Kosten shetlander pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Kosten shetlander pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:09

Ik weet dat er al verschillende topics zijn maar ik kan nog geen specifiek antwoord vinden, vandaar.

Mijn paard staat tot nu toe alleen (5 jaar lang) en ik wil toch echt eigenlijk een maatje. Vandaar een shetlander.
Mijn paard staat aan huis. Ik beschik over een eigen stal en het is mogelijk om nog een kleine stal bij te bouwen of in de zelfde stal te staan. De stal is namelijk groot van mijn paard. Ik heb dus geen kosten van eventuele stalling.

Ons weiland is niet heel groot, lees de omvang van een kleine bak. Er staat dus niet veel gras maar er wordt bijgevoerd met kuil. Mijn paard staat alleen op het land als het weer het toelaat. Ik wil namelijk niet dat het een grote drekbende wordt. Dit zal dus ook gelden voor de shetlander.

Ik heb een sportpaard. Ik ga elke avond weg om te trainen en heb elk weekend wedstrijd. Dan staat de shetlander dus wel even alleen...

Ik heb dus geen kosten aan stalling. Ik ben niet van plan om te rijden of te mennen met de shet. Puur maatje dus. Aandacht is natuurlijk vanzelfsprekend en miss een verzorger maar dat is geen prioriteit.

Maar wat kost een shet verder dan wel?
Wij kopen gemiddeld rond de 5 weken een nieuwe baal kuil. Dat is zo'n grote een in plastic en dat is voor mijn paard alleen. Het zit tegen het hooi aan vandaar dat het lang goed blijft.
-Hoeveel eet een shetlander dan mee? Dus na hoeveel weken moet ik een nieuwe baal halen. (baal is 40€)

Daarnaast staat hij dus op stal wanneer het slecht weer is / het land het niet toe laat. Aan hoeveel stro pakjes moet ik dan extra denken? Of geen stro en alleen rubber matten, maar is dit nou ideaal? Wat ik voor mijn paard nu gebruik is rond de 90 pakjes stro per jaar (200€ ongeveer).

- ik ben niet van plan de shetlander brokken bij te voeren. Er wordt namelijk niks mee gedaan en dat lijkt me dan ook niet nodig. Een handje kan natuurlijk als mijn eigen paard ook krijgt. Daarnaast ben ik ook niet van plan het een deken etc op te leggen.

- hoe vaak moet een shetlander naar de hoefsmid en wat zijn daar de gemiddelde kosten van. (Ik woon in Friesland) of is het zelf bijhouden een eventuele optie? We hebben het zelf vroeger gedaan bij de geiten en hebben hier ook materiaal voor.

- inentingen? Ik lees dat sommigen wel inenten en sommigen niet. Ik heb een sportpaard erbij staan dus lijkt mij inenten alsnog het beste.

- nog eventuele overige kosten waar ik nu niet aan gedacht heb? Met een uitzondering op ziekte. Daar ben ik natuurlijk van bedacht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kosten shetlander pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:10

Ik verplaats dit topic naar Shetlanders en minipaarden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kosten shetlander pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:25

Je omheining is nog steeds geitproof?
Ook een maatje/grasmaaier pony heeft een stukje verzorging en vooral bijhouden opvoeding nodig. Hoeveel voordroog de shet zal eten hangt ook af van hoeveel die te pakken krijgt. Morst je paard veel? Dan kan dat genoeg zijn (en jouw veel werk schelen als shet voor je "veegt". Dosis mineralenkorrel is wel aan te raden, juist daar gaat wel eens wat mis en dat opent wel de deur naar gezondheidsklachten (waar je geen dieren voor koopt). Voetjes laat je gewoon even nakijken door je smid als die voor je sportpaard komt. Geiten hebben heel andere hoefjes, die messen of scharen werken niet op paardenvoetjes. Of het goed gaat 2 dieren in 1 box is af wachten en zeker niet iets dat je meteen kan doen. Kan je stukje afzetten voor de boxen zodat shet daar rond kan lopen? Dan heb je contact, en geen ellende met jagen, etc. ze kunnen elkaar dan opzoeken of ontwijken en dus rustig wennen aan de nieuwe situatie.

