Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 00:05

Ik heb een paar vraagjes :)
Ik heb een 11-jarige shetlander staan van ongeveer 97 cm. Ze is echt heel braaf en ik heb al vanaf dat ik haar heb, 2017, het gevoel dat ze veel meer zou kunnen dan grasmaaien. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en ze is al die tijd bereden door mijn neefjes en nichtjes tussen de vier en 10 jaar, maar die hadden allemaal geen wedstrijd ambities. ze loopt braaf de drie gangen, geeft makkelijk na en kan een pasje wijken. ook springt ze los makkelijk 70 cm maar is dit door de ervaring van haar ruiters onder het zadel niet veel gedaan.
Inmiddels zijn de kinderen er bijna te groot voor en wil ik de pony over een tijdje gaan verkopen. Nu lijkt het me leuk om te kijken wat er inzit qua sport, en is ze waarschijnlijk ook beter te verkopen met een leuke sportklassering of het prestatie predikaat. Dit wordt natuurlijk een hele zoektocht, want kinderen met genoeg ervaring zijn al snel te groot voor haar. Ik dacht een berichtje op Facebook te gooien en heb dus een aantal vraagjes, ik heb hier namelijk zelf geen ervaring mee. Ten eerste, als dit een heel slecht idee is laat het dan even weten :')

Ten tweede: hoe doe je dat met de kosten? Ik zit zelf alleen in de grotere paarden en daar is het wel normaal als je een paard verkoopt die door iemand is uitgebracht dat die persoon dan een bepaald percentage krijgt van de winst, maar voor zulk groot geld worden shetlanders nou ook weer niet verkocht. :) er komt hier wekelijks iemand aan huis lesgeven waar een eventueel ruitertje dan ook les van kan hebben, en ik vind het een beetje dubbel wat ik met de kosten van de lessen en wedstrijden moet. Immers heb ik er zelf belang bij als de pony wordt uitgebracht, maar het kan voor mij niet uit om dit allemaal te betalen. het is natuurlijk ook een leerzame ervaring voor een kind en L1, wat nodig is voor het prestatiepredikaat is natuurlijk niet heel hoog. Ik was verder niet van plan om een bijdrage te vragen voor het mogen rijden van de pony.
Ten derde hoe doe je dit met verzekering? Is er iets van een bijrijdersverzekering, wat kost dit en betalen die altijd netjes uit?
En zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 00:33

Dat wordt een hele moeilijke, want 97cm is klein, een kind van 8 is daar visueel vaak al te groot voor en kinderen jonger dan 8 missen toch vaak nog de ervaring om de pony veel bij te brengen….

Net doordat ze zo klein is, weet ik niet of ze zoveel meer waard gaat zijn…. Zo’n pony’s zijn vaak echt gewoon de eerste kennismakingspony’s en die kids zijn nog zo jong dat er amper zijn met wedstrijdambitie. Gewoon top braaf en gereden in de 3 gangen is al goud.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 03:11

Een ruitertje vinden is lastig misschien, maar als de pony braaf is, is het sws goud waard.

Onze zoon kreeg zijn shet van 95cm toen hij 3 was. Rond zijn 5e/6e begon hij hem wat echt te rijden en met veel vallen en opstaan liep hij daarna echt super bij hem.
Onze zoon was 10 toen hij zichzelf wel te groot vond en ook in de knoei kwam met zitten, maar hij heeft wel ontzettend veel leuke ritjes gemaakt.

De pony stond wat stil, ging mee aan de hand en we zijn hem daarop voor de sulky gaan beleren wat hij gelijk goed oppakte en ook weer erg enthousiast was. Duidelijk een goede basis en goed aan de hulpen zo makkelijk als dat ging.

Toen onze zoon 10 was weleens een idioot hoog bod gehad, omdat het zo een leuke brave pony was en hij werd toch te groot, maar wij wilden hem helemaal niet kwijt en hebben hem uiteindelijk 21jr gehad.

Hij was qua bouw iets te kort, anders had onze zoon er langer op kunnen blijven rijden met zijn gewicht en lengte. Het is stiekem weleens gebeurt en het plezier straalde er vanaf, ook bij de pony als hij dan lekker mocht.

Er heeft later weleens een fijn gebouwd meisje op gereden die eigen pony's had. Ik zelf was ook klein en licht altijd. Reed va mijn 8e wedstrijden, dus ze zijn er wel. Maar of ze het dan willen en mogen.....

Je moet het vooral laten weten in je kringen dat je zoiets zoekt en wil.

Er zijn ook maneges die shetjes als lespony's hebben lopen. Buiten het rijden om leren kinderen ook veel qua omgang als ze met die maat bezig kunnen; poetsen, hoefjes, meelopen etc.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 06:57

Wat hier in Belgie vaak gebeurt: pony's worden soms geleased door andere ponyruitertjes, vooral in de LRV (Landelijke Rijvereniging). Bijvoorbeeld ene kind heeft een veelbelovende sportpony, maar die pony is nog iets te hevig, en ander kind kan al een hoger niveau aan dan haar brave kinderpony, dan worden die soms een jaartje onderling geruild. Kan ook een optie zijn, maar die kleintjes groeien ze idd sowieso snel uit, dus beleren voor de koets lijkt me geen slecht plan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 07:38

Ik heb vroeger kleintjes gefokt maar bomproof en braaf is echt veel meer waard dan een klassering

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:02

Misschien kan je hem beleren voor de sulky en zelf opleiden in de dressuur?
Er lopen best veel shetlanders in de aangespannen sport. Laatst nog eentje in het M.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:37

Als je wil verkopen ...
Door zijn maat zal de pony waarschijnlijk als beginnerspony dienen.
Stel je dan eens in de plaats van de ouder. Welke eisen zal je stellen?

Als je hem diep in je hart eigenlijk toch niet kwijt wil...
Pony uitlenen aan kennissen met een beginnend kind. Je kunt het kind misschien op weg zetten naar de ponyclub, lrv in geval van België. Daar komen ze al snel in contact met competitie. Maar droom niet te veel van prestaties en labels. Het blijven beginnertjes en de pony is de schoolmeester, niet omgekeerd.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:43

Al is het een onervaren ruitertje, als de pony braaf meegaat voor een paar bixieproefjes dan geeft dat ergens ook ‘bewijs’ voor haar brave karakter en dat is voor de verkoop wel een plus.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:50

je zou hem zelf in de mensport uit kunnen brengen. Heel leuk om te doen. Er is ook altijd wel vraag naar goed opgeleide menpony's.

zelf zit ik ook wel een beetje met hetzelfde. Ik heb een a pony, (1.18m) die meer beweging nodig heeft dan ik kan geven. maar het vinden van een geschikt ruitertje is lastig.

JoeryMees
Berichten: 14
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:54

Wat hierboven ook staat, misschien kijken of je mee kan doen met een paar bixie wedstrijden, om zo te kunnen laten zien dat de pony echt braaf is en ook hiervoor geschikt is.
Ik vermoed dat dit voor zo’n kleine pony eerder de doelgroep is, dan kinderen die echt wedstrijden willen gaan rijden en dus mogelijk voor een al eerder geklasseerde pony willen gaan. En ik ben bang dat je het er qua meerwaarde qua prijs, niet echt uit kunt halen als je er nu veel in moet investeren, wat je zelf ook al noemt qua kosten die er bij komen kijken.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 20:22

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Beleren voor de wagen heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee dus dan zou ze ergens in training moeten en dat kan qua kosten eigenlijk al niet uit

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:21

Ik heb al bijna 20 jaar shetten die door kinderen gereden worden, maar heb ik die tijd maar 2x een ruitertje gehad die het in zich had te gaan starten. Terwijl mijn pony's voor de wagen en aan de lange teugel allemaal op redelijk nivo lopen (M/Z/ZZ). Pony's zijn braaf en kunnen het dus wel.

De 1 is tot B+8 gekomen(en daarna nog tot het L gement met de zelfde pony), de ander heeft ABOP en rijpony talent competitie gereden met verschillende pony's (en wat BB gesprongen).
Maar heel veel andere kinderen groeien er af voordat ze goed in balans in alle gangen rond rijden en de figuren secuur rijden. Of hebben er gewoon geen lol in.

Ik denk dus dat je iets heel lastigs wil.
En voor eventuele verkoop is gewoon braaf en eventueel wat bixie ervaring belangrijker is mijn ervaring.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:36

Prestatiepredikaat is alleen interessant als je ermee wilt fokken, het beestje wilt verkopen voor de fokkerij of als je met de moeder fokt. Anders zou ik, zoals hierboven, ook al gesuggereerd wordt een leuk ruitertje zoeken dat er een paar keer bixie mee wil rijden. Dan zijn ze wel van huis geweest en hebben evt al wat hindernisjes gesprongen als je bixie springen doet. Dat is toch waar zo'n pony voor gebruikt gaat worden naast veel lol maken thuis.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:47

Haha, prestatie predikaat nuttig bij het NSPS :') .
Alle vormen van sport zijn het ondergeschoven kindje bij het stamboek.

We hebben dit jaar manifestatie gehad, eens in de 5 jaar. Daar waar voor de keuring alle kopnummers beschreven werden, de leeftijd en maat kampioenen nog dieper op in gegaan werd en de manifestatie kampioen een hele pagina kreeg werd hij de 3 sport kampioenen (men-pony, sport-pony en rij-pony) alleen de naam genoemd in het boekje.
Geen afstamming, niet waarom ze kampioen waren, geen info over andere prestaties.

Ster word gegeven aan merries en hengsten door sport prestaties van hun nakomelingen, er is nog nooit een ster hengst geweest en tot nu toe nog maar 3 merries (waarvan Whitney er een is door de 3 nakomingen die ik van haar gefokt heb, 1 heeft er M gelopen, de andere 2 ZZ).

Dus sport predikaten moet je doen voor je zelf en niet anders.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Ruitertje zoeken om pony uit te brengen, goed idee en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:14

Bedankt voor de info! Dat is eigenlijk wel jammer, dat het Nsps de pony’s eigenlijk zelf als grasmaaiers weg zet door sport niet wat meer te stimuleren