Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 16:14

Hoi allemaal,

Ik zit momenteel ontzettend te malen en ik zoek toch even naar advies...
Dit komt omdat ik ruzie heb gekregen met een vriendin van mij op stal.
Ik sta samen met 2 andere vriendinnen op een kleinschalige pensionstal. Ieder hebben wij een eigen paard. En we doen samen de klusjes op stal.
Er staat een jong paard van 3 jaar, mijn paard van 10, en een paard van 11 jaar. En er is naast onze paddock nog een klein paddockje waar 2 paarden staan.
Mijn paard en het paard van mijn ene vriendin (die van 11jaar) staan van jongs af aan bij elkaar.
Ikzelf ben altijd heel intensief met mijn paard bezig geweest, veel meegenomen op buitenritten, weekendjes weg en op vakantie. Altijd goefend dat hij alleen mee kan zodat ik niet afhankelijk ben van anderen.
Mijn vriendin heeft best een moeilijk paard met een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Door de jaren heen gaat het bij hun met pieken en dalen. En ze heeft nu ook een angst bij hem ontwikkeld.
Kort geleden hebben we te horen gekregen dat wij het land van de buren in zomer niet meer mogen huren, nu kunnen de paarden het land niet op. Nu heb ik de mogelijkheid om met mijn paard ergens anders te staan voor de zomerperiode. En mijn vriendinnen met hun paarden mogen mee. Ik vind het een ontzettend mooie plek in de duinen met mooie uitrijmogelijkheden. Ze komen op een land te staan waar strookbegrazing wordt toegepast. Ook ik ken daar een vriendin in de buurt waar ik lekker samen mee op pad wil in de duinen.
Mijn vriendin zag er tegenop om mee te gaan omdat ze bang is dat haar paard raar gaat doen en ze heeft ook net haar 3e kindje gekregen, dus kan er ook minder heen. Uiteindelijk wilde zij wel per juni met ons mee er naartoe. Uiteindelijk wil ik ook in juli een weekje met mijn paard en mijn vriend op vakantie. En mijn andere vriendin (van de 3 jarige) een week later met haar paard. Mijn ene vriendin raakt dan gelijk in de stress want ze is bang dat haar paard al die wisselingen niet gaat trekken, en in een overleg gaf zij aan dat ze pas in augustus wilt. Omdat de paarden volgens haar dan moeten bijkomen, en zij lastig vind haar paard uit handen te geven. (Een andere vriendin neemt alle zorg van hem over) eigenlijk werd deze keuze(pas 1 augustus daarheen) in mijn ogen een beetje geeist. Maar ik ben er niet op in gegaan, want ik was al beetje bang voor ruzie.
Ze was hoogzwanger op dat moment en wilde haar ook niet te veel stress geven. Nu heb ik van de week toch een keurig berichtje gestuurd dat ik wel graag per juni naar die plek wil, en gezegd dat ik alles over heb voor de groep en de kudde en onze paarden, maar dat het te ver gaat als ik niet mijn eigen keuzes kan maken. Volgens hen raken hun paarden van slag als mijn paard een poos weg is. En ik heb eerlijk gezegd dat onze levens anders zijn en de doelen die wij met de paarden hebben. Het gaat mij te ver dat als ik de mogelijkheid heb om mijn paard tijdelijk op een hele mooie plek te zetten dat ik daar geen keus in mag hebben.
Ik heb aangeboden om te helpen met haar paard en haar verzorgers. Maar dat wilt ze niet en is nu heel erg boos als ik hun achter zou laten. Ze vinden mij heel erg egoistisch. De stal eigenaar vind ook geen probleem als ik paar maandjes naar een weiland ga en heb ik netjes besproken.
Is het zo raar dat ik soms voor mezelf kies en niet begrijp dat er zo'n drama wordt gemaakt omdat ik wel die mogelijkheid heb en een paard heb die daarin makkelijk is. Ik heb daar ook altijd veel tijd in gestoken. Ik ben er zo veel en zij alleen eventjes in de avond. Ik ben veel intensiever met mijn paard bezig, dan is het toch niet gek dat ik niet voor iedereen maar blijf omdat hun paarden het niet trekken als mijn paard weg is .. als ik nu halve dag weg ben dan kijken hun paarden ook niet op of om... Maar volgens hun moet ik die 2 maanden nog bij hun blijven omdat hun paarden depressief worden als mijn paard even weg is.

Het spookt maar door mijn hoofd of ik nou echt zo egoistisch ben? Of is het niet gek dat ik hierin mijn eigen keuzes maak als ik de mogelijkheid heb? Ik heb namelijk 1 paard wat mijn verantwoording is en niet 3.
Laatst bijgewerkt door Nandy123 op 23-05-20 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Lastige keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:19

Je bent echt niet egoïstisch als jij zelf bepaalt wat jij wilt met jou paard. Ik vind die vriendinnen eerder egoïstisch omdat ze bijna opeisen dat jij daar blijft.

Gewoon doen waarbij jij je goed voelt je hebt het netjes aangegeven dat jij dat graag wilt. Als zij dat niet willen, dan hoeft dat niet.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:26

Ik snap het ook niet zo goed, hun 2 paarden staan dan toch nog samen, er is er niet 1 die alleen achter blijft ofzo? Want dan snap ik dat een paard in de stress raakt, maar als ze met z'n 2en zijn valt het over het algemeen toch wel mee?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:30

Zoiets had ik ook op stal. Mocht niet eens meer zelf bepalen wanneer ik wel of niet wilde rijden of trainen met mijn paard. dat kreeg ik commantaar dat mijn paard graag weer eens wilde werken... wtf.
Uiteindelijk eigen plek gezocht en ik voelde me zo fijn.
In die tijd heb ik veel het lied van Nielson geluisterd, per ongeluk. het heet Entree.

'Er is altijd wel iemand die anders kijkt
Er is altijd wel iemand die niet begrijpt
Dus ik heb het voor mezelf maar omgedraaid
Je mag het komen halen, want ik kom het niet meer brengen nou
...
Sorry, ik moet verder, maar je kan mee, je kan mee, kan mee, ey, ey
Je kan mee, kan mee
Ik ben net begonnen, entree, entree
Ik zou niet willen zien dat je achterbleef
Dus doe nou niet wat je al deed, al deed, let's go'

misschien ook wel toepasselijk in jouw situatie. kies voor je eigen belang en voor dat van je paard.
Het heeft mij veel goeds opgeleverd en eigenlijk vanaf het moment dat ik weg ben gegaan op die stal is alles berg afwaarts gegaan en is de stal verdubbeld qua aantal paarden (terwijl het kleinschalig was).
Als ik die weide/eigen plek niet had aangenomen dan had ik zoveel spijt gehad nu.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:56

Ik vind niet dat je egoïstisch bent, TS. Je probeert het nog netjes met je vriendinnen te bespreken, maar dat heeft dus helaas niets opgeleverd. Wat jammer en raar dat ze jou en je paard dit niet gewoon gunnen. Je paard kan ook zomaar dood neervallen, dan is 'ie ook weg. Gaan ze dan boos worden omdat hun paarden daarvan in de stress zijn?
Natuurlijk, iedereen ziet wel eens beren op de weg, maar het gaat wel heel ver als je door hun beren je eigen keuzes niet meer kunt maken.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:58

Het is een hobby hè?
Als je teveel op je tenen moet lopen, zou ik zeggen; kies wat je zelf graag wil en sluit het oude netjes en respectvol af.

Zouden mijn vriendinnen niet moeten doen, zich zo op deze bemoeien met mijn hobby.
Kost al zat en dan zou ik me aan moeten blijven passen?

Maar dat moet een ieder voor zich bepalen wat de grens is. Bij jou wekt het al irritatie op...dus.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:01

Mensen vergeten vaak dat als een paard ergens erg makkelijk mee is dat misschien niet vanzelf is gegaan 8)7

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:01

Zeg, laat je niet gek maken door een ander.
Jouwpaard, jouw hobby, jouw keuzes.
Lekker gaan dus en genieten!

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:16

Is het nu 1 vriendin of allebei die niet willen dat je weggaat?

Ik zou gewoon even rustig in gesprek gaan met hen allebei, echt op een ingepland moment, niet even snel snel.

Want aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat jij gewoon moet kunnen doen en laten wat jij wilt met je paard. Maar aan de andere kant snap ik dat het voor iemand best wel moeilijk kan zijn om de zorg van haar paard uit handen te geven en te verhuizen net op het moment dat ze met een pasgeboren kindje zit en dus niet echt kan controleren of die zogenaamde topplek echt een topplek is. Het klinkt namelijk ook een beetje alsof jij de plek geregeld hebt en dat de andere twee gewoon lekker mee mochten?

Als het dus echt een goede vriendin is, zou ik het er met haar over hebben. Wat haar precieze zorgen en twijfels zijn en hoe jullie die kunnen wegnemen en waarom jij je paard wel liever al in juni daar hebt. Een open gesprek moet toch mogelijk zijn?

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:19

Sluit mij bij mijn voorgangers aan.
En zou het absoluut doen het klinkt heerlijk voor jou en je paard.
Het leven loopt altijd anders en de weg soms niet waar je verwacht.
En dit is nou zo een optie in positieve zin die je niet vaak krijgt.

Dus ga lekker genieten met je paardje! Van een heerlijke zomer. De locatie , als je zoveel bij je paardje bent lijkt mij echt geweldig.

Ze moeten van hun probleem niet jouw probleem maken hoor. En jij goed voor jezelf zorgen ten aanzien van grenzen.

En mensen die echt met jou begaan zijn en weten hoeveel tijd jij besteed aan paard zouden jou dit juist enorm gunnen

PS ik kan ook veel maken met pony ( pony kon eerst nog niet eens halster om en achterhand niet aanrakenis nu supermak, en echt mensen doen net alsof ik maar makkelijk praten heb ach want dat is zo een makke, tuurlijk het zal erin gezeten hebben , maar uren in zijn weide, grondwerk, alles stap v stap, maar ja ik heb makkelijk praten ; ik vind het ook fijn om zelfstandig te zijn met hem helemaal omdat ik chronische klachten zelf heb lekker op mijn tempo bezig alleen weg kunnen etc)

Enne mensen soms kan je uitleggen wat je wil , maar beleven ze het echt anders

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:30

Zij zijn niet verplicht mee te gaan naar die plek toch? Ook al wil ze/willen ze wachten tot sint Juttemis met verhuizen, dat is hun goed recht. Net zoals het jouw goed recht is om je paard ergens anders neer te zetten waar hij dan wel lekker naar buiten kan. Dat hun paarden daar last van zouden hebben is jammer, en zal wel eens vaker iets in hun leven gaan gebeuren wat ze niet leuk vinden.

Dat een van het stel zwanger is én een paard heeft waar ze al dan niet bang voor is is niet jouw probleem, dat was haar eigen keuze.


Ik heb ook zo'n vriendin/stalgenoot gehad waar ik alles aan moest aanpassen, dat is uiteindelijk geknapt toen ik gekozen heb mijn paarden wegens hoefbevangenheid van het land te halen en in een paddock te zetten waar zij haar paard niet in wilde hebben.
Ze was woest, heeft nooit weer een fatsoenlijk woord tegen me willen zeggen, heeft geregeld dat mijn paarden niet meer in de weide mochten (huurden samen een stuk land van een particulier) en uiteraard einde vriendschap. Tja, laat maar dan, als mensen je vooral willen omdat je zo lekker handig bent in het gebruik kan je ze missen als kiespijn.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:36

Maar is het dan zo dat zij meer klusjes moeten doen als jij weg bent, omdat de taken dan door 2 gedeeld worden i.p.v. door 3? Want ik kan me wel voorstellen dat het voor hen qua planning misschien lastig is als ze dan nu tijdelijk extra klusjes erbij krijgen. Als je eerst met zn drieën om de beurt de paddock mest en nu met zn tweeën, dan heb je iets meer verplichtingen.

Maar goed, ik vind wel dat jij gewoon je paard lekker op het land moet kunnen zetten. Daarvoor heb je een eigen paard, zodat je je eigen keuzes kan maken. Jammer dit gezeur, maar ook zo herkenbaar :o

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:00

Lekker gaan en niks je aantrekken van hen.
Jouw paard jouw wensen.

Dat zij een broedmachine is en minder/ geen tijd heeft voor haar paard is haar keuze geweest.

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:25

Solistar schreef:
Ik snap het ook niet zo goed, hun 2 paarden staan dan toch nog samen, er is er niet 1 die alleen achter blijft ofzo? Want dan snap ik dat een paard in de stress raakt, maar als ze met z'n 2en zijn valt het over het algemeen toch wel mee?


Naja de ene vriendin wilt eigenlijk niet en de ander wilt wel mee maar vind dat het onze verantwoording van ons allemaal is. Maar er staan nog 2 andere paardjes op stal in een paddock ernaast, en daar wilt ze ook niet samen mee staan terwijl ze wel bij elkaar hebben gestaan hele winter. En dan zegt ze tegen mij dat ik niet in oplossingen denk, maar ik had al bedacht dat ze ook altijd kon vragen of haar paard bij die andere 2 kon. Wordt ze ook boos als ik dat zeg.

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:29

Hutcherson schreef:
Zoiets had ik ook op stal. Mocht niet eens meer zelf bepalen wanneer ik wel of niet wilde rijden of trainen met mijn paard. dat kreeg ik commantaar dat mijn paard graag weer eens wilde werken... wtf.
Uiteindelijk eigen plek gezocht en ik voelde me zo fijn.
In die tijd heb ik veel het lied van Nielson geluisterd, per ongeluk. het heet Entree.

'Er is altijd wel iemand die anders kijkt
Er is altijd wel iemand die niet begrijpt
Dus ik heb het voor mezelf maar omgedraaid
Je mag het komen halen, want ik kom het niet meer brengen nou
...
Sorry, ik moet verder, maar je kan mee, je kan mee, kan mee, ey, ey
Je kan mee, kan mee
Ik ben net begonnen, entree, entree
Ik zou niet willen zien dat je achterbleef
Dus doe nou niet wat je al deed, al deed, let's go'

misschien ook wel toepasselijk in jouw situatie. kies voor je eigen belang en voor dat van je paard.
Het heeft mij veel goeds opgeleverd en eigenlijk vanaf het moment dat ik weg ben gegaan op die stal is alles berg afwaarts gegaan en is de stal verdubbeld qua aantal paarden (terwijl het kleinschalig was).
Als ik die weide/eigen plek niet had aangenomen dan had ik zoveel spijt gehad nu.


Ja wat een mooie tekst! Ik ga ook heel ver hoor, ik probeer altijd mee te denken, alleen ik twijfel nu zo omdat er geen gesprek mogelijk is, ze is gelijk heel boos. En ik ken mezelf... Ik ga hier heel ongelukig van worden. Mijn paard is mijn verantwoording en niet van een ander. Maar is makkelijker gezegd dan gedaan.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:29

Ik snap het probleem nog steeds niet eigenlijk. Is het voor de ene vriendin een probleem dat als jij weg bent naar die andere plek, en de andere vriendin in juli op vakantie gaat dat haar paard dan alleen staat?

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:31

marley93 schreef:
Ik vind niet dat je egoïstisch bent, TS. Je probeert het nog netjes met je vriendinnen te bespreken, maar dat heeft dus helaas niets opgeleverd. Wat jammer en raar dat ze jou en je paard dit niet gewoon gunnen. Je paard kan ook zomaar dood neervallen, dan is 'ie ook weg. Gaan ze dan boos worden omdat hun paarden daarvan in de stress zijn?
Natuurlijk, iedereen ziet wel eens beren op de weg, maar het gaat wel heel ver als je door hun beren je eigen keuzes niet meer kunt maken.


Ja en ik heb al een keer meegemaakt dat mijn paard dood naast mij neer is gevallen. Ik wil gewoon kunnen genieten van mijn paard wanneer hoe en zolang ik dat kan. Ik probeer er normaal over te praten maar niks is goed wat ik zeg. Ze zei ook dat ik haar laat kiezen tussen het paard of haar baby. Dan denk ik... Hoe kan ik da nou doen? Ga dan echt twijfelen aan mezelf...

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:33

Knert schreef:
Het is een hobby hè?
Als je teveel op je tenen moet lopen, zou ik zeggen; kies wat je zelf graag wil en sluit het oude netjes en respectvol af.

Zouden mijn vriendinnen niet moeten doen, zich zo op deze bemoeien met mijn hobby.
Kost al zat en dan zou ik me aan moeten blijven passen?

Maar dat moet een ieder voor zich bepalen wat de grens is. Bij jou wekt het al irritatie op...dus.


Ook een beetje mijn fout dat ik altijd alles snel goed vind en te afwachtend wordt als ik weet dat een ander boos gaat worden... Maar het gaat mij idd te ver als er bepaald gaat worden wat ik met mijn paard doe. ..

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:35

Magrathea schreef:
Mensen vergeten vaak dat als een paard ergens erg makkelijk mee is dat misschien niet vanzelf is gegaan 8)7


Ja en dat vind ik best jammer... Ik vind het nu ook spannend hem voor het eerst helemaal alleen mee te nemen op vakantie, maar ik ken hem goed genoeg dat het kan, en ik heb geoefend...die grenzen moeten opgezocht worden..En dat doen de anderen niet, waardoor ze bijna afhankelijk zijn van mijn paard omdat hij zelfverzekerd is.

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:41

Gini schreef:
Is het nu 1 vriendin of allebei die niet willen dat je weggaat?

Ik zou gewoon even rustig in gesprek gaan met hen allebei, echt op een ingepland moment, niet even snel snel.

Want aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat jij gewoon moet kunnen doen en laten wat jij wilt met je paard. Maar aan de andere kant snap ik dat het voor iemand best wel moeilijk kan zijn om de zorg van haar paard uit handen te geven en te verhuizen net op het moment dat ze met een pasgeboren kindje zit en dus niet echt kan controleren of die zogenaamde topplek echt een topplek is. Het klinkt namelijk ook een beetje alsof jij de plek geregeld hebt en dat de andere twee gewoon lekker mee mochten?

Als het dus echt een goede vriendin is, zou ik het er met haar over hebben. Wat haar precieze zorgen en twijfels zijn en hoe jullie die kunnen wegnemen en waarom jij je paard wel liever al in juni daar hebt. Een open gesprek moet toch mogelijk zijn?


Het is 1 vriendin die nu heel boos is en eigenlijk niet wilt. Ik heb proberen te praten maar mijn gevoel mag er volgens haar niet zijn. Ze word boos en praat niet tegen me. De ander kan ik wel mee praten maar heeft ook een duidelijke mening, vorig jaar zijn ze al een keer boos geweest omdat ik ook geen kant op kon. Heb er niet van kunnen slapen, ze waren echt heel boos, terwijl ik gewoon probeer te praten en nu ook.
Vorig jaar is ze met mij meegeweest om te vragen of ze dit jaar op deze plek mag staan, en ze is vrij in haar keuze, ze gaat mee of ze blijft. Staan nog 2 andere paarden. En ik begrijp haar heel goed, maar omdat zij een ander leven heeft met andere doelen en keuzes voelt het voor mij of ik alles moet laten terwijl het mijn paard is.

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:44

Svadilfari1 schreef:
Sluit mij bij mijn voorgangers aan.
En zou het absoluut doen het klinkt heerlijk voor jou en je paard.
Het leven loopt altijd anders en de weg soms niet waar je verwacht.
En dit is nou zo een optie in positieve zin die je niet vaak krijgt.

Dus ga lekker genieten met je paardje! Van een heerlijke zomer. De locatie , als je zoveel bij je paardje bent lijkt mij echt geweldig.

Ze moeten van hun probleem niet jouw probleem maken hoor. En jij goed voor jezelf zorgen ten aanzien van grenzen.

En mensen die echt met jou begaan zijn en weten hoeveel tijd jij besteed aan paard zouden jou dit juist enorm gunnen

PS ik kan ook veel maken met pony ( pony kon eerst nog niet eens halster om en achterhand niet aanrakenis nu supermak, en echt mensen doen net alsof ik maar makkelijk praten heb ach want dat is zo een makke, tuurlijk het zal erin gezeten hebben , maar uren in zijn weide, grondwerk, alles stap v stap, maar ja ik heb makkelijk praten ; ik vind het ook fijn om zelfstandig te zijn met hem helemaal omdat ik chronische klachten zelf heb lekker op mijn tempo bezig alleen weg kunnen etc)

Enne mensen soms kan je uitleggen wat je wil , maar beleven ze het echt anders


Bedankt erg fijn om te horen!
Ja iedereen denkt dat het allemaal vanzelf is gegaan. Maar ik heb er aktijd veel tijd in gestoken. Ik wikde altijd al heerlijk op pad met hem. En zij heeft het altijd anders aangepakt en dat is niet erg... Ieser zijn ding, maar nu kan zij minder goed uit de voeten...

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:46

julius_juut schreef:
Zij zijn niet verplicht mee te gaan naar die plek toch? Ook al wil ze/willen ze wachten tot sint Juttemis met verhuizen, dat is hun goed recht. Net zoals het jouw goed recht is om je paard ergens anders neer te zetten waar hij dan wel lekker naar buiten kan. Dat hun paarden daar last van zouden hebben is jammer, en zal wel eens vaker iets in hun leven gaan gebeuren wat ze niet leuk vinden.

Dat een van het stel zwanger is én een paard heeft waar ze al dan niet bang voor is is niet jouw probleem, dat was haar eigen keuze.


Ik heb ook zo'n vriendin/stalgenoot gehad waar ik alles aan moest aanpassen, dat is uiteindelijk geknapt toen ik gekozen heb mijn paarden wegens hoefbevangenheid van het land te halen en in een paddock te zetten waar zij haar paard niet in wilde hebben.
Ze was woest, heeft nooit weer een fatsoenlijk woord tegen me willen zeggen, heeft geregeld dat mijn paarden niet meer in de weide mochten (huurden samen een stuk land van een particulier) en uiteraard einde vriendschap. Tja, laat maar dan, als mensen je vooral willen omdat je zo lekker handig bent in het gebruik kan je ze missen als kiespijn.


Ja ik begin ook steeds meer te denken.. als ik mijn gevoelens ook niet mag uiten en er gelijk ruzie is, wat betekend deze vriendschap dan? Ik begrijp haar angsten en onzekerheden etc echt wel en wil haar er mee helpen, maar ik kan niet mezelf er mee in de weg gaan zitten, toch?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:48

Je mag met jouw eigen paard doen wat je wil. daarom heb je een eigen paard.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:55

Citaat:
Ze zei ook dat ik haar laat kiezen tussen het paard of haar baby. Dan denk ik... Hoe kan ik da nou doen? Ga dan echt twijfelen aan mezelf...

Wat een manipulerende tr*t.
Die opmerking gaat echt te ver: zij kiest voor kinderen. En het is geen groot geheim dat kinderen dure en tijdintensieve hobbies in de weg kunnen zitten. Dat wist ze en daar heeft ze bewust voor gekozen. De consequenties van die keuze moet ze niet op jou afwentelen.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:56

Ik was direct klaar met praten als ik het verwijt zou krijgen dat je haar laat kiezen tussen haar paard en haar baby.
Echt södemieter een heel eind op, zij wil kinderen en dan miepen bij een ander?

Kijk sommige dingen snap ik, ik moet eigenlijk dagelijks mijn pony binnen zetten bijtijds.
Dat kan ik fysiek gewoon niet zo vroeg..
Dus nu heb ik gewoon een vanzelf ontstane deal dat ik wat kleine dingen regel dagelijks.
Dingen die zij weer snel vergeten of geregel is dat het niet vergeten wordt.
Dus ik heb mijn rust, en zij hebben iemand die wat lichte klusjes doet.
Maar als ik op vakantie wil met mijn pony zouden ze dat alleen maar leuk vinden.
Ik snap ook niet waar ze moeilijk over doen, kijk huur je samen een weide en laat je je weidegenoot met één paard achter snap ik het.
Dan kies je samen voor die weide en zit zij echt met een probleem.
Nu is er geen probleem maar zien ze er een die er niet is zoals ik begrijp.