Dekhengst kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise_J
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-04-18

Dekhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 13:50

Hallo allemaal!
Zoals ik in mijn vorige topic ook al zei, ga ik dus een dekhengste kopen. Hij is ingeschreven bij het N.M.P.R.S. en is daar ook levenslang goedgekeurd als dekhengst! Nu vroeg ik mij een paar dingen af..
Als er geïnteresseerde zijn voor een dekking van hem, hoe doe ik dit dan? Qua dekbon enzo? Ik had al eens gekeken op de site van N.M.P.R.S. Maar vond niks van een dekbon.. of misschien ben ik gewoon blind :D . Zijn er mensen die zelf een dekhengstje hebben die is ingeschreven bij N.M.P.R.S. ? Hoe doen jullie dit? Want ik vraag me gewoon af hoe ik dit allemaal praktisch kan aanpakken. De dekkingen zijn nog niet voor dit seizoen, maar voor volgend seizoen, dus er is nog genoeg tijd! Dat hij eerst maar eens went bij zijn nieuw huisje :) . Ik hoor graag wat jullie er allemaal van weten en wat jullie ervaringen er mee zijn!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Dekhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:04

F-AM --> SMP. Aangezien het om een minihengst gaat zal je hier de beste antwoorden krijgen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Dekhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:07

Een hengst hebben is allemaal leuk en wel, maar uiteindelijk haal je niet veel dekkingen meer of het moet echt een zeer goede zijn. Grootste gedeelte van alle goedgekeurde nmprs hengsten zullen bijna nooit tot niet veel dekken. In ieder geval moet je je lid maken en de hengst op je naam zetten. Nadien kun je pas dekbonnen aanvragen, deze dekbonnen zorgen ervoor dat het veulen vol papier zal hebben (let op: merrie moet wel stamboekopgenomen zijn dmv veterinaire keuring!).

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:10

Vriendin van mij heeft mini dekhengsten, en we hebben er 1 samen gekocht.
Dek bonnen moet je aanvragen bij NMPRS.
Zul je wel terug kunnen vinden op de site.
Anders even mailtje sturen naar NMPRS.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Dekhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:58

Het nmprs kent veel goedgekeurde dekhengsten. Wat voor mij vooral van belang is wat voor premie's het heeft gehaald. Een levens goedgekeurd hengstje zegt nog weinig. En gezien de dan wat oudere leeftijd, voldoet hij nog aan de wensen van hedendaags. Waarschijnlijk zal je alleen vraag naar een dekking hebben als het een goed hengstje betreft. Zal het dus in eerste instantie voorjezelf kopen en niet direct vanuit gaan dat er ook merrie's van buitenaf voor komen.

Je schrijft hem allereerst op naam over en dan kan je wanneer hij dekt bonnen aankopen. Hopelijk kan dit volgende dekseizoen allemaal online, dan vervallen de papierenbonnnen.