[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:34

Als je BE hebt kan je ook gerust een 2-paards ifor erachter knopen die tot 2600 geladen mag worden. Nadeel is echter dat die leeg al 900kg weegt, dus met 2 paarden zit je ook al boven de 2000kg.

Je kan echter wel eens neuzen bij de volledig alu trailers die een hogere tmm hebben, wat daar de leeggewichten van zijn. Voor 2 paarden op een max. trekvermogen van 2000 mag je trailer hooguit 800kg leeg wegen op voorwaarde dat je paarden <600kg/stuk wegen en dat je niets aan materiaal in de trailer meeneemt.
Een zadelkamer is ook verlies aan laadvermogen dus als het kan zou je dat kunnen laten vallen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:04

xLoki schreef:
Zo hee Ikke wat een toon :') tandje minder mag ook wel _O-
En wat voor trailers binnen de 2000kg raad jij dan aan?

De waarheid is niet aardig.....
Maar je hoeft je niet druk te maken om het papieren gewicht van de trailer; voor jou is van belang dat het daadwerkelijk gewicht van je trailer beneden de 2000kg-grens van je auto blijft.

Ik zou beginnen met wegen van je paarden zodat je over feiten kunt praten.
Punt is dat je met twee dressuurkastelen van 170+ geen schijn van kans maakt om binnen de grenzen van je auto te blijven. Heb je twee F-pony's dan gaat het meestal wel goed (behalve bij Tinkers en soortgelijk).

Als je dat weet, weet je hoeveel je trailer nog mag wegen. Maar houdt wel in je achterhoofd dat je ze niet veel lichter dan 800kg zult vinden. Pas op dat papier niet altijd gelijk is aan de werkelijkheid.

Dat het niet het probleem van Bockmann is wat de trailer weegt lijkt niet aardig gezegd maar de chauffeur is verantwoordelijk voor een kloppende combi; daar kan Bockmann heel weinig mee. Zij zeggen gewoon: moet je een grotere auto nemen, waar ze dan weer gelijk in hebben.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:09

xLoki schreef:
Kan iemand mij misschien helpen?
Wij hebben momenteel een Ifor Williams 1,5 paards trailer, maar ik zou toch graag een tweepaards willen.
We hebben een Subaru Forester (4WD, automaat) uit 2014 welke 2000kg mag trekken. Ik wil een trailer zonder hout, zag dat de Bockmann een maximaal gewicht van 2000kg heeft (1150kg leeg), maar daar kan je dan toch nooit twee volwassen paarden in kwijt..? Wie heeft er tips of duidelijkheid?


Als je nog een tijdje met de forester wil doorrijden en geen hout op de trailer wenst kom je bij de lichtgewicht tweepaards Aluminium trailers uit.
Buiten Bockmann zijn er veel meer aanbieders zoals bijvoorbeeld Cheval liberte.
Deze bieden trailers aan onder de 800 kg eigen gewicht.
Alles aan extra,s geeft een toename in het gewicht en dus een afname van het laadvermogen.

Een trailer van 800 kg en 2000kg max geeft je de kans om 2 x 600 kg aan paard te laden.
Als een daarvan zwaarder is kan je als alles goed beladen is de kogeldruk daar nog bij optellen.
dus tot 1250 kg aan paarden kan door alleen de trailer te vervangen.

Als de trailer wat luxer en zwaarder wordt zou je in de toekomst eventueel ook naar een andere trekauto moeten kijken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:53

Wat Ikke zegt klopt. De trailerboer hoort enkel de gewichten kenbaar te maken maar jij als chauffeur moet maar zorgen dat het allemaal klopt.
Ik ben zo bij Bockmann (of was het Humbaur?) in mijn zoektocht een 2-paards tegengekomen met TMM 2000 en maar 900kg laadvermogen. Kan je dus hooguit 2 E-pony's in kwijt van 450kg/stuk. Of een paard en een kleine pony. Maar geen 2 kleinere paarden van 1.60 want die tikken 500kg ook al snel aan.

Alleen kan je daar de trailerboer dus niet voor aanwijzen als je beboet wordt voor overladen rijden of bij verzekeringsproblemen bij een ongeluk. Jij rijdt ermee dus moet jij maar zorgen dat het klopt. Het is niet omdat er 2 in kunnen dat het ook gewoon maar mag.

En 2000kg is iig krap voor 2 paarden. De mijne van 1.63 weegt al 550kg.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:19

En dat probleem hebben de B "vrachtwagentjes" dus ook. Er zijn er waar plaats is voor 2 paarden maar kwa gewicht mag er net een shetlander mee en bijpassend tuig.

Zelf dus de ogen open houden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:21

Varekaj schreef:
Maar geen 2 kleinere paarden van 1.60 want die tikken 500kg ook al snel aan.

Stokmaat is minder van belang dan borstomvang. Het gewicht zit in de body, niet in de benen. Er zijn diverse formules om het gewicht te schatten, sommige met stokmaat, andere zonder.
Met: ((Borstomvang in cm x 4,3) + (Schofthoogte in cm x 3)) - 785 kg = Gewicht in kg.
Zonder: (Borstomtrek in cm)² x (Lengte in cm) / 11.880 = Gewicht van het paard in kg

De meeste warmbloeden zullen tussen de 500 en 550 kg zitten. Ik heb mijn paarden nooit op de weegschaal gehad maar ik kon aan de auto wel merken dat de merrie met veel Gelders bloed en flink body zwaarder was dan mijn puur dressuur gefokte KWPN-er. Daar lijkt de auto ongeveer evenveel moeite voor te moeten doen als met een grote D pony. Die laatste werd op de kliniek op 470 kg gewogen.

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:53

Heb een smalle draver die ik op 480-520 kg schat en een twenter KWPN normaal modelletje.
Maar begrijp ik dan goed dat je dus niet met de maximaal toegestane massa van de trailer rekent, maar de massa die er daadwerkelijk op staat? Dus je in principe een trailer met Max toegestane massa van 2600 kan nemen bijvoorbeeld?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:57

xLoki schreef:
Dus je in principe een trailer met Max toegestane massa van 2600 kan nemen bijvoorbeeld?

Ja dat kan.
Voor een tweepaards heb je sowieso rijbewijs BE nodig, of de trailer dan maximaal 2000 of 2600 mag wegen doet er niet toe. Wel moet je in dit geval zorgen daar het werkelijke gewicht onder de 2000 kg blijft want je auto mag niet meer trekken.

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:00

Rex_Rolfo schreef:
xLoki schreef:
Dus je in principe een trailer met Max toegestane massa van 2600 kan nemen bijvoorbeeld?

Ja dat kan.
Voor een tweepaards heb je sowieso rijbewijs BE nodig, of de trailer dan maximaal 2000 of 2600 mag wegen doet er niet toe. Wel moet je in dit geval zorgen daar het werkelijke gewicht onder de 2000 kg blijft want je auto mag niet meer trekken.

Dank voor de info! Ik heb inderdaad mijn BE rijbewijs.
De Cheval Liberté trailers zien er goed uit en zijn niet duur, zit er dan ergens een addertje onder het gras of is dat mijn natuurlijke achterdocht? :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:22

Eigen gewicht van de trailer. Als je kan moet je dat zeker controleren.
Want niet elk merk geeft het ledig gewicht aan met extra's erbij. Zo kan een basic model 900kg wegen maar met extra voorlader/dubbele achterklep en zadelkamer erbij plots wel de 1000kg aantikken, maar zetten ze dat niet in de brochure. Dus vraag ernaar als dat niet op papier staat.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:35

xLoki schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ja dat kan.
Voor een tweepaards heb je sowieso rijbewijs BE nodig, of de trailer dan maximaal 2000 of 2600 mag wegen doet er niet toe. Wel moet je in dit geval zorgen daar het werkelijke gewicht onder de 2000 kg blijft want je auto mag niet meer trekken.

Dank voor de info! Ik heb inderdaad mijn BE rijbewijs.
De Cheval Liberté trailers zien er goed uit en zijn niet duur, zit er dan ergens een addertje onder het gras of is dat mijn natuurlijke achterdocht? :D

Cheval Liberte is Frans en Frans heeft niet de naam oerdegelijk te zijn maar als ik op de Equitana kijk wat ze aanbieden heb ik niet de indruk dat het flimsy zooi is of slordig in elkaar gezet is.
Ik zou het merk in ieder geval niet op voorhand afschrijven.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:48

Tot nu toe heb ik een stuk of 5 trailers achter mijn auto gehangen. De cheval liberte is en ligt veruit het fijnst naar mijn mening. Andere trailers waren ook wel de bekendere merken.

Dit bertrof trouwens wel een versie met voorlader, tweepaards.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:23

Ik heb de Henra Performance XL, op papier 750 kg, in werkelijkheid met tussenschot en zadelkamer 820 kg. Mag tot 2000 kg laden, je kunt hem ook op 2400 kg zetten bij de tenaamstelling.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:26

palousa_boy schreef:
En dat probleem hebben de B "vrachtwagentjes" dus ook. Er zijn er waar plaats is voor 2 paarden maar kwa gewicht mag er net een shetlander mee en bijpassend tuig.

Zelf dus de ogen open houden.


In de Duitse st. Georg van december staat een onderzoek naar het laadvermogen. Gemiddeld houd je 400 kg laadvermogen over na aftrek van bestuurders, tank en spullen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:12

suffie schreef:
palousa_boy schreef:
En dat probleem hebben de B "vrachtwagentjes" dus ook. Er zijn er waar plaats is voor 2 paarden maar kwa gewicht mag er net een shetlander mee en bijpassend tuig.

Zelf dus de ogen open houden.


In de Duitse st. Georg van december staat een onderzoek naar het laadvermogen. Gemiddeld houd je 400 kg laadvermogen over na aftrek van bestuurders, tank en spullen.

Nou, beweren dat alle losse zooi, brandstof en mensen 800kg zou wegen (uitgaand van zo'n 1200kg bruto laadvermogen wagen) is ook wat erg overdreven.

Ik hanteer als vuistregel dat een mens, paard en alle zooi er omheen 1000kg weegt. Daar heb ik dan ook al veiligheidsmarges in meegenomen.
In die context ben ik dus erg benieuwd waar die Duitsers mee gerekend hebben.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:25

ikke schreef:
In die context ben ik dus erg benieuwd waar die Duitsers mee gerekend hebben.

met Duitsers :+




Afbeelding

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:27

_O- _O-

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:46

Sommige B wagentjes hebben ook een watertank aan boord en zelfs laddertjes naar boven en luifels aangebouwd. Een enkeling laat ook een hoog voorrek monteren waarmee het paard dus niet alleen tot de borst opgesloten staat, maar ook voor zijn hoofd.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:02

Ondanks dat ik hier al een tijdje meeleest zie ik soms door de bomen het bos niet meer en hoop ik dat jullie goede suggesties hebben voor mijn vraag.

Nu rijden we met een Kia Sportage uit +- 2009 met daarachter een 1/1.5 paarse ifor Williams. Prima combinatie en rijd als een trein.
Echter begint de auto hier en daar wat "mankementen" te gaan vertonen en kijken we ondertussen wat een goede opvolger zou kunnen zijn. Echter is het soms knap lastig om bij automerk websites de trekgewicht terug te vinden. Hebben jullie eventueel suggesties bij welke merken absoluut weg te blijven en misschien aanraders?

Huidige auto mag 1900 kg trekken wat ruim voldoende is voor deze trailer. Auto wordt ook voor gewoon woon-werk verkeer gebruikt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:21

miss_lizje schreef:
Echter is het soms knap lastig om bij automerk websites de trekgewicht terug te vinden.

Je zoekt nieuw? Als je er een tegenkomt die al op kenteken is gezet kun je dat invoeren bij rdw.nl (https://ovi.rdw.nl/default.aspx), onder 'gewichten' staat ook aanhanger geremd en ongeremd.

Andere optie: op www.autoweek.nl merk en model selecteren en het 3e keuzevak op 'specificaties' zetten. Uitvoering van je keuze opzoeken en dan staat daar ergens in de uitgebreide lijst met specificaties "max aanhangermassa geremd".

Voor een overzicht de vaker in dit topic genoemde genoemde lijst en op gaspedaal.nl en autotrack.nl kun je als één van de selectiecriteria het trekgewicht ingeven.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:46

Bij gaspedaal kun je ook op trekgewicht zoeken.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:05

En als het kenteken erbij staat, kan je die weer door de RDW halen als het niet direct duidelijk is.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:41

Maar blijf opletten; de databeesten van die sites is niet altijd foutloos.
RDW kun je in principe recht aan ontlenen; dat is namelijk wat op je kenteken komt te staan.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:30

suffie schreef:
In de Duitse st. Georg van december staat een onderzoek naar het laadvermogen. Gemiddeld houd je 400 kg 700 kg laadvermogen over na aftrek van bestuurders, tank en spullen.


Sorry, te snel getypt, ik heb het aangepast.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:38

Wij hebben een nissan x trail super ding om trailer te trekken heeft 2wd of instellen voor 4wd met 1 knop, dus ook nog eens zuinig. Helaas gaan we hem verkopen omdat niet al onze honden er in passen.