Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:26

Goedemiddag allemaal :)
Voor mijn 2 merrietjes ben ik voor aankomend voorjaar op zoek naar een cremello hengstje om ze te laten dekken.
Ik zou heel graag een palomino of valk veulentje fokken <3

Mijn merrietjes:
Nmprs 95 cm zilverappelbruin
Amha/nmprs 88 cm zilverappelbont

Ik ben op zoek naar een cremello hengstje 80 tot 85 cm.
In ieder geval nmprs.
Liefst nmprs + amha want dan kunnen beide dames komen logeren :) <3 :+:

Wie heeft er of kent er zo'n knappe hengst??

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:35

Wat is de afstamming van jouw merries? En waaraan moet het hengstje wbt type aan voldoen? Oftewel wat moet hij verbeteren aan je merries behalve kleur?

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:47

Hallo Zamora,
Beide merries zijn aan de grote kant. Hebben wel ruime beweging.
Vader NMPRS is Jagdfalke
Vader AMHA is Daddy Cool of Spotlight
Dus ik zoek een chique klein hengstje.
En zou graag een palomino of valkje erbij hebben.
Verder nog beginnend qua fokkerij.
Laatst bijgewerkt door JannetJBM op 26-02-23 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:52

Geen cremmelo, maar perlino is TH’s Vanilla Ice.

Die is wat kleiner ook qua maat en chique. Volgens mij heb je met perlino net zoveel kans op een valkje als met cremello (maar pin me er niet op vast, het is beide dubbele verdunning)

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:54

Hallo Duality,
Danknjevoor de tip!
Ik ga even op hem googlen!

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:59

Is alleen geen AMHA.
Heb je ook foto's van je merries? Ben erg benieuwd :D

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 10:51

Ik zag dat m'n berichtje niet goed gegaan was.
Maar dit zijn de dames.
Ongepoetst en in dikke wintervacht



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:02

Ik zie hem alleen niet meer bij de dekhengsten van T&H stables staan....



Duality schreef:
Geen cremmelo, maar perlino is TH’s Vanilla Ice.

Die is wat kleiner ook qua maat en chique. Volgens mij heb je met perlino net zoveel kans op een valkje als met cremello (maar pin me er niet op vast, het is beide dubbele verdunning)

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:31

Hey!

Enkel als je merries ook vos dragen kan je een palomino fokken met een cremello. Anders enkel kans op smoky black en eventueel valk bij de silver bay naargelang wat de hengst genetisch draagt. Een perlino of een cremello die A/a of A/A is zou bij jouw merries meer garantie geven op alleszins valk en eventueel palomino als vader en moeder E/e zijn.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:34

Hey, dank je wel voor het mee denken en voor de tip!
Ik ben nog beginnend in de fokkerij, dus dan zijn dit soort tips super welkom.


Knolselder schreef:
Hey!

Enkel als je merries ook vos dragen kan je een palomino fokken met een cremello. Anders enkel kans op smoky black en eventueel valk bij de silver bay naargelang wat de hengst genetisch draagt. Een perlino of een cremello die A/a of A/A is zou bij jouw merries meer garantie geven op alleszins valk en eventueel palomino als vader en moeder E/e zijn.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:40

dan moet ik dus eigenlijk beide merries ook laten testen welke kleur zij dragen?
Of is het voldoende als ik de kleuren van de voorouders weet?

En een cremello hengst die e/e en A/a heeft is dat voordelig of juist niet?


JannetJBM schreef:
Hey, dank je wel voor het mee denken en voor de tip!
Ik ben nog beginnend in de fokkerij, dus dan zijn dit soort tips super welkom.


Knolselder schreef:
Hey!

Enkel als je merries ook vos dragen kan je een palomino fokken met een cremello. Anders enkel kans op smoky black en eventueel valk bij de silver bay naargelang wat de hengst genetisch draagt. Een perlino of een cremello die A/a of A/A is zou bij jouw merries meer garantie geven op alleszins valk en eventueel palomino als vader en moeder E/e zijn.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:57

Je zou de zwarte kunnen laten testen op E.
De bruine op E en op A. Dit kan je alleen testen gezien dit niet te zien is. Alle zwarte en bruine paarden kunnen vos dragen zonder te uiten.
Als je bruine 2 bruine ouders heeft, kan ze A/A of A/a zijn. Maar je weet nu alleen zeker dat ze A/a is, A/A kan je alleen testen.

Je merries zijn op dit ogenblik (even het wit daargelaten)

De zilverappel
E/?, a/a, Z/z

De zilverbruine
E/?, A/?, Z/z

Om die vraagttekens op de vullen, kan je enkel testen.
Om 100% kans op palomino of valk te hebben, moet je een cremello hebben die homozygoot agouti is (Cr/Cr, e/e, A/A). Dan heb je eender wat de merries dragen altijd kans op palomino of valk (geen palomino als de merries geen rood dragen) en nooit smoky black.
Of een perlino homozygoot agouti, dan krijg je 100% valk. Cr/Cr, E/e, A/A. Of Cr/Cr, E/E, A/A (maar dan heb je geen kans op palomino).

Maar als je zo specifiek gaat moeten zoeken, wordt het alleen maar moeilijker.
Soms moet je compromissen sluiten. Een cremello die A/a is geeft ook al minder kans op smoky black, maar wel kans.

En dat allemaal nog met 50% kans op zilver

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:11

Nog even ter aanvulling: je merries testen is eigenlijk enkel om te zien of ze palomino kunnen geven. Als ze geen rood dragen, heeft de zilverappel met een cremello die a/a is, enkel kans op smokey black met eventueel zilver. Of valk en smoky black bij de bruine met eventueel zilver.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:15

Ik vind dit werkelijk super interessant!
Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik ga me er zeker verder in verdiepen.

Voor nu dus handig om beide merries te laten testen.
Of om een kans te nemen met een cremello A/a.
het zilvergen vind ik geen probleem, ik vind een zilvervalk ook schitterend.



Knolselder schreef:
Je zou de zwarte kunnen laten testen op E.
De bruine op E en op A. Dit kan je alleen testen gezien dit niet te zien is. Alle zwarte en bruine paarden kunnen vos dragen zonder te uiten.
Als je bruine 2 bruine ouders heeft, kan ze A/A of A/a zijn. Maar je weet nu alleen zeker dat ze A/a is, A/A kan je alleen testen.

Je merries zijn op dit ogenblik (even het wit daargelaten)

De zilverappel
E/?, a/a, Z/z

De zilverbruine
E/?, A/?, Z/z

Om die vraagttekens op de vullen, kan je enkel testen.
Om 100% kans op palomino of valk te hebben, moet je een cremello hebben die homozygoot agouti is (Cr/Cr, e/e, A/A). Dan heb je eender wat de merries dragen altijd kans op palomino of valk (geen palomino als de merries geen rood dragen) en nooit smoky black.
Of een perlino homozygoot agouti, dan krijg je 100% valk. Cr/Cr, E/e, A/A. Of Cr/Cr, E/E, A/A (maar dan heb je geen kans op palomino).

Maar als je zo specifiek gaat moeten zoeken, wordt het alleen maar moeilijker.
Soms moet je compromissen sluiten. Een cremello die A/a is geeft ook al minder kans op smoky black, maar wel kans.

En dat allemaal nog met 50% kans op zilver

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:31

Moest je geen cremello vinden of iets anders overwegen, ik heb een minimaat champagne hengst die ook crème draagt. Geeft je toch ook kansen op veulens met crème en eventueel ook champagne.


Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:57

Hoe zeker ben je van de kleuren van je merries? Veel paarden worden maar een kleur gegeven zonder te weten wat het inhoudt.

Ik vind je effen pony niet heel typisch zilverappel, maar meer zweetvos ogen bijvoorbeeld, zeker op de 1e foto. Zijn haar benen en puntjes van de oren dezelfde kleur als haar lichaam of zwarter?

Als je de kleuren niet zeker weet en je wilt bewuster op kleur fokken, zou je iets meer kunnen testen.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:05

De effen pony is ook geen zilver appel. Maar zou eerder zilverbruin denken. Ik snap waar waarom zweetvos door je hoofd schiet. Ze heeft ook lichte kroonranden precies. Het zou nog kunnen. Maar zilverbruin en zweetvos worden heel vaak verward.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:09

En wat bedoel je dan precies met zilverbruin? Dat lees ik al een verkorte zilverappel bruin. Ik ken geen andere zilver namelijk. Nou ja, zilverappel zwart, valk en smokey black, maar ik kan alle types zilverappel moeilijk uit elkaar houden. Vandaar mijn generieke 'zilverappel'

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 17:25

Klopt, ik had het verkeerd geschreven.
Ze is silver bay, inderdaad zilverbruin.
Dit heeft ze van haar vader Jagdfalke.

Knolselder schreef:
De effen pony is ook geen zilver appel. Maar zou eerder zilverbruin denken. Ik snap waar waarom zweetvos door je hoofd schiet. Ze heeft ook lichte kroonranden precies. Het zou nog kunnen. Maar zilverbruin en zweetvos worden heel vaak verward.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 17:27

Van wat ik begrepen heb heeft de zilverappel zwart als basis en de zilverbruin bruin als basis.
Ik denk dat dan in Engels de silver dapple Chocolate is?

Ik weet in ieder geval dat de merries beiden het zilver gen hebben en ik derhalve ook geen hengst met zilver gen mag gebruiken

quote="Bowo"]En wat bedoel je dan precies met zilverbruin? Dat lees ik al een verkorte zilverappel bruin. Ik ken geen andere zilver namelijk. Nou ja, zilverappel zwart, valk en smokey black, maar ik kan alle types zilverappel moeilijk uit elkaar houden. Vandaar mijn generieke 'zilverappel'[/quote]

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:40

Klopt, een zilverappel is eigelijk een zwart paard met zilvergen en zilverappelbruin is een bruin paard met hetzelfde gen. Bij beide paardjes verbleekt het de kleur en vooral de manen, waardoor en zilverappelbruine veel weg heeft van een zweetvos.

Echter heeft een zilverappelbruine nog steeds iets donkere onderbenen. Op een vos paard zie je het zilvergen niet met het blote oog maar ze kunnen het wel dragen en doorgeven.

Homozygoot zilver paardjes kunnen oogproblemen krijgen, dus die combinatie maak je best niet. Al heb ik wel een homozygoot zilver merrie gehad zonder enig oogprobleem maar ik heb er ook wel gezien die blind geworden zijn.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:52

vanilla ice is niet meer van de fokker, maar van Cisca van D.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:53

Ik zou mij niet zo laten leiden door alleen een kleur , daarmee beperk je heel erg in de keuze.
Kleur is leuk ,maar fokken is verstandiger als je ook kritische naar je dieren kijkt en kijkt waar de hengst ze kan aanvullen.

Ga eens op de hengstenkeuring van het Nmprs kijken en inspiratie op doen :D

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 18:41

Dat ga ik sowieso zeker doen!
Ben ook die van vorig jaar online terug aan het kijken

En klopt helemaal een kleurtje is leuk maar de rest zeker zo belangrijk. Dus daar kijk ik ook zeker naar bij de hengst.

Happinez schreef:
Ik zou mij niet zo laten leiden door alleen een kleur , daarmee beperk je heel erg in de keuze.
Kleur is leuk ,maar fokken is verstandiger als je ook kritische naar je dieren kijkt en kijkt waar de hengst ze kan aanvullen.

Ga eens op de hengstenkeuring van het Nmprs kijken en inspiratie op doen :D

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 18:44

Voor de zilverappel heb ik van de vorige eigenaar een tip gekregen voor een hengstje die heel goed voor haar zou zijn en die is geen cremello, maar daar zit ik serieus over na te denken.

JannetJBM schreef:
Dat ga ik sowieso zeker doen!
Ben ook die van vorig jaar online terug aan het kijken

En klopt helemaal een kleurtje is leuk maar de rest zeker zo belangrijk. Dus daar kijk ik ook zeker naar bij de hengst.

Happinez schreef:
Ik zou mij niet zo laten leiden door alleen een kleur , daarmee beperk je heel erg in de keuze.
Kleur is leuk ,maar fokken is verstandiger als je ook kritische naar je dieren kijkt en kijkt waar de hengst ze kan aanvullen.

Ga eens op de hengstenkeuring van het Nmprs kijken en inspiratie op doen :D