Mini paardje zonder papieren inschrijven

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rasjna

Berichten: 42
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Houthalen

Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 10:28

Hallo allemaal,

Ik heb net een mini paardje gekocht zonder papieren, hij is ook niet gechipt. Nu zou ik dat graag allemaal in orde willen brengen maar weten jullie waar ik hem kan inschrijven en welke papierkraam ik nog allemaal in orde moet brengen?

~* La Vie & Boy *~


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:30

Ik zou zeggen laat de verkoper maar zijn/haar verantwoordelijkheid pakken en alles in orde brengen.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:31

En je bent van België? Welk paspoort heeft je mini momenteel? Dat is namelijk allemaal wel wettelijk verplicht,..

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:32

Laureas schreef:
En je bent van België? Welk paspoort heeft je mini momenteel?

Geen papieren en niet gechipt; ik heb een vermoeden dat er dan ook geen paspoort bij zit.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Rasjna

Berichten: 42
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Houthalen

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 10:41

Nee ook geen paspoort. Niks dus, enkel pony :)
Ik ben idd van België

~* La Vie & Boy *~

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:49

Ik woon zelf ook in België.

Heb vorig jaar een mini veulen gekocht, toen zonder papieren, maar wel gechipt.

Heb hem in Nederland staan, en al mijn 'paardengebeuren' gebeurt ook in Nederland ondanks ik in België woon. (woon op de grens :+ ) dus leek me het net zo makkelijk om hem ook in Nederland in te schrijven.

Dierenarts laten komen om de chip uit te lezen, zij heeft de papieren opgemaakt om naar een paspoort instantie te sturen (ik heb het bij de knhs laten doen aangezien er toch geen stamboek papieren bij zaten). Na een tijdje krijg je netjes een paspoortje toegestuurd.

Maar aangezien hij nog niet gechipt is zal je die eerst moeten laten zetten door de dierenarts, welke waarschijnlijk ook meteen de nodige documenten gereed maakt.

Maar goed, dat is nederland. Geen flauw idee hoe het in België precies zit. heb gehoord dat ze werken met een data bank. Ik denk dat je dierenarts je hier alles haarfijn over kan vertellen. :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:08

Via de Belgische databank een equipas aanvragen, http://www.cbc-bcp.be/ lijkt me het beste. Dus laten chippen en schetsen door de dierenarts. Vraag me wel af waarom je het een minipaardje noemt, kan dus evengoed een minishet zijn, je kent de afstamming helemaal niet?

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:23

Een miniatuurpaard kun je het inderdaad niet noemen zonder bewijs van afstamming. Verder identificiatieaavraag aanvragen bij het BCP, dan ontvang je na betaling een document, deze moet je afprinten. Dierenarts bellen om te laten komen chippen + de documenten in orde te maken. Deze moet jij of je dierenarts opsturen naar BCP en enige tijd later ontvang je het paspoort + bevestiging van encodering in de databank.

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:28

ik zou met een kundige paardendierenarts contact opnemen. Helemaal niet elke dierenarts mag schetsen en ze zijn behoorlijk streng geworden voor ongechipte paarden.
Toen ik ene jaar of 8 geleden mijn nieuwe aanwinst liet chippen (hij had wel stamboekpapieren maar was van voor de tijd dat chippen verplicht was) was het al een hele papierrompslomp. Mijn DA heeft hem toen geschetst en kreeg ik mutatiedocumenten toegestuurd. Maar tegenwoordig werken ze anders heb ik gehoord.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:30

Jolynne schreef:
Ik zou zeggen laat de verkoper maar zijn/haar verantwoordelijkheid pakken en alles in orde brengen.


dat is mosterd na de maaltijd, ts is zelf akkoord gegaan met de stand van zaken.

helaas ts kun je geen volledige papieren meer aanvragen incl stamboom. dan zou je dna af moeten laten nemen. maar is je paardje dat waard voor de fok? dat moet je je vooral afvragen.

verder de simpelste weg is chippen en dan word er een paspoort aangevraagd. dit kan je ook via je dierenarts laten doen.
ras is dus gewoon simpelweg onbekend.

zoe dat is niet helemaal waar dat ze strenger zijn. ik doe alles via het nsps en DA chipt de ponys zonder afstammelingen bij mijn. en dan maakt ze schets etc en ik stuur daarna via mail netjes foto's toe van de betreffende pony..


gewoon een simpele weg is DA laten komen met de mededeling dat er gechipt moet worden en dan word alles geregeld ( zei zal vragen waar je het naartoe wilt hebben maar in principe maakt dit niet veel uit alleen kunnen de kosten verschillen per instantie)
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 18-06-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:31

Iedere dierenarts mag schetsen hoor, zolang hun N-nummer erop staat. De manier die ik heb opgegeven is de manier om een gewoon paspoort te verkrijgen, dus geen stamboekpapier..want bij stamboeken werkt het inderdaad anders. Heb dit zelf nog zo gedaan vorig jaar en maand geleden (voor import).

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:34

Dierenarts laten komen voor chippen, entingen en algemeen nazicht en idd een equipas (laten) aanvragen...

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:37

oh dat ze strenger waren en ze niet allen meer mochten schetsen is me door ene kennis verteld die het van haar dierenarts had voor ene pony die bij haar staat die niet in orde bleek. (wel gechipt niet geschetst).

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mini paardje zonder papieren inschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:46

Je mag de pony niet eens vervoeren zonder papieren/paspoort. Ik zou het dus eerst even met de vorige eigenaar regelen...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:49

Kabayo schreef:
Je mag de pony niet eens vervoeren zonder papieren/paspoort. Ik zou het dus eerst even met de vorige eigenaar regelen...


Dat is zeker een belangrijk puntje... Tot 5 maanden (of 6 weet het niet meer zeker) mag het nog zonder, ivm leeftijd. Daarna is het ten alle tijde verplicht. (verschil België /Nederland weet ik zo even niet)

Every accomplishment starts with the decision to try.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:20

Melewel94 schreef:
Kabayo schreef:
Je mag de pony niet eens vervoeren zonder papieren/paspoort. Ik zou het dus eerst even met de vorige eigenaar regelen...


Dat is zeker een belangrijk puntje... Tot 5 maanden (of 6 weet het niet meer zeker) mag het nog zonder, ivm leeftijd. Daarna is het ten alle tijde verplicht. (verschil België /Nederland weet ik zo even niet)


Ja, tot een bepaalde leeftijd (volgens mij zelfs 7 maanden) mag het zonder registratie, maar aan de voet van de merrie.
Dus voor eventuele verkoop moet het gewoon voor elkaar zijn.
Vervoer mag niet, maar het houden van een ongeregistreerde pony ook niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:51

Dennis schreef:
Melewel94 schreef:

Dat is zeker een belangrijk puntje... Tot 5 maanden (of 6 weet het niet meer zeker) mag het nog zonder, ivm leeftijd. Daarna is het ten alle tijde verplicht. (verschil België /Nederland weet ik zo even niet)


Ja, tot een bepaalde leeftijd (volgens mij zelfs 7 maanden) mag het zonder registratie, maar aan de voet van de merrie.
Dus voor eventuele verkoop moet het gewoon voor elkaar zijn.
Vervoer mag niet, maar het houden van een ongeregistreerde pony ook niet.


Dankjewel voor de info! Zo blijf je dingen bijleren :) waarschijnlijk overheen gelezen!

Every accomplishment starts with the decision to try.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers