Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:28

Wat opzegging betreft ,ik vraag altijd om het de 1e te laten weten als je het einde van de maand vertrekt en verwacht wel dat je die maand betaald natuurlijk :-)
Als een paard overlijd geeft ik het al betaalde stalgeld terug.De 1 vind het fijn , de ander wil het niet terug.

Ik heb 1x gehad dat ik smiddags thuis kwam en een paard miste.Ik gekeken of ik de auto vd eigenaar zag maar niks dan maar aan het bellen naar de eigenaar die nam niet op.Mijn omheinig afgelopen of hij ontsnapt kon zijn,bij buren gaan vragen.Uiteindelijk eigenaar te pakken,ze was verhuist met haar paard.Ik heb maar vriendelijk bedankt dat ze het zo op tijd heeft laten weten :+ .Ook nog gevraagd naar het stalgeld vd 14 dagen dat het paard er nog gestaan had,maar nooit niet ontvangen.Achteraf hoorde ik van iemand anders dat het een stalhopper was en ze dit al bij meerdere stallen geflikt had. Dit is bij mij ook 1 van de reden dat ik zoveel mogelijk bekende mensen op de wei probeer te krijgen


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:30

ruitje schreef:
Er is ooit eerder een topic geweest, dat liep niet.

Blijft ook lastig om als pensionhouder te praten over je klanten op internet, vind ik niet zo netjes :) . En in dat vorige topic gingen bokkers daar ook de discussie over aan geloof ik :) .

Wij hebben er 85 in pension :) .

Ach zolang je geen namen noemt op foto's van je klanten plaatst.Bokkers klagen toch ook over hun staleigenaren .

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 21:00

Zolang je geen details geeft is het prima toch?
Een huurder die een verhaal van de vuurstralen uit de doeken doet (al dan niet met naamsvermelding) wordt vaak wel gemotiveerd door bokt, waarom kan andersom niet dan?

Begrijp me niet verkeerd. Mijn verhaal tegen komen vanuit een huurder is niet fijn, maar vooral omdat bokt weet wat het probleem is voor ik zelf weet dat er een probleem is!

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:34

Ik heb een pensionstal gehad.
Ik zou betalen voor de eerste van de maand invoeren, en een stallingsovereenkomst hanteren.
Ook kwam bij mij de behoefte aan stalregels naarmate ik meer klanten kreeg. Klanten die hun kinderen, buurvrouw etc meenemen, maar ook hoefsmeden, osteopaten, hoefschoenpassers etc.
Er komen dan een heleboel mensen op je erf, die wel eens heel andere ideeën dan jijzelf kunnen hebben, over hoe je je daar te gedragen,

Schuur_

Berichten: 4833
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:17

Sim schreef:
Schuur_ schreef:
Voor het begin van de maand vind ik krap, zou dan eerder zeggen voor de 5de van de maand.


Waarom is dat krap? Meestal krijg je je salaris rond de 25e van de maand. Dan maak je het toch gelijk over, of nog beter, een automatische incasso doen. Vergeet je het nooit en ontstaan er ook geen problemen.
Je staat toch ook raar te kijken als de stalhouder zegt “paard krijgt nu geen hooi hoor, want ik heb nu even geen geld om de leverancier te betalen”, pas na de 5e van de maand weer.”

:D


Bij mij werd mijn loon gestort op de 1ste van de maand. Dat hield dus in als er een weekend tussenkwam mijn loon soms pas de derde of vierde er op stond. Dit is voor iedereen anders. Ik heb al mijn maandelijkse betalingen op incasso staan op de 5de. Dan ben ik zeker dat alles betaald wordt, daar hoort geen pension bij aangezien ik al een tijd paardloos ben

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:20

Schuur- dan neem ik aan dat je afgesproken had met de stalhouder dat je later betaalde. Dan is dat geen probleem zoals hierboven al gezegd werd.


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:54

Voor de 10e van de nieuwe maand vind ik erg schappelijk. Dan moeten de meeste gewoon echt al uitbetaald hebben gekregen en geef jij nog flink wat speling voor mocht er iets niet goed zijn gegaan.
Maar na de 10e van de maand nog niet betaald hebben, dat zou echt belachelijk zijn.

Ik zou sowieso bij iedere klant een duidelijke overeenkomst opstellen en hier in dus ook duidelijk vermelden wat de uiterlijke datum is iedere maand om te betalen. En de consequenties als dit niet gebeurd.
Komt misschien een beetje streng over, maar als je dat op papier hebt sta je sowieso juridisch in je recht en kunnen ze geen loopje met je nemen.

In die overeenkomst uiteraard ook allerlei andere zaken mbt voer/spullen gebruiken/etc. etc. Maar daar zul je zelf ook wel aan gedacht hebben :)

JM :#

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:47

marionblo schreef:
Ik heb een pensionstal gehad.
Ik zou betalen voor de eerste van de maand invoeren, en een stallingsovereenkomst hanteren.
Ook kwam bij mij de behoefte aan stalregels naarmate ik meer klanten kreeg. Klanten die hun kinderen, buurvrouw etc meenemen, maar ook hoefsmeden, osteopaten, hoefschoenpassers etc.
Er komen dan een heleboel mensen op je erf, die wel eens heel andere ideeën dan jijzelf kunnen hebben, over hoe je je daar te gedragen,

Plus nog de klanten die het gewoon vinden hun hond of honden maar elke dag mee te moeten nemen en die dan lekker bij jou op je terrein de hele boel onder Pissen en poepen...
Wat een ergenis is dat zeg!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:50

Ik zou denk ik een hele slechte pensionhouder zijn, ik zou zo veel regels hebben...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:45

Vjestagirl schreef:
Ik zou denk ik een hele slechte pensionhouder zijn, ik zou zo veel regels hebben...


Beter een pensionhouder met veel (duidelijke) regels dan geen of onduidelijke regels.

De ergenissen die je krijgt als er geen of onduidelijke regels zijn,zijn al voorbij gekomen. Enne ik ben van mening dat goede duidelijke regels heel gewoon is en zeker als je stal ook je prive domein is. Niks zo irritant als ergenissen hebben bij je eigen thuis

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:05

Maar ik denk persoonlijk ook dat het niet slim is om hier aan te beginnen als je echt niks kan hebben.
Ik heb een tijdje een leaser gehad van een van mijn pony's en ik kon me al dood ergeren als er een dekje niet goed teruggelegd was of als het bit niet was afgespoeld.

Uiteraard moeten je klanten zich aan jou regels houden en netjes met je spullen en materialen omgaan. Maar als je weet dat je niet zo goed tegen wat rommel of dat iets niet op precies dezelfde plek word teruggelegd kan kun je dit echt beter niet gaan doen.

JM :#

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:35

Vanuit het perspectief van een pensionklant: ik heb een stallingsovereenkomst ondertekend waarin alle regels staan en o.a. wanneer het stallingsgeld binnen moet zijn. Waar ik sta krijg je een kleine korting als je de betaling via een automatische incasso laat lopen of je mag het zelf overmaken als het maar voor de eerste van de maand binnen is. Is het niet op tijd binnen, dan betaal je extra administratiekosten voor de herinnering.

Als eigenaar van een paard dien je er gewoon voor te zorgen dat het geld op tijd klaar staat, je weet het van tevoren, en de dag van uitbetaling van je salaris zou niet uit moeten maken vind ik. Als het zwart op wit staat kan je het ook opeisen van een wanbetaler, hoe irritant en tijdrovend die procedure ook is. Maar andersom heeft de pensionklant ook op papier staan waar hij/zij voor betaalt, dus het gaat twee kanten op. Ik zou zeker met een dergelijke overeenkomst werken als ik mijn eigen pensionstal zou hebben (ja, ooit, in Frankrijk...)

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:39

Ik heb vroeger ook een paar pension paarden gehad. Betalen was nooit een probleem. Maar ik kon mezelf niet aan mijn eigen regels houden. Ik verzorgde ze, maar ze moesten zelf paarden binnen zetten als de hoefsmid kwam, of eigen dekens wisselen. Ik kreeg al heel snel de vraag of ik hem even binnen wilde zetten, ze kwam er zo aan. Ik woon erbij, dus voor een keer geen probleem. Maar dat werd vaker en als je al een keer ja hebt gezegd wordt nee zeggen steeds moeilijker. Ik ben er dus mee gestopt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:01

Als pensionhouder leer je natuurlijk al doende. Ik ben vrij regelloos begonnen en heb er al doende wel ingevoerd.Ik heb dus idd een beperking gesteld aan verzorgers en mensen die allemaal mee komen.
Ik heb eens voor gehad dat een klant een vriendin naar haar paard had gestuurd en gezegd dat ze mocht rijden.Die vriendin stond het verkeerde paard te zadelen,ik kwam daar eiegnlijk pas achter toen mijn dochter mij riep en zei ,iemand staat V op te zadelen.V is van een andere klant en is geblesseerd.Dus ik storm er heen vraagt wat ze doet en zei dat ze dit mocht.Ik zei dat dit het paard van S niet was,beweerde ze notabene nog van wel.Nu zijn beide paarde bruin,alleen heeft de 1 een kol en de andere een bles.Als je dan niet weet voor welk paard je komt.Sindsdien heb ik de regel gesteld iemand mag 1 vaste verzorger hebben.

Ook heb ik eens woorden gehad met een hoefsmid van een klant.Wij hebben een privepad naar achter naar de stallen deze is zo'n 500m .aan het begin van het pad staat mijn woning en achteraan het pad staan de stallen.Dus de gene die bij stal moeten zijn ,moeten over dit pad.Op een dag liep ik met mijn honden vd stal naar huis.De honden lopen dan los met mij mee.Er kwam een auto vol gas over het pad aan gescheurd en hij raakte bijna mijn hond,Ik sprong voor de auto en vroeg wat zijn bedoeling was, dat hij normaal kon rijden of even wachten tot ik de honden bij me riep.Ik moest mijn honden maar vasthouden die hoorde aangelijnd te zijn .Dus ik zei dat hij op mijn prive eigendom was zoals het bord aan het begin van het pad aangaf en als hij niet normaal kon rijden hij hier niet meer hoeft te komen.
Bij mij mag iedereen zijn hoefsmid of dierenarts zelf kiezen,maar ik verwacht wel dat ze zich gedragen.
Maar goed dat zijn kleine akkefietjes die voorlopig het plezier van het hebben van de stalling nog niet minder hebben gemaakt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25425
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:09

ook dingen vastleggen als dierenarts, wat als het paard een wond heeft en de eigenaar is niet te bereiken, wanneer mag/ moet jij ingrijpen of een arts bellen?

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-19 19:27

Dierenarts staat er inderdaad ook in, evenals hoefsmid etc!
Regels heb ik ook. Ik lan best puntje precies zijn op dat gebied. Mijn kruiwagen, mestvork, bezems etc staan op een vaste plaats. Ik verwacht mijn materiaal dan ook daar terug te vinden.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:30

Ik vertrouw mijn stalhouder daarin blindelings. Als mijn stalhouder de DA nodig vindt, mag die de DA bellen.
Ik heb een paar jaar geleden zelf een tijd in het ziekenhuis gelegen toen mijn paard besloot kreupel te worden. Dat heeft mijn stalhouder toen heel goed opgevolgd en alles gedaan wat gedaan moest worden. Ik ben haar daar nog altijd heel dankbaar voor, want voor haar zal het ook wel wat geweest zijn om ineens de verantwoordelijkheid te dragen over een paard dat niet van jou is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25425
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:29

Gini schreef:
Ik vertrouw mijn stalhouder daarin blindelings. Als mijn stalhouder de DA nodig vindt, mag die de DA bellen.
Ik heb een paar jaar geleden zelf een tijd in het ziekenhuis gelegen toen mijn paard besloot kreupel te worden. Dat heeft mijn stalhouder toen heel goed opgevolgd en alles gedaan wat gedaan moest worden. Ik ben haar daar nog altijd heel dankbaar voor, want voor haar zal het ook wel wat geweest zijn om ineens de verantwoordelijkheid te dragen over een paard dat niet van jou is.


Jij wel maar laatst was er een topic over iemand waarvan een (ex?) stalgenoot gebeld had, bleek achteraf (gelukkig) mee te vallen maar die schoof wel de factuur af op diegene die gebeld heeft
Ik had erin staan dat ik de eigenaar meteen inlichtte en deze dan verdere stappen moest ondernemen tenzij het zo levensbedreigend was dat de arts voorrang had en als eerste gebeld werd en erna de eigenaar.

Ook met de spullen, opruimen en mocht iets kapot gaan meteen melden

Hoeveelheid voer had ik er ook instaan, ik had een oudje op pension en die had zoveel extra nodig incl andere brok etc, dat ik erin had gezet dat ruwvoer en basisbrok gevoerd werd, indien eigenaar anders wilde moest dat zelf gekocht worden en voerde ik dat

xrobbiee

Berichten: 299
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:44

Wij hebben als kleinschalig pension ook gewoon een contract gemaakt voor de pensionklanten. Wij vragen daar in ook of zij 1 keer in de week de stallen willen doen (4 stallen), of de wei willen mesten, en meestal hoort daar ook bij dat ze de paarden buiten zetten of binnen halen. Hier door blijft het voor ons ook leuk om een keer een deken op of af te doen, of een paard binnen te halen voor de hoefsmid etc. Wij hebben ook alleen pension klanten die via via bij ons zijn gekomen, dus dan komen altijd wel ongeveer de mensen met de zelfde ideeen als jijzelf.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:20

Maar pensiongeld betalen... Heeft niet iedereen dat op een automatische incasso op de eerste van de maand?
Of zeg ik nu iets heel raars. :')

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:39

Ik ken zat stallen waar (een gedeelte van) de klanten nog met cash betalen.
Ik had het zelf altijd als automatische overschrijving in mijn internetbankieren staan, maar blijkbaar vindt niet iedereen dat logisch.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:46

Voor de mensen die het via automatisch incasso doen, moet je dan niet steeds het factuurnummer erbij melden? Zodra ik het loon binnen heb, vraag ik of ze de rekening voor me hebben en het bedrag maak ik over met factuurnummer erbij.

[o]

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:16

Vjestagirl schreef:
Ik ken zat stallen waar (een gedeelte van) de klanten nog met cash betalen.
Ik had het zelf altijd als automatische overschrijving in mijn internetbankieren staan, maar blijkbaar vindt niet iedereen dat logisch.

Hier allemaal cash.

Waar ik mij aan ergerde bij mijn vorige pension?
Achterbaks gedoe.
Mijn buitenluik dicht doen zo gauw ik het erf af was omdat mijn paard zou knoeien met stro. Ja duh het is een paard. Tuurlijk knoeit hij wel eens een stro plukje op het erf. Maar er staan er nog 5 met een luik....

Het ging altijd achter mijn rug om. Nooit recht in mijn gezicht.

En bijvoorbeeld de laatste maand stalling.
Een Stalgenoot die er een jaar gestaan heeft krijgt het overschot aan betaalde stalling terug. Ik niet terwijl ik er 8 jaar stond.
Er is daar van te voren nooit een afspraak over gemaakt. En ik vind het prima om de hele maand te betalen. Maar dan ook 1 lijn. En de andere klanten het zelfde behandelen.

De enige reden dat ik het daar 8 jaar heb volgehouden is dat het een super plek was voor mijn paard.
Elke dag in kleine groepjes op grote veilige weides. Die altijd droog waren. Goed en genoeg eten voor de paarden. Stal mesten deed ik zelf elke dag. Dus hij stond ook altijd lekker in een dik pak schoon stro. Binnen en buiten bak bijna altijd voor mij zelf alleen. Voor de paarden was het een 5 sterren hotel.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:13

Oh ik zou echt nooit cash betalen...
Dan heb je dus nooit bewijs dat je betaald hebt. :7

En @daantjuhhhh dat is inderdaad wel zuur...

O en trouwens geen factuurnummer.
Ik zet gewoon in de opschrijving. 'Stalgeld Carrera'.
Maar ik sta op een kleine stal. Eigenaren hebben zelf veel paarden, maar ik ben de enige pensionklant en dan nog 2 in de opfok.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:36

Esaqar schreef:
Oh ik zou echt nooit cash betalen...
Dan heb je dus nooit bewijs dat je betaald hebt. :7

En @daantjuhhhh dat is inderdaad wel zuur...

O en trouwens geen factuurnummer.
Ik zet gewoon in de opschrijving. 'Stalgeld Carrera'.
Maar ik sta op een kleine stal. Eigenaren hebben zelf veel paarden, maar ik ben de enige pensionklant en dan nog 2 in de opfok.

Tja, bij ons betaalde iedereen cash.
Pension stal was zwart geld van hun.

En 9 van de 10x waren er wel andere pensionklanten aanwezig die zagen dat je het geld overhandigde.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Nimby en 2 bezoekers