Bewezen Shetland pony hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoopydogy

Berichten: 2220
Geregistreerd: 20-11-11

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:53

Ja pony heeft stamboom

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:05

Maar is deze al stamboek opgenomen als ze 3 of ouder word dit jaar?
Of nog veulenboek? Merrie of ruin?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:48

@snoopydog je kunt zien als je merrie opgenomen is in het stamboek als het papier (bewijs van inschrijving) wat achter in het paspoort zit blauw is. Is het papier nog geel dan is de merrie veulenboek.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:57

@zipperdezip mocht je vragen over de fokkerij dan mag je altijd een berichtje sturen. Wij fokken met NSPS pony's in de mini en kleine maat. Wij zitten in Friesland nabij Leeuwarden. Wij hebben dit jaar weer de kleine maats zwarte hengst Richard van de Kleine Steeg ter dekking, super lieve makkelijke hengst en super bewegen. Ik weet niet wat voor soort hengst bij jou merrie het beste zou passen dan zou ik meer gegevens van de merrie moeten hebben. Zelf men ik met een zwarte merrie van 98 cm en het doel is om haar van het zomer uit te gaan brengen.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 00:32

Zipperdepip schreef:
Met de hengsten vind ik het dus nog een hele moeilijke keuze omdat degene die ik persoonlijk het beste vind ogen (heb alleen op de foto gezien) nog het minst heeft gepresteerd en zelfs eerder nog is afgewezen. 1 van de bewezen hengsten vind ik kwa gangen minder en zag op de keuringen dat ze er ook niet heel lovend over waren maar toch aardig wat op zijn naam staan.. wat ik wel apart vind is dat de bewezen hengsten op het eerste gezicht wel juist langer in het lijf ogen en ook wat slanker ogen wat ik zo op internet kan vinden, dat is toch juist wat ze niet graag zien volgends jullie? En juist de vollere hengst is eerst afgewezen terwijl die ook nog eens een goede draf heeft.

Hierbij de 3 hengsten die ik op het oog heb voor mijn merrie's:

Rigolo van bromishet
Herbert van de viersprong
Manifesto van nuweland


Ik heb er 2 van Rigolo gehad, de 1e is helaas veel te vroeg overleden, kon lezen en schrijven met die pony! Niks was ze te gek, heb helaas nooit de kans gehad om haar voor de kar te zetten, dat zou ze fantastisch gedaan hebben. Bomproof. Het was geen keuringstopper, ze is 1x mee geweest en behaalde een 3e premie.

Ook de 2e heb ik nog in bezit, is een stuk pittiger dan haar voorganger en zal ik niet zomaar voor de kar zetten. Deze behaalde afgelopen jaar een 1e premie en werd kampioen kleine maat 8)7

Voordeel bij Rigolo is dat hij homozygoot bruin is en dus altijd een bruin veulen zal geven.

Ik ben iig fan van de bruintjes!

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 08:38

Dennis schreef:
Hengst heeft vorige maand een 1e premie gehaald, dus de jury zag ook in hem wat ik er in zag ;), ze waren erg zuinig met de 1e premies dit keer.
Was vorig jaar erg te spreken over zijn karakter met dekken, lief, beleefd maar geen watje terwijl de mijne pas de 2e of 3e merrie voor hem was.
Hoe de gok verder uit pakt moet ik nog een week of of 8 op wachten!
[ [url=m/XMZUX8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het kriebelt wel om de eigenaar te vragen of ik hem mag betuigen en uit mag brengen, maar heb het eigenlijk druk zat.

Al mijn pony's (op mijn 2 oudjes na) hebben hun ABOP goed gelopen, zijn prestatie en sport-A. En 2 zelfs AA, en die 3e komt nog is de bedoeling (binnenkort M dressuur starten).
Ik heb ook de eerste merrie gehad die bij leven ster werd (op sport prestaties van haar nakomelingen), daar voor had 1 merrie hem postuum gehad.


Ah dat is fijn dat hij een eerste premie heeft gekregen! Dat heeft hij dan in ieder geval in de "pocket". En ja zal fijn zijn als ze er zelf verder mee gaan maar volgends mij zijn veel al blij met een eerste premie, en eventueel helpen met training en uitbrengen is wel leuk maar voor je het weet teveel hooi op je vork. :D

Leuk dat je zo er zo goed mee bezig bent!

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 08:44

snoopydogy schreef:
Ja pony heeft stamboom


Even kijken of je pony ook echt stamboek is opgenomen. Wil anders wel met je meekijken via privébericht? Wat doe jij verder met je pony? :)

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 08:56

Twirre2006 schreef:
@zipperdezip mocht je vragen over de fokkerij dan mag je altijd een berichtje sturen. Wij fokken met NSPS pony's in de mini en kleine maat. Wij zitten in Friesland nabij Leeuwarden. Wij hebben dit jaar weer de kleine maats zwarte hengst Richard van de Kleine Steeg ter dekking, super lieve makkelijke hengst en super bewegen. Ik weet niet wat voor soort hengst bij jou merrie het beste zou passen dan zou ik meer gegevens van de merrie moeten hebben. Zelf men ik met een zwarte merrie van 98 cm en het doel is om haar van het zomer uit te gaan brengen.


Leuk! Ik ben verder nog gaan kijken en denken en Rigolo is ondanks dat hij inderdaad sowieso bruin fokt verder geen optie meer omdat hij mijn merrie niet zal verbeteren. Hij is voor mijn merrie te lang in zijn lijf en geen spectaculaire gangen.

Herbert vind ik erg leuk omdat past en het ook goed doet maar hij is niet beschikbaar voor dekdienst omdat hij momenteel ergens anders staat voor mensen hun eigen pony's te dekken.

Manifesto vind ik heel leuk en zal het meest mijn merrie verbeteren alleen heeft zich nog niet bewezen verder dus dat is een gok en het is ook nog niet helemaal duidelijk of ik er mijn merrie mee zou mogen dekken omdat hij eigenlijk niet beschikbaar is voor derden.

Spannend dus of ik wel een hengst vind dit jaar haha! Of ik moet misschien naar zwarte hengsten gaan kijken. Ik heb in ieder geval zelf liever geen bont, schimmel, appaloosa of crème kleuren.

BelgenGek

Berichten: 2236
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:12

Ik zou bij vragen contact opnemen met stal de groenkamp, zei kunnen je vast verder helpen

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:20

Als je zwarte hengsten zoekt zou ik zeker eens contact opnemen met de familie Dibbits in horssen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:57

Afhankelijk van het kleurgenenpakket van hengst en merrie,

Maar met een zwarte hengst zijn zowel zwart, vos als bruin als nakomelingen ook mogelijk.
(Niet bij iedere combi, is afhankelijk van het hele kleuren pakket van beide)


Van Shetten heb ik niet echt verstand. Kleurkansen berekenen etc dan weer wel ;)

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:07

Femke_Tweety schreef:
Afhankelijk van het kleurgenenpakket van hengst en merrie,

Maar met een zwarte hengst zijn zowel zwart, vos als bruin als nakomelingen ook mogelijk.
(Niet bij iedere combi, is afhankelijk van het hele kleuren pakket van beide)


Van Shetten heb ik niet echt verstand. Kleurkansen berekenen etc dan weer wel ;)


Bedankt! Ja daarom vond ik het wel fijn dat Rigolo die garantie geeft maar het moet wel passen. Misschien ga ik hem anders eens bezichtigen hoe hij in het echt toont. Helaas staan beide andere hengsten niet ter dekking voor buitenstaanders momenteel, is ook nieuw voor mij dat dat zo moeilijk gaat! :D

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:47

Wat voor afstamming heeft jou merrie Zipperdepip. Wij willen best even meekijken. Mijn man is aardig thuis in de NSPS hengsten. Weet wel een paar leuke mini hengsten in het bruin. Eise van de Groenkamp en Koffie van de Groenkamp. Koffie van de Groenkamp viel positief op tijdens de afgelopen hengstenkeuring.

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 17:52

Alle 3 de hengsten die ik op het oog had zijn niet beschikbaar voor dekken van derden dit jaar haha niet veel geluk dus zo! Nog nooit meegemaakt dat het zo moeilijk gaat, heel apart en niet echt motiverend.

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 17:54

Twirre2006 schreef:
Wat voor afstamming heeft jou merrie Zipperdepip. Wij willen best even meekijken. Mijn man is aardig thuis in de NSPS hengsten. Weet wel een paar leuke mini hengsten in het bruin. Eise van de Groenkamp en Koffie van de Groenkamp. Koffie van de Groenkamp viel positief op tijdens de afgelopen hengstenkeuring.


Bedankt maar als het in de minimaat komt te vallen wordt het wel erg klein voor mijn doeleinde. :o