[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:52

As usual zeg ik een middenklasser met een fatsoenlijke motor erin. Benzine of diesel ligt aan het aantal km's dat je verwacht te gaan rijden.

Rex_Rolfo schreef:
Welkom. Je hebt rijbewijs BE?
Een 'gewone' middenklasser is vaak een prima trekauto.

ikke schreef:
In de praktijk voldoet een flinke middenklasser meestal prima. Denk aan VW Passat, Ford Mondeo, dat slag auto's, waarbij je altijd even per individueel model moet kijken of het past, aangezien de specs in de jaren nog weleens willen veranderen. Doe je onderzoek op feitenbasis, ga NIET af op wat de verkoper zegt. Net als bij paarden liegen autoverkopers alles aan elkaar, tenzij de auto je verteld dat het wel klopt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:11

Mmm, Marktplaats vindt zeker dat ik met twee paarden op pad moet gaan. Ik krijg tenminste een advertentie voor een dikke trekbak voorgeschoteld. Niet voor mij, maar als iemand graag betaalbaar 3,5 ton aan de haak wil: https://link.marktplaats.nl/m1443863860

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:47

Onali schreef:
Kan ik mijn auto niet terugkeuren naar 1900 kg :+

Ja, dat kan. Loopt via de rdw.

Rex_Rolfo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:49

Even voor de duidelijkheid, met ANWB lid wordt hier het Wegenwacht lidmaatschap bedoelt?

Je kunt namelijk geen WW lid zijn zonder ANWB lidmaatschap, andersom gaat wel.

Chasey schreef:
Ik werd niet geholpen, omdat ik niet onder hebt lidmaatschap viel.

Krom nietwaar, overal maakt het als gehuwden niet uit wie wat doet, behalve bij de Wegenwacht. Door dit soort praktijken heb ik niet echt de indruk dat de leden hun eerste prioriteit zijn -:(-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:59

Je hebt ook nog Route Mobiel of b.v. een jongere auto via merkdealer. Via zoeksite kwam ik https://www.pechhulpvergelijk.nl/ tegen. Geen idee of die beetje onafhankelijk is maar de url klinkt goed

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:08

Asciugamano schreef:
Wat zou een 90 op benzine kosten, aan wegenbelasting?

Leeggewicht invullen op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Het leeggewicht is te vinden op b.v. http://www.autoweek.nl (merk -> model -> specificaties) of als je een specifieke auto op het oog hebt door het kenteken in te vullen op http://www.rdw.nl

Pauline2cv schreef:
Ik wil ook graag onder de €200 aan wegenbelasting per kwartaal blijven....

Drente schijnt de hoogste provinciale opcenten te hebben, zelfs daar kun je nog een benzineauto met 1450 kg leeggewicht rijden voor dat geld. Nou oké, bijna dat geld, 203 euro ;)
In Noord-Holland ben je 1 gewichtsklasse hoger (t/m 1550 kg leeggewicht) 202 euro kwijt.

Weet je wat je trailer met beide IJslanders weegt? Maar een 1800-2000 kg trekgewicht zul je al snel nodig hebben. Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op leeggewicht en trekgewicht: https://www.autotrack.nl/tweedehands?so ... nanummer=1

Hou er ook rekening mee dat een bepaald model met kleinere motor het misschien wel mag trekken maar er toch een flinke dobber aan heeft terwijl eenzelfde model met flink motorblok het met twee vingers in de neus doet.

Even terug komend op je wens een kleinere auto te rijden: groot went meestal vrij snel, hou er ook rekening mee dat sommige auto's veel grotere overkomen dan ze eigenlijk zijn. Onze Hyundai IX35 komt over als een bakbeest, maar in feite is ie korter dan een Astra Stationwagen en maar een paar mm breder. En om een trailer met twee paarden veilig te trekken heb je gewoon wat formaat en eigen gewicht nodig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:35

Estera schreef:
Is een LR Range Rover of Discovery of een Subaru nou een betere auto dan een Kia, Hyundai of Mazda? Ik noem maar wat. Waar moet ik van weg blijven?

Zover ik weet worden alle Subaru's nog in Japan gemaakt. Kwalitatief zijn dat uitstekende auto's, MarcR hier in dit topic is er een groot fan van. Een Outback of Forester lijkt mij ook een prima trekauto.

Brits? Laten we zo zeggen, in de Australische outback, waar je dus echt niet met pech wilt stranden, rijden ze met Land Cruisers, niet Land Rovers.

De Kia en Hyundai hebben de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt. De huidige modellen zijn echt zoveel beter dan die van begin deze eeuw. Mazda werkt(e) veel met Ford samen, dat zijn ook prima auto's. Ford Kuga, VW Tiguan (of Touareg als je groter wilt) kan allemaal. Of een BMW X3 / X5, de keuze is reuze.

Sommige auto's hebben permanente 4WD, andere 2WD maar kun je (op lagere snelheid) de 4WD inschakelen. Benzine is geen enkel probleem, zeker niet met een motor die voldoende reserves heeft.

Een snelle zoekopdracht op gaspedaal geeft 329 resultaten, met zoekwoord "4WD" erbij 41 (maar ik sluit niet uit dat er dan wat vierwielaandrijvers wegvallen): https://www.gaspedaal.nl/suv?brnst=23&k ... 50&trns=14

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:50

Granoek schreef:
Als die touaregs nou eens niet zo veel zouden zuipen :~ Dat vind ik ook een mooie :Y)

Misschien was de werknaam bij Volkswagen wel de VW Tempelier :+

Maar goed, zijn wel meer auto's die een aardige slok lusten. Als je niet zoveel km's draait is dat wat minder relevant dan wanneer je aardig wat asfalt onder de wielen door laat glijden. Outlander PHEV is ook niet echt zuinig, maar als je veel korte ritten doet en je stekkert 'm zoveel mogelijk valt het benzineverbruik wel mee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:06

Dat gaat niet lukken want wegenbelasting gaat op gewicht. Voor een trailer heb je een auto nodig die zelf ook wat in te brengen heeft. Categorie 1251-1350 kg zit je snel aan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:54

MarloesNatje schreef:
...en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn.

Ik zet net even een willekeurige Grand Vitara tegenover een even willekeurige Mondeo. Beide zo'n 6-7 jaar oud, beide mogen 1600 kg trekken. Leeggewicht zit 16 kg verschil in, zijn even duur in belasting (categorie 1351-1450).

Je hebt iets nodig dat minimaal 1200, liefst eigenlijk 1400 kg mag en kan trekken. Want een grote windvangende trailer met bewegende lading is toch wat anders dan een boedelbakkie met hetzelfde gewicht aan stoeptegels.

Autotrack vindt 1621 benzine automaten van 1151-1250 kg die minimaal 1251 kg mogen trekken: zoekresultaat
Zelfs 28 in de gewichtscategorie daaronder. Nu zou ik echt geen trailer achter een Terios willen hangen, maar achter die W201 .. :~

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:22

Ja, dat is zo gepiept op rdw.nl. Zet wel even de trailer met inhoud van tevoren op een weegbrug. Zou zonde zijn als je boven de 1230 kg komt want dan los je het ene probleem op door een ander te creëren. Zit je net boven de 1230 kun je nog overwegen auto én trailer terug te keuren. Of je gaat voor E achter B, pak je ook meteen wat extra kennis mee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 06:57

Onali schreef:
onbekend is hoe alles gesteld is (wanden, bodem, onderstel, elektra)

Staat is alles, dus geen zinnig woord over te zeggen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:26

Onali schreef:
ik ben bang dat hij aan de hoge kant zit :

Waarom zou je daar bang voor zijn? Heb je soms een koopverplichting?

Ik zou zeggen, rij er -bij voorkeur samen- mee na een trailerboer, laat 'm grondig keuren zodat je weet welke kosten er eventueel aan zitten te komen en ga dan om tafel zitten. Kom je er niet uit, ook geen probleem, er staan trailers genoeg te koop.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:46

palousa_boy schreef:
Veel zaken zijn ook wel makkelijk te controleren, zoals de verlichting, banden en of de trailer lekt bijvoorbeeld.

