[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:14

WilliamsO2 schreef:
Jow,

Even een vraagje, mensen met een CX5 (benzine)? Moet haast wel denk ik? :+

Zo ja, hebben jullie dan de 2WD of de 4WD? Voldoet de 2WD ook aan de meeste terreinen waar jullie komen bijvoorbeeld of beter verder kijken voor de 4WD?

Ligt eraan waar je veel komt? In Nederland heb ik de 4WD nog nooit nodig gehad. Ook niet met trailer. In drassige weilanden. Zelfs met een T4 bussie voor de trailer niet. Kwestie van een goede linkervoet :P (ok ok, en mazzel). Want in Nederland valt het gemiddeld echt wel mee.

4WD maakt meer lawaai. Slijt meer. Rijdt naar mijn mening minder comfortabel. Maar als je het nodig hebt, bijvoorbeeld in situaties zoals waar Varekaj het over heeft, of in klei, of in Australië, dan is het wel heel fijn om wel te hebben. In Australië ben ik zelf een aantal keer heel blij geweest met de permanente 4WD.
Het ligt er dus een beetje aan waar je gaat rijden, wat je eigen handigheid is en wat je wil. Ik heb er nu voor gekozen niet meer voor een 4WD te gaan. Simpelweg omdat daarmee onderhoud/kosten lager zijn.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:48

Je bedoelt een Hilux?
Mijn ervaring daarmee was in Australië, jaar of 10 terug, met wisselend onderhouden Hilux'en en landcruisers. Dat comfort/lawaai was niet echt representabel voor wat er in Nederland rijdt, gok ik zomaar. Want ja, je hebt gelijk, goed onderhoud maakt verschil. En een auto die alleen nog maar een 2e versnelling heeft, rijdt hoe dan ook niet heel fijn :') .

Los daarvan... Als ik kijk naar mijn eigenste Rexton en bijvoorbeeld de Vitara, Defender en Discovery waarin ik vaker heb gereden: dan kwam er beduidend meer lawaai uit de auto op het moment dat ie in 4WD stand stond dan in 2WD. Ik heb de 4WD in Nederland nooit nodig gehad, maar je hebt zo'n auto, dan wil je het toch testen, ik iig wel :P
In Schotland dus wel heerlijk in 4WD met de Defender door de blub gereden. Dan ben je heel blij dat ie er op zit. Maar het lawaai en gerammel... oef! Droeg wel bij aan de safari-experience :+

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:09

De low gebruik ik idd alleen bij lage snelheden. De 4H wel op de snelweg. Misschien dat het met een perfect onderhouden auto meevalt. Maar hoeveel auto's, zeker tweedehands zijn dat?
Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring praten en dat is dus dat 4wd tov 2wd 1. meer slijt/meer onderhoud nodig. 2. meer lawaai maakt. 3. in Nederland amper nodig is.
Dat zijn allemaal geen redenen om het niet te doen, maar met name 1&3 telden voor mij wel mee in de afweging

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:38

Maar dat zeg ik toch ook? Jij woont in België toch ;) ?
Bovendien vermoed ik dat de meeste mensen niet dagelijks met hun hooi in de trailer door een weiland hoeft te rijden.
Maar goed. Iedereen is iets anders gewend.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:43

Hou er met de tesla wel rekening mee dat je actieradius heel rap kleiner wordt als ie moet trekken. Voor afstanden met trailer langer dan 75 km enkele reis zou ik het niet aandurven.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:40

Die hoge catalogusprijs is overigens wel van invloed als je de auto (deels) zakelijk gaat rijden. Want dan heeft ie invloed op je bijtelling.
Maar ik denk niet dat dit op het situatie van de vraagsteller van toepassing is.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:30

Als je maar 2x die 3500 hoeft te trekken, dan zou ik eerder voor die keer een goede zware auto, of IVECO oid huren. Dan maakt voor die ene keer diesel ook niet uit.
En dan rustig op zoek naar iets dat 2000 kan trekken.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:39

2000 trekken met een benzine is volgens mij wel wat lastiger? Ik heb me er niet echt in verdiept omdat het voor mij qua wegenbelasting niet uitmaakte, maar ik vond het echt vies tegenvallen wat er allemaal meer dan 2000 mocht trekken. 2000 was vooral allemaal busjes en dan diesels dus.
Maar nogmaals, ik heb me er niet heel hard in verdiept.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:13

Nee en dat verbaast me dus. Zie je een enorme bak, mag het maar 1800 aan de haak.
Trekt het daadwerkelijk zoveel minder of worden ze laag gekeurd?

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:06

Grote kofferbak: VW Transporter. Mooi hoog zitten en 2-2,5 ton aan de haak (ruim genoeg power)

De meeste automaten zijn inmiddels ook wel zover te schakelen/in te stellen dat hij hoger in toeren komt. Automaat rijdt stiller en rustiger voor paard.
Zelf vind ik schakelen dan weer leuker (behalve in de file)

Grand Vitara heb ik eerder wel mee gereden en vond ik fijn veel power hebben.
Sportage en Tucson is beide Hyundai toch? Vond ik erg traag, zwaar (=duur in wegenbelasting) en de paar mensen die ik ken die ze reden hadden veel technische problemen met de auto.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:27

Ligt er wel aan welke transporter je hebt. Hoeveel PK, hoe oud etc.

Oja, Sportage is natuurlijk KIA. Dan heb ik niets gezegd :=

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:59

Verwacht weinig comfort. Zuipt flink. Huilen bij de wegenbelasting op geel kenteken.
Verder prima betrouwbaar trekbeest. Al ken ik ze vooral met 3500 te trekken gewicht.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 07:23

lianne484 schreef:
Renault of welke Franse auto valt voor mij af! Ook stationsauto´s vind ik echt helemaal niks. ik hou van compacte auto´s :).

Ook werk ik in agrarische sector en vind het zonde om een mega dure auto te laten stinken naar alles wat ik er maar in mee sleep :+

Als jullie ideeën hebben brand maar los. Er gaat in de trailer een shetlander van 150 kg en geen grote kwpner! trailer met shetlander en sulky komt uit op ongeveer 800 kg. Ook zit ik te kijken naar een suzuki vitara maar dat kan dus kwa veiligheid dus ook niet?

Mijn budget is max 6000

Waarom zou dat qua veiligheid niet kunnen? Een vriendinnetje van mij had een grand vitara en is daarmee vol aangereden. Auto was total loss, maar door het sterke frame had zij alleen wat blauwe plekken.
Ding trok trouwens ook met gemak een grote trailer met paard en koets. Was dan wel de grand vitara trouwens

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 06:04

cissy schreef:
Je trailer wil naar beneden aan de voorkant dus krijg je meer kogeldruk volgens mij.

Dat ligt aan je lading gok ik. Als dat achterin de trailer staat zul je minder kogeldruk hebben en andersom.

Anyway, je kunt de trekhaak vaak ook laten verlagen.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:11

Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.

Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.

Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:10

ikke schreef:
assie schreef:
Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.

Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.

Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?

Lees even de FAQ.
Art15 lid 1K reglement rijbewijzen. Wordt nergens over TMM gesproken, anders dan de grens van 3500kg (7 ton treingewicht)

B-E: je mag de aanhanger trekken die niet zwaarder is dan de de auto mag trekken.
Op dat moment is het voertuigreglement van toepassing en dat heeft het nergens over TMM.
art 5.18.18a lid 1 regeling voertuigen.
Let erop dat totale massa iets anders is dan de Toegestane Maximum Massa!! Namelijk het daadwerkelijke gewicht :)*

Ja. Alles wat jij zegt is mij bekend. Ik was dus ook 99% overtuigd van mijn gelijk ;) .
Maar als er dan zo'n ervaren persoon, een instructeur notabene, glashard iets anders beweert. ... dan ga ik twijfelen of ik iets over het hoofd zie ;)

Ik ga de wetsartikelen maar eens opschrijven en onthouden. Dank voor de input

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:40

Zelfde als in Nederland dus.
Bedankt voor het uitzoeken! Nu hopen dat je een goede agent hebt gesproken.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:01

Dat was zo.
Maar dit is inmiddels losgelaten. Geen eis meer dus.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:45

Granoek schreef:
De Ford Ranger waar ik voor ging kijken mocht ook 3500kg trekken, als iemand een lijstje maakt :')

Ssangyong Rexton en Korando ook

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:14

Hier wel ervaring met de Rexton. Idd trekt het 3500 met gemak. Maar oei wat een onderhoudskosten := .
En ze roesten weg waar je bij staat.

Het reed heerlijk luxe en stabiel. Dat dan weer wel. Maar ik zat toch altijd een beetje met samengeknepen billen voor de onderhoudsbeurten en APK (altijd hoge kosten).

Oh en de wegenbelasting... op geel kenteken mag je op 175,- per maand rekenen.
Zonder bedrijf namelijk geen 'echt'grijs kenteken meer. Dan krijg je hoogstens nog een beetje korting en is het 135,- per maand

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 06:35

De mijne moest wat harder werken. 25.000 km per jaar. Uit 2004.
Notabene getectyleerd en al.
En toch... roestte weg waar je bij stond. Op een gegeven moment kon ik zo mijn vinger door de plaat achter het wiel prikken :=

Oppassie, dierenoppas.