Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 17:20

Hallo mede minibokkers!

Ik heb even een vraag aan jullie!
Omdat mijn paard binnenkort verhuist, en eindelijk het kan veroorloven om er een erbij te nemen. Zit ik nu met vragen..
Want ja, ik wil eigenlijk al zo lang een eigen mini!

Het is momenteel nog niet ter spraken dat er echt een acuut nieuwe mini komt, daar ik nog zit te wachten op groen licht van m'n kleine drakenhengst.. Maar dat ter zijde.

Ik was een beetje aan t rondstruinen en stuitte op een ontzettend leuke hengst van 6 jaar.
Mooi beestje om te zien en veulenkampioen van 2011. Leuk karakter, normaal opgevoed en voor de rest nog niet beleerd voor de wagen ect ect. Affein...

Klinkt leuk, was gelijk verliefd op de foto. En kon m niet loslaten. Nooit echt bezig geweest met keuringen of iets dergelijks, maar het lijkt mij best leuk.
Het gaat mij natuurlijk niet puur om dat, uiteindelijk wil ik er aan de hand veel mee bezig zijn en hem voor de wagen beleren.
maartoch

Nu vroeg ik mijzelf af, hoe werkt dat dus met de keuringen. Ik ben een leek, en het lijkt mij vooral leuk voor de ervaring voor mijzelf omdat het een mogelijkheid is.

Hij is dan wel in 2011 veulenkampioen geworden, Maar nu dus 6 jaar later.
- Zou het dan mogelijk zijn om weer met hem naar keuring te gaan?
- Wat kan ik dan verwachten
- Aan welke eisen moeten ik en mn pony doen
- Zijn er mensen in omgeving zeeland die bijvoorbeeld keuringstraining geven. (bij honden noemen we het ringtraining)
- Mag ik hem zelf voorbrengen?

Ik ben bekend met de hondenshow. Maar wil gewoon eens wat informatie voor dan de shetlander keuringen.


Lieve bokkers, kunnen jullie mij wat meer vertellen of eventueel een beetje doorverwijzen?

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:28

Niemand?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:37

Gaat het om een shet of een mini?

Als het een shet is moet je er ook rekening mee houden dat je bij goedkeuring nakomelingen moet laten zien en dat dit alleen goed kan als je ze zelf in eigendom hebt.
Daarbij is goedgekeurd krijgen echt werk voor profs.
Ik heb besloten er niet aan te beginnen.

Bij het NMPRS is het laagdrempeliger. Het word professioneler, want jaren geleden kon je nog zonder enige ervaring hengst kampioen krijgen. Maar daar is alles wat veterinair in orde is goedgekeurd. Ik ben er daar al jaren uit dus kan je niet verder helpen.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:47

Oké dus je kan niet gewoon mee doen voor bijvoorbeeld punten te krijgen. Of gewoon eventueel prijzen te winnen?

Moet hij per se dekken om er verder mee te komen?
Hij is 90 cm.


Sorry voor m'n weinige verstand..
Ik ken zoals ik zei alleen de showwereld van honden en daar kan je gewoon mee doen om punten te pakken en mooie rapprten te krijgen..
Hoef je niet de hond te laten dekken. Om verder te komen.


Weet niet waar hij onder valt dan.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:15

Gaat het om een shet of een mini? Dat hangt van het stamboek af. Waar is hij als veulen voor de keuring geweest? Dat is het stamboek waar hij hoort.

Hengsten kunnen alleen voor stamboekopname/goedkeuring en na goedkeuring voor premies.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:23

Mini fokdag, dus neem dan aan dat het een mini is?

marschwood
Berichten: 452
Geregistreerd: 25-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:27

voor de minis is er 26 aug een merriekeuring in bunschoten.Georganiseerd dor het nmprs.Daar kun je eens kijken en informatie vragen.Iedereen is altijd beschikbaar voor hulp en informatie.Kijk ook eens op de website vh nmprs.Daar staan ook de regels op waaraan je moet voldoen voor een keuring of show

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:31

Het shetlandpony stamboek heeft ook een mini fokdag (voor mini maatse shetten). En het minipaarden stamboek naar mijn weten niet.

Als hij mini gefokt is en nu 90 cm is hij als een kleine maatse uitgegroeid.

Bij het NSPS kunnen hengsten alleen naar de hengstenkeuring. Voor goedkeuring, premering en dan moeten ze ook voor sperma onderzoek en afstammingenonderzoek.
Als ruin kunnen ze na stamboek opname gewoon naar de premiekeuring en fok dagen. Zonder verdere verplichtingen.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:32

Helaas, is het niet haalbaar om die dag te gaan ivm examens. Maar Thx voor de site tip!

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:33

Wat ik al aangaf. Ik ben een leek en heb momenteel niet al de info over de pony.

Of het shet of mini is.
Ik wil gewoon informatie hoe dat in zijn werk gaat en eventuele ervaringen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:45

Als je iets wil moet je wel weten welk stamboek. Dan pas kunnen er gericht tips gegeven worden.
Met je fjord ga je ook niet naar het haflinger stamboek ook al zijn ze beide (meestal) blond (met of zonder streep).

Met je mini kan je niet naar het shet stamboek. Met je shet onder bepaalde voorwaarden wel naar het mini stamboek, maar daar zal hij niet gewild zijn.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 00:19

Ik heb gezegd dat ik mijzelf aan het oriënteren ben en graag verschillende soorten informatie wil. Datwel in beide gevallen dus..

Ik ben bekend met de honden en snap heus wel dat er aparte groepen zijn..
ik wil alleen weten hoe het in zijn werk gaat.

Hoe (dus afzonderlijk shet en mini) er word gekeurd en of je een rapport krijgt wat ze van jou dier vinden. Waarom mensen de keuringen doen en hoe ze het ervaren.

Ik zeg niet dat ik een pony koop puur voor leuring want dan wil ik niet op deze manier aan informatie komen..
zoals je zelf aan aangaf Dennis, je bent er al jaren uit en mee gestopt. Dus zou graag recentere informatie willen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:39

Mini's en shetten zijn echt 2 totaal verschillende dingen, alleen de maat komt overeen. Vandaar dat het echt wel handig is dat je weet waar je het over hebt voordat je goede info kan krijgen.

Ik ben jaren geleden met de mini's gestopt, maar mijn kampioens mini loopt hier nog wel.

Mijn meest recente ervaring bij het NSPS is van afgelopen zaterdag. Op de manifestatie kampioens keuring, dus ik denk wel recent genoeg.

Zoals ik al zei, je kan pas goede info geven als je weet om welk stamboek het gaat.

Bij het NSPS krijg je alleen bij stamboek opname een raport (liniar score formulier). Later met premiekeuringen en fokdagen alleen plaatsing en een lintje.

Het NSPS heeft ook sport en prestatie predikaten. Hrt NMPRS naar mijn weten niet.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 09:40

Ik snap dat het 2 verschillende dingen zijn vandaar dat ik al zei dat ik op beide wil oriënteren!
Ik vertel ook al heel de tijd dat ik gewoon wat informatie zoek over hoe het in zn werk gaat.. (zoals je nu over het NSPS verteld)

Ik wil geen fokker worden, heb geen grote doelen, wil het voor de ervaring doen en de lol!
De hondenshowwereld ken ik nu, wou het dus ook misschien eens meemaken met pony's.

Deze pony kwam toevallig voorbij, en het kon met hem een mogelijkheid zijn. Voor de rest weet ik gewoon nog weinig over de pony. De reden dat ik er ook mee bezig was, was absoluut niet voor het showen! Dat is gewoon een overweging wat ik dus misschien eens wil meenemen!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:38

Er van uit gaande dat het om DEZE pony ging is het wel handig te weten wat voor papier er bij zit.

Als het om 'een' pony zou ik kijken wat jou het meest aan spreekt. De hele luxe op getutte mini paardjes. Of mooie goed gebouwde shetlanders.
En wat je doel is naast het showen/keuren.

Wil je echt showen kan je het best voor een AMHA gaan, daar zijn het jaar rond verschillende shows voor. Op die shows heb je verschillende rubrieken, een soort los-gooi rubriek, springen aan de hand en ook men-rubrieken.
Het NMPRS en NSPS hebben vooral keuringen (1x per jaar) en zomershow/fokdagen (ook maar weinig).
Het NSPS heeft ook wedstrijddagen waar agility en springen aan de hand gedaan word, samen met onder het zadel en men rubrieken.

Wil je ook de sport in moet je ook kijken wat je doel daar is.

Orlandy
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-12-07

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:55

Wat leuk dat je een mini pony (shetlander begrijp ik?) gaat kopen!

Het Nederlands Shetland Pony Stamboek is echt een gesloten stamboek, dat wil zeggen, zij laten alleen pony's toe met volledige afstamming.
NMPRS (het mini paarden registratie stamboek) is hier iets vrijer in.

Het NSPS organiseert in december de hengstenkeuring, maar als je daaraan deel wilt nemen, moet je er echt goed over nadenken. Qua kosten én je hengst moet dan echt heel goed zijn, wil hij worden goedgekeurd.
Ruin je hem daarentegen, dan kun je meedoen met de premiekeuring in jouw regio (Zeeland is 22 juli geweest, maar is dus altijd eind juli), maar bijvoorbeeld ook met zomerkeuringen en fokdag (Boerendag in Rijsbergen is a.s. zaterdag, mocht je tijd en zin hebben om te kijken!).

Je kunt me altijd een PB sturen, met meer gegevens over de pony. De kampioenen van de minifokdag 2011 zijn wel bekende namen namelijk :-).

Keuringen zijn heel leuk! Maar soms moet je tegen teleurstellingen kunnen en soms valt het mee..

Laat maar weten als je meer informatie nodig hebt. Stuur me eventueel de gegevens van de pony in PB, dan kan ik voor je verder kijken of er meer informatie beschikbaar is.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:07

Zelf heb ik mini's, dus geen idee hoe het zit met shetlandkeuringen. Wat ik wel ken zijn de keuringen en shows bij het NMPRS, BMP en andere clubs die show organiseren voor minipaarden.

Keuringen worden georganiseerd door het stamboek en daar wordt je paardje beoordeeld op bouw, beweging en als het voor goedkeuring is, zal je paardje ook door een dierenarts worden nagekeken. Als je paardje goedgekeurd wordt kan je eventueel eens een veulentje fokken met stamboekpapieren. Bij keuringen geven ze ook steeds premies, dat hangt af van hoeveel procent (punten) en je kan een eerste, tweede of derde premie krijgen. Ook is het mogelijk dat er geen premie wordt gegeven, maar daar wil je niet naar streven. Naast die premies worden er ook kampioenen gekozen en zo kan je leuke titels verzamelen. Als je een eerste premie krijgt, wordt je paardje ster en éénmaal dat je drie premies krijgt, is het superster.

Bij de mini's kan je ook shows doen,.. dat is puur voor de fun. Je kan ook titels verzamelen maar voor het stamboek tellen die hier niet. En het hangt ook veel af van de organisatie hoe de show in zijn werk gaat. Shows zijn er ook meer voor het oog, het mooiste paardje wint er en je paardje wordt er niet nagekeken of er erfelijke aandoeningen zijn of zo.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 15:45

@Dennis
Ik denk toch dat je net niet snapt. Deze pony kwam toevallig op mijn pad. En daardoor was ik gewoon aan t oriënteren hoe het showen in zijn werk gaat en of het iets voor mij is.. Ik zoek geen specifieke pony, het zijn allemaal opties die ik open wilt houden, en is de tijd daar dan zie ik wel wat er echt mogelijk is.


Daarbij houd ik er nu over op en richt ik mij op de mensen die gewoon allround info geven zoals hierboven...

@ Olandy
Thx voor je uitgebreide reactie! Nu word t al duidelijker.
ik zal even in mijn achterhoofd houden om je een pb te sturen mocht alles zeker zijn! Het zal eerder iets voor vanaf volgend jaar zijn.

@Laureas
Jij ook super bedankt voor de reactie! Ook super duidelijke informatie waar ik wat aan heb!Top!

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:19

Graag gedaan... het is duidelijk dat je zoekende bent naar mogelijkheden wat te doen met een mini. :D

Zelf heb ik ook eens een hondenshow gedaan en ik vind dat erg vergelijkbaar met een minipaardenshow. Je kan er gewoon voor de fun naartoe gaan met je mini en hopen op het beste. :+ Of je kan echt gaan voor zo goed mogelijk te plaatsen of zelfs te winnen maar dan moet je er heel wat voorbereiding qua trainen en voerschema in gaan steken.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 16:53

Laureas schreef:
Graag gedaan... het is duidelijk dat je zoekende bent naar mogelijkheden wat te doen met een mini. :D

Zelf heb ik ook eens een hondenshow gedaan en ik vind dat erg vergelijkbaar met een minipaardenshow. Je kan er gewoon voor de fun naartoe gaan met je mini en hopen op het beste. :+ Of je kan echt gaan voor zo goed mogelijk te plaatsen of zelfs te winnen maar dan moet je er heel wat voorbereiding qua trainen en voerschema in gaan steken.


Ik ben idd opzoek en aan t oriënteren naar de mogelijkheden met een mini. Ik ga van rij pony naar mini om vanaf de grond wat mee te doen. En dus staan alle opties open tot ontdekken haha

Klopt helemaal! Hondenshow is leuk, en zolang de hond het ook goed vind prima.
Wanneer er uit komt dat het echt mogelijk zou zijn om ver te komen met zo een pony, is t ook zeker leuk om daar al die voorbereidingen in te steken.
Maar dat is idd niet mijn grote doel. Puur lekker voor de fun en ervaring.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:04

Ik geef toch ook wat verschillen en mogelijkheden.

In de kleine maatjes heb je 2 stamboeken in NL , shet en mini. En het NAS heeft alle maten (van inimini tot rijpaard), dus eigenlijk zelfs een 3e.
En het AMHA het Amerikaanse stamboek, die paardjes worden vaak bij het mini stamboek geregistreerd.

Als je zoek naar mogelijkheden met een mini(zoals je nu schrijf) zoek je niet naar de mogelijkheden met een shet. Terwijl de eerst genoemde pony waarschijnlijk wel een shet is (minifokdag word van uit het NSPS georganiseerd). Dat is tegenstrijdig en lastig om dan goede opties en mogelijkheden te geven.

Welk type spreekt jou het meest aan? Dan kan er gerichter info gegeven worden en beter en dieper op de vraag in gegaan worden.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Help.. Hoe werkt het met keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:53

Het probleem komt doordat je een hengstje hebt, de enige reden, voor veel stamboeken, om met een hengst naar een keuring te gaan, is om hem goedgekeurd te krijgen om te mogen dekken bij dat stamboek. De gewone keuringen hebben nog een rubriek voor hengstveulentjes, daar is die van jou ook geweest, maar volwassen hengsten keuren ze daar al niet meer. Die moeten naar de hengstenkeuring, om eventueel een goedkeurde hengst te worden.
Begrijp uit alles dat jij daarvoor niet naar een keuring wilt, dan kun je op een andere manier van je pony genieten of je kunt hem laten ruinen, dan kan hij namelijk wel naar een keuring, maar weet nu niet of dat echt de reden moet zijn om een pony te laten ruinen :)

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:23

Ik snap echt helemaal wat Dennis bedoelt; ik lees je topic en had ook iets: waar wil je nou info over??
Je geeft niet aan of het om een SHETLANDER of een MINIPAARD gaat, tegenwoordig een levensgroot verschil waar je niet "allround" info over kunt geven.
Bij het Shetlandstamboek gaat het er compleet anders aan toe dan bij het NMPRS.
Shetlandstamboek is puur de originele Shetlander.
NMPRS is tegenwoordig een stamboek met paardjes van verschillende stamboeken en origines, je hebt bv AMHA (AMerikaans Minipaard) AMHR (American Miniature Horse Registry) ASPC (AMerican Shetland Pony) Welshkruisingen, appaloosa (kruisingen)en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus de vraag is heel logisch: heeft het dier waar je interesse in hebt Shetland- of NMPRS (minipaard) papieren? Want daarvanuit gaande zul je een keuze moeten maken. Voorheen was het NMPRS eigenlijk een plek waar iedereen heenging die met zijn paardje nergens ander terecht kon maar het niveau wordt de laatste jaren steeds hoger. Wat het NMPRS wel heeft en leuk is voor iedereen: de NMPRS Zomershow waar ieder paardje tot 1.06 m welkom is. Dat is een keurings- en spelletjes dag & show.
Ik lees deze zin van jou:
"Wanneer er uit komt dat het echt mogelijk zou zijn om ver te komen met zo een pony, is t ook zeker leuk om daar al die voorbereidingen in te steken.
Maar dat is idd niet mijn grote doel. Puur lekker voor de fun en ervaring."

Wat bedoel je met ver te komen? Scoren op keuringen? Want daar gaat echt wel wat voorbereiding aan vooraf en heel vaak draait zoiets op een teleurstelling uit als blijkt dat je aangekochte paardje toch net niet ver genoeg komt. Als je de insteek Fun aanhoudt zal het zeker nooit tegenvallen.