Ik zou wel een volwassen shet kiezen (relaxte ruin bv) waar je paard steun aan heeft en die beter tegen een stootje kan dan een jong dier.

Realiseer je dat je sportpaard wel eens heel moeilijk kan gaan doen over shet achter laten nu er weer een vriendje onder bereik is. Meereizen moet je mogelijk incalculeren of dit seizoen een stuk inleveren qua prestaties. Ook de shet kan wel eens problemen hebben met het alleen zijn (zeker 's nachts). Voor je paard is het absoluut beter, maar het kan heel goed zijn dat je wat aanpassingen moet doen in je wedstrijdroutine en training.

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:28

hoi! Leuk dat je gaat kijken naar een maatje voor je paard :) Hoeveel hooi precies kost heb ik geen verstand van. Maar ik weet wel dat shetlanders gemiddeld even vaak naar de hoefsmid moeten als andere paarden. Al is dit per paard/pony verschillend (mijn fjord gaat bijna nooit naar de hoefsmid omdat zijn hoeven niet snel groeien). Inenten lijkt me wel zo verstandig.. Zo'n influenza prik kost bij mijn dierenarts iets van 30 euro. Ontwormen is ook een dingetje, niet iedereen doet het maar wij doen het 2 keer per jaar (als ze de wei weer bijna opgaan, rond april en als ze de wei weer afgaan rond oktober). Heel veel succes en ik hoop dat je een leuke shet kan vinden voor jou en je paard! :)

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:34

Als ik het goed begrijp staat jou paard redelijk veel op stal. Wat heeft het dan voor 'n toegevoegde waarde als er een Shetlander in de stal naast hem staat? Ja, het is gezellig als ze samen in stal kunnen, maar dat is niet vanzelfsprekend. Daarnaast zou ik ook absoluut geen kuil voeren aan een Shetlander.

Ik moet zeggen dat ik niet zo'n voorstander ben van zoveel op stal staan / zo weinig buiten komen (en dus beweging). Daarom zou ik je sowieso al afraden er een tweede paard bij te nemen.

Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:40

tamary schreef:
Je omheining is nog steeds geitproof?
Ook een maatje/grasmaaier pony heeft een stukje verzorging en vooral bijhouden opvoeding nodig. Hoeveel voordroog de shet zal eten hangt ook af van hoeveel die te pakken krijgt. Morst je paard veel? Dan kan dat genoeg zijn (en jouw veel werk schelen als shet voor je "veegt". Dosis mineralenkorrel is wel aan te raden, juist daar gaat wel eens wat mis en dat opent wel de deur naar gezondheidsklachten (waar je geen dieren voor koopt). Voetjes laat je gewoon even nakijken door je smid als die voor je sportpaard komt. Geiten hebben heel andere hoefjes, die messen of scharen werken niet op paardenvoetjes. Of het goed gaat 2 dieren in 1 box is af wachten en zeker niet iets dat je meteen kan doen. Kan je stukje afzetten voor de boxen zodat shet daar rond kan lopen? Dan heb je contact, en geen ellende met jagen, etc. ze kunnen elkaar dan opzoeken of ontwijken en dus rustig wennen aan de nieuwe situatie.

Ik zou wel een volwassen shet kiezen (relaxte ruin bv) waar je paard steun aan heeft en die beter tegen een stootje kan dan een jong dier.

Realiseer je dat je sportpaard wel eens heel moeilijk kan gaan doen over shet achter laten nu er weer een vriendje onder bereik is. Meereizen moet je mogelijk incalculeren of dit seizoen een stuk inleveren qua prestaties. Ook de shet kan wel eens problemen hebben met het alleen zijn (zeker 's nachts). Voor je paard is het absoluut beter, maar het kan heel goed zijn dat je wat aanpassingen moet doen in je wedstrijdroutine en training.



De omheining is nu gewoon van hout maar we hebben nog extra draad etc dus een of twee draadjes eronder spannen is geen probleem.

Met de box kan ik er een naast maken. Daar hebben we gewoon ruimte en moet er alleen nog maar een deur komen want de rest staat er al en kunnen ze inderdaad alsnog contact hebben en opzich zelf zijn.

Met wedstrijden is het inderdaad maar zien. Shetlander kan in principe gewoon meereizen in de trailer en snachts staan ze altijd samen dan. Maar dat is gewoon afwachten hoe dat gaat. Ze heeft wel eerder met andere paarden gestaan en kon altijd zo weg rijden etc.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:42

Het kan misschien anders zijn, maar het komt bij mij vooral over van hoe goedkoop je het kunt doen..

Een kleintje kost evenveel als een groot paard, eet alleen wat minder..alle overige dingen zijn hetzelfde. Hoefsmid en dierenarts kosten evenveel, net zoals osteopaat en tandarts etc. Over niet/wel brok voeren is afhankelijk per pony, net zoals een deken opleggen (of niet)..sommigen hebben het toch echt wel nodig. Hier eten ze 1 grote baal van 15 tot 20kg in 1 dag op ( grote mini's), hoefsmid €30.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:43

Wat goed dat je een maatje er bij wilt nemen! Vergeet niet om de dieren goed aan elkaar te laten wennen, ik weet niet wat een paard doet tijdens de kennismaking met een ander paard na zo lang alleen te hebben gestaan. Misschien kunnen mensen met ervaring je hier in adviseren.

Het lang alleen staan kun je gedonder mee krijgen zeker als ze het niet gewend zijn. Zorg dus voor een goede shet proof omheining.

Kosten voor het kuil hangt er maar net vanaf, voer je heel weinig of geef je onbeperkt.

Ik zet paarden liever niet op alleen rubbere tegels. Dit is niet zo zacht als we graag doen geloven een dikke laag stro is dan prettiger.
Houd er ook rekening mee dat de shet over zijn deurtje kan kijken als je een stal zou bouwen. Want tegen 4 hoge muren moeten kijken is geestdodend. Samen in 1 stal raad ik af zeker in het begin.

Brok voor de energie zal niet nodig zijn een vitamine korrel zou ik dan weer wel voeren.

Mijn mini gaat 3 a 4 keer per jaar naar de smid en dat kost me 30 euro per keer. Maar mijn shet staat op een grote deels betegelde paddock waardoor er natuurlijk al veel slijt. Als je ze op stal zet zullen ze net zo vaak bekapt moeten worden als een normaal paard.
En zo lang als je je grote paard niet zelf bekapt moet je dit ook niet bij een shet willen doen.

Enten zou ik zeker doen als je paard veel op wedstrijd ed gaat.

Vergeet niet dat ook een shet naar de tandarts moet! En shets worden vaak makkelijk te dik met alle gevolgen van dien. Houd hier dus rekening mee.
Als laatste nog als de dieren veel op stal staan zul je echt iets met de shet moeten doen anders word het waarschijnlijk een zeer ongelukkige terror pony.

Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:46

AnnaB schreef:
Als ik het goed begrijp staat jou paard redelijk veel op stal. Wat heeft het dan voor 'n toegevoegde waarde als er een Shetlander in de stal naast hem staat? Ja, het is gezellig als ze samen in stal kunnen, maar dat is niet vanzelfsprekend. Daarnaast zou ik ook absoluut geen kuil voeren aan een Shetlander.

Ik moet zeggen dat ik niet zo'n voorstander ben van zoveel op stal staan / zo weinig buiten komen (en dus beweging). Daarom zou ik je sowieso al afraden er een tweede paard bij te nemen.


Ik snap je punt van weinig buiten komen en dat is vooral voor in de winter. Mijn eigen sportpaard komt wel dagelijks er dan uit maar de shet dan idd niet. Wel een goed iets om over na te denken! Want ook ik vind dat ze zo veel mogelijk beweging moeten hebben.

Als de shetlander naast haar staat kunnen ze nog wel contact maken/snuffelen etc. Dan is er toch een maatje.

Wij voeren kuil maar het zit tegen het hooi aan of is gewoon hooi eigenlijk. Wat zou je anders aan raden om wel te voeren?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:47

Inenten, hoefsmid zal net zo vaak moeten als je sportpaard en zal de zelfde prijs zijn.
Stro zal je ook niet veel minder gebruiken als je paard, 2-3 balen per week.
Mbt hooi zou ik uitgaan van 1/4 tot 1/3 van wat je paard krijgt qua hoeveelheid. (Shet 150 kg, paard 600 kg).
Verder houd idd rekening met de hoogte van je omheining, evt een draadje erbij spannen (waar stroom op staat!).
Qua overige kosten (halster, onverwachte dierenartskosten etc. gelden hetzelfde tarief als voor je grote paard, dierenwinkels en -artsen maken geen onderscheid in grootte, hooguit is de dosering medicijnen lager en doe je dus langer met een pot of tube, zo ook met wormenkuur)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:48

ontwormen inenten is net zo duur als een groot paard
bekappen ga ik van uit dat het niet zo vaak hoeft en misschien wil je smid tussen door wel even vijlen. (kosten blijven het zelfde als groot paard bekappen vaak)
ik gok dat een shet ongeveer 4 a 6 kleine baaltjes hooi per maand eet
stro afhankelijk van hoe schoon hij is en hoe dik je opstrooit.
verder is een vitamine mineralen brok zeker aan te raden (maar hebben hier uiteraard minder van nodig als een groot paard)

verder is beweging (der mate van longeren om hoefbevangenheid te voorkomen wel een aanrader)

onverwachte dierenarts kosten zijn net zo hoog als van een shire
Laatst bijgewerkt door veranadautje op 18-04-17 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:49

Cookies_bilL schreef:
AnnaB schreef:
Als ik het goed begrijp staat jou paard redelijk veel op stal. Wat heeft het dan voor 'n toegevoegde waarde als er een Shetlander in de stal naast hem staat? Ja, het is gezellig als ze samen in stal kunnen, maar dat is niet vanzelfsprekend. Daarnaast zou ik ook absoluut geen kuil voeren aan een Shetlander.

Ik moet zeggen dat ik niet zo'n voorstander ben van zoveel op stal staan / zo weinig buiten komen (en dus beweging). Daarom zou ik je sowieso al afraden er een tweede paard bij te nemen.


Ik snap je punt van weinig buiten komen en dat is vooral voor in de winter. Mijn eigen sportpaard komt wel dagelijks er dan uit maar de shet dan idd niet. Wel een goed iets om over na te denken! Want ook ik vind dat ze zo veel mogelijk beweging moeten hebben.

Als de shetlander naast haar staat kunnen ze nog wel contact maken/snuffelen etc. Dan is er toch een maatje.

Wij voeren kuil maar het zit tegen het hooi aan of is gewoon hooi eigenlijk. Wat zou je anders aan raden om wel te voeren?


Waarom niet gewoon samen naar buiten in de winter? Je zet ze s zomers toch ook in 1 wei? Dan kunnen ze in de winter toch ook samen in de bak?

Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:50

Prosecco schreef:
Het kan misschien anders zijn, maar het komt bij mij vooral over van hoe goedkoop je het kunt doen..

Een kleintje kost evenveel als een groot paard, eet alleen wat minder..alle overige dingen zijn hetzelfde. Hoefsmid en dierenarts kosten evenveel, net zoals osteopaat en tandarts etc. Over niet/wel brok voeren is afhankelijk per pony, net zoals een deken opleggen (of niet)..sommigen hebben het toch echt wel nodig. Hier eten ze 1 grote baal van 15 tot 20kg in 1 dag op ( grote mini's), hoefsmid €30.


Daar ben ik zeker bewust van het is alleen dat ik een indicatie heb van kosten. En als de shet een deken nodig heeft etc dan is dat natuurlijk zo gekocht. Over hoeveel mini's heb je het dan die 1 baal opeten?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:50

Cookies_bilL schreef:
Prosecco schreef:
Het kan misschien anders zijn, maar het komt bij mij vooral over van hoe goedkoop je het kunt doen..

Een kleintje kost evenveel als een groot paard, eet alleen wat minder..alle overige dingen zijn hetzelfde. Hoefsmid en dierenarts kosten evenveel, net zoals osteopaat en tandarts etc. Over niet/wel brok voeren is afhankelijk per pony, net zoals een deken opleggen (of niet)..sommigen hebben het toch echt wel nodig. Hier eten ze 1 grote baal van 15 tot 20kg in 1 dag op ( grote mini's), hoefsmid €30.


Daar ben ik zeker bewust van het is alleen dat ik een indicatie heb van kosten. En als de shet een deken nodig heeft etc dan is dat natuurlijk zo gekocht. Over hoeveel mini's heb je het dan die 1 baal opeten?


Iedere pony krijgt 1 volledige (onbeperkt) baal per dag, dus niet meerdere mini's. :)

Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:53

Citaat:
Waarom niet gewoon samen naar buiten in de winter? Je zet ze s zomers toch ook in 1 wei? Dan kunnen ze in de winter toch ook samen in de bak?


Het is gewoon een weilandje met een grote van een kleine bak. Geen zand dus. In de winter met vorst of als het droog is gaan ze naar buiten. Maar wanneer het land dus te nat is gebeurd dat niet. Dan wordt het een en al modder op zo'n klein stukje, laat staan met 2 en dat is niet de bedoeling. Nu kan ik wel zeggen dat er in de toekomst miss groter land komt etc maar dat is er op dit moment nog niet en wil ik dat dus ook niet incalculeren.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:56

woow prosecco)(Iedere pony krijgt 1 volledige (onbeperkt) baal per dag, dus niet meerdere mini's. :))

mijn haflinger zou hier van ontploffen die krijgt 3 plakken per dag

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Kosten shetlander pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:57

als je geen mogelijkheid hebt een shet er bij in de wij te zetten moet je toch gaan overwegen of dit wel handig is. of dat je ergens gaat longeren of fietsen zodat ze wel iedere dag naar buiten komen

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:00

Shetlanders zijn gevoelig voor hoefbevangenheid, met kuil is dat dus de gevaren opzoeken. Heel droog voordroog moet wel kunnen, maar hooi is een stuk beter. Daarnaast is beweging voor een Shetlander (en ieder ander paard gewoon een must). Ik vind dat je er gewoon niet aan moet beginnen als je dat een dier niet kunt bieden. Waarom mogen ze niet op de wei in de winter? Als het toch zo klein is dat je altijd bij moet voeren zie ik niet in waarom dat zo'n ramp is.

Mijn twee Shetlanders eten 's winters een baal van 120kg op in ongeveer 3,5e week. In de zomer staan ze overdag op het weiland en krijgen ze daarnaast 's avonds/'s nachts onbeperkt hooi. Ze kunnen dus zelf bepalen hoeveel ze eten waardoor het lastig is aan te geven hoeveel ze in de zomermaanden per maand opmaken. Dat is de ene dag meer dan de andere dag. Ze staan overigens 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.

Daarnaast kost de hoefsmid €25,- per pony. Dierenartskosten zijn ook echt niet minder omdat je een Shetlander hebt.

Het komt op mij ook over als iemand die graag zo goedkoop mogelijk een pony erbij wil, dus nemen we maar een Shetlander.

Misschien moet je je afvragen of een Shetlander gelukkig wordt van de omstandigheden bij jou. Ja, het is nu sneu voor jou andere paard, maar die krijgt ten minste nog aandacht, beweging, enz.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 18-04-17 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:04

Je kan het natuurlijk zo duur maken als je wil. Of zo gezond als je wil.

Voordroog + shet is geen goede combinatie. Zeker niet als hij veel wordt opgehokt en dat veel te rijke voer er niet weer af kan lopen. Ook zit in Nederlands ruwvoer veel te weinig vitamines en mineralen, dat is gewoonweg een gevolg van de eenzijdige cultuurgewassen die we hier hebben om hooi van te maken. Een vitaminebrokje voor je shet is dus wel een vereiste. Tenzij je 'm eerst tekorten wil laten oplopen.

Bekappen is voor mijn shet minder duur dan voor mijn paard, mijn smid hanteert een shettentarief. Maar voor dekens ben ik wel duurder uit. Mijn shet heeft een hekel aan regen en kou vindt ze ook niks. Dus ze heeft meer dekens dan mijn paard, met Horseware liners er onder enzo := Jij kunt wel vinden dat je shet geen deken op hoeft maar wat nou als hij het gewoon nodig blijkt te hebben? Wel zijn dekens in shetmaat minder duur dan grotere dekens van de zelfde kwaliteit. Bedenk ook dat shetlanders vaak ouder worden dan een grote warmbloed en dus ook langer oud zijn. En dat je er dan mogelijk wat meer zorgen en kosten aan hebt.

Als ik zo lees wat je te bieden hebt (zo goedkoop mogelijk ruwvoer in de vorm van kuil, veel ophokken) denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een warmbloed als gezelschap. Eentje die gewend is om veel op stal te staan. Eventueel een pensioenpaard van iemand die af en toe langs komt en meebetaalt aan voer en dergelijke?

Een shetlandpony is geen hamster. Ik ben voor mijn paard(je) + shet per maand een kapitaal kwijt aan hooi. Reken in de winter op 180 euro per maand. Omdat mijn pony acuut diarree krijgt als het hooi niet klopt. Ze krijgen onbeperkt biologisch hooi uit Duitsland en dat gaat super. Ook heeft mijn pony de nodige supplementen nodig (gevoelig voor hoefbevangenheid en koliek en daarnaast krijgt ze iets om de hengstigheid wat te temperen. Ben je weer een paar tientjes per maand verder). Een shetlander is ook gewoon een paardje, en daar zul je kosten aan hebben. Zeker als ze kapot gaan door verkeerd voer, management enz.

Succes met je keuze.

Kenzaatje6
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:12

Hi, ik heb misschien een antwoord op jou vraag, mijn schetlanders kostte 200 euro, maar ze waren wel helf verwaarloost, dus ik schat zo rond de 250-300 euro, hopelijk heb ik een goed antwoord gegeven waar je iets mee kunt doen
Groetjes Kenzaatje6

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:41

Kosten kwa hoefsmid en dierenarts blijven gewoon gelijk aan wat je nu betaald. Mijn shet hoefde voor zijn bevangenheid hooguit 3 keer per jaar bekapt te worden. Nu helaas vaker. En een enting of een tandartsbeurt blijven gewoon dezelfde prijs, stokmaat doet er niet toe.

Kwa eten is altijd lastiger uit te rekenen omdat ik de volle prijs betaal. Ze krijgen 2 maal per dag hooi uit netten (ongeveer naar gewicht, dus technisch zou ik minder kunnen betalen, maar ik heb gezegd reken voor mij ook gewoon 2 keer dat is makkelijker) en 's middags krijgen ze los hooi. Nu worden ze langzaamaan gewend aan de weide middels strookbegrazing en opbouwend en gaan de hooibeurten 's middags en later ook 's morgens eraf.

Kuil zou ik heel erg afraden!!

Verder wandel, hardloop en fiets ik met mijn shet en fjord (alleen fietsen doen we niet met 3-en tegelijk ;) ) hier door de bossen. Af en toe spelen we in de bak.
Mijn shet staat in kuddeverband, altijd al zo geweest en hij is vreselijk lief, sociaal voor paard en mens en hij is uitermate beleefd. Hij is behoorlijk intelligent en houdt van een uitdaging. Wat dat betreft is hij te vergelijken met een border collie, je kan hem lichamelijk moe maken maar dat is niet voldoende.

MAAR:

AnnaB schreef:
Misschien moet je je afvragen of een Shetlander gelukkig wordt van de omstandigheden bij jou. Ja, het is nu sneu voor jou andere paard, maar die krijgt ten minste nog aandacht, beweging, enz.


Dit helemaal.

Een shet heeft ook aandacht en beweging nodig. Zoals TS het nu omschrijft is het beestje beter af bij iemand die er wel wat meedoet.
Shets zijn ook volwaardige dieren en dienen ook zo behandeld te worden.

Ben geen voorstander van paarden alleen houden, maar in dit geval het domweg negeren van paard nummer 2 is natuurlijk weer het compleet tegenovergestelde.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:51

Eens met Onali en AnnaB.

Nog even een ander dingetje: natuurlijk als je paard en shet alleen elkaar hebben zullen ze wel samen optrekken. Maar voor elk paard is het handiger en leuker om een maatje in dezelfde maat te hebben. Eentje die gewoon bij hun rug kan met het kroelen, snap je? En ik ken jouw paard niet TS maar hij heeft ongetwijfeld zo z'n eigen voorkeuren qua geslacht en temperament bij andere paarden. Dat soort dingen kom je gemakkelijk achter door je paard in een groep te observeren.

Het is dat mijn shet super makkelijk en lief is. Het botst niet met mijn ruin. Maar de opvolg-gezelschapspony wordt groter, wordt een ruin/hengst en wordt een bijdehante boef. Dan heeft mijn paard er meer aan ;)

"Dan maar een shet". Dat dacht ik ook toen mijn pony kwam. Ik dacht er zelfs nog "desnoods een mérrie" achteraan. Maar in alle bescheidenheid denk ik niet dat ik 'r gekregen zou hebben als ik haar kuil en een leven in een box en eenzame avonden en weekenden zonder compensatie-aandacht te bieden zou hebben. Degene die er in bemiddelt heeft zou haar denk ik niet in zo'n situatie willen hebben. En ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-04-17 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 18:57

Onali schreef:
Kosten kwa hoefsmid en dierenarts blijven gewoon gelijk aan wat je nu betaald. Mijn shet hoefde voor zijn bevangenheid hooguit 3 keer per jaar bekapt te worden. Nu helaas vaker. En een enting of een tandartsbeurt blijven gewoon dezelfde prijs, stokmaat doet er niet toe.

Kwa eten is altijd lastiger uit te rekenen omdat ik de volle prijs betaal. Ze krijgen 2 maal per dag hooi uit netten (ongeveer naar gewicht, dus technisch zou ik minder kunnen betalen, maar ik heb gezegd reken voor mij ook gewoon 2 keer dat is makkelijker) en 's middags krijgen ze los hooi. Nu worden ze langzaamaan gewend aan de weide middels strookbegrazing en opbouwend en gaan de hooibeurten 's middags en later ook 's morgens eraf.

Kuil zou ik heel erg afraden!!

Verder wandel, hardloop en fiets ik met mijn shet en fjord (alleen fietsen doen we niet met 3-en tegelijk ;) ) hier door de bossen. Af en toe spelen we in de bak.
Mijn shet staat in kuddeverband, altijd al zo geweest en hij is vreselijk lief, sociaal voor paard en mens en hij is uitermate beleefd. Hij is behoorlijk intelligent en houdt van een uitdaging. Wat dat betreft is hij te vergelijken met een border collie, je kan hem lichamelijk moe maken maar dat is niet voldoende.

MAAR:

AnnaB schreef:
Misschien moet je je afvragen of een Shetlander gelukkig wordt van de omstandigheden bij jou. Ja, het is nu sneu voor jou andere paard, maar die krijgt ten minste nog aandacht, beweging, enz.


Dit helemaal.

Een shet heeft ook aandacht en beweging nodig. Zoals TS het nu omschrijft is het beestje beter af bij iemand die er wel wat meedoet.
Shets zijn ook volwaardige dieren en dienen ook zo behandeld te worden.

Ben geen voorstander van paarden alleen houden, maar in dit geval het domweg negeren van paard nummer 2 is natuurlijk weer het compleet tegenovergestelde.


Ik denk dat dit een beetje een misopvatting is. Puur dat het gaat om een maatje wordt het beestje niet vergeten en krijgt het dagelijks de nodige aandacht en beweging. En voor op de langere termijn beleren als dat nodig is en een verzorger etc. Maar dat is niet wat mijn vragen waren. Ik weet namelijk zelf ook hoe ik een paard moet onderhouden en wat voor verantwoordelijkheid dat geeft. Ook bij een shetlander.

Maar aangezien het beestje kleiner is en niet zo fanatiek bereden wordt etc kost dit niet evenveel als mijn sportpaard.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:58

Je hebt geen idee. Alleen al dat je niet lijkt te willen beseffen dat een shetlander heel andere behoeftes heeft dan jouw sportpaard en dat hij zich maar moet aanpassen aan jouw management ipv andersom getuigt er voor mij niet van dat je weet hoe een shetlander moet houden.

Dat hij kleiner is betekent toch niet dat hij minder tanden heeft of dat bij een operatie de incisies kleiner zijn? Dat soort dingen is voor een shetlander even duur. Wake up.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Kosten shetlander pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:03

Eens met Koper.

Zoals jij je beginpost maakte kwam het over op mij alsof jij shets maar lastposten vind ipv een gelijkwaardig dier, maar dat je eigenlijk geen betere oplossing weet.
Je kan het dier niet gaan ophokken omdat je er eigenlijk niet de ruimte voor hebt of omdat hij alleen achter moet blijven.