NMPRS merriekeuring 2018!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:23

Niet correct is in mijn ogen toch dat ze niet goed in elkaar zitten en dat ziet een vet. Ook.
Ben het ook helemaal niet eens met dat commentaar. Vorig jaar was ze paardje voor de toekomst dat iets te dik stond en iets te "vlug" liep in draf maar volgend jaar zeker een 1ste premie zou gaan halen als ik dat aanpaste. En dan dit jaar krijg je te horen dat de pony helemaal niet correct is. Sorry maar trek 1 lijn in het jureren en wissel niet elk jaar wat je wilt zien.
Op fb genoeg zien voorbij komen van 1ste naar veel lager. Van (reserve) kampioen naar 2de premie. En dat op 1 jaar

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:36

Totaal niet mee eens!!
Een vet.keuring zegt NIETS over correcte bouw of beweging. Hooguit over rad lopen. Maar er is ook al vaker voorgekomen dat een paardje op het harde goed loopt en op het zand niet meer.

Van kampioen naar 2e premie? Moet over die van mariska gaan. Die heeft al eerder ook een 3de premie ontvangen volgens mij... misschien is iets over het hoofd gezien toen ze reserve kampioen werd? Of was er toen echt iets anders, stond ze anders, kan zoveel zijn je kunt dat niet beoordelen.

Maar we weten inmiddels van jou dat het aan de jury ligt als de primering niet naar je zin is verlopen.
Een paardje veranderd en word vaak wat zwaarder naarmate ze ouder worden. Een jury kan dus op dat moment goed hebben gezegd dat ze met wat kleine aanpassingen het jaar erop een 1ste premie zou kunnen behalen. Maar als het paardje vervolgens uitzwaard of anders gaat bewegen, kan het natuurlijk ook zijn dat de premie juist lager word.

Ik heb de hele dag langs de ring gestaan en het is me écht enorm opgevallen hoe mensen reageren...
Een 1ste premie was natuurlijk heel terecht! Maar er zijn maar weinig mensen geweest die vrede hadden met een tweede premie. Veel mensen waren verbeisterd en het lag altijd aan de jury!
Wat een ondankbaar werk moet jureren toch zijn...
ik vind het te triest voor woorden!
Beseffen jullie wel dat de jury er waarschijnlijk 10x meer kijk op heeft dan wij? Die doen dit niet voor het eerst ofzo......
en natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn! Maar ik vind het echt jammer dat iedereen zich er achter verschuilt!

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:43

ik kon me over het algemeen best vinden in het besluit van de juryleden, soms had ik per rubriek wel een andere favoriet maar die stond dan toch nog tweede met eerste premie, dus zat ik er niet veel naast, jureren lijkt me idd érg moeilijk, van een rubriek met 5 perfecte veulens de beste kiezen , geef het je te doen. toch waren er ook dingen die me opvielen aan een paardje waar niet naar gekeken werd , een veulen stond echt behoorlijk frans, oke dat zal wel goedkomen op den duur maar op dit moment stond het er niet mooi bij, en er waren ook veulens die ik erg mooi vond en een lagere premie kregen, tja soms weet je het niet he, ik vond het in elk geval een erg leuke en gezellige dag weer, en wil bij deze iedereen hier nog feliciteren met de mooie premies :D

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:48

Idd strenger worden is helemaal niet erg, mijn merries kregen ook beide een 2de premie en het commentaar was gewoon terecht, en ja de een was ook een stermerrie. ;)

En als ze ingevallen is kunnen ze een heel stuk slapper en kunnen ook mindere punten beter zichtbaar worden.
En als ze dit jaar een veulen had had ze gewoon bij zogend gekund maar dat had geen verschil gemaakt hoor.

En sommige kunnen qua type heel mooi zijn maar er kan toch wat minder zijn in bouw of beweging of andersom. ;)

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:55

Maylinn had zeker niet met een 1ste thuis moeten komen. Dat had zeker niet correct geweest. Maar het is zeker een merrie die 2de premie waardig is en daar had ik heel tevreden mee geweest. Dat is ze nu eenmaal waard. Ik weet ook dat ze geen extreme beweging heeft zoals ze dat graag zien. Maar ze beweegt wel correct en loopt tenminste recht. Qua bouw is ze ook zeker correct.

Wat bij NMPRS ontbreekt zijn juryleden die geschoold zijn voor NMPRS keuringen. Dat is er niet. Het zijn juryleden die opgeleerd zijn voor andere stamboeken. En dan kan je nooit 100% keuren naar de rasstandaarden. Ben bezig met een cursus exterieurbeoordeling voor het bwp en dat zijn hele andere dingen waar je op moet beoordelen als waar ik een nmprs op zou beoordelen.

@linda: ze mocht niet bij zogend omdat mees thuis was. Al dat ze smorgens nog bij moeder stond en na keuring ook weer terug erbij. Maar veulen moet bij de keuring aanwezig zijn. Dat wist ik niet. Dus volgend jaar veulens gewoon mee.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:34

Ik vind juist dat juryleden niet gebonden/geschoold moeten worden aan een bepaald stamboek, want immers blijft een correct exterieur en beweging overal hetzelfde. Heb een hele tijd vanaf de zijlijn gekeken en moet eerlijk zeggen dat ik meestal wel goed zat qua kopplaats..zelfs m'n vriendin die mee was, die nog geheel nieuw is het wereldje en er helemaal niets van kent. Al ouder worden veranderen ze nog enorm veel, kan zowel in positieve als negatieve zin..dus boos of teleurgesteld zijn vanwege de commentaar/kritiek compleet anders is als vorig jaar hoeft niet. Gewoon volgend jaar weer meedoen, betere conditie, met veulen aan de voet en wie weet krijgt ze terug haar 2e premie. :)

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:47

Sara het is heel spijtig dat ze gezakt is in premie. Daar baal je van. Ik ken het gevoel. Echter, ga het relativeren.mijn ervaring is dat de juryleden soms iets anders zeggen dan ze bedoelen. Het kan best zijn dat jouw merrie in 1 jaar tijd meer is uitgezwaard. Dus wat zwaarder in bouw dan ze willen. Neem dan ook mee dat ze gekeurd wordt zonder veulen aan de voet. (staat al jaren in het regelement dat veulen mee moet in de ring) of naast de ring wil je dat liever. En als ze dan ook geen zin heeft. Zijn dat al heel wat minpunten.
Ik heb haar niet zien lopen, dus weet ook niet of het terecht is.

Verder kon ik me aardig vinden in het commentaar/plaatsingen van de juri.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:08

Het is niet alleen het zakken in premie hoor wat mij frustreerd. Ze veranderen continu van beeld. 2 jaar geleden had muis een 2de premie. "Verouderd type" was het commentaar. Had ik vrede mee.
Vorig jaar loopt diezelfde merrie een 1A met commentaar dat ze "onderhals heeft maar verder heel mooi modern paardje"

Wat is ze dan? Verouderd of modern paardje? Ik neem haar niet meer mee hoor voor te primeren. Ster is mooi zat. Wil niet het risico lopen dat ze ineenkeer weer iets heel anders is of laag geplaatst staat.

Kan sommige jurys heel goed volgen en begrijp ik echt heel goed hun commentaar. Maar soms lijken ze het totaal niet eens te zijn met elkaar en das gewoon heel jammer want daar lijden de premies onder van de paardjes. Of worden ze juist het ene jaar helemaal naar de hemel geprezen en het andere jaar de grond in geboord. Er moet toch juist 1 lijn in zitten?

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:17

paardjes groeien soms anders uit dan je denkt hoor, ik zie wel eens bloedmooie veulens die later als ze opgroeien niet heel bijzonder meer zijn, maar ook andersom, soms een veulen waarvan je denkt tjah… niet slecht en die worden soms later heel gaaf, je ziet ook vaak dat een veulen een eerste premie krijgt en later een lagere premie, het is niet anders
ik heb trouwens gisteren wel wat veulens gezien die ik wel in mijn jaszak wou stoppen <3

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:29

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde premies, vooral Rowan met je kampioen, wij zaten in de kantine en hebben alles meegekregen, een erg mooi veulen en welverdiend!

Toch kan ik me in de opmerkingen van Sara wel vinden: er is nu teveel zwalken in de jurering van het ene in het andere jaar, ik heb het zelf dit jaar ook goed kunnen zien. Natuurlijk blijft het een momentopname en zeker zogende merries kunnen er net even minder mooi opstaan waardoor de waardering lager is maar een paardje het ene jaar bestempelen als een ouderwets type en het jaar erop als modern, (of vice versa) dat zou eigenlijk niet moeten kunnen want dan weet je als eigenaar niet meer welke kant je op moet.

Dus wat dat betreft zou het jurycorps wellicht duidelijke algemene instructies mee moeten krijgen, al blijft het zoals Linda zegt, een redelijk ondankbare taak want je kunt het nooit voor iedereen goed doen. Ik heb bv veulens gezien die in het lijf echt strak en stug waren en waarvan de eigenaren duidelijk boos waren over een 2e of 3e premie terwijl dat in mijn ogen ook zeker terecht was op dat moment en wat de jury ziet.
Sommigen zouden misschien eens gewoon kritisch naar hun eigen dieren moeten kijken; feit blijft dat de kwaliteit omhoog blijft gaan in alle maten en daar moet je je ogen ook niet voor sluiten.

Ik ben zelf nog helemaal op een wolkje met Jazzy, wat een dag, eerst 1a in haar rubriek, daarna het kampioenschap grote maat en als kers op de taart ook nog erekampioen...wow.. 8-)

Linda nogmaals super bedankt voor je handlen, je hebt er HARD voor moeten werken! ;)

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:36

En daar ben ik het ook mee eens. Die wisselingen onder de jury zelf. Er is inderdaad geen 1 lijnige gedachtegang. De persoonlijke smaak speelt nog heel erg mee.

Mariska gefeliciteerd. Je hebt een mooie aansprekende merrie.

Het viel mij ook erg op, dat de kwaliteit snel verbeterd. Soms zou ik ook echt niet in de schoenen van de jury willen staan. Best wel een zware dobber hoor.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:02

Ja Maris gefeliciteerd echt een top prestatie!!

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:31

Interessante discussie zo! Ik kan het me meestal wel vinden in het jurycommentaar. Wij waren er veel te laat dus ik ging met heel veel stress de ring in dat was echt jammer.
Maar Noa liep een 2A premie maar ik had verfwacht dat ze laatste zou geplaatst worden, ze was wel wat zwaarder als de andere veulens en groter vooral. Ik ben heel tevreden over haar en het enige commentaar was dat ze een onderhals heeft, geërfd van haar moeder 8-)
Ze liet zich goed zien en deed alles zo braaf!

Iedereen gefeliciteerd met alle resultaten, ik zag echt een paar prachtige veulens.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:54

Ik vond ook dat noa zich goed liet zien! Ze liep er knap bij en een dik verdiende tweede premie.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:51

Bedankt romy :D

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:36

Het is overal zo stil..heeft of weet iemand waar fotos van de Merriekeuring zijn? Ik heb alleen de veulens nog gezien bij Elien op de site..En of er een Paardenkrant artikel beschikbaar is?
Het is wel heeel erg stil.. ;)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:32

De foto's staan normaal gesproken ook niet binnen 3 dagen online, dat komt vast goed.

De paardenkrant heeft een artikel en 2 foto's van ons aangeleverd gekregen. Zondagavond was de deadline, ik denk dat die woe/donderdag uit komt? Ik ben er al jaren geen lid meer van en ze sturen ons nooit het artikel dat ze maken van te voren toe.

Maar artikel duikt vast wel op, anders zal ik eens kijken of ik hem even de ruitersportzaak kan opvissen.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:36

Ik heb hem inmiddels via via gekregen, dankjewel!
Het was meer mijn vraag omdat normaal gesproken de fotograaf zowat belaagd wordt om in ieder geval een beetje van de fotos online te krijgen ;) ik zag dat de veulens al online stonden. Ik wacht natuurlijk op de volwassen dieren :D

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:01

wanneer komen de resultaten eigenlijk online?

marschwood
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-08-08

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:11

uitslagen merriekeuring staan al lang op de nmprs pagina onder evenementen-uitslagen.

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:04

wat een leuk topic, graag wil ik in 2019 ook meedoen, mits mijn merrie voldoet (want vanuit Limburg is het toch een hele trip) :Y)

Ik heb onlangs een cremello merrie gekocht, 3 jaar, met NMPRS papieren, op het paspoort staat ook DNA gekeurd (of in iedergeval haar ouders).

Wie vindt het leuk om mij een beetje wegwijs te maken in deze wereld? Ik heb jaren dressuurwedstrijden gereden, rijd nog steeds thuis, maar wil me nu hierin verdiepen en we willen graag een veulen gaan fokken (al is een geschikte dekhengst zoeken ook al een hele opgave volgens mij). Ik heb wel al op de site van NMPRS gekeken, maar dat ik daar nu echt wijzer van wordt :o . Dus, wie vindt het leuk om mij een beetje wegwijs te maken.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: NMPRS merriekeuring 2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:44

Misschien is het leuk straks in april op de hengstenkeuring te komen kijken. Dan heb je een idee hoe zo keuring gaat en welke hengsten er goed scoren.

Als je merrie 3 jaar is kan ze straks mee doen aan de merriekeuring. Waarschijnlijk zal ze dan ook veterinair gekeurd moeten worden waarmee ze in het hoofdstamboek komt.

Naast de keuringen is er ook een leuke show waar je veel liefhebbers treft, de zomershow.

De evenementen zijn allemaal in lunteren op manege de nieuwe heuvel.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:17

Precies wat Machteld zegt. Maar zal je tussendoor al vragen hebben kun je ze zo in pb of hier bv stellen. Er zal binnen kort vast ook wel een nieuw topic komen over de hengstenkeuring. Daar leer je dan ook alvast wat bokkers kennen en kun je je vragen ook kwijt. Aanrader is wel om te kijken bij de hengstenkeuring. Zie je ook welk type paard je het meest aanspreekt. En natuurlijk wat ze willen zien.