[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:24

Mag ik even ego doen en even uithuilen?
Ik vond Alf al vanaf verleden zondag niet 100% goed. Tenminste, ik had een twijfeltje of ik wel of niet iets zag in stap (soms met zoveel blessures ga je dingen zien die er niet zijn). Deze week was ik niet lekker dus paar dagen niet geweest en overige dagen alleen klein wandelingetje gemaakt. Bleef twijfelen dus vanochtend maar even laten draven. Rechtuit zag je het al terwijl hij vaak pas op de volte door de mand viel. Paar passen volte gedaan en toen riep ik al 'laat maar, ik heb genoeg gezien '

Nu waren we wat minuten aan het draven voor de sulky maar ik denk niet dat het daarvan is (laatste keer sulky is ook al bijna 3 weken geleden en we draven alleen voor sulky). Hij rent wel vaak als een idioot rond in de paddock met zijn vriendjes hoor ik van stal genoten. Vermoed dat het daarvan is.

Ik probeer niet gelijk in paniek te raken en hopen maar dat hij volgende week alweer goed loopt maar ik merk toch dat ik niet zo goed met dit soort dingen om kan gaan. Natuurlijk had ik geprobeerd niet teveel hoop te krijgen toen we wat mochten gaan draven voor de sulky van de veearts maar jee snapt dat dat niet gelukt is. Tuurlijk krijg je hoop dat hij een upgrade kan krijgen van 'actief pensioen ' naar recreatie pony. Het ging ook echt al een tijdje goed.
En dan toch, toch flikker je gelijk weer in die put van teleurstelling. Gaat het toch niet lukken?
Ik heb altijd geroepen dat hij een leuk leven moet hebben dus ik zal hem niet uit de groep halen maar ik kan me voorstellen dat dat geren wel teveel is voor hem.

Ik probeer me ook voor te houden 'misschien gaat het volgende week alweer beter ' maar nou ja, lukt nu gewoon ff niet.
Om deze emoties voor te zijn komt dan ook weer de vraag bij me op 'kan ik hem inderdaad niet gewoon beter volledig met pensioen zetten ' Dan hoef je ook niet meer te hopen om daarna weer in een gat te vallen. Maar ja, het ging nu al maanden goed dus dan is het ook weer zonde....

Komt tijd komt raad, ik kan er nu toch nog niets over zeggen. Maar moest het even kwijt.......

IngridM

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:22

Bedankt!
Heb Alf zijn arts even een bericht gestuurd wat nu het beste te doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:28

Mowgli; super leuk zo'n bal!

Frummels; wat super leuk dat Pepper het zo goed doet!! Heb je al geoefend met de strengen tegen z'n benen enzo aan te laten komen? En strengen tussen zijn achterbenen te doen en dan te lopen? Lekker heen en weer bewegen ook tegen zijn achterbenen aan. Handig voor als ze erover komen door rare acties van ze hahaa. Alf is net als Pep, die gaf ook nergens om en pakte het ook zo goed op. Pas voor de sulky zelf ging de spanning te hoog oplopen.
Qua kleur; dat is zo persoonlijk.......beige of bruin is mooi inderdaad.
Ik heb mijn sulky 2e hands gekocht en heb nog geen eens spaakwielen en dat boeit me nu helemaal niets meer. Maar zou misschien anders zijn als ik wedstrijden zou rijden.

Lori wat sneu! Veel sterkte vandaag!!

Over Alf; dag of 10 stappen minuut of 20 en 7 dagen ervan op Metacam. Hij moet daarna wel echt verbeterd zijn. Zo niet, toch even laten checken of het niet weer een pees is oid....
Vooralsnog ga ik even uit van 'overbelasting van zwakke plekken'.
Alf heb ik ook uit de groep laten halen, die is eigenlijk te druk voor hem gezien zijn mankementen. Ze zijn met z'n 4en echt super leuk maar 3 van de 4 (waaronder Alf) schijnen geregeld als een idioot rond te rennen (ik ben er eigenlijk nooit bij als ze met z'n 4en staan). Dat is super leuk voor hem maar daar mankeert hij gewoon teveel voor. De ruimte is dan ook veel te klein eigenlijk. Als je nou mega groot stuk hebt van 40 meter lang oid kunnen ze nog eens gewoon rechtuit maar ja, dat is geen optie. Voorlopig staat hij nu alleen met Baileys, die zijn rustig samen. Het moet nu toch even tot rust komen.
Hij kan er ook beter niet bij terug. Gaat 10 x goed zoiets en de 11e x gaat het mis opeens. Ik ga er niet vanuit dat het nu weer mis is hoor maar bij wijze van spreken.
Beter bij een iets rustiger koppel :-)

Kiekeboefje; geniet er nog even van!

Sunshinedaan leuk he dat je dat kan oefenen droog! Zag de filmpjes op insta, leuk!

Patrcia lekker starten dit weekend.

Susanne; fijn dat het al wat beter gaat! Je vindt vanzelf je ritme wel!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:14

Sterkte Lori!

Donny weet dat hij knap is inderdaad hahaha

Linsey mooie winstpunt!

Patricia; wat leuk! Hopen dat ze goed blijft!

Sunshinedaan; mooi dat je dat doet! Ik heb het een hele tijd met mijn hond gedaan. Heel dankbaar he!
zoooo wat een schrik als je pony opeens op de weg loopt! Gelukkig alles goed gegaan zeg!

Haha Stalnollie; hakkie tsjakkie, weg zakkie :D

En ik blij want Alfje stapte gisteren al stuk ruimer! Draf niet gekeken. Zondag misschien even.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:07

mooie trailer Ayla!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:16

Hai Laura, fijn dat het goed gaat met Nick!

Kiekeboefje; zonde inderdaad die kale plekjes. Bontje eronder of lukt dat niet op het randje? En trailer gekocht joehoeeee dat wordt knallen met Hidde!

Snap het Ayla; je hebt een eigen trailer om onafhankelijk te zijn :-) En fijn dat Sjors goede conditie heeft!

Lilian dat is schrikken? Merk je er nu nog iets aan? Aan de hand stap en draf?

Lori; gefeliciteerd!

Linda; genieten!

Sunshinedaan heeft leuk dagje gehad in Utrecht.

Alf loopt in stap weer helemaal goed. In draf nog niet zoals zou moeten maar wel beter dan week geleden. Plakken er nog een weekje stappen aan vast. Eigenlijk grappig om te zeggen, want eigenlijk stappen we altijd alleen maar :+ Draven natuurlijk alleen voor de sulky. Nou ja, hij was er toch nog niet klaar voor na ons incidentje. Deze week weer paar keer stappen met tuig op en ik erachter. Dan volgend weekend maar eens stapritje voor de sulky doen. Kijken hoe het gaat met zijn angst/schrik

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:50

Susanne schreef:
Ik had mijn sulky eerst ook voor op de dissel, maar heb hem tegenwoordig gewoon binnen in de punt, heb toch ruimte zat in m’n trailer en ik vind dat het prettigst. Achterop zou mijn voorkeur niet hebben, ik wil in nood de klep kunnen openmaken zonder eerst een wagen eraf te moeten halen.

Dat dus.
Ook ik hem 'm voor in de punt. Deurtje van hout erachter gemaakt zodat hij niet weg kan rollen ook.

Sappos; had het graag gedaan maar kan helaas niet die dag.
Ga al groomen bij dressuur onder de man :-)

Vraagje; men vliegendeken van Ideal of van MHS? Welke is beter?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:24

Bedankt voor de foto Ayla!

Qua prijs verschillen ze niet veel. Ben geneigd eerder die van Ideal te kopen....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:56

Nou Den Haag stond even bijna blank vanochtend kwart over 7. Rest van dag prima.

Lilian wat vervelend! Ik hoop dat poes snel thuis komt!

Ik ging eind middag wandelen met 3 pony's tegelijk. Nou dat is geen aanrader :-) :-) hahaha

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:09

Lori schreef:
@Ingrid, Kan mij er een beeld bij vormen. Hier ook al gedaan en ene keer gaat dat zo soepel en de andere keer is het een compleet drama met de ene die sneller wil lopen en de andere mee slentert :') .

ja dat dus hahahha. En gras willen eten en zo sterk zijn als 10 dode paarden hahaha.

Foto's laten zien he van je nieuwe pony!

Lilian, wat fijn!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:44

leuk Susanne! Veel plezier morgen!

Alf gaat waarschijnlijk dit weekend in 2span met zijn kleine buurvrouw :-)
Stapritje. Hopen dat het hem helpt!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:08

Kookles in het topic :-)

Hij is echt knap Susanne! Ik vermoed schriftelijk in 3voud? Haha

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:46

Gefeliciteerd dames! Super leuk!

Ik zou graag van jullie horen (degenen met veel men- ervaring) wat jullie zouden doen. Ik ging vandaag namelijk lange lijnen met Alf met men-uitrusting om weer en hij was weer erg zenuwachtig. Overal naar kijken, schrikken van flut dingen en bijna in paniek van harde muziek. Hij doet eigenlijk niets en sommige pony's van jullie zullen van zichzelf veel schrikkeriger zijn maar dit is gewoon niet meer Alf. Hij was echt bomproof! Zelfs tijdens het grazen is hij sinds het incidentje niet meer op zijn gemak. Ene dag gaat het beter dan de andere hoor. Magnesium citaat krijgt hij nu al week of 3 maar dat werkt blijkbaar ook niet.

Ik zie zelf paar opties:
- voorlopig alleen maar voor de sulky als er iemand voorop mee kan lopen zodat hij niet 'op eigen benen ' hoeft te lopen en kan leunen op de loper voor hem totdat hij meer vertrouwen heeft
- in tweespan zetten naast bomproof pony. Dat gaat hij zaterdag maar...... dit kan echt maar heel erg weinig , te weinig om te goed te kunnen trainen
- gaan beginnen met tandem, Baileys zou voorop gaan want daar kun je echt een bom naast af laten gaan
- zelf lange tijd doorgaan met lange lijnen tot hij weer meer vertrouwen krijgt.
- een aantal maanden helemaal niets doen op men- gebied. Alleen maar gewoon wandelen en andere dingen. Over paar maanden weer eens proberen
- naar iemand toe brengen.

Ik heb ook nog gedacht aan mijn instructrice met hem te laten rijden maar nu hij met lange lijnen ook al kijkerig wordt weet ik niet of dat het op gaat lossen......

Wat zouden de die hard menners me aanraden? :-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:39

StalNollie schreef:
Men je met of zonder oogkleppen?

Met, nooit anders gedaan. Maar geloof niet dat dat opeens een probleem is. Zeker omdat hij met grazen ook op zijn hoede is opeens.

Waterhindernissen zijn altijd leuk! :-)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 30-05-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:48

Ik heb geen tweespan ervaring maar degeen met wie ik het ga doen is zeer ervaren :-) Trekken is met zijn blessures echt geen probleem dus dat moet lukken. Doen het ook op asfalt dus als het rolt dan rolt het.

Met tandem zou ik sowieso eerst lange tijd 'droog 'oefenen. Dacht dat dat misschien juist goed zou kunnen doen tegen zijn onzekerheid.

Wegbrengen zou ook echt mijn allerlaatste optie zijn maar het zou zo mega zonde zijn als ik straks ook hem rustige ritjes meer met hem kan maken.....pfffff

Benieuwd wat anderen zouden doen :-)
Via whatssapp en pb mag uiteraard ook :-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:59

Linda met lange lijn en grazen heb ik echt geen spanning:-)
Op de sulky sinds incidentje wel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:09

Sunshinedaan het is aardig dat je meedenkt maar ik ken Alf het beste denk ik :-)

Hij kan makkelijk wat ik vraag. Ik vraag namelijk niets, alleen een beetje stappen voor me uit. Alles ging perfect tot ons incidentje.
Hij heeft geen verandering van groep, de groep is alleen kleiner geworden, hij is niét doorgelicht door de veearts die heb ik alleen telefonisch gesproken.

Ik ken Alf super goed en doe alleen maar wat goed voor hem is, ik doe alles in overleg met één van de beste artsen van het land dus wat je zegt vind ik best vervelend overkomen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:40

Maar hij komt wel heel vervelend over :-)

Ik vroeg meningen over hoe dit issue op te lossen. Jij komt met dat ik hem stil moet zetten of alleen moet wandelen omdat hij het niet aan kan medisch gezien. Knap dat je dat kunt lezen uit mijn berichten terwijl je mijn pony helemaal niet kent.
Ik denk dat ik toch maar gewoon de adviezen van mijn arts op volg, lijkt me een stuk beter plan :-)

Áls er iemand is die naar haar pony kijkt, ook zijn medische en mentale staat, dan ben ík dat wel. Gelukkig weet ik dat voor mezelf. Alles gebeurt na 4 x denken hoe iets aan te pakken, te zien hoe hij er op reageert en dan evt aan te passen. Heb dik 7500 euro bij veeartsen liggen van de afgelopen jaren, de beste ostheo's,de beste masseur, de beste kliniek. Hij krijgt overal heel veel tijd voor en ik pas alles op hem aan. Ik denk dat de meeste mensen lekker hadden doorgedenderd met de sulky ook al is hij zijn vertrouwen nu even kwijt na ons incidentje. Maar nee, juist omdat ik naar hem kijk doen we 10 stappen terug.

En ik vind het knap dat jij weet dat ik onzeker ben over of hij gaat schrikken? Hoe weet je dat, ken je mij? En onzeker of hij wel goed loopt wordt je na ernstige blessures vanzelf. Dan kijk je elke dag of hij wel goed loopt.
Kreeg van de week nog een compliment van een stalgenoot die ons wel kent: "jij kijkt ÉCHT naar je pony '

I rest my case.......

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:25

Tuurlijk komt dat voorbij. Dat zijn dingen waar je mee te maken krijgt met een blessure pony. En ja, als hij weken kreupel zou zijn gebleven zou ik een peesscan laten maken om te kijken of het weer een peesblessure zou zijn. En ja, als het weer mis zou gaan zou hij met pensioen gaan. Dat is toch alleen maar zorgen voor je pony!

Maar dat ik vooruit kijk (misschien laten scannen of met pensioen zetten) en hoe ik me erbij voel (verdriet)heeft toch totaal niets te maken met het feit dat hij het niet aan zou kunnen? Wat nergens op gebaseerd is. Dat is wat ik niet begrijp. Staat toch compleet los van elkaar!! En of ik nu wel óf geen leenpony heb staat daar ook los van. Ik zeg tegen jullie toch ook niet 'ach je hebt er nog 3 dus maak je niet druk'

Is ook totaal niet waar ik een mening over vroeg, ik vroeg een mening over hoe nu het beste te handelen na ons incidentje.

Mijn arts zegt dat Alf nog HEEL prima in staat is om gezellige ritjes te maken met de sulky en als hij gewoon prima loopt ook te draven en een galopje te doen. Maar stap sowieso altijd. Juist in beweging blijven. Dus waarom zou ik hem in godsnaam stil gaan zetten? Omdat ik nu een leenpony heb?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:34

Laat ik het anders zeggen: niemand hoeft zich zorgen te maken over het feit dat ik Alf dingen laat doen die hij medisch of mentaal niet aan zou kunnen. Dát hij af en toe last heeft van zijn blessures wil niet zeggen dat híj nooit meer voor de sulky zou kunnen. Als hij even niet zo lekker loopt wandelen we alleen, maar nogmaals: arts juicht het juist toe om hem lekker te rijden als hij goed is.
Als wij ergens blessures hebben gehad blijft het ook een zwakke plek en zul je daar af en toe last van hebben. Dát ik dan regelmatig ga twijfelen of ik hem niet met pensioen moet zetten is mijn hoofd. Arts vindt dat echt niet nodig!
Dús geen zorgen dat ik hem dingen laat doen die slecht voor hem zijn. Ik waak over hem als een havik.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:10

Dát snap ik Mirriej maar ik heb er maar 1 :-) Ik kan niet terugvallen op nog een paar anderen :-)

En zolang mijn arts het doodzonde zou vinden om hem met pensioen te zetten (met hem over mijn twijfels gehad :-) ) en hij me op mijn hart verzekerd heeft dat hij echt nog makkelijk recreatieve ritten kan doen, blijven we dat dus doen zolang dat nog kan. En ja er zullen mogelijk door overbelasting (spelen met vrienden?) soms wat weekjes zijn dat hij niet op z'n best is. Even rustig aan, blijven stappen. Na paar weekjes kijken hoe hij loopt en weer verder.
Daarom word ik zo geïrriteerd als iemand die ons niet kent, geen idee heeft van de exacte situatie en geen paardenarts is, mij even zal vertellen dat Alf het niet aankan. 'Want hij liep pas niet goed toch....'

Dat IK regelmatig twijfel of veel emoties heb staat natuurlijk los van het "aankunnen" van Alf :-)
Ik praat daar inderdaad veel over hier als hij even niet lekker loopt. En dan komen mijn twijfels weer om de hoek kijken :-) Mijn arts stelt me dan ook weer gerust. Komt goed, even rustig aan en niet laten racen met zijn vrienden en als hij weer goed is lekker verder. Die pony was mijn droom die uitkwam. Juist ik ben zooo voorzichtig met hem en bang hem teveel te belasten en om hem pijn te doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:36

Nee tandem dan maar even niet inderdaad. Zei Patricia ook al vanavond. Dan dat maar even laten, komt later wel.
Ik ga wel droog oefenen met 2 anderen :-) pony's zat op stal haha.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:25

StalNollie ik vroeg inderdaad advies voor deze specifieke situatie maar niet over zijn lichamelijke toestand :-)

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat ik je vraag raar vond hoor over de oogkleppen ! Had ik zelf ook aan gedacht maar weer verworpen omdat hij ook alert is bij het grazen wat we uiteraard zonder kleppen doen :-)

En hij loopt niet bij twijfel niet lekker :-) Ik heb van de week al geschreven dat hij weer helemaal goed stapt.

Wat je zegt over ongemak in lichaam; hij is 2 weken (misschien al 3) geleden weer helemaal nagekeken omdat ik wilde laten checken of hij nog helemaal goed was na het incident. De reden dat hij de bosjes in is gesprongen ligt zeer vermoedelijk in de massage van die dag ervoor. We vermoeden dat hij meer ruimte had gekregen in bepaalde gebieden wat heel raar heeft gevoeld. En dat hij daarvan 'in paniek ' is geraakt.
Maar ja zeker weten doe je dat nooit.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:51

Hij mag helaas niet meer gelongeerd worden. Ja op een mega volte op een mega goede bodem. Anders te zware belasting.

Maar wát je zegt is een optie, toevallig vanavond met vriendin over gehad. Dát massage veel meer verandering heeft gebracht. Positief of negatief weet ik dan nog even niet. Misschien beter in zijn lijf maar dat hij dat niet gewend is dus daardoor zo is. Of juist andersom.

Ja via alleen woorden is communicatie heel moeilijk. Hoeveel ruzies ontstaan er niet doordat mensen elkaar verkeerd begrijpen, op fora, Facebook, whattsapp.
Geen non-verbale communicatie erbij, geen toonhoogte etc.
Misschien heb ik sunshinedaan ook wel verkeerd begrepen geen idee. Maar vertel mij nou niet wat mijn pony wel óf niet aankan. Zeker niet als je ons überhaupt niet kent, geen idee hebt wat hij precies heeft en geen arts bent.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:05

Bedankt voor de adviezen van de ervaren menners; niet met tandem beginnen, wel in 2 span. Duidelijk. Tandem gaat in de kast :-)
Ik had me juist bedacht dat het fijn voor hem zou kunnen zijn omdat hij dan achter een mega ervaren pony aankan en niet zelf op de omgeving hoeft te letten. Maar ik sla jullie waarschuwingen niet in de wind. Julie hebben meer ervaring en dat is de reden dat ik het vroeg :-)

Verder is er geen discussie hoor Sacho :-) Over of Alf het wel of niet aankan is een non-discussie. Daar heb ik mijn eigen denkvermogen, beoordelingsvermogen, mensen om ons heen en vooral mijn veearts voor :-)