[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Dyonne, Amaryllis, Apple, Coby, petraaken, C_arola

 
 
neile
Berichten: 878
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 02:59

Mijne dierenarts heeft ook de Pajero, lichte vracht. Gaat die binnenkort wel verkopen want uitgeschreven voor boekhouding. Is de moeite die wagen, maar was veel te zwaar voor mij.

Die lijst is heel handig maar wel niet meer helemaal volledig en dus up to date.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio - Rust zacht mijn mooiste vriendinnetje...
Solea WH - Hada WH x Catavino LG


Granoek

Berichten: 5074
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Kinrooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:05

cissy schreef:
Dat verklaart een hoop! Dikbilpaarden! :D

I like big butts and I cannot lie!

2 Clydesdales inderdaad :)

Als ik het idee had dat Duke dezelfde kant op ging gaan als Dexter had ik inderdaad een zwaardere trailer gekocht :) maar zoals het er nu naar uit ziet blijft Duke ver onder ‘zijn helft’ van het beschikbare gewicht en Dexter is ook al lang niet meer die zware speknek die hij ooit was toen ik hem woog :')
Dus normaal zijn we niet overbeladen! Maar met een weegbrug bij de buurman hebben we het ook snel gewogen als ik de trailer ben gaan halen.

Het is een op maat gemaakte trailer en hij is HUGE, 1000kg leeg inderdaad en binnen breder dan de hb511 van ifw. Afmetingen komt zeker goed haha!
Dexter woog toen ik hem net had 850kg maar was toen een heel stuk te zwaar, schouders en nek vooral. Hij gaat nu max aan 800 zitten. En Duke is een stuk kleiner gebleven (helaas, maar het heeft ook zijn voordelen :+ ) en ranker van bouw dus die komt nooit aan 800kg

Afbeelding

Hier Duke naast Dexter zijn 800kg, dus zelfs als hij nog uitzwaart dit jaar denk ik dat ik prima zit qua gewicht. En anders zoeken we tegen dan een andere oplossing! Voor deze prijs kon ik hem ook niet laten staan :)

Orthos
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:02

Yay! Vanaf volgende week eigenaar van de Toyota Rav 4 ! :D
Kunnen jullie mij nog even helpen of ik dit juist heb?

Auto: 1250 KG leeg , maximaal beladen 1825 KG. (gewicht rijklaar 1350KG)
Trailer Leeg: 700, maximaal beladen 1600KG
Paard: 600 KG


Dit mag ik trekken met mijn B- rijbewijs he?

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Rex_Rolfo

Berichten: 3493
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:17

Als 1825 + 1600 onder de 3500 blijft is B voldoende :)

Orthos
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:35

Rex_Rolfo schreef:
Als 1825 + 1600 onder de 3500 blijft is B voldoende :)


Thanks voor de snelle reactie.
Ik dacht al even dat ik een rekenfout had gemaakt ergens, had al een hartverzakking :')


Nog even een vraagje...

Mijn paard weegt ong. 650 KG. Trailer 700 = 1350 KG.
Mijn auto mag 1500 KG trekken.

Maar de trailer mag maximaal 1600 KG laden.

Mag mijn auto nou die trailer trekken omdat er max 1600 KG in mag, of omdat het totaal gewicht: leeg + paard onder de 1500 blijft?

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Granoek

Berichten: 5074
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Kinrooi

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:11

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, in België mag dat wel, maar nog niet lang.
Vroeger mocht dat niet, als jouw MTM van de trailer 1600 was, mocht je die niet trekken met een auto die 1500 mocht trekken. Ook al was die leeg en woog die op dat moment maar 700kg.

Maar dat is redelijk recent gewijzigd, dus nu zou dat in België wel mogen. In NL weet ik niet, maar volgens mij lopen die op dat vlak wel wat voor, dus ik gok van wel.

Orthos
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:17

Granoek schreef:
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, in België mag dat wel, maar nog niet lang.
Vroeger mocht dat niet, als jouw MTM van de trailer 1600 was, mocht je die niet trekken met een auto die 1500 mocht trekken. Ook al was die leeg en woog die op dat moment maar 700kg.

