[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

 
 
ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:38

SparklingApp schreef:
ikke schreef:
Voor een old timer geldt wat voor elke auto geldt: hoe beter je 'm onderhoudt, hoe beter hij het zal doen.

Ja dat snap ik nog wel :D maar aangezien ik voor het onderhoud afhankelijk ben van een garage, is dat natuurlijk wel wat anders als iemand die daar zelf handig in is en regelmatig van alles even langs loopt.
Mijn Pajero is 21 jaar oud geworden en nu dacht ik tijdens het rijden een raar geluid te horen en had mijn radio uit gezet om te luisteren, maar hoorde toen niks meer.
Achteraf is er door slijtage iets los geraakt wat de hele motor door geslingerd is en alles vernield heeft, was ik meteen gestopt, dan was het te repareren geweest, maar nu zat het hele motorblok onder de olie en was het foute boel, had ik er meer kijk op gehad, dan had ik met dat geluid even onder de motorkap gekeken en in dat opzicht lijkt me dat verschil te maken om een oldtimer aan te schaffen of niet, maar misschien heeft een ander daar een hele andere kijk op..

Een old-timer die voor elke zucht en steun naar de garage moet, is een slecht plan, tenzij je zo'n Beun de Haas kent die het snapt, je hier en daar wil matsen en jij bereid bent jezelf enige technische basiskennis eigen te maken.

Kun je dat niet (om welke reden dan ook) laat old-timers dan voor anderen.....

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:31

twater schreef:
Ssang yong Rexton 2,7 diesel. Mag én kan 3500 kg trekken en zijn relatief goedkoop in aanschaf

Daarna niet meer.....

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:34

twater schreef:
ikke schreef:
Daarna niet meer.....


Ervaring ....??? ik rij er anders al meer dan 10 jaar probleemloos mee en nog nooit geen mankementen gehad

Ze wegen 2500kg. Met Diesel kost dat de gemiddelde particulier een godsvermogen aan wegenbelasting; grijs kenteken of niet.

Daarnaast zijn ze gewoon duur in onderhoud want werkpaard met veel bewegende delen en dat geeft gewoon meer slijtage en dan gaan we er nog even vanuit dat je een garage hebt die weet waar ze mee bezig zijn. Zo niet, draai je je aandrijflijn in de soep en heb je nog veel meer kosten.

Ervaring? ja, ik rijd al 25 jaar 4x4's die ik in eigen beheer onderhoud.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:48

twater schreef:
Ikke,
Géén eigen met ervaringen ssang yong dus, auto zelf weegt nog geen 2 ton, incl laadvermogen is 2,5 ton maar als je dat er niet in gooit weegt ie gewoon 1950 kg( op grijs kenteken). En ik ken sowieso nog 2 mensen die er al jaaaren probleemloos mee rijden.Ik heb daarentegen destijds veel onkosten gehad met een nieuw aangeschafte LR Discovery, denk je dat je een nieuwe auto koopt, man man wat een gedonder de eerste jaren, gelukkig allemaal opgelost met garantie en coulance. Daarna overgegaan naar ssang yong,rij nu al 20 jaar dit merk,2 Korando's en nu en rexton en ben nog steeds tevreden alhoewel je over de modellen die ze maken kunt discuseren. En dus niet uw ervaring/mening projecteren als de enige waarheid, ieder merk zal zijn maandagochtend-serie hebben en bestuurders die niet bij zo'n auto passen

Ook 436 euro per drie maanden wegenbelasting (grijs kenteken particulier) is voor veel mensen een hoop geld!

Daarnaast maakt merk niet uit. Een 4x4 die niet fatsoenlijk onderhouden wordt, wordt een onbetrouwbaar geldverslindend monster; ongeacht of dat een LR, een Ssang Yong of een Mercedes is!
Draai de automaat van een ML maar in de soep, kom je erachter wat dat kost.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:43

SparklingApp schreef:
Een vriendin heeft een ssangyong rexton en is er heel tevreden over en bij haar garage noemen ze weer andere merken waar je op leeg zou lopen, het blijft toch een risico met een oudere auto waarvan je weinig weet.
Nou.. wij hebben er ondertussen een opkoper bij gehad bij de garage en die zei dat de auto nog prima te repareren zou zijn. Ik weet nu ook niet of ik meer vertrouwen in de garage of in de opkoper moet hebben, maar nu is het plan om hem toch te repareren.
Wordt vervolgd..

Blokje van de sloop rukken en erin slingeren en hup; je rijdt weer.... in ieder geval zo lang het duurt.

Ben ik wel benieuwd hoe ver men het blok open gemaakt heeft om te zien wat er echt aan de hand is.

Beetje motorrevisie komt je op 5 a 10k te staan, afhankelijk van hoe stuk je blok is. Blok van de sloop kost je nog niet de helft, maar de garantie is vaak ook maar totdat je de contactsleutel omdraait. Let dus goed op wat men zegt te doen en wat dat zou gaan kosten.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:30

Chasey schreef:
Soms moet je ook geluk hebben met een auto.
Onze Volvo hebben we behoorlijk wat tegenslagen mee.
Automaat is vervangen en kwam nog het een en ander aan het licht... reparatie van 3800,- euro, terwijl de indicatie 2500,- was.
Afijn... automaat is weer als nieuw en nu is het stuurhuis naar de kloten... reparatie schatting 1300,-
We lopen compleet leeg op de Volvo, terwijl we dachten een goede auto te hebben. Kan wel janken.

Zal ik er nog een defecte motor aan toevoegen.... wat een klote-auto's, die Volvo's......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:25

Selka schreef:
Hmm dan is 4x4 dus noodzakelijk. Jammer ik zag best wat voordelen bij een bus maar ik moet wel het bos uit kunnen komen met 2 paarden. Irritant als mannen gelijk hebben :P

Moet dat echt 3500kg zijn? Het staat wel heel ruig, maar ik ken niet zoveel trailers die dat ook daadwerkelijk mogen wegen en dat laadvermogen ook echt gebruiken.

Op het moment dat je feitelijk genoeg hebt aan 2500 - 2600kg, komt het plaatje er heel anders uit te zien

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:37

Pipodipo schreef:
Selka schreef:
ikke, jep helaas wel. Dressuurkasteel en Shire moeten samen mee. Zit ik op 2700 kg, trailer mag 1700kg laden en weegt zelf 1000 kg. Ik wil speling hebben en ga daarom naar 3500kg. Huidige auto mag minder trekken en doet dit vooralsnog zonder problemen maar ik voel mij er zelf niet prettig bij.

In de toekomst is de kans groot dat er nog een Shire komt en dan kom ik er helemaal niet meer onderuit.

Onlangs reed ik achter een combinatie van bus met IW met 2 hele flinke paarden erin, aan het eind van de oprit naar de snelweg reed het gevaarte net over 50 en moest op die snelheid invoegen. Voorzichtig rijden met je paarden snap ik nog wel, maar dit ging wel erg traag. Daarom snap ik wel dat je een auto zoekt die makkelijk een trailer met twee flinkerds kan trekken.

Maar kwam dat door oeverloos gebrek aan vermogen of een jammerende chauffeur die z'n rechter voet niet kan gebruiken?

Ik was laatst ook bijzonder onaardig bezig voor het overige verkeer, maar ik had ook twee zeer onervaren mieperts op de wagen. Dan kun je nog zoveel power hebben; dat keert zich op zo'n moment eigenlijk tegen je en vraagt dus om extra beheersing van de rechtervoet.

@Selka: ik snap je beweegredenen maar om even terug te grijpen op de Ssang Young die eerder langs kwam; daar zijn versies die 3200kg aan de haak mogen hebben en versies die 3500kg mogen trekken. Waarom was me niet helemaal duidelijk maar beide zullen in dat opzicht voldoen.
Punt van aandacht is wel dat de combi die je beschrijft een wat serieuzer beroep zal doen op de toegestane kogeldruk. Ik schat in dat 100kg weleens aan de magere kant zou kunnen zijn. Check dat terdege!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:01


kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:16

Eef_Bam schreef:
Aangezien hier nogal wat kenners zitten, even een vraagje. Mijn oudere wagen (1991) heeft ineens een probleem. Hij heeft een maand stilgestaan in de 1e versnelling. Afgelopen weekend wilde mijn stiefvader hem starten en verplaatsen. Starten lukte, maar in de versnelling krijgen absoluut niet. Alleen in de achteruit, en dan slaat hij af. De laatste keren dat ik er mee gereden heb ging schakelen gewoon soepel, dus versleten koppeling is onwaarschijnlijk. Wel voelt het schakelen heel anders dan een moderne auto, en mijn stiefvader had er nog nooit mee gereden, dus wellicht heeft hij iets geforceert wat niet hoort. Weet iemand hier wat het probleem ofde oplossing kan zijn?

Even over je bericht heen gelezen maar hoe heeft ie de wagen gestart? Als ie 'm eerst in vrij gezet heeft, gestart en dan willen schakelen, dan zou het kunnen zijn dat de koppelingsplaten vast zitten.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:15

Selka schreef:
Via via kunnen wij een Landrover Discovery 4 kopen. Iemand hier ervaring met de auto? Mag 3500 kg trekken, heeft genoeg ruimte voor de honden achterin en wij vinden m mooi. Maar geen idee hoe de prestaties zijn. Online op een caravanforum zijn ze tevreden maar ik dacht ik vraag het hier ook nog even.

Hoe betrouwbaar is dat via-via? Ook een Disco 4 kun je verrot trappen.
Check de status van de distributie en bij benzine, de ontsteking. Dat zijn dure grappen bij de D4.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:40

Selka schreef:
Fijn te lezen asciugamano! Duur in wegenbelasting zijn alle 3500kg auto’s helaas.

Ilke, het is een diesel. Erg betrouwbaar gelukkig.
Met distributie bedoel je de riem?

Yep, en die zit aan de achterkant. Beetje prijzig grapje en hij heeft niet het eeuwige leven zoals de ketting in de good old V8.

Check z'n leeftijd dus terdege.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:05

BMHP schreef:
Asciugamano schreef:
Beboet misschien niet maar hoe reageert de politie en verzekeringsmaatschappij na een aanrijding?

En ook al zou t dan met een sisser aflopen, wanneer je op dit moment moet kiezen, kies je daar toch niet voor, als je t nu al weet?


Verzekeringsmaatschapijen heb ik nooit bij een aanrijding ter plaatse gezien. Ook de Politie komt liever niet dan wel. Maar om jouw redenering te volgen, wie gaat erop weg als je van te voren al weet dat je een aanrijding krijgt?

Als Engeltje het gewicht van het tweede paard weet kan ze zelf de beslissing maken.

Nou, ik weet van enkele gevallen waarbij combi's in beslag genomen zijn vanwege twijfels over de gewichten. Op dat moment is de verzekering echt wel in beeld. Lees je voorwaarden!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:18

palousa_boy schreef:
Bewust overbeladen daar zal geen enkele maatschappij blij mee zijn gok ik, ook al zien sommige agenten het schijnbaar door de vingers als je binnen een marge blijft.
Persoonlijk zou ik iemand meteen op cursus sturen als men bewust dat soort dingen doet maar ik ben dan ook geen politieagent ;)

Technisch is er natuurlijk enige marge en als de politie alles van de weg zou halen bij die caravancontroles, dan moeten ze grotere parkeerterreinen aan gaan leggen om al die combi's op te slaan ~~}>

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:00

cissy schreef:
Ik zou niet eens met zo'n net aan combi de weg op durven. Liever wat overhouden want je bent niet als enige op de weg.

Dan ga ik maar niet vertellen waar die trailer allemaal aan gehangen heeft......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:29

xsensibel schreef:
Hoe denken jullie over een LPG auto voor een trailer. Hoe zit dit in vermogen etc?

Heb op dit moment een hele nette Kia Sportage uit 2008 op het oog. Automaat 2.7 V6 4WD, 1600kg trekgewicht maar dus een LPG auto. Iemand hier ervaring mee? :)

Zou de auto van een ex-collega kunnen zijn. Ik vond het drie keer niks omdat ie voor mij te krap was (ik ben erg groot voor Japanse begrippen) maar verder reed ie wel o.k.

LPG staat of valt bij een correcte afstelling.
Ik was altijd best tevreden over mijn V8 op LPG totdat ik bij een specialist terecht kwam omdat een van de stuurkleppen kapot ging. Hij heeft als service de installatie even afgesteld...... Ik wist niet wat me overkwam!
Bij geen meer verbruik merkbaar meer vermogen!
Gezien eerdere ervaringen heb ik de afstelling gemerkt en de APK-keurmeester gecommandeerd dat ie van de LPG installatie af moest blijven, op straffe van de rekening van een nieuwe afstelling. Blijkbaar keek ik dreigend genoeg want men heeft er nooit aan durven komen ook al kreeg ik steevast de opmerking dat de CO wat hoog was. Ja, dat weet ik, BLIJF ERAF!!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:48

xLoki schreef:
Kan iemand mij misschien helpen?
Wij hebben momenteel een Ifor Williams 1,5 paards trailer, maar ik zou toch graag een tweepaards willen.
We hebben een Subaru Forester (4WD, automaat) uit 2014 welke 2000kg mag trekken. Ik wil een trailer zonder hout, zag dat de Bockmann een maximaal gewicht van 2000kg heeft (1150kg leeg), maar daar kan je dan toch nooit twee volwassen paarden in kwijt..? Wie heeft er tips of duidelijkheid?

Dat is jouw probleem, niet dat van Bockmann. Het zijn die gierige 'Ollanders die niet voor een 2400kg of 2600kg spec trailer gaan want dat kost extra en bovendien denken nog steeds hele volksstammen dat de auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken en dat is NIET WAAR!!

Goed zoeken en dan zijn er best trailers te vinden die binnen de 2000kg van je auto twee niet al te grote paarden kunnen laden. Wat die trailer dan MAG wegen, is niet relevant.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:04

xLoki schreef:
Zo hee Ikke wat een toon :') tandje minder mag ook wel _O-
En wat voor trailers binnen de 2000kg raad jij dan aan?

De waarheid is niet aardig.....
Maar je hoeft je niet druk te maken om het papieren gewicht van de trailer; voor jou is van belang dat het daadwerkelijk gewicht van je trailer beneden de 2000kg-grens van je auto blijft.

Ik zou beginnen met wegen van je paarden zodat je over feiten kunt praten.
Punt is dat je met twee dressuurkastelen van 170+ geen schijn van kans maakt om binnen de grenzen van je auto te blijven. Heb je twee F-pony's dan gaat het meestal wel goed (behalve bij Tinkers en soortgelijk).

Als je dat weet, weet je hoeveel je trailer nog mag wegen. Maar houdt wel in je achterhoofd dat je ze niet veel lichter dan 800kg zult vinden. Pas op dat papier niet altijd gelijk is aan de werkelijkheid.

Dat het niet het probleem van Bockmann is wat de trailer weegt lijkt niet aardig gezegd maar de chauffeur is verantwoordelijk voor een kloppende combi; daar kan Bockmann heel weinig mee. Zij zeggen gewoon: moet je een grotere auto nemen, waar ze dan weer gelijk in hebben.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:35

xLoki schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ja dat kan.
Voor een tweepaards heb je sowieso rijbewijs BE nodig, of de trailer dan maximaal 2000 of 2600 mag wegen doet er niet toe. Wel moet je in dit geval zorgen daar het werkelijke gewicht onder de 2000 kg blijft want je auto mag niet meer trekken.

Dank voor de info! Ik heb inderdaad mijn BE rijbewijs.
De Cheval Liberté trailers zien er goed uit en zijn niet duur, zit er dan ergens een addertje onder het gras of is dat mijn natuurlijke achterdocht? :D

Cheval Liberte is Frans en Frans heeft niet de naam oerdegelijk te zijn maar als ik op de Equitana kijk wat ze aanbieden heb ik niet de indruk dat het flimsy zooi is of slordig in elkaar gezet is.
Ik zou het merk in ieder geval niet op voorhand afschrijven.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:12

suffie schreef:
palousa_boy schreef:
En dat probleem hebben de B "vrachtwagentjes" dus ook. Er zijn er waar plaats is voor 2 paarden maar kwa gewicht mag er net een shetlander mee en bijpassend tuig.

Zelf dus de ogen open houden.


In de Duitse st. Georg van december staat een onderzoek naar het laadvermogen. Gemiddeld houd je 400 kg laadvermogen over na aftrek van bestuurders, tank en spullen.

Nou, beweren dat alle losse zooi, brandstof en mensen 800kg zou wegen (uitgaand van zo'n 1200kg bruto laadvermogen wagen) is ook wat erg overdreven.

Ik hanteer als vuistregel dat een mens, paard en alle zooi er omheen 1000kg weegt. Daar heb ik dan ook al veiligheidsmarges in meegenomen.
In die context ben ik dus erg benieuwd waar die Duitsers mee gerekend hebben.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:27

_O- _O-

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:41

Maar blijf opletten; de databeesten van die sites is niet altijd foutloos.
RDW kun je in principe recht aan ontlenen; dat is namelijk wat op je kenteken komt te staan.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:09

Auto staat kennelijk al geruime tijd daar. Waarom?

HET aandachtspunt van de Freebee is z'n IRD-unit. Die zorgt voor de aandrijving naar de achterwielen. Het is een bekend euvel dat de visco het opgeeft, dat niet opgemerkt wordt waarna de IRD-unit het opgeeft (a 1000 euro ex BTW en montage https://www.johncraddockltd.co.uk/tag00 ... -unit.html) Check dus dat de auto daadwerkelijk een aandrijfas naar achteren heeft. Het is geen ongebruikelijke oplossing om de aandrijfas te verwijderen en de bak af te dichten. Dat plaatje is gewoon te koop!
De as: https://www.johncraddockltd.co.uk/tvb00 ... shaft.html
De visco: https://www.johncraddockltd.co.uk/tor00 ... ander.html

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:28

Sideswipe schreef:
Sterre98 schreef:



Ga je 1 of 2 paarden trekken?
Ik zou er nog maar eens over nadenken..... Ik heb een Freelander gehad (ook deze generatie maar dan de normale 5 deurs).

Ik vond m erg wiebelig met een trailer op de snelweg (eigenlijk gewoon eng met een paard in de trailer). Als je van een viaduct/brug naar "beneden" reed had je het gevoel dat de trailer er met de auto vandoor wilde gaan. Zelfde als een paard zijn "gat" ging schuren tegen de achterstang.
Met andere auto's (Frontera/Terrano2/Sorento/Trooper) met dezelfde trailer had ik daar geen last van.

Daarnaast heb je met als particulier niks aan het grijs kenteken, je betaalt bijna net zo veel als een normaal kenteken maar wel de nadelen (lees als: Je betaalt veel voor een auto waar je max met 2 personen in mag rijden).
Mocht dat je echt niet tegenstaan dan komt het wel als je de auto weer wilt verkopen en dan kun je er mee leuren (of voor een habbekrats inruilen/verkopen)

p.s. ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik zeg dat je er goed over na moeten denken ;-)

Ik heb een Freelander gehad en ik heb een grijs kenteken auto (Frontera) gehad...Been there done that. De Freelander was binnen een half jaar al weer weg (ingeruild voor een Ford Maverick, wat eigenlijk een TerranoII was met Ford logo's erop)

Van rotte ophangrubbers wordt elke auto een dweil......

Daarnaast heeft grijs kenteken ook voor particulieren zin; je betaalt geen provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting en die opcenten lopen op tot 50%!

Voorbeeldje van mijn Volvo:
basis 145 euro
opcenten 103 euro
totaal 248 euro

Bij grijs kenteken zou ik dus maar 145 betalen, in plaats van de 248 die ik nu meet geel kenteken betaal. Noem dat maar niks......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 29699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:35

Sterre98 schreef:
Dus in dit geval zou er gewoon een grijs kenteken Hyundai Santa Fe op mijn pad moeten komen :+

Wat jij wil; zou mijn keuze niet zijn.....

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: iron en 4 bezoekers