Shetjes op mijn werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:31

Er zijn plannen om in ons verpleeghuis van de binnentuin een mooi plekje te maken voor 2 shetjes en evt 1 of 2 schaapjes of geiten.

Ik rij al jaren paard, weet de verzorging en heb al een mooi droomplekje voor ze in gedachten.

Maar ik ben nu een begroting aan het maken en heb dus nooit zelf hooi hoeven kopen.

Wat eten nou 2 shetjes per week? Ze komen niet op gras, dus puur hooi en evt stro.
Kleine baaltjes leek me het praktisch, het komt wel droog te staan dus evt kan een kleine vierkante baal in plastic ook wel, maar ik ben bang dat dat gaat schimmelen. Pony's hebben een leuke schuilstal van 4 bij 4 ongeveer wat ik met vlas/zaagsel wil vullen, deur is gewoon los dus 24/7 toegankelijk tot buiten. Baaltje per week dan voldoende?

Ik heb het liever wat ruim berekend dan wat krap haha. Nu hoeven ze van mij niet onbeperkt hooi, ivm genoeg lekkers krijgen van bewoners en ik wil niet dat ze te dik worden (krijgen verder op af en toe een wandeling geen beweging)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:35

Ik zou ruim rekenen met 5 kilo per dag per shet (is zeer ruim!), verder denk ook aan de hoefsmid, wie gaat ze verzorgen? Wie is verantwoordelijk voor dierenartskosten?
Aanleg van de paddock/onderhoud omheining etc.

Ik zou zorgen voor arm hooi (geen rijk weidehooi), en oppassen met de bewoners lekkers laten geven ivm er dan heeeel veel appels/wortels gegeven worden en daar mega veel suikers in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:40

Afhankelijk van het formaat pony zou ik eerder op 3 baaltjes gaan rekenen voor 2 pony's per week. Als je ruimer wilt zitten op 2 baaltjes per pony per week. Als het grote maats zijn misschien iets meer. Ik zou ze wel droog en arm hooi geven zodat je ze wel onbeperkt kan voeren gezien ze dus niet op gras komen. Als je dat in slowfeeders/ op een speelse manier geeft verspillen ze bijna niks en zijn ze ook etend leuk om naar te kijken!

Klinkt wel als een ideaal huisje voor hoefbevangen gevoelige pony's of gepensioneerde shetjes! Inderdaad wel opletten met wat de bewoners geven, of zorg voor opties die de bewoners mogen geven en licht ze ook voor wat er kan gebeuren als ze teveel/ verkeerde dingen geven. Misschien zijn geiten/ schaapjes dan wat makkelijker i.p.v. pony's?

Heb je er ook over nagedacht wie de dieren verzorgt als jij er niet bent? Als je op vakantie bent/ ergens anders gaat werken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-18 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:41

Goede afspraken met de bewoners maken over voeren!!
Mijn ervaring met ouderen is dat ze van mening zijn dat de paarden een rol biscuits ook heerlijk vinden :+
En eigenwijs is aan de meeste ouderen ook wel besteed dus zou dasr zeker iets op bedenken.
Shetlanders zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid en die ellende moet je echt zien te voorkomen.

Ik zou dan vier keer per dag voor een netje gaan (ochtend, middag, avond, late avond) het is namelijk wel belangrijk dat ze blijven eten verdeeld over de dag.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:42

Mijn drie shetten eten samen 1/2 baal per dag. Dus met 3 baaltjes per week zou je redelijk moeten zitten.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:46

Jaa we hebben een hele werkgroep. Ik wil een bak neerzetten met lekkers per dag. Dat mogen ze dan geven en op=op. Dat heb ik allemaal al uitgestippeld en word gewoon een leuk plekje voor ze. Alleen ik zit dus te berekenen hoeveel kosten ik eraan heb met hooi en dat vink lastig haha

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:48

Mijn 2 shets eten 2 baaltjes per week :)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:59

Mijn 2 shets krijgen 2x per dag een vol net hooi, dwz slowfeeder. Meestal kan ik ze 3 tot 4 keer het net vullen met een baaltje. Als ik het voor mezelf uit moest rekenen ging ik dan uit van 3x, wat dus neer komt op 4 balen per week ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:17

