatste plek waar de paarden in pension stonden was eigenlijk heel prima, 1 groot nadeel, te weinig ruwvoer naar mijn zin, dit heb ik opgelost door mijn eigen hooi te voeren. Ik had de stal kunnen laten schieten als ik me daar op had gefocussed maar op deze manier was het voor mij prima.
Een plek waar het voor de paarden prima is is heel belangrijk, zij zijn er tenslotte 7 dagen in de week 24 uur per dag, jij bent er veel korter en wellicht is het gewoon een kwestie van wennen.

Misschien heb ik ook wat tijd nodig om het mentaal te verwerken?
Ik dacht dat ik redelijk eerlijk was dat het toch aan mij lag dat er bij elke stal iets is en zoeken naar een een klik is toch niet heel vreemd? Wil niet elke eigenaar zijn paard in hun idee van een paarden Utopia hebben staan? Dat er waarschijnlijk ergens concessies gedaan moeten worden is niet onverwacht, maar ik ben er nog niet uit welke ik wil doen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 01:43

Tiwi1969, bedankt voor de tip van eisen en wensen, het lijstje krijgt al steeds meer vorm.

Ik wilde donderdag zo snel mogelijk weg, er speelde ook een boel emotie mee, ik was teleurgesteld. Inmiddels is de rust iets meer gekomen en wil ik mijn tijd nemen. Een plek voor twee Shires vinden is niet niks, ik heb wat stallen gesproken die bij het woord “Shire” al snel afhaken.
Ik vraag ook wat flexibiliteit van de nieuwe stal, want mijn driejarige zal nog tot ze 6 jaar is elk jaar van mei tot in november op een natuurgebied van 70 hectare (plus min 10 hectare afhankelijk van de waterstand) in een grote gemengde kudde lopen. We hebben haar dit jaar vlak voor die tijd zadelmak gemaakt en als ze eind november weer op stal komt zullen we er een stuur op zetten en daarna rustig inrijden, in mei gaat ze dan weer de uiterwaarden op om alles te verwerken en lekker paard te kunnen zijn.
Niet elke stal zal zo flexibel willen/kunnen zijn met paard erbij in de winter en in het voorjaar weer weg en dat snap ik ook wel, maar het zou fijn zijn als we een stal vinden waar dat ook kan.

Het zal de komende tijd op de huidige stal geven en nemen zijn, maar het voordeel is dat het bijna zomer is en ik prima kan buitenrijden met mijn 7 jarige. Ik heb een trailer, dus ik kan er ook nog op uit als ik dat wil.
Mijn driejarige heeft het voorlopig ook nog goed naar haar zin op de uiterwaarden, ik heb daar nu even zo goed als geen omkijken naar. Ik zie haar bijna dagelijks wanneer ik richting het werk of weer naar huis sjees, als de kudde zich dan een beetje in de buurt van de dijk bevind, een Shire pik je er redelijk makkelijk tussenuit. En er is ook dagelijks toezicht op de kudde vanuit het beheer van het natuurgebied. En het is voor de onderlinge verhouding in de kudde niet altijd even handig als ik mij er tussen bevind, want mijn driejarige is dan zo blij om mij te zien dat ze de onderlinge rangorde vergeet en nog wel eens op dr donder krijgt, dus ik bewonder haar nu voornamelijk vanaf een afstandje.

Senna21 er hoeft niet bemiddeld te worden. De eigenaresse kiest voor de belangen van haar bedrijf boven dat van haar nu nog enige pensionklant en daar heb ik wel begrip voor. De toekomst van het bedrijf ligt nou eenmaal niet bij pensionklanten en de overige bezigheden bereiden uit en ik snap dat het voor haar lastig te combineren is. In onzekere tijden als dit snap ik helemaal dat ze vol voor de toekomst van haar bedrijf gaat en dat zeker wil stellen. Ik denk alleen dat ze vooraf niet goed heeft nagedacht wat de impact voor mij en mij tijd met mijn paarden zou zijn en zelfs niet heeft gedacht over de mogelijkheid dat ik niet zou willen blijven. Het is natuurlijk ook zo dat ik ook nog een baan heb en dat mijn vrije middagen precies samenvallen met de drukste momenten op haar bedrijf en ik werk op dagen dat het daar rustig is, ik kan ook niet zomaar wisselen in mijn werktijden.

Zodra de dagen korter worden, worden buitenritjes alweer lastiger en zal ik ook weer meer bij stal bezig willen zijn. Ook wordt het plannen van mijn eigen rijles nu ook een uitdaging, mijn instructeur heeft ook niet zin om op zondag in de bak te staan en ik vind zelf lessen na een lange werkdag best zwaar. Dus om mijn ding te kunnen blijven doen in de toekomst zal ik toch echt moeten verhuizen.

