Shetlander merrie en veulen verhuizen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Shetlander merrie en veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 23:17

Een heel gedoe…
(alle pony’s in dit verhaal zijn shetlander)
thuis heb ik een merrie staan die nu een tijdje alleen staat door omstandigheden. Ze is super lief en kan naar mijn weten goed met andere pony’s omgaan. Nu ga ik zaterdag kijken bij een merrie met veulen. Als alles goed voelt en klikt dan zou ik ze 1 week of 2 later ophalen. Eigenlijk zijn er 2 punten waar ik mee zit.

1: de merrie en het veulen vervoeren
het veulen is 4 maanden oud, en naar weten is de merrie best wel beschermend. kan ik ze vervoeren in een 2 paarse trailer met het schot ertussen en dat ze vast staan, of moet ik aan de voorkant iets maken dat ze wel met het schot ertussen los erin kunnen staan. Of wat is een andere optie‍♀️

2: mijn merrie met de merrie met veulen koppelen
wat is daarin handig‍♀️ moet ik ze apart laten eerst want ja de merrie is erg beschermend over haal veulen, of moet ik mijn merrie (ook al eerder moeder geweest) er gewoon direct bij zetten. Wat is hierin het beste, ik hoor graag❤️

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Shetlander merrie en veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:33

Heb je alleen de beschikking over een 2 paards trailer of kun je ook aan 1,5 komen? Dan zou ik ze persoonlijk daar gewoon los in zetten. En anders als het kan het schot eruit en wederom los erin zetten.

mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Re: Shetlander merrie en veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 08:14

Ja de 2 paards trailer staat zo klaar, de 1,5 paards zou ik dan moeten huren ofzo

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Shetlander merrie en veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:19

Strobalen voorin zetten en naast het schot als dit een flexibel tussen schot is en ze dan samen in 1 vak zetten.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Shetlander merrie en veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:49

Wij hebben gisteren shetmerrie met 5 weken oud veulen vervoerd (ja laat veulen). Heb een 2 paardstrailer en we hebben de merrie gewoon vast gezet en het veulen er los achter gezet. Ging probleemloos

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Shetlander merrie en veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:02

Wij hebben bijna 4 maanden geleden een shet en 3 weken oud veulen gekocht. Moesten van Brabant naar Groningen in een 2 paards.
Voor een baal hooi en achter een baal stro. Stonden samen in 1 vak en kwamen heel fris en fruitig aan. Eerst even in een stal laten bijkomen met hooi en water. Daarna op een apart stukje naast de anderen.

Toen ze naast elkaar oke deden, samen op de wei gezet en daarna weer apart.
Later steeds een uurtje na de wei ook op de pp erbij gelaten. Mijn ruin was nogal aan het jagen op ze.

Zo opgebouwd tot ze gezellig samen rond liepen en stonden.

mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 19:41

superpony schreef:
Wij hebben bijna 4 maanden geleden een shet en 3 weken oud veulen gekocht. Moesten van Brabant naar Groningen in een 2 paards.
Voor een baal hooi en achter een baal stro. Stonden samen in 1 vak en kwamen heel fris en fruitig aan. Eerst even in een stal laten bijkomen met hooi en water. Daarna op een apart stukje naast de anderen.

Toen ze naast elkaar oke deden, samen op de wei gezet en daarna weer apart.
Later steeds een uurtje na de wei ook op de pp erbij gelaten. Mijn ruin was nogal aan het jagen op ze.

Zo opgebouwd tot ze gezellig samen rond liepen en stonden.


Ik hoop dat het koppelen bij mij ook zo gaat

mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 19:41

mvdbijl schreef:
Strobalen voorin zetten en naast het schot als dit een flexibel tussen schot is en ze dan samen in 1 vak zetten.


Het is wel een flink grote merrie met ook al een flink veulen, gaat dat passen dan?