Mijn 2 shets eten samen ongeveer een halve baal per dag, dat zijn er een van 85 cm die weinig eet en een veelvraat van een meter :+ Die staan dan ook nog circa een uurtje per dag op het gras. Het verschilt heel erg per pony... Mijn mini eet misschien een plakje per dag, terwijl de ander de rest van het hooinet leeg staat te vreten. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-18 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 14:19

liespower94 schreef:
Mijn 2 shets eten 2 baaltjes per week :)


A 5 euro per baaltje? En hebben E dan gras

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:28

Jester_ schreef:
Jaa we hebben een hele werkgroep. Ik wil een bak neerzetten met lekkers per dag. Dat mogen ze dan geven en op=op. Dat heb ik allemaal al uitgestippeld en word gewoon een leuk plekje voor ze. Alleen ik zit dus te berekenen hoeveel kosten ik eraan heb met hooi en dat vink lastig haha

Goed om te horen.
Veel plezier met de uitvoering.

Enige waar je misschien nog rekening mee moet houden is dat bij kleine afname de prijs wat hoger wordt. Maar dat verschilt per leverancier.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 14:33

Jaa ik wil een hok waar ik dan sowieso wel 20 kleine baaltjes baaltjes in kwijt kan. Maar vaak verschillen de prijzen dan wel. Kunnen bijv ook 4 midi baaltjes neerzetten, maar dat gaat schimmelen ben ik bang

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:37

Ik koop alrijd zo'n 7 baaltjes in voor mijn 2 shetjes en er gaat ongeveer 1 a 2 baaltjes per week doorheen. Ik betaal 6 euro per baal en het is weidehooi. Meestal geef ik 1 tot 3 plakjes hooi per dag. Gras hebben ze vrijwel niet en savonds krijgen ze nog wat vitaminebrokjes van hoveler.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:32

Jester_ schreef:
liespower94 schreef:
Mijn 2 shets eten 2 baaltjes per week :)


A 5 euro per baaltje? En hebben E dan gras


Ja, en nee ze hebben geen gras omdat ze beide heel snel hoefbevangen worden.
Eentje krijgt wel seniores priores omdat die wat ouder is en hooi niet altijd goed verteert.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:46

Ik heb twee shetjes, waarvan een gevoelig is voor HB die krijgt nu speciaal hooi en dat kost zn €9 per verpakte baal a 12 kg. Nu staan ze hier wel op een kleine weide waar goede controle over is. Op een dag dat ze weinig tot geen gras hebben eten ze al snel zn 6 kg op 24u met zn tweeen. Dat houd in dat als ze geen gras hebben ze 3,5 pak hooi per week eten, dan loopt de prijs al richting de €30/35 per week. Ze krijgen hier verder niks bijgevoerd kwa extra's.

Dit is wel stof en suiker arm hooi!! En zal dus duurder zijn als bij een boer. Maar om een idee te geven kwa prijs.
Beide zullen rond de 80/85 cm groot zijn.

Kwa grotere balen hooi, wij hebben dus ook hooi van eigen land voor de grote paarden, dit is gewikkeld. Wanneer er een nieuwe baal open gaat komt deze op twee pallets te liggen het het plastic er volledig vanaf en klappen we de baal als een harmonica open. Zo blijft deze bij ons 3 tot 4 weken zeker goed, hierna is het baal op.

Wel een heel leuk idee zo om op je werk te doen!! Ik werk zelf ook in de zorg, en je ziet de mensen echt opleven van een diertje in de buurt.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:47

Wat krijgen ze kwa ruimte?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:19

Zijn knaagdieren niet leuker.De bejaarden kunnen die op schoot nemen,knuffelen.En misschien is er wel een kwieke bejaarde die de zorg wil doen.Is maar een idee hoor.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Shetjes op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 18:22

Wij werken niet met bejaarden haha! De leeftijd ligt bij ons tussen de 20-50 jaar met een keer een uitschieter naar 80 maar geen hulpbehoevende mensen maar juist psychiatrie. Bewust de keuze juist voor grote dieren omdat konijnen vaak deel van het interieur worden en niet leuk genoeg meer