Het is jammer, het is onverwacht, maar het komt wel goed, we nemen de tijd en wie weet gaat het snel, maar misschien duurt het nog even.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 21:21

Nog even een reactie van mij,

Op vrijdag 29 mei had ik rijles gepland staan van een nieuwe instructeur. Maar vanwege de aanpassing wanneer ik op stal met mijn paard bezig kon, was het geen optie meer om bij mij op de pensionstal te lessen, dus op het laatste moment gewijzigd dat ik met paard en trailer naar de instructeur zou gaan.

Daar aangekomen meteen de “klik”, het bleek het een mooie grote volpensionstal omringd door bos en veel zandwegen, met een 20x40 binnenbak, 20x60 buitenbak, longeercircel, stampmolen (in aanbouw), ruime stallen, grote weides met goed gras (het was toen nog erg droog, maar de weilanden stonden er groen bij). De locatie is bovendien maar een klein kwartiertje rijden vanaf mijn thuis.

Mijn instructeur huurt daar een privé gedeelte stallen voor haar eigen paarden. Toen ik haar vertelde dat ik opzoek was naar een nieuwe plek was het eigenlijk ook zo geregeld, want er was net een plekje vrijgekomen en het was geen probleem om mijn 3 jarige merrie er ook neer te zetten in de wintermaanden. Pensiongeld is maar €10 meer dan de stal waar ik stond en daar waren hele kale weides geen binnenmanege.

Nog het belangrijkste, de paarden krijgen hier goed en veel ruwvoer en zijn eerder aan de volle kant dan te mager. Mijn ruin is echt de sloomste eter alle tijden, dus als er met porties gewerkt wordt in de kudde, dan krijgt hij veel te weinig binnen. Afgelopen winter was hij echt mega afgevallen en het was een heel gedoe om hem weer wat dikker te krijgen, ik was al maanden aan het aanmodderen en het wilde niet echt goed lukken, omdat elke keer het ruwvoer voor zijn neus weggegeten werd.

Drie dagen na de les, op 1 juni, zijn we al over gegaan naar de nieuwe stal. Dus dat was al binnen anderhalve week nadat de tijden, waarop ik op de oude stal aanwezig mocht zijn, gewijzigd waren.
Het afscheidsgesprek met de eigenaresse van de stal waar ik stond ging goed, ze had begrip voor mijn keuze, maar vond het wel jammer. Er was geen enkel verwijt we hadden beiden begrip voor elkaars keuzes.

Duke moest even wennen aan zijn nieuwe plek, at in het begin slecht, omdat hij te veel afgeleid was met al het nieuws om hem heen en zoveel nieuwe paarden. Ook miste hij zijn oude kudde en was echt zoekende naar zijn plek, dus hij vergat wel eens te eten.
Maar hij doet het inmiddels echt super daar, hij is al goed aangekomen (zonder al te veel extra moeite en bijvoeren) en is heel relaxed in zijn nieuwe routine. Ik heb onbeperkt toegang tot hem, de eerste ruiters zitten al om 6:00 uur op hun paard en de laatsten gaan soms tegen 22:00 uur pas naar huis. Heerlijk om geen rekening met dagen en tijden te hoeven houden en natuurlijk ben ik er ‘s nachts niet, maar het mag wel.

Ik had zelf helaas in de tweede helft van juni een ongelukje waarbij ik mijn heup flink blesseerde, met als gevolg dat ik 6-8 weken niet kan/mag paardrijden, dus ik heb nog amper paard gereden sinds we daar staan.
Maar ook daar weer de voordelen van een grotere pensionstal, want stalgenootjes hebben flink bijgesprongen met mijn ruin beweging geven en inmiddels rijdt een stalgenootje Duke 2-3 dagen per week en neemt ze ook les met hem, want haar eigen paard is herstellende van een blessure. Mijn nieuwe instructeur rijdt hem nog 1-2 dagen per week en zo krijgt hij nog steeds genoeg beweging.

Al met al blij dat we zijn overgegaan.
Ik blij, paard blij.

Ik mis de mensen van mijn oude stal wel hoor, de contacten, een anders soort gezelligheid omdat je elkaar langer kent. Maar zodra mijn heup het toestaat gaan we weer samen een buitenrit plannen, daar zie ik naar uit, ben ook benieuwd hoe Duke het zal vinden om zijn oude vrienden terug te zien.

Op de oude stal gaat het ook goed, bedrijfsactiviteiten blijven toenemen, pensionstalling is nu helemaal over daar, maar dat was te verwachten, ik was al de laatste pensionklant.
Ik wens ze niets meer dan het alle beste!
Laatst bijgewerkt door Daphara op 24-07-20 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie