Ras van de maand: het mini paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 05:32

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand kozen we voor het mini paard.

In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt het mini paard zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit type paard volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met het mini paard? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 september inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de nieuwsredactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal op de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse en het Trekpaard
Laatst bijgewerkt door balance op 31-10-18 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sticky verwijderd

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:35

Mini’s zijn gewoon top! Ik was van kleins af aan helemaal gek op Shetlanders. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Een vriendin nam mij mee naar de keuring van het NMPRS en vanaf dat moment was ik verkocht. Die grote karakters in kleine lichamen. Fantastisch!

Wat jammer is is dat de meeste mini’s alleen voor de fok worden gebruikt terwijl ze juist heel veelzijdig zijn. Je kunt er uiteraard mee fokken maar je kunt er ook mee mennen, vrijheidsdressuur of bijvoorbeeld lange lijnen. Ze zijn super veelzijdig en kunnen dezelfde dingen doen die een groot paard ook kan. Jammer dat ze vaak onderschat worden.

Wat ik zo leuk vind aan mini’s is dat je er niet op kunt zitten maar ze toch op een goede manier wil trainen. Wat je dus gaat doen is manieren zoeken om ze heel effectief te trainen. En hierin word je creatief. Je bedenkt leuke hindernissen voor ze of parcoursen maar je gaat ook zoeken naar andere manieren om ze goed te houden. Zo heb ik onlangs een cursus paarden masseren gevolgd en een cursus grondwerk gedaan.


Afbeelding


Afbeelding

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 03:49

Na haflingers gehad te hebben overgestapt op Mini Appaloosa's 3 jaar terug.
Het zijn gewoon heerlijk! Je kan er mee mennen, vrijheidsdressuur of gewoon lekker mee wandelen.
En natuurlijk mee spelen.

Afbeelding

Afbeelding

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 07:56

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/zb7myD.jpg

http://boktimg.nl/img/m/8EvJgW.jpg

http://boktimg.nl/img/m/XNZ29q.jpg

http://boktimg.nl/img/m/ulhcDV.jpg

http://boktimg.nl/img/m/ouaIKD.jpg

http://boktimg.nl/img/m/kipVMq.jpg

Super leuk!
Ook wij zijn sinds een aantal jaar verslaafd aan de minipaardjes.
Onze kudde bestaat uit zo'n 25 paardjes. Hier zie je een aantal van onze paardjes. Wij fokken ieder jaar een aantal leuke veulentjes en zijn op ieder show/keuring van het nmprs aanwezig. Minipaardjes zijn enorm veelzijdig! Ze worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Zo worden ze ook veel gebruikt voor therapie bij mensen. Dit vind ik enorm mooi om te zien.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-09-18 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie openingspost, maximaal 2 foto's ter illustratie toegestaan

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:04

Leuk!
Mini paardjes zijn heerlijk veelzijdig!

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:04

Minipaardjes vind ik echt zo ontzettend leuk en lief , ik heb er zeven op dit moment. Wij gaan met de paardjes naar de NMPRS keuring en ook naar de NMPRS showdag. Thuis word er voornamelijk met ze getutteld, geknuffeld , gespeeld , maar gaan we ook lekker wandelen en doen we wat vrijheidsdressuur. Minipaardjes zijn over het algemeen erg slim en leren snel :). Ook fokken wij zo nu en dan een veulentje, daarbij worden weloverwogen keuzes gemaakt om een zo goed en correct mogelijk minipaardje te fokken. Wij hebben onze eigen hengst die dit jaar kampioen geworden is bij het NMPRS , maar we dekken ook met hengstjes van anderen. Bij ons is het echt een voorwaarde dat ze allemaal in de minimaat blijven, dus kleiner dan 87 cm. op de schoft. Waarom? omdat ik dat zo mooi en leuk vind en een uitdaging ook :)
hier een paar foto's van mijn trotsjes <3 ( de beide kampioenen <3 )

Yuma
Afbeelding


Camille
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jolandje op 02-09-18 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprinkle kindness around like confetti <3

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:06

Lezen jullie allemaal wel even de op? Niet meer dan 2 foto’s per persoon.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:15

Een vraag aan de eigenaren. Waarom zijn toch zoveel fotos van minipaarden met een scheve horizon? Je zou bijna denken we hier in de alpen zitten en elk paardje op een berghelling staat..

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:19

troi schreef:
Een vraag aan de eigenaren. Waarom zijn toch zoveel fotos van minipaarden met een scheve horizon? Je zou bijna denken we hier in de alpen zitten en elk paardje op een berghelling staat..


Omdat ze dan mooi bergopwaarts gebouwd lijken. Helaas schijn bedriegt. Op een keuring of show valt het dan altijd tegen. Maar er zijn gelukkig ook mensen die gewoon een rechte horizon gebruiken.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:21

Zo beter Troi :D
Afbeelding

Afbeelding


Naast wandelen, springen aan de hand, langelijnen-werk en heel veel knuffelen is het súper leuk om met mini’s te mennen!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:27

Stuk over het stamboek
Over het NMPRS
In 1993 hebben vijf mensen de hoofden bij elkaar gestoken om een nieuw stamboek op te richten voor het creëren van het Nederlands Minipaard. Het uitgangspunt was dat alle rassen en bloedlijnen tot een uiterste stokmaat van 1.06 meter ingezet konden worden mits zij veterinair in orde en getest waren. Dit hield in dat er veel hengsten en merries uit diverse stamboeken ingezet konden worden om bloedspreiding en type te bewerkstelligen en een ruime keuze te geven aan de leden om deel te nemen of te kiezen binnen dit programma. Ook dieren waarvan de papieren verloren waren gegaan konden een start maken bij het NMPRS. De paardjes werden opgesplitst in "minimaat" (t/m 86 cm) en "kleine-maat" (87 t/m 106 cm). Nu in "minimaat" (t/m 86 cm), "kleine-maat" (87 t/m 95 cm) en "grote-maat" (96 t/m 106 cm).

In 1995 is de ingediende aanvraag voor een erkend stamboekorganisatie beoordeeld door het toenmalige Ministerie van Landbouw en werd het NMPRS erkend als moederstamboek voor miniatuurpaarden in Nederland en Europa. Tot aan de dag van vandaag mag het NMPRS nog steeds deze twee benamingen gebruiken.

Over de jaren heen is het beleid en selectie programma steeds scherper bijgesteld om tot gewenste resultaten te komen, het gestelde doel, het “Nederlands Minipaard” afgekort NMP.

In 2013 bestond het stamboek 20 jaar en doordat er over de jaren heen zoveel dieren ingezet konden worden, zijn de huidige paardjes het gestelde fokdoel in 1993 heel dicht genaderd. De komende jaren zullen er nog enkele aanpassingen moeten volgen om NMP tot een op zichzelf staand ras te kunnen noemen.

NMPRS op dit moment

Het NMPRS bestaat ondertussen 25 jaar en heeft een ledenbestand dat schommelt tussen de 650 en 750 leden. Op het moment van schrijven staan er ruim 14.000 paardjes geregistreerd binnen het stamboek. In totaal is er een database van ruim 30.000 paardjes.

Jaarlijks worden er drie keuringen, een show en één of meerdere clinics georganiseerd, veelal op vaste data:

o Hengstenkeuring, eerste zaterdag in april (nakeuring hengsten zes weken na hengstenkeuring)

o Merriekeuring, laatste zaterdag van augustus

o Enter en Twenterkeuring, derde zaterdag in juni

o NMPRS Zomershow, tweede zaterdag in juli

o Clinics in voor en/of najaar, afhankelijk van onderwerp

Het bestuur bestaat uit zeven personen (minimaal vijf) en vergadert vier tot zes maal per jaar. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door twee bestuursleden en de voorzitter. Twee maal per jaar wordt er een algemene ledenvergadering gehouden. Eén eind mei gelijktijdig met de nakeuring van de hengsten en één eind november. Leden worden tussentijds door middel van een magazine en een digitale nieuwsbrief geïnformeerd. Het Minimagazine verschijnt drie maal per jaar, de digitale informatiebrief wanneer er behoefte toe is.

Alle administratieve handelingen, uitgifte van paspoorten, ledenmutaties, redactie van het Minimagazine enzovoort, worden verricht op het stamboekkantoor. Hier werken twee werknemers drie dagen per week. Tevens wordt hier de database van het stamboek bijgehouden. Buiten het stamboekkantoor zijn er chippers/controleurs en vrijwilligers actief.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Luna2006

Berichten: 3158
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:33

Minipaardeb zijn top! Ze hebben het karakter van een paard in een klein lichaam. Kleine grote paarden zijn het.

5 jaar geleden werd ik verliefd op het NMPRS paardje. Mijn shetland merrie kon wel een klein vriendje gebruiken nadat haar andere shet vriendje verkocht was.
Ik werd benaderd door een mevrouw uit friesland dat ze een NMPRS te koop had staan.
Ben toen veel info gaan opzoeken wat het juist in hield en besloten de rit van 4u enkel te doen. Nog geen seconde spijt van gehad!

Je kan er zoveel mee doen met die kleintjes. Naast af en toe een veulentje fokken doen wij eigenlijk heel veel met onze minis. Enkele zijn beleerd onder het zadel, maar ook voor de koets. We maken hele lange wandelingen met de paardjes en gaan regelmatig zwemmen met hun!
Thuis zijn het vooral enorme knuffelponys die allemaal op de eerste rij staan om een aai te krijgen. Op show daarentegen zou je ze haast niet herkennen! Dan staan ze echt super in het bloeden laten ze hun van hun beste kant zien!

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/5wQK44.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-09-18 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie openingspost, maximaal 2 foto's ter illustratie toegestaan

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:35

Ik heb nog wel een leuke video van mijn minipaard.



Ik heb mijn minipaard sinds kort als maatje voor mijn rijpaard hengst. Izzy is een zilverappel ruin. Hij is dan maar 86 cm groot, hij heeft het ego van een groot paard :P . Daarbij zijn mini's heel veelzijdig, hij kan mennen, vrijheidsdressuur leer ik hem nu en hij kan ook erg goed springen.

Afbeelding

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:06

Afbeelding

Onze 2 veulentjes van dit jaar!
Beide nmprs hengstjes

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:40

draaakje schreef:
Zo beter Troi :D
[ [url=m/RC8nIS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kge3Ic.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig! <3

emmetje08
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-04-18

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:25

shetties en mini's zijn echt super cute <3 leuke foto's *-:)

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:47

Mijn mini-paardje Ilayla, zilverappel-zwart gekleurd.
Mini-paardjes zijn intelligent, leergierig, slim en hebben het karakter van een groot paard. Ze lopen mooi, zijn sierlijk en gewoon vreselijk lief.
Ilayla heb ik gekocht van mijn oude staleigenaar, waar ik met mijn shetlanders stond. Ilayla kocht ik als veulentje. Een merrie met het ego van een grote merrie :p. Ilayla is super veelzijdig. Ze houdt van springen, wandelen, fietsen, vrijheidsdressuur en gewoon lekker kroelen. Op dit moment wil ik haar gaan beleren.
Illie leert door te kijken bij andere. Een van mijn merrie´s kan ´nee schudden,´ Ze leek het letterlijk af te kijken want sinds dien schudt ze haar hoofd ook. Zelfde geld voor flemen en jambette haha.

Afbeelding

Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/uRA61F.jpg
http://boktimg.nl/img/m/E9IFtM.jpg
http://boktimg.nl/img/m/QsJhT0.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-09-18 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie openingspost, maximaal 2 foto's ter illustratie toegestaan

Never make eye contact with anyone while eating a banana

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:33

Mini's zijn gewoon gave paardjes, in zoveel facetten bruikbaar.
Fokkerij, show, maar ook als men paardjes draaien ze hun voet er niet voor om.
Afbeelding

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:50

Minipaardjes zijn geweldig!
Ik heb ze nog maar een jaar, maar ben er helemaal weg van.

Ze zijn leergierig, enthousiast, slim en lief.
Ik zeg wel eens dat het de chihuahua’s onder de paarden is. Een groot paard (grote ego) in een kleine verpakking <3

Ik doe mennen met ze, langelijnen en langeteugelen, beetje vrijheidsdressuur (is niet echt mijn ‘ding’) en diverse clinics, zoals horse agility!

Afbeelding

Afbeelding

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:23

Hier nog een fan van minipaardjes! Sinds 2 jaar een mini in bezit en ze hebben een heerlijk karakter. Lief en koel in het hoofd en met trainen lekker actief, ze willen graag werken en zijn heel nieuwsgierig.

Ik ga er mee wandelen, fietsen, lange lijnen en sinds kort ook mennen.


Afbeelding
Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 19:17

O, die laatste foto... heerlijk!

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

stal_HD
Berichten: 3087
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:08

Ik ben ook al jaren lid van het nmprs en amha. Ik heb zelfs een aantal jaren geshowd bij het icamh. Wegens preve redenen daar een poosje mee gestopt. Wie weet pak ik dat nog eens weer een keer op.
Ik haal zoveel voldoening op bij mijn paardjes. Echte ontspanning.
Mijn kudde bestaat nu uit 5 minipaardjes. Drie stuks zijn volledig amerikaans gefokt en opgenomen bij het nmprs en twee zijn nmprs gefokt met een grote scheut amerikaans bloed. Allen zijn mij super dierbaar.

Afbeelding
Mijn goedgekeurde amerikaanse superster hengst Kid.

Afbeelding
mijn 1e amerikaanse stermerrie flirt.

Afbeelding
Mijn nmprs stermerrie chakira.

Afbeelding
Mijn jongste amerikaanse merrie gaya.

Afbeelding
De jongste van het stel, mijn nmprs merrie enya.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 07:07

20 September; de laatste dag waarop je een reactie kunt geven in dit topic. Later vandaag zal het topic gesloten worden en is het tijd voor de samenvatting. Lijkt het je leuk om die samenvatting te maken? Laat het even weten aan een kantine moderator. De samenvatting zal volgende maand op de voorpagina verschijnen.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Ras van de maand: het mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:58

Nog maar even een leuke foto dan van een mini op de show? :D

Mijn meisjes in de driving

Afbeelding

En een halter klasse

Afbeelding

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:03

Ik word helemaal verliefd van dit topic <3 :')
Wat een prachtige paardjes allemaal !

Note to myself : het paardenbestand is compleet. Er komt geen mini!! :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers