mijn shet is echt veel te dik

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

mijn shet is echt veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 22:24

Sinds ik een kwpn paard erbij heb is mijn shet een heel stuk dikker geworden, hij gaat stofzuigen van wat er van eten valt als de grote aan het eten is. Ook ben ik nu hooi in de weide aan het geven aangezien er totaal niets meer van gras op staat door de droogte.

Hij heeft echt vet kwabjes aan zijn zijkanten en je voelt het vet ook erg goed aan zijn oksels. Nu heeft hij sinds een 2 weken een graasmasker op heel de tijd en ben ik ook begonnen met longeren elke avond. Iemand nog tips voor wat ik kan doen want zijn ribben kan je helemaal niet meer voelen.


Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: mijn shet is echt veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:33

Is het niet een optie om de shet van de weide te halen en hem niet bij de KWPNner te zetten als die aan het eten is? Er zijn veel shetjes die het niet zo goed doen op de weide. Graasmasker is al een eerste stap, maar ik denk dat je drastischer aan de slag moet hoor. Of de shet meer laten bewegen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: mijn shet is echt veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:38

Zorgen dat de kwpn'er niet kan knoeien, danwel door hem met voerzak te voeren, danwel door de kwpn'er op stal te zetten tijdens het voeren en de shet er niet bij te laten, is in mijn ogen wel de eerste stap.

Graasmasker is goed, longeren ook. Kan je een longeersessie beschrijven? Dus hoe lang instappen en daarna hoeveel minuten draven en galopperen?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 22:50

Mizora schreef:
Zorgen dat de kwpn'er niet kan knoeien, danwel door hem met voerzak te voeren, danwel door de kwpn'er op stal te zetten tijdens het voeren en de shet er niet bij te laten, is in mijn ogen wel de eerste stap.

Graasmasker is goed, longeren ook. Kan je een longeersessie beschrijven? Dus hoe lang instappen en daarna hoeveel minuten draven en galopperen?


Op het moment longeer ik maar 25 minuten, ben nog maar 4 dagen bezig, ben het wat aan het opbouwen. Nu doe ik 5 min instappen, 5 min draven, even stappen tussendoor en dan weer draven ... Dan doe ik maar een paar rondjes galop omdat hij dat niet goed kan volhouden. Na een paar keer ga ik wat meer galop ertussen steken. Ik was aan het denken hem nu 's ochtens en 's avonds te longeren.

Als de kwnp'er eet zet ik hem ondertussen al appart zodat hij de restjes niet kan opeten.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: mijn shet is echt veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:40

Longeren is wel hele eenzijdige belasting, zeker zulke lange tijden hetzelfde "kleine" rondje.
Pas daar heel erg mee op dat hij daar geen klachten van krijgt.
Je zou ook kunnen gaan lange teugelen, lange lijnen of wandelen/fietsen met hem :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: mijn shet is echt veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:48

Als je shet het goed doet aan de hand, is fietsen echt een aanrader.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 14:57

Keet schreef:
Longeren is wel hele eenzijdige belasting, zeker zulke lange tijden hetzelfde "kleine" rondje.
Pas daar heel erg mee op dat hij daar geen klachten van krijgt.
Je zou ook kunnen gaan lange teugelen, lange lijnen of wandelen/fietsen met hem :)


Lange lijnen heb ik reeds geprobeerd maar hij blokkeerd dan, dan wil hij niet meer vooruit. Aan fietsen zijn we aan het werken, hij durft wel eens zijn eigen weg te gaan.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:07

Ik lees even mee, ik heb ditzelfde probleem met mijn Mini Paard :o

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:55

deborah_D schreef:
Keet schreef:
Longeren is wel hele eenzijdige belasting, zeker zulke lange tijden hetzelfde "kleine" rondje.
Pas daar heel erg mee op dat hij daar geen klachten van krijgt.
Je zou ook kunnen gaan lange teugelen, lange lijnen of wandelen/fietsen met hem :)


Lange lijnen heb ik reeds geprobeerd maar hij blokkeerd dan, dan wil hij niet meer vooruit. Aan fietsen zijn we aan het werken, hij durft wel eens zijn eigen weg te gaan.


Dan moet je daar even aan werken ;) want dat kan hij uiteraard gewoon leren :)
Iemand ernaast, zweepje erbij en gaan met die banaan.
Piet bakker heeft fijne instructies hoe je ermee kan beginnen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers