Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hannesqueeny
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Bergen op zoom

Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 12:27

Hallo,
Wij hebben een Shetlander genaamd Lucky bij ons staan. En we zouden hem graag willen inrijden. Alleen hij heeft een onderbeet, dus hij mag waarschijnlijk geen bitje in. Nu vraag ik me af; kan een shet met een bitloos hoofdstel ook in een 2-span staan? Zo ja, welk hoofdstel raden jullie aan; kingekruist, kaakgekruist of Side-pull? En welk merk?

En weten jullie of een shet met onderbeet eventueel wel een bitje in kan?


Kaatastrof

Berichten: 6257
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:29

De Nurtural lijkt me wel wat voor je :) Dit is een mix van Sidepull en kaakgekruisd met een goede release door het circle-x systeem. Ze zijn in allerlei materialen verkrijgbaar (Nylon, Biothane en leder) en ook in hele kleine maten. Verder is er zelfs een versie met oogkleppen als je dat wenst.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Hannesqueeny
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 12:47

Jackytje schreef:
De Nurtural lijkt me wel wat voor je :) Dit is een mix van Sidepull en kaakgekruisd met een goede release door het circle-x systeem. Ze zijn in allerlei materialen verkrijgbaar (Nylon, Biothane en leder) en ook in hele kleine maten. Verder is er zelfs een versie met oogkleppen als je dat wenst.



Top heel erg bedankt voor je reactie!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:56

Metellica hier op bokt heeft een van haar shetjes in tweespan bitloos. Pb haar anders even voor meer info.

Oy with the poodles, already

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:01

voor het mennen is een side-pull compleet nutteloos; je kan immers niet zijwaarts sturen of zijwaartse druk geven vanwege het feit dat je leidsels door de leidselringen van zowel het schofttuig als het borsttuig lopen.

Hou er rekening mee dat bepaalde bitloze rij-hoofdstellen ontworpen zijn voor het rijden ohz en niet zozeer voor het bitloos mennen; met het mennen heb je meters meer leidsel zitten tussen jou hand en de ponymond; daardoor kan de release veel minder/slechter/trager zijn.

Hannesqueeny
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Bergen op zoom

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 13:05

Bedankt voor jullie reacties!

Kaatastrof

Berichten: 6257
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:05

Ik heb zelf hiervoor ook nog met een FRA Baro (kaptoom) gemend en ken nog iemand die hetzelfde hoofdstel gebruikte bij haar kleine Tinker. Ging ook gewoon prima! Geen probleem ivm sturen. Ik stuur ook veel bij met mijn zweep (begrenzing). Als bitloze menner zou ik persoonlijk toch ook zeker een zweepje gebruiken, puur als extra hulp.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:12

Jackytje schreef:
Ik heb zelf hiervoor ook nog met een FRA Baro (kaptoom) gemend en ken nog iemand die hetzelfde hoofdstel gebruikte bij haar kleine Tinker. Ging ook gewoon prima! Geen probleem ivm sturen. Ik stuur ook veel bij met mijn zweep (begrenzing). Als bitloze menner zou ik persoonlijk toch ook zeker een zweepje gebruiken, puur als extra hulp.


Lijkt mij een redelijk overbodige tip;
als menner (bitloos of met bit) dien je altijd de juiste maat menzweep te hebben en in de hand te hebben.
Dat vormt een essentieel onderdeel van je stuur en je correcties.

Kaatastrof

Berichten: 6257
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:15

Dat klopt. Ik vind dat ook essentieel.. ;) Maar heb ook al tegenstrijdige reacties erover gelezen.. Mensen die het onnodig vinden.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:21

Ik zou zelf juist geen kaak gekruiste hoofdstel nemen bij een afwijkende kaak. Zou eerder gaan voor een sidepull, en ja daar kan je ook mee mennen. Een kennis reed daar haar ezel mee.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:32

Mijn mini shet heeft ook een onderbeet.
Haar voortanden staan niet op elkaar en ze heeft een klein stukje van haar voorkiezen die niet aangesloten staan op haar boven kiezen. Ik laat haar regelmatig behandelen door de tandarts en ze heeft daardoor nergens last van.
Ik men zelf niet maar die wel veel lange lijnen. Meestal heeft ze gewoon een simpel niet te dik trensje in.
Alleen op het moment dat ze echt weer naar de tandarts moet merk ik dat ze anders reageert op het bit maar ik merk er verder eigenlijk niets van.
Mijn bit ligt stil in haar mond en komt niet tegen haar tanden aan dus ik zou ook niet kunnen bedenken waarom ze niet gewoon met een bit in kan lopen.
Overigens heb ik wel een side pull hoofdstel maar hier loopt ze niet beter of slechter op.
Mijn pony heeft niet op een dagelijkse basis een bit in, ongeveer 2/3 keer in de week.
De dierenarts die haar tanden doet zag niet in waarom ze voor de dingen die ik met haar wil geen bit zou kunnen gebruiken en hij heeft toen ook gekeken hoe het in haar mond lag.

Ik zou toch kijken of je een keer een passend hoofdstel en bit van iemand zou kunnen lenen om te kijken of het voor jullie een optie zou zijn.
Over bitloos mennen weet ik verder niet zo veel dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Lilly, Fientje, Shine

†Beauti, Tedje

Hannesqueeny
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 14:37

Beafie schreef:
Mijn mini shet heeft ook een onderbeet.
Haar voortanden staan niet op elkaar en ze heeft een klein stukje van haar voorkiezen die niet aangesloten staan op haar boven kiezen. Ik laat haar regelmatig behandelen door de tandarts en ze heeft daardoor nergens last van.
Ik men zelf niet maar die wel veel lange lijnen. Meestal heeft ze gewoon een simpel niet te dik trensje in.
Alleen op het moment dat ze echt weer naar de tandarts moet merk ik dat ze anders reageert op het bit maar ik merk er verder eigenlijk niets van.
Mijn bit ligt stil in haar mond en komt niet tegen haar tanden aan dus ik zou ook niet kunnen bedenken waarom ze niet gewoon met een bit in kan lopen.
Overigens heb ik wel een side pull hoofdstel maar hier loopt ze niet beter of slechter op.
Mijn pony heeft niet op een dagelijkse basis een bit in, ongeveer 2/3 keer in de week.
De dierenarts die haar tanden doet zag niet in waarom ze voor de dingen die ik met haar wil geen bit zou kunnen gebruiken en hij heeft toen ook gekeken hoe het in haar mond lag.

Ik zou toch kijken of je een keer een passend hoofdstel en bit van iemand zou kunnen lenen om te kijken of het voor jullie een optie zou zijn.
Over bitloos mennen weet ik verder niet zo veel dus daar kan ik geen uitspraak over doen.


Ik heb zelf wel een hoofdstelletje liggen. Zal eens kijken, misschien ook even de tandarts erbij laten halen. Bedankt voor je reactie, ik zal een fotootje plaatsen zodra ik het geprobeerd heb!

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:45

Jackytje schreef:
Dat klopt. Ik vind dat ook essentieel.. ;) Maar heb ook al tegenstrijdige reacties erover gelezen.. Mensen die het onnodig vinden.


Dan ben ik wel benieuwd naar die 'tegenstrijdige reacties' en 'mensen die het onnodig vinden', en dan met name naar de gebruikte argumenten.

Een menzweep is gewoon een must, dat is een feit. punt. is geen mening.
Hoe wil je anders zonder je benen en je zit voorkomen dat een paard over z'n hals en/of schouder uitbreekt? een ruiter legt z'n been aan; wij menners kunnen dat niet, dus moet dat opgevangen worden door wijken voor druk, dus wijken voor de zweep.

Of een paard en/of menner hier echter bekend mee is, ligt aan het beleren van de pony in kwestie en de handigheid/kennis/kunde van de menner.

Kaatastrof

Berichten: 6257
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Bitloos hoofdstel bij Shetlander door onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:27

Mij hoef je het niet uit te leggen JoyCiej007. Ik heb altijd netjes een menzweep gebruikt. Ik weet niet meer precies waar, maar zag het vaak wel onder de Penny's dat ze het onzin vonden etc.

Maar dit is uiteraard een andere discussie :)

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 25 bezoekers