[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:22

Ehm, ik schat in dat je niet meer in BC woont? daar zou ik hele andere adviezen geven dan in NL.

Goedkoop en behoorlijk wat kunnen trekken bestaat niet. Zoals je het nu omschrijft ga ik met Hilli mee. Eventueel zou ik dan een trailer kopen en daar voor de gelegenheid een bus voor huren, maar de hele boel bij elkaar huren is zeker te overwegen.
Hier in de buurt heb je voor goed 100 euro per dag een complete set beschikbaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:12

Waar woon jij ikke :wow: hier is een trailer huren al €40/dag, dan heb je nog geen huurauto of benzine.
Van die B-gebakjes zijn €120/dag en op zondag ophalen is al onmogelijk...

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:19

Ik zou voor een hele dag op een bedrag tussen de 100 en 125 euro uitkomen (bus, trailer), daar komt je brandstof dan nog wel bij. Inmiddels heb ik een eigen trailer omdat dat logistiek zoveel fijner is, maar huur ik de bus dus nog steeds.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:42

Hilli schreef:
Ik zou voor een hele dag op een bedrag tussen de 100 en 125 euro uitkomen (bus, trailer), daar komt je brandstof dan nog wel bij. Inmiddels heb ik een eigen trailer omdat dat logistiek zoveel fijner is, maar huur ik de bus dus nog steeds.

Dat dus.

Wellicht is het in NL simpeler dan in B?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:34

Misschien ook gewoon meer aanbod? Ik gok, als ik mijn ifor te huur zet voor €50/dag, dat ie zowat elk weekend verhuurd is.
Helaas heb ik 'm alweer zelf 3x/week nodig :))

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:30

Nee ik zit niet meer in BC maar weer in Nederland :) Dank voor de reacties in ieder geval, ik ga nadenken. Vind met huren het gebrek aan flexibiliteit zo onhandig en idd afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt...

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:40

Varekaj schreef:
Misschien ook gewoon meer aanbod? Ik gok, als ik mijn ifor te huur zet voor €50/dag, dat ie zowat elk weekend verhuurd is.
Helaas heb ik 'm alweer zelf 3x/week nodig :))

In het dorp heb ik al drie opties om voertuigen te huren; kijk ik in de regio dan zijn het er zonder veel moeite 6 of 7.

Wat ook een punt is voor s1993: hoe handig zijn jullie?
Ik kan Range Rovers rijden voor de kosten van een middenklassertje, simpelweg omdat ik de kennis en materialen heb om ze zelf te onderhouden. Dat heb ik natuurlijk in de jaren opgebouwd en daarmee steeds minder afhankelijk van een garage geworden.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:27

s1993 schreef:
Nee ik zit niet meer in BC maar weer in Nederland :) Dank voor de reacties in ieder geval, ik ga nadenken. Vind met huren het gebrek aan flexibiliteit zo onhandig en idd afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt...

Je moet het inderdaad plannen en reserveren, maar ik kan vanaf 8 uur terecht en hoef niet binnen openingstijd terug te zijn. Zolang ik niet wekelijks of veel weekends wegga is huren goedkoper. Ik rij mijn kleine personenauto op en spaar in de tussentijd voor iets groters. Tegen die tijd is ook mijn jonkie echt wel volwassen (en mijn merrie met pensioen?) dus gaan we dan denk ik ook weer vaker weg.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:33

Ff een vraagje. Gisteren proef gereden met een VW Tiguan 2.0 benzine met de trailer er achter. Was even wennen want we rijden al 25 jaar diesel. Wat opviel is dat de trekhaak 5 cm hoger is dan die van mijn Freelander. De trailer hing daardoor niet helemaal waterpas achter de auto. Scheelde op de dissel 2,5 cm. Gaat dit problemen geven en hoe is dit evt. Op te lossen?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:16

Niello schreef:
Ff een vraagje. Gisteren proef gereden met een VW Tiguan 2.0 benzine met de trailer er achter. Was even wennen want we rijden al 25 jaar diesel. Wat opviel is dat de trekhaak 5 cm hoger is dan die van mijn Freelander. De trailer hing daardoor niet helemaal waterpas achter de auto. Scheelde op de dissel 2,5 cm. Gaat dit problemen geven en hoe is dit evt. Op te lossen?


Niemand een idee?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:43

De kogeldruk wordt hoger. Dat lijkt me logisch.
Maar hoeveel? En is dat erg? Tja, dan zou je t moeten meten. ;)
Kun je de trekhaak niet lager zetten?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:56

Asciugamano schreef:
De kogeldruk wordt hoger. Dat lijkt me logisch.
Maar hoeveel? En is dat erg? Tja, dan zou je t moeten meten. ;)
Kun je de trekhaak niet lager zetten?


De trailer hangt iets achterover, dan heb ik dus juist minder kogeldruk?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:40

Je trailer wil naar beneden aan de voorkant dus krijg je meer kogeldruk volgens mij.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:04

cissy schreef:
Je trailer wil naar beneden aan de voorkant dus krijg je meer kogeldruk volgens mij.

Dat ligt aan je lading gok ik. Als dat achterin de trailer staat zul je minder kogeldruk hebben en andersom.

Anyway, je kunt de trekhaak vaak ook laten verlagen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:33

Helaas is het niet mogelijk de trekhaak te verlagen. Zouden grotere banden onder de trailer een optie zijn?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:58

Als je trailer afgekoppeld staat, het neuswiel omhoog gedraaid, staat ie ongeveer horizontaal.
Pak m aan de koppeling vast. Gewicht (aan je armen) is 0.
Til m dan eens op? Heb je dan meer of minder gewicht aan je armen hangen? :D
Grotere wielen kan, maar 5 centimeter is nogal wat en heeft -naast de kosten van 4 banden- ook gevolgen voor het rijcomfort enz.
Soms kun je de koppeling van de trailer hoger (laten) zetten.
Overigens is het geen hele grote ramp hoor, als je paard n beetje achterover staat. En als de auto de extra kogeldruk mag hebben, zou ik t zo laten en eerst gewoon proberen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:53

Asciugamano schreef:
Als je trailer afgekoppeld staat, het neuswiel omhoog gedraaid, staat ie ongeveer horizontaal.
Pak m aan de koppeling vast. Gewicht (aan je armen) is 0.
Til m dan eens op? Heb je dan meer of minder gewicht aan je armen hangen? :D
Grotere wielen kan, maar 5 centimeter is nogal wat en heeft -naast de kosten van 4 banden- ook gevolgen voor het rijcomfort enz.
Soms kun je de koppeling van de trailer hoger (laten) zetten.
Overigens is het geen hele grote ramp hoor, als je paard n beetje achterover staat. En als de auto de extra kogeldruk mag hebben, zou ik t zo laten en eerst gewoon proberen.

Bedankt voor je reactie. Er moeten toch nieuwe banden onder de trailer, dus ik dacht dat dat misschien een oplossing zou kunnen zijn. Hoorde met het optrekken en afremmen wel de oplooprem iets een geluid geven. Normaal hoor ik niks. Zou dat ook komen omdat de dissel niet helemaal horizontaal staat?
Overigens is het gewicht in mijn armen bij het optillen van de dissel natuurlijk hoger, maar de druk naar de trekhaak minder. Dus minder kogeldruk toch?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:02

Niello schreef:
Overigens is het gewicht in mijn armen bij het optillen van de dissel natuurlijk hoger, maar de druk naar de trekhaak minder.

Die mag je even uitleggen. Als ik met gewicht in m'n armen op de weegschaal ga staan wordt de druk op de weegschaal hoger (zegt in elk geval het wijzertje) ;)


Er zijn dacht ik wel mogelijkheden om de dissel hoger te zetten en als de banden toch aan vervanging toe zijn is het niet zo'n gek idee om wat hogere banden te kiezen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:39

Niello schreef:
Overigens is het gewicht in mijn armen bij het optillen van de dissel natuurlijk hoger, maar de druk naar de trekhaak minder. Dus minder kogeldruk toch?

Nee. De druk op de trekhaak / de kogeldruk is hoger. Hij moet meer gewicht tillen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:13

Niello schreef:
Ff een vraagje. Gisteren proef gereden met een VW Tiguan 2.0 benzine met de trailer er achter. Was even wennen want we rijden al 25 jaar diesel. Wat opviel is dat de trekhaak 5 cm hoger is dan die van mijn Freelander. De trailer hing daardoor niet helemaal waterpas achter de auto. Scheelde op de dissel 2,5 cm. Gaat dit problemen geven en hoe is dit evt. Op te lossen?

Vandaag proef gereden met een Subaru Forester 2.0 benzine voor mijn Bockmann trailer. De trailer lag er strakker en rustiger achter dan achter de Tiguan. De trekhaakhoogte van de Forester is nagenoeg gelijk aan mijn huidige Freelander. De oplooprem maakte met optrekken en afremmen nu ook geen geluid. Zou de trekhaakhoogte toch effect hebben op de wegligging?Nadeel van de Forester vonden we de straffe vering die doorwerkte naar de trailer. Paard had tijdens de korte rit ook 3x gemest. Ook hadden we onderin een tunnel,toen mijn paard wat verstapte, een heel klein dweilmoment. We reden nog geen 90 km/u, maar dit heb ik met de Freelander nooit. In gewicht schelen beide auto's ongeveer 50 kg dus dat kan het niet zijn. Misschien is het ladderchasis van de Freelander in het voordeel? Kortom we zijn er nog niet uit. Iemand nog andere suggesties voor een benzineauto met een trekgewicht van 2 ton en een eigen gewicht van minstens 1550 kg?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:47

Niello schreef:
Niello schreef:
Ff een vraagje. Gisteren proef gereden met een VW Tiguan 2.0 benzine met de trailer er achter. Was even wennen want we rijden al 25 jaar diesel. Wat opviel is dat de trekhaak 5 cm hoger is dan die van mijn Freelander. De trailer hing daardoor niet helemaal waterpas achter de auto. Scheelde op de dissel 2,5 cm. Gaat dit problemen geven en hoe is dit evt. Op te lossen?

Vandaag proef gereden met een Subaru Forester 2.0 benzine voor mijn Bockmann trailer. De trailer lag er strakker en rustiger achter dan achter de Tiguan. De trekhaakhoogte van de Forester is nagenoeg gelijk aan mijn huidige Freelander. De oplooprem maakte met optrekken en afremmen nu ook geen geluid. Zou de trekhaakhoogte toch effect hebben op de wegligging?Nadeel van de Forester vonden we de straffe vering die doorwerkte naar de trailer. Paard had tijdens de korte rit ook 3x gemest. Ook hadden we onderin een tunnel,toen mijn paard wat verstapte, een heel klein dweilmoment. We reden nog geen 90 km/u, maar dit heb ik met de Freelander nooit. In gewicht schelen beide auto's ongeveer 50 kg dus dat kan het niet zijn. Misschien is het ladderchasis van de Freelander in het voordeel? Kortom we zijn er nog niet uit. Iemand nog andere suggesties voor een benzineauto met een trekgewicht van 2 ton en een eigen gewicht van minstens 1550 kg?

Een Forester die dweilt?
Check de wielophanging en schokbrekers. Een Forseter hoort als een blok beton op de weg te liggen!

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:20

Dank je voor je reactie ikke. Zou er iets aan de Forester mankeren denk je? Hij was uit 2016 en heeft 60.000 km op de teller. Er stond maar 1 paard in de 2-paardstrailer.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:32

Niello schreef:
Dank je voor je reactie ikke. Zou er iets aan de Forester mankeren denk je? Hij was uit 2016 en heeft 60.000 km op de teller. Er stond maar 1 paard in de 2-paardstrailer.

Dat is lastig oordelen vanachter een PC. Dan zou je enkele Foresters moeten proberen.

Bijvoorbeeld: als die Forseter veel over zandwegen gereden heeft en daarbij niet ontzien is, willen ophangrubbers het weleens opgeven. Dat is niet raar en heeft weinig met leeftijd of km te maken.

Ik heb standaard een set op voorraad liggen voor de Range Rover :D

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:58

ikke schreef:
Niello schreef:
Dank je voor je reactie ikke. Zou er iets aan de Forester mankeren denk je? Hij was uit 2016 en heeft 60.000 km op de teller. Er stond maar 1 paard in de 2-paardstrailer.

Dat is lastig oordelen vanachter een PC. Dan zou je enkele Foresters moeten proberen.

Bijvoorbeeld: als die Forseter veel over zandwegen gereden heeft en daarbij niet ontzien is, willen ophangrubbers het weleens opgeven. Dat is niet raar en heeft weinig met leeftijd of km te maken.

Ik heb standaard een set op voorraad liggen voor de Range Rover :D

Dank je weer voor de info!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:02

Wie oh wie is er bekend met de Land Rover Velar? Is een kruising tussen de discovery en range rover.
In de buurt staat er eentje te koop van een jaartje oud, 15000km, diesel automaat 2.0 die volgens de specificaties 2400 mag trekken. Er zit nog geen trekhaak onder dus er is nog niet mee geragd :)) en 4x4.

Wonderlijk genoeg een auto die voldoet aan mijn eisen én die vriendlief mooi vindt *\o/*

Maar ik heb er nog nooit van gehoord en dus ook 0,0 ervaring ermee... hoe doet zo'n auto het voor de trailer? Testrit kan niet zonder trekhaak. Mijn trailer weegt 900, mijn paarden samen ruimweg 550/stuk. Dat maakt 2000-2100kg. Is 2400 trekvermogen dan genoeg reserve?