Maar dat is redelijk recent gewijzigd, dus nu zou dat in België wel mogen. In NL weet ik niet, maar volgens mij lopen die op dat vlak wel wat voor, dus ik gok van wel.


Dat denk ik namelijk ook.
Kan er iemand dit beamen?

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Rex_Rolfo

Berichten: 3493
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:10

Ja, in NL mag dat al een tijd. We (enkele bokkers die regelmatig actief zijn in dit topic) waren er niet zeker van of het in België ook mocht met alleen B.

@Granouk, heb je toevallig een link naar de wettekst over dit onderwerp?

ikke

Berichten: 28606
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:45

Orthos schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Als 1825 + 1600 onder de 3500 blijft is B voldoende :)


Thanks voor de snelle reactie.
Ik dacht al even dat ik een rekenfout had gemaakt ergens, had al een hartverzakking :')


Nog even een vraagje...

Mijn paard weegt ong. 650 KG. Trailer 700 = 1350 KG.
Mijn auto mag 1500 KG trekken.

Maar de trailer mag maximaal 1600 KG laden.

Mag mijn auto nou die trailer trekken omdat er max 1600 KG in mag, of omdat het totaal gewicht: leeg + paard onder de 1500 blijft?

Voor alle duidelijkheid: In Nederland ben je volkomen legaal bezig (gebaseerd op de getallen die je opgeeft). Lekker op pad dus :D

Voor België is het twijfelachtig, want die wettekst wil je echt niet lezen RR.
Jij was daar toch ook bij toen een collega-bokker met de link naar de Belgische wetgeving kwam?
Hoe dan ook, door de Belgische wetgeving is ECHT NIET heen te komen. Elke zin bevat minimaal twee verwijzingen naar andere delen van de wet, die ook weer doorverwijzen. Dat is een onleesbare chaos waar geen touw meer aan vast te knopen is.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rex_Rolfo

Berichten: 3493
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:50

ikke schreef:
Hoe dan ook, door de Belgische wetgeving is ECHT NIET heen te komen. Elke zin bevat minimaal twee verwijzingen naar andere delen van de wet, die ook weer doorverwijzen. Dat is een onleesbare chaos waar geen touw meer aan vast te knopen is.

Misschien had Churchill het dan toch niet over de Russen toen hij in 1939 sprak over "a riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma" :') :')

Granouk had het over een recente wijziging, vandaar mijn vraag.

VarekajJarig

Berichten: 15773
Geregistreerd: 07-11-10
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:25

Dat was ik :')

Ik ben niet op de hoogte van die wijziging, maar vind je zoiets niet terug in het Belgisch Staatsblad?

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

Granoek

Berichten: 5074
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Kinrooi

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:40

Mijn oorspronkelijke referentie was mijn rij instructrice haha dus daar heb je weinig aan

Maar ik heb het opgezocht en hier staat:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /140-art21

‘De massa in beladen toestand van een sleep’
Dus ik denk dat ze dat bedoelen?
Geen idee, heb het nooit nodig gehad dus niet verder opgezocht. Kan wel eens in mijn codexen kijken maar die wetteksten zijn inderdaad alles behalve aangenaam lezen hahaha

Isabonny

Berichten: 4085
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:16

Ik denk dat ik mijn mooie 48 jaar oude Landrover ga verkopen ;( . Van de ene kant wil ik hem niet kwijt, want hij is reuze handig, veel plaats achterin om paardenspullen in mee te nemen of voer in te halen. Maar van de andere kant is een beetje meer luxe ook wel fijn. Voor "rundumhausen" is hij echt perfect, maar voor ritten verder weg vind ik het minder....

En dan een nieuwe trekauto die wat beter geveerd is :P , wat minder lawaaiig, en veiligheidsgordels :D

Tja, ik denk dat ik hem zometeen maar eens op de markt te koop ga zetten. Kijken of ik wat foto's geupload krijg.

ikke

Berichten: 28606
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:56

Isabonny schreef:
Ik denk dat ik mijn mooie 48 jaar oude Landrover ga verkopen ;( . Van de ene kant wil ik hem niet kwijt, want hij is reuze handig, veel plaats achterin om paardenspullen in mee te nemen of voer in te halen. Maar van de andere kant is een beetje meer luxe ook wel fijn. Voor "rundumhausen" is hij echt perfect, maar voor ritten verder weg vind ik het minder....

En dan een nieuwe trekauto die wat beter geveerd is :P , wat minder lawaaiig, en veiligheidsgordels :D

Tja, ik denk dat ik hem zometeen maar eens op de markt te koop ga zetten. Kijken of ik wat foto's geupload krijg.

Vering: paraboolveren.
Veiligheidsgordels: John Craddock bellen voor een setje.
Lawaai: Undercover covers bellen voor een isolatieset.


Oh, enne, een 300tdi (niet erg origineel meer, dus) moet probleemloos 1:10 halen, ongeacht de belasting. Kale auto en een nette rechtervoet 1:12 en met enig beleid moet ie zuiniger kunnen lopen.
70-80 liter tank, dan heb je een long range set eronder liggen (dubbele tanks, ongeveer 90ltr bij originele delen).

Hoe heb je dat blok er trouwens in gekregen met de radiator op de originele plaats? Weet je zeker dat het geen 200tdi is? Dat past namelijk wel zonder aanpassingen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Isabonny

Berichten: 4085
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:38

@ ikke: geen idee hoe ze dat blok hebben ingebouwd. Is door een Landrover specialist gedaan. Wij hebben de auto zo gekocht. Op de papieren (alle papieren, dus taxatierapport, aankoopfactuur) staat echt dat het een 300 tdi is. Ik heb het net nagekeken.

ikke

Berichten: 28606
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:47

Isabonny schreef:
@ ikke: geen idee hoe ze dat blok hebben ingebouwd. Is door een Landrover specialist gedaan. Wij hebben de auto zo gekocht. Op de papieren (alle papieren, dus taxatierapport, aankoopfactuur) staat echt dat het een 300 tdi is. Ik heb het net nagekeken.

Doe maar een foto van het blok, kan ik het je zo vertellen.

Het is niet onmogelijk, maar een 300tdi erin lepelen is wel veel lastiger dan een 200tdi.
Een 200tdi uit een Defender of Discovery gooi je er, bij wijze van spreken, vanaf een afstandje in :D

Weet je wie 'm erin gelegd heeft?

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Isabonny

Berichten: 4085
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:14

ikke schreef:
Isabonny schreef:
@ ikke: geen idee hoe ze dat blok hebben ingebouwd. Is door een Landrover specialist gedaan. Wij hebben de auto zo gekocht. Op de papieren (alle papieren, dus taxatierapport, aankoopfactuur) staat echt dat het een 300 tdi is. Ik heb het net nagekeken.

Doe maar een foto van het blok, kan ik het je zo vertellen.

Het is niet onmogelijk, maar een 300tdi erin lepelen is wel veel lastiger dan een 200tdi.
Een 200tdi uit een Defender of Discovery gooi je er, bij wijze van spreken, vanaf een afstandje in :D

Weet je wie 'm erin gelegd heeft?


Ja, PACR heeft hem helemaal opgelapt, opnieuw gespoten enz. in 2013. Ik heb een foto van de foto gemaakt die in het taxatierapport zat. Het is me nu een te vies weer om de auto uit de garage te trekken om er een foto van te maken in het licht.
Afbeelding

Granoek

Berichten: 5074
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Kinrooi

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:25

Ooit komt hier een Defender :Y) Of een wrangler, dat mag ook. Beide mogen onder mijn kerstboom :+ Hoef geen strikje


ikke

Berichten: 28606
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:17

Nou, grijp je kans.
300tdi automaat in een series.

Oh nee, je bent van België, dan gaat dat niet goed komen.

Het is inderdaad een 300tdi, waarschijnlijk met een 200tdi automaat of, op z'n minst, de koppel omvormer. Blok ligt te mooi strak tegen de bulkhead.
Met een 109" had ik wellicht in de verleiding gekomen, maar een 88" is me te klein.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ethelate

Berichten: 20216
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:21

Ik moet nu kiezen tussen de volgende modellen:
Opel Grandland X 1.5CDTI Business 96KW Aut (1300kg trekvermogen)
Volkswagen T-roc 1.6TDI Style 85KW (1500kg trekvermogen)
Skoda Karoq 1.6TDI Greentech Business ambition 85KW (1500kg trekvermogen)
Peugeot 3008 1.5 HDI Blue HDI Bluelease Executise 96KW (1500kg trekvermogen)
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech ambition business 85KW DSG-7 AUT (1500kg trekvermogen)

Aangezien ik meer dan 40k per jaar rij moet ik diesel kiezen en mijn 'eisen' zijn dat ik er met mijn trailer en arabier (samen 1250kg) mee op pad kan. Liefst automaat en dat zijn de Grandland en de Octavia.
Heb ze op volgorde gezet hoe ik nu zou kiezen. Maar de Grandland heeft wel het minste trekvermogen (door de automaat bak vermoed ik). Iemand goed advies?
Want over de Grandland, Karoq en T-roc is nog weinig te vinden op Bokt.

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ethelate

Berichten: 20216
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:54

In het lijstje vergeten: de Renault Kadjar (5-Deurs) 1.5DCI ZEN 85KW (1350 trekvermogen) is ook een optie

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rex_Rolfo

Berichten: 3493
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:10

Ondanks mijn bij tijd en wijle grote mond kan ik niets zeggen over deze auto's als trekauto. Je voorkeur voor automaat kan ik wel volgen, zeker een bak die je als de omstandigheden er om vragen ook makkelijk handmatig kunt schakelen is fijn om mee te rijden.

Verder zit je heel wat tijd in de auto, belangrijk dus om een auto te kiezen waar jij je fijn in voelt, met stoelen die goed bij jou passen enz. Wij hebben bijvoorbeeld een auto met stoelen die prima zitten voor een kortere rit. Bij ritten langer dan een uur vind ik 'm toch minder zitten, iets met de ondersteuning is dan toch niet optimaal.

ikke

Berichten: 28606
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:56

Het enige wat ervan te zeggen valt: neem de dikste motor, maar of dat nu echt het punt gaat maken bij 11kW verschil, kun je je afvragen.

Als trekauto wil je koppel bij een laag toerental (dat lukt die Diesels wel) en vermogen bij een hebbelijk toerental en ook dat gaat bij Diesels tegenwoordig wel aardig. Blijft over, plat door de bocht: hoe kleiner de motor bij deze getallen, hoe steiler de prestatiekarakteristieken en dat is precies wat je NIET wil.
Maar ook daar geldt: de verschillen zijn zo klein dat de effecten waarschijnlijk nauwelijks waarneembaar zijn.

Als mijn info nog klopt, zou die kadjar ook als 4x4 leverbaar zijn, wat je een klein voordeel in weggedrag oplevert. Dat doet bijna meer dan het geneuzel over vermogen versus motorinhoud :D

edit: https://www.autoweek.nl/auto/83249/rena ... -4x4-bose/
Ja dus :D

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ethelate

Berichten: 20216
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:16

Helaas mag ik de Kadjar echt alleen dat type selecteren.
Ik had de "Citroën C4 Spacetourer (5-D) 1.5HDI BLUE HDI BUSINESS 96KW EAT AUT" niet in het lijstje gezet, maar die is & automaat, & 96KW en 1600kg trekvermogen. Was meer ook esthetische keuze :D

Zelfde voor de Renauld Mégane Estate 15DCI Bose, 86kW, met 1700kg trekvermogen, schakel en de Opel Insignia Sports Tourer 1.6CDTI Business Executive 81Kw, 1600kg trekvermogen, schakel.

Ik zit nu zelf meer te selecteren op Adaptive Cruisecontrol, bijtelling enz, maar de keuze wordt er niet makkelijker op :D

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ikke

Berichten: 28606
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:23

weet ik weer waarom ik niks met lease-auto's heb......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Femke_Alex, Nirvana_ en 7 bezoekers