Aanvullend voer shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
malouuu

Berichten: 1370
Geregistreerd: 24-01-06

Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 19:10

Hoi!

Ik ben erg benieuwd, voeren jullie je shetlander bij?

Even onderbouwing; Ik heb een rijpaard en shetlander merrie van een jaar of 8.
Ze loopt af en toe voor de wagen maar voornamelijk terroriseert ze hier gewoon de boel.
Ik voer mijn paard vrij sober, voor de 'lekker' krijgt ze wat (alpen gruner) musli, magnesium en aanvullend balancer granulaat.

Tot voor kort kreeg mijn shetlander niets behalve dr portie hooi en een hapje musli wat ze van mijn paard af pakt als ik even niet op let. Maar ondanks dat veel shetlanders gebaat zijn bij een sober voersysteem vroeg ik mij af of juist de aanvullende mineralen die bijvoorbeeld in een balancer brok of granulaat zitten wellicht ook voor mijn shetlander van belang zijn.

Ik hoor graag jullie bevindingen!


tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:38

Ik geef mijn tinker en shet vitaminebrok jpgef gemixt met leichtgenuss van agrobs.
En voordroog hooi. Af en toe worteltje, appeltje of peertje.
Ook weleens rode biet erbij gegeven.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:46

Ja, ik voer mijn shetlander bij. In Nederlands ruwvoer zitten veel te weinig verschillende planten waardoor het erg eenzijdig is.

Mijn pony krijgt, naast onbeperkt hooi (het mooiste hooi wat ik kon vinden, vezelig en toch zacht, en met verschillende grassoorten (te zien aan de verschillende soorten halmen en aren. Maar géén raaigras) vitaminebrokjes van Vitalbix. Gewoon de Daily Complete. Ze krijgt 2x per dag een half maatbekertje. Door deze brokjes heen krijgt ze zout, koolstofklei, humus en kurkumapasta. En een heel klein beetje Leichtgenuss, dat is meer voor het kauwen.

Ook krijgen ze in het seizoen allerlei planten die ik kan vinden. Veel paardenbloemen, distels, meidoorn, brandnetels, riet, kleefkruid, berkenblaadjes enz. Alles wat ik maar kan vinden en waar ze trek in hebben. Dat verschilt een beetje per jaar. Soms is er ineens een jaar dat ze veel bramenblaadjes willen, andere jaren juist veel brandnetels. Of juist niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:48

Hier krijgen ze ruwvoer, verder niets. Ik heb een tijdje Metazoa bijgevoerd, dat is een vitamine/mineralen brok waarvan ze aan een handje per dag genoeg hebben

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:16

Ik heb mijn shet eerst alleen op hooi gehad. Toen ik merkte dat ze te kort kwan (voornamelijk vitaminen etc) heb in haar op de vitalbix daily complete gezet. Dat werkt goed tot nu toe. Staat ze al een aantal maanden op nu.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:31

Hooi, gras, vitalbix en in het voorjaar magnesium. Die shetten van mij lopen ongeveer 3 X per week voor de wagen en ik rij er wedstrijden mee.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:04

Jazeker is dat ook goed voor een shet. Dat is namelijk net een echt paard en heeft ook vitaminen en mineralen nodig :-)
Mijn shet krijgt naast zijn ruwvoer elke dag vitaminebrokjes samen met een handje Agrobs Alpengrün müsli of wat slobber. De Agrobs Alpengrün mash. Dit ook om zijn supplementen in te doen.

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:07

Mijn shetlander krijgt hooi met ponybrok.
Laatst bijgewerkt door divafloortje op 02-02-18 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: divafloortje
youtube: Diva&Floortje wekelijks video's

https://www.youtube.com/channel/UC2nU9R ... subscriber

Setteli

Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:13

Onze shet krijgt 2x daags een hand Ultimate Balancer van Dodson & Horrell met een hand luzerne. Daarnaast 3x daags hooi. Hij doet nu niets, maar toen hij nog voor de sulky liep, kreeg hij ook muesli bijgevoerd.
Hij heeft ook Cushing, dus ik moet wel goed opletten dat ie niet inteert op z'n spieren.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Aanvullend voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:47

Hier krijgt mijn pony daily compleet van vitalbix per dag een half bekertje (kwart ochtend en kwart avond)
Met een handje luzerne erbij voor het kouwen

- Bread may feed my body, but my horse feeds my soul ♥


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:06

marga1 schreef:
Hooi, gras, vitalbix en in het voorjaar magnesium. Die shetten van mij lopen ongeveer 3 X per week voor de wagen en ik rij er wedstrijden mee.

Vanwaar alleen in het voorjaar magnesium?

De mijne eet af en toe een handje basisbrok als ze er zin in heeft. Vitaminekorrel probeer ik niet meer, want dat weigert ze. Ben blij dat ze dol is op hooi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers

cron