Aanhangerbanden hebben vaak meer te lijden van het staan dan van het rijden. Vooral als de zon erop staat. Je kunt de productiedatum van een band zien aan de vier cijfers op de zijkant. Zijn het er drie dan is het een band van voor de eeuwwisseling. Onderstaande band is b.v. uit week 21 van 2018.

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:24

Vergelijkbare vraag als MarloesNatje had, vandaar even een quote naar eerdere reactie. Bij een Golf betaal je ook voor de naam, kijk dan ook eens bij de concern brusjes Skoda Octavia en Seat Leon.

Rex_Rolfo schreef:
MarloesNatje schreef:
...en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn.

Ik zet net even een willekeurige Grand Vitara tegenover een even willekeurige Mondeo. Beide zo'n 6-7 jaar oud, beide mogen 1600 kg trekken. Leeggewicht zit 16 kg verschil in, zijn even duur in belasting (categorie 1351-1450).

Je hebt iets nodig dat minimaal 1200, liefst eigenlijk 1400 kg mag en kan trekken. Want een grote windvangende trailer met bewegende lading is toch wat anders dan een boedelbakkie met hetzelfde gewicht aan stoeptegels.

Autotrack vindt 1621 benzine automaten van 1151-1250 kg die minimaal 1251 kg mogen trekken: zoekresultaat
Zelfs 28 in de gewichtscategorie daaronder. Nu zou ik echt geen trailer achter een Terios willen hangen, maar achter die W201 .. :~

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:18

StalNollie schreef:
Ik zou voor een 2.0 gaan dat verschil merk je wel.
1.4 vind ik echt laag en heb zelf 1.6gereden nu 2.0 en is wel een verschil. Trekt hem veel makkelijker waardoor ook minder moeite en dus zuipt ie in verhouding minder

1.4 is waarschijnlijk (heb het niet opgezocht) met turbo. Turbo en atmosferisch vergelijken is een beetje appels en peren.

@DenieesB, vraag eens bij een merkgarage wat het kost om een trekhaak onder Leon of Octavia oid te plaatsen. Kon wel eens meevallen.

Ik zeg merk omdat soms de software aangepast moet worden, b.v. ivm parkeersensoren. Een oudere "domme" auto beun je gewoon zelf een tweedehands haak van marktplaats onder.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:02

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:30

Eef_Bam schreef:
Afgelopen weekend wilde mijn stiefvader hem starten en verplaatsen. Starten lukte, maar in de versnelling krijgen absoluut niet.

Heb het daarna zelf nog geprobeerd?
Toevallig niet iemand die al 100 jaar automaat rijdt en niet aan een koppeling denkt?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:07

Lisetjj schreef:
Zijn er hier mensen met ervaring met een ford mondeo 1.6 diesel als trekauto?

Mondeo Diesel is op zich een prima trekauto. Alleen loopt de 1.6 (2011-2015 met 115 pk als ik het goed heb opgezocht) niet over van vermogen. Persoonlijk zou ik met 14-1500 kg aan de haak graag wat meer kracht in het vooronder hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:40

Wat wil je weten? Wat is een zware auto? Gezien je laatste opmerking lijkt het erop dat je vooral aan grijs kenteken zit te denken. Klopt dat?

Twee opties kenteken: grijs of geel
Twee opties eigendom: op de zaak of particulier

Grijs kenteken scheelt m.n. bij een diesel enorm in de wegenbelasting. Als je een bedrijf hebt mag die ook privé in de boeken staan. Bij minimaal 10% voor de zaak (link naar uitleg belastingdienst staat in een eerdere post) hou je de voordelen van grijs kenteken. Voor de zakelijke km's reken je dan een km vergoeding.

Zet je de auto op de zaak en gebruik je 'm ook privé dan heb je met bijtelling te maken. Bij een auto jonger dan 15 jaar is dat op basis van nieuwwaarde, vanaf 15 jaar op basis van dagwaarde. Scheelt nogal een slok op een borrel. Bijvoorbeeld een Range Rover die 3500 kg mag trekken: https://link.marktplaats.nl/m1485091491

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:48

Caesar schreef:
heb ik aan een auto van 1500-2000kg trekgewicht genoeg.

Ik zat met 'zwaar' al aan minimaal 2,5 ton trekgewicht te denken. Als je aan 15-1600 kg genoeg hebt gaan er nog hele werelden open.

Hebben jullie aan één auto genoeg of sowieso twee nodig? Er zijn ook IX35 uitvoeringen die 1600 kg mogen trekken. De onze met inschakelbare 4wd trekt de anderhalf paards met warmbloed (totaalgewicht 1200 a 1300 kg) makkelijk. Is niet de zuinigste, maar dat maakt bij 2500 km/jaar niet zoveel uit. Bij 17500 wordt dat een issue.

Ik zou denk ik gaan kijken naar een auto die 15-1600 kg mag trekken. Dat kan een SUV zijn, of een gewone middenklasser als de hier vaker genoemde Passat, Mondeo of één van de vele andere opties die er in die klasse zijn. Heb je zelf zonnepanelen en rij je veel korte stukjes is een auto als een Outlander PHEV (1500 kg trekgewicht) zo gek nog niet. Valt onder halftarief mrb en je kunt die korte stukjes dan op je eigen stroom rijden.

Als eventuele 2e auto dan een wat kleinere zuinige voor de kilometers. Kan benzine, diesel of gas zijn, met 15K zijn die verschillen over het algemeen niet zo enorm groot.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:28

Kilometers bijhouden voor de bijtelling is alleen nodig als je de auto op de zaak hebt staan en minder dan 500 km privé rijdt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ivegebruik.

In de andere gevallen maakt het niet uit hoeveel van de km's voor de zaak of privé zijn, daarvoor is die bijtelling uitgevonden. Als je gebruikt maar niet ouder dan 15 jaar wilt kopen kon het wel eens handiger zijn om de auto op privé te zetten en de zakelijke km's te vergoeden. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... autokosten

Eventueel kan de rittenregistratie nog een rol spelen bij de btw: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemer (simpeler kunnen ze het niet maken, de zaak vreselijk ingewikkeld maken lukt de belastingdienst prima).

De uitkomst van dergelijke rekensommen is nogal persoonlijk, vandaar dat er geen algemeen geldend advies is te geven. Misschien is het wel handiger om de dikke bak op privé te zetten en de zuinige km-vreter op de zaak?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:00

Engeltje schreef:
Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten.

Voor de zekerheid moeten we dat lezen? Kan de motor het gewicht niet goed aan én is de koppeling versleten of is de stelling dat de motor het niet goed aankan omdát de koppeling is versleten?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:51

Sideswipe schreef:
Nu vroeg ik mij af of er bussen (transporter/transit) zijn die een 2p trailer mogen trekken?

Rex_Rolfo schreef:
Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op trekgewicht: http://www.autotrack.nl

Sideswipe schreef:
PK's zeggen niet zoveel als maatstaf van trekvermogen
Koppel speelt ook mee en de bak ook.

Ander voorbeeld:
Skoda heeft voor de 1600 dieselmotoren een 5 bak, Seat gebruikt met dezelfde motor (ook VW concern) de sportievere 6 bakken. De Skoda mag 1500kg trekken en de Seat 1200kg (rara?)

Vermogen = koppel x toeren. Dus de koppelkromme (hoeveel koppel is er bij welk toerental aanwezig) is een belangrijk iets.

Verder is met name de constructie van een auto belangrijk. De echte terreinwagens hebben een ladderchassis, dat trek je niet uit elkaar. Personenauto's en SUV's hebben meestal een monochoque chassis. Vanwege eerder genoemde krachtenverdeling mogen achterwielaandrijvers (veel BMW's en Mercedessen) vaak meer trekken dan een voorwielaandrijver.

Versnellingsbak: ik heb er hier zo een voor de deur staan met 6 versnellingen. Die zijn zo kort, de 1 en 2 kan gerust vervangen worden door een 1½, scheel weer een keer schakelen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:35

KDS schreef:
Ik ben zelfstandigen dus kan grijs kenteken of op de zaak rijden

Als zelfstandige kun je die grijs kenteken auto ook gewoon op privé hebben staan, je moet wel minimaal 10% van de km's zakelijk rijden. Zie site belastingdienst

excuses als het